آیین مسلمیه کلیددار همه مراسم‌ها و سنت‌های عزاداری تهرانی‌ها در ماه محرم است. خادمان حرم عبدالعظیم حسنی سال‌هاست قبل از شروع محرم به پیشوازش می‌روند و حرم را برای عزاداری نخستین شهید کربلا آماده می‌کنند.

مسلمیه

همشهری آنلاین- سمیرا باباجانپور : ۱۰ روز مانده به آیین برگزاری مراسم مسلمیه، همه خادمان حرم شاه‌عبدالعظیم (ع) کارشان را شروع می‌کنند. هرکس هرکجا باشد خودش را به ری می‌رساند. حاج حسن امینی مقدم ۵۳ سال خادم این حرم بوده است؛ مردی که نسل در نسل از جد پدری و مادری‌اش خادم این بارگاه مطهر بوده‌اند.

قصه‌های خواندنی تهران را اینجا دنبال کنید

او می‌گوید: «عزاداری برای مسلم بن عقیل شروع عزاداری‌های محرم برای تهرانی‌هاست. ۱۰ روز قبل از مراسم مسلمیه حرم را سیاه‌پوش می‌کنیم. کتیبه‌هایی با شعر معروف محتشم کاشانی همه‌جا نصب می‌شود.

رسم خادمان حرم عبدالعظیم و پیشوازی از مراسم مسلمیه | چرا یزدی‌ها به مسلمیه تهران پیوستند؟
حاج حسن امینی مقدم ( سمت راست)

پرچم سیاه‌روی گنبد برافراشته می‌شود و همه‌جا رنگ عزا به خود می‌گیرد. مقابل ایوان اصلی آذین‌بندی می‌شود و خادمان حرم که اکثرشان افتخاری هستند هرکجا که باشند خودشان را می‌رسانند.

یادم می‌آید ۶۰ سال پیش مثل همیشه حرم را برای برگزاری مراسم مسلمیه آماده کرده بودیم. دورهم نشسته بودیم که ناگهان در باز شد و جماعتی از مداحان و زائرانی که از شهر یزد آمده بودند وارد شدند. یکی‌شان بی‌مقدمه گفت: برادر قضیه چیست؟ چند روز دیگر عید قربان است. شما همه‌جا را سیاه‌پوش کرده‌اید. الآن وقت عزا نیست. این لباس عزا به چه نیت است.

مراسم مسلمیه را برایشان تعریف کردیم. اینکه این مراسم منش و سنت تهرانی‌ها برای ورود به محرم است و قدمتی دیرینه دارد. برادران یزدی اجازه گرفتن که در سه شب مسلمیه در ری پیش ما بمانند تا از نزدیک با این آیین آشنا شوند. آنها می‌گفتند یزد لقب حسینیه ایران را دارد باید این مراسم هم در این دیار اجرا شود.

بعد از آن سال مراسم مسلمیه در یزد هم اجرا می‌شود. بعدها کاشانی و اصفهانی‌ها هم مهمانمان شدند و همین میزبانی باعث شد تا آنها هم به روش و سنت تهرانی‌ها با مراسم مسلمیه به پیشواز محرم بروند.»

کد خبر 859818

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha