اولین مناظره‌ نامزدهای چهاردهمین دوره ریاست جمهوری دقایقی پیش امروز دوشنبه ۲۸ خردادماه آغاز شد و از شبکه‌های یک، سلامت و جام جم سیما به صورت زنده پخش می‌شود.

اولین مناظره انتخاباتی چهاردهمین دوره ریاست جمهوری

به گزارش همشهری آنلاین،‌ اولین مناظره نامزدهای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری درباره موضوعات «اقتصادی» است.

مناظره های نامزدهای انتخابات با حضور ۶ کاندیدای این دوره از انتخابات در روزهای دوشنبه ۲۸ خردادماه، پنج شنبه ۳۱ خرداد ماه، جمعه ۱ تیرماه ، دوشنبه ۴ تیر ماه و سه شنبه ۵ تیر ماه برگزار می شود.

تصاویر اولین مناظره انتخاباتی چهاردهمین دوره ریاست جمهوری در تلویزیون

رئیس صداوسیما: در صورت تخلف انتخاباتی در مناظره ها کمیسیون ورود می کند

پیمان جبلی، رییس سازمان صدا و سیما درباره تمهیدات در نظر گرفته شده برای رعایت اخلاق انتخاباتی در مناظره ها بیان کرد: به منظور رعایت اخلاق انتخاباتی پیشنهاداتی به کمیسیون بررسی تبلیغات انتخابات دادیم و خواستیم کمیسیون دخالت صریح تر و روشن تری در جریان برگزاری مناظره ها داشته باشد که شامل ورود مستقیم کمیسیون در صورت مشاهده تخلف یا تذکر یا به عبارتی حتی ورود به روند برگزاری مناظره بود که این موضوع در جلسه کمیسیون بررسی شد.

ترتیب صندلی نامزدها در مناظره اول انتخاباتی بر اساس قرعه‌کشی :

صندلی شماره ۱ : امیرحسین قاضی زاده هاشمی
صندلی شماره ۲ : محمدباقر قالیباف
صندلی شماره ۳ : مسعود پزشکیان
صندلی شماره ۴ : سعید جلیلی
صندلی شماره ۵ : علیرضا زاکانی
صندلی شماره ۶ : مصطفی پورمحمدی

سوالات از نامزدها:

سوالات کارشناسان در دور اول مناظره به شرح زیر است:

دانش‌جعفری: آیا دولت شما آنچه در برنامه هفتم پیش بینی شده را قبول دارد؟

غضنفری: هر سال در دولت شما چقدر سرمایه گذاری می شود، از کجا؟ و نقش بخش خصوصی چیست؟

مظاهری: برای تامین رشد هشت درصد سرمایه گذاری همیشه امکان خوبی بوده است؛ برنامه شما برای جلب سرمایه گذاری خارجی و هدایت آن و البته درچارچوب قانون مصوب مجلس و مجمع تشخیص چیست؟

فولادگر: چه برنامه ای دارید که بحث سند راهبردی توسعه صنعتی در کشور تهیه، تدوین و ابلاغ شود؟

پورمحمدی: برای بهبود فضای کسب و کار و ارتقای جایگاه کشور در فضای کسب و کار چه میکنید؟

مروی: برای تامین نهاده‌ها باید ثبت سفارش شود؛ تقاضا برای ارز وارداتی زیاد است و اینها باید ۶-۷ ماه در نوبت بمانند؛ صادرکننده هم برایش نمی صرفد و انگار به او ۳۰-۴۰ درصد مالیات می بندیم. برنامه شما برای بحث پیمان سپاری ارزی چیست؟

نجفی عرب: برنامه مشخصی درباره ثبات بخشی به اقتصاد کلان کشور که فعالان اقتصادی بتوانند در وادی این ثبات که ایجاد می‌شود، برنامه مشخصی داشته باشند چیست؟ امروز واقعا در این زمینه دچار مشکلیم. صبح بلند می شویم می بینیم تورم و نرخ ارز و ... تغییر کرده است.

برگزاری اولین مناظره کاندیداهای ریاست جمهوری  | اقتصاد، مهار تورم و رشد تولید موضوع مناظره | مهمترین حرف های نامزدها در مناظره اول

قاضی زاده هاشمی: جوری صحبت نکنیم که دنیا از امروز شروع شده است

قاضی زاده هاشمی نامزد ریاست جمهوری در پاسخ به سوالات:

*به عنوان یکی از اعضای تیم رئیس جمهور پرچمی که شهید رئیسی به دست گرفته و یک حکمرانی با قوت بدست بگیریم و به جلو ببرم.

* جوری صحبت نکنیم که دنیا از امروز شروع شده است.

*مردم از وعده ها خسته شدند. این وعده دادن در عمل به تحقق نمی رسد عده ای از مردم ناامید می شوند و با صندوق قهر می کنند.

* ۲۵۰ میلیارد دلار برای رشد اقتصادی ۸ درصد نیازمند سرمایه گذاری هستیم. شاید جدید ترین کاری که باید انجام بدهیم هدفمندی یارانه‌هاست.

برگزاری اولین مناظره کاندیداهای ریاست جمهوری  | اقتصاد، مهار تورم و رشد تولید موضوع مناظره | مهمترین حرف های نامزدها در مناظره اول

قالیباف: رئیس‌جمهور باید ضامن حل مشکلات اقتصادی به وسیله خود مردم باشد

قالیباف، نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در اولین مناظره انتخاباتی:

* در دهه نود شرایط سختی را پشت سر گذاشتیم. از جهات اقتصادی رشد متوسط سالانه ما یک درصد بود نقدینگی ما ۲۶ برابر بود.

* انتخابات شما مردم در این مقطع بسیار مهم است.

* یکی از وظایف رئیس‌جمهور، تحول در حوزه اقتصاد به ویژه در خانواده‌های محروم، کارگران، مددجویان کمیته حضرت امام و... است.

برگزاری اولین مناظره کاندیداهای ریاست جمهوری  | اقتصاد، مهار تورم و رشد تولید موضوع مناظره | مهمترین حرف های نامزدها در مناظره اول

پزشکیان:امکان ندارد بدون ارتباط با دنیا بتوانیم به رشد اقتصادی برسیم

پزشکیان، نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در اولین مناظره انتخاباتی:

اگر ما نتوانیم انسجام داخلی را و مشارکت همه جناح و گروهها در جریان برنامه همراه خود بکنیم هرچه قدر هم درست بنویسم مثل قبل برنامه ها معطل خواهد ماند

*لازمه اجرای برنامه حضور همه جناح ها به دور از اختلاف است.

*نباید یک تولید کننده بدنش بلرزد که امنیت سرمایه گذاری نداشته باشد.

*دولتی که در آینده می‌آید باید روی برنامه جدید برنامه‌ریزی کند. از نظر علمی غیرممکن است.

*دولت همراه کارشناسان باید برنامه درستی را تنظیم کند و مجددا اهداف را بازنگری کند.

*علاوه بر انسجام داخلی، امکان ندارد بدون ارتباط یا باز کردن مرزهایمان با دولتهایی که در منطقه هستند و دولتهای دنیا، بتوانیم به ۸ درصد برسیم. برای رشد ۸ درصدی سالانه ۲۰۰ میلیارد دلار پول می خواهیم. ما باید با دنیا ارتباط برقرار کنیم و چگونگی این از ملزومات این رشد هشت درصدی است.

*در داخل هم تولیدکنندگان و اتاق بازرگانی را باید میدان دهیم در تصمیم سازی و فعالیت ها دستشان باز باشد.

* در نفت کلی ضرر می کنیم، ما گران می خریم ارزان می فروشیم

* ما بدون سرمایه گذاری خارجی نمیتوانیم رشد داشته باشیم.

*ما الان نفت را گرون میخریم و ارزون میفروشیم.

*هیچ کشوری بدون رشد صادرات و سرمایه گذاری خارجی پیشرفت نداشته است.

* تحریم ها را دور می زنیم ولی در کنار آن بخور بخور پیدا می شود

*آیا ماشین دست دوم برای ما افتخار شده است

*تحریم برای ما فاجعه است

*بجای اینکه ۴۰ درصد بهره وری در نفت داشته باشیم همش ۱۲ درصد داریم.

*نخبگان و سرمایه‌ها دارند از کشور می روند.

برگزاری اولین مناظره کاندیداهای ریاست جمهوری  | اقتصاد، مهار تورم و رشد تولید موضوع مناظره | مهمترین حرف های نامزدها در مناظره اول

جلیلی: مجموع سوالات مطرح شده در بخش اول مناظرات دو ایراد دارد

سعید جلیلی، نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در اولین مناظره انتخاباتی:

*ایراد اول وقتی چیزی که می شود قانون و باید انجام بشود نباید در چنین سطحی در آن تردید وارد بشود؛ رشد ۸ درصد یک ضرورت است.

*مردم باید انتخاب کنند که این ضرورت را کدام نامزد می تواند به بهترین شکل انجام دهد.

*برای ارزآوری باید برای همه دستگاه‌ها وظیفه تعریف بشود.

*باید از ظرفیت دانشگاه‌ها و دانشجویان برای ارزآوری استفاده کرد.

* ۱۳/۶ میلیارد واردات کالاهای اساسی کشاورزی داریم اگر ایرادات اصلاح بشود این واردات به ۱۰ میلیارد می رسد.

برگزاری اولین مناظره کاندیداهای ریاست جمهوری  | اقتصاد، مهار تورم و رشد تولید موضوع مناظره | مهمترین حرف های نامزدها در مناظره اول

زاکانی: مشکل اقتصادی ایران تحریم ظالمانه آمریکاست

زاکانی، نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در اولین مناظره انتخاباتی:

*من در ۴ محور اساسی برای شاخص های عدالت و پیشرفت گام خواهم برداشت.

*اولا باید تاکید بر ثبات اقتصاد بر اساس دلارزدایی بر اقتصاد و با تکیه بر پول ملی داشته باشیم.

*ثانیا جهش تولید، با تولید محصول محور داشته باشیم.

*سوما حاکمیت مردم را در اقتصاد را باید بپذیریم.

*نکته اخر اینکه خلق ثروت را به رسمیت بشناسیم.

* با ریال درآمد کسب می‌کنیم و دلاری خرج می‌کنیم

*مشکل اقتصادی ایران تحریم نیست بلکه تجویزهای اقتصادی آمریکاست.

*بزرگترین ناترازی ما دخل و خرج ماست.

* باید از اقتصاد دلار زدایی کرد. مشکل اقتصاد این است که مردم ریالی درآمد دارند اما با مسیری که ما تنظیم کردیم دلاری خرج می‌کنند.

*مردم عزیز ما می توانیم ،این صحبتهای ناامید کننده شما را ناامید نکند.

* اصل نقدینگی مفید است، مهم این است که نقدینگی سرگردان نشود و جای مناسب سرمایه‌گذاری شود.

* آقای پزشکیان همه‌چیز را به همه‌چیز گره زدند و آخر هم گفتند نمی‌توانیم. مردم الان اطلاعات و آمار دستشان است. ترکیه هم عضو ناتو است و هم FATF تصویب کرده اما ۷۰ درصد تورم دارد و ارزش پولش هم افت کرده است

* همین ترکیه ۲۵۰ میلیارد دلار هم صادرات داشته است

*هم ارزش لیر این کشور کاهش پیدا کرده است و هم تورم ۷۰ درصدی دارد.

*با چین ۱۳ میلیارد یورو قرارداد نوشتیم.

*اقای پورمحمدی هم صحبت هایی کردند که در نوبت بعدی جواب میدهم.

*با این صحبت ها نمیتوان مشکلات مردم را حل کرد.

*در مورد چین هم صحبت کردید آقای پزشکیان. ما در چین سیزده میلیارد دلار قرارداد تفاهم کردیم و می‌توان این کار را هم از مسیر درست انجام داد.

برگزاری اولین مناظره کاندیداهای ریاست جمهوری  | اقتصاد، مهار تورم و رشد تولید موضوع مناظره | مهمترین حرف های نامزدها در مناظره اول

پورمحمدی: حل مشکلات اقتصادی صرفا راهکار اقتصادی ندارد

پورمحمدی، نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در اولین مناظره انتخاباتی:

*مردم با گوشت و پوست شان مشکلات را لمس می کنند

* تمام روابط اقتصادی و تجاری ما قفل شده است

*حمله به سفارتخانه‌ها برای ما تبعات دارد. ما در مسائل مختلف بین‌المللی هزینه می‌دهیم اما سودش را نمی‌بریم.

*باید با دنیا کار کنیم و نیازهای مردم را برطرف کنیم.

*باید در عرصه خارجی به وفاق ملی برسیم.

* من به توان خودمان باور دارم و فکر می‌کنم مردم ما کارهای بزرگی کردند اما باید واقعیت‌ها را دید

*عملکرد گذشته راهنمای آینده است. شش برنامه قبل هم قانون بود. چرا اجرا نشد؟ چرا رهبری میگویند فقط ۳۰ درصد آن اجرا شد؟

*کشور نیازمند رشد ۸ درصدی است. اما با برنامه‌ای باید قابلیت اجرا داشته باشد.

* برنامه‌هایی که نمی شود اجرا کرد را بیان نکنیم تا مردم ناامید نشوند.

*تا اعتماد نسازیم، مردم سرمایه‌گذاریم نمی‌کنند و رشد اقتصادی نخواهیم داشت. نمی‌شود خوشبینانه با مسائل برخورد کرد.

*توانمندی ملی باعث شد در مقابل تحریم فلج‌کننده دوام بیاوریم.

قاضی‌زاده هاشمی: مردم و خانواده‌ها هزینه تصمیمات اشتباه ما را می‌پردازند

قاضی زاده، نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در اولین مناظره انتخاباتی:

* بیش از ۱۱ میلیون مجرد داریم و طلاق افزایش یافته است.

*تصمیمات ما باعث شده سفره مردم کوچک تر شود.

*اقتصاد ما پیش بینی ناپذیر است باید آن را پیش بینی پذیر کنیم.

*بخش خصوصی را باید شریک راهبردی دولت کنیم.

*روغن و نفت مان را می فروشیم و با سه برابر قیمت روغن وارد می‌کنیم.

* سیاست های تجاری ما باید به نفع رفاه خانوار باشد.

* باید کاری کنیم مردم با ایجاد رقابت، قدرت انتخاب کالای یا کیفیت و ارزان پیدا کنند.

برگزاری اولین مناظره کاندیداهای ریاست جمهوری  | اقتصاد، مهار تورم و رشد تولید موضوع مناظره | مهمترین حرف های نامزدها در مناظره اول

قالیباف: مهم‌ترین موضوع برنامه هفتم خانواده محوری است

قالیباف، نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در اولین مناظره انتخاباتی:

*من با آقایان پورمحمدی و پزشکیان در موضوع انسجام اقتصادی و نقش فرهنگ در رشد اقتصادی کاملا موافقم.

*وقتی حرف از سرمایه گذاری میزنیم، از یک سو مرتبط با سرمایه گذاری است و از یک سو به بهره وری مرتبط است.

*ما بیش از ۹ میلیون بشکه نفت جزو خروجی انرژی آن است که بخش قابل توجهی از آن هدر می ورد

*ما ظرفیت های بزرگی داریم که آن ها را هدر می دهیم.

*ما اقتصاد را پیش بینی پذیر نکرده ایم؛ دو روز قبل وزارتخانه ای تصمیمی گرفته است که داد همه درآمده است.

مرحله اول مناظره پایان یافت و مرحله دوم با موضوع مردمی سازی اقتصاد آغاز شد

سوالات دور دوم مناظره اول نامزدهای ریاست جمهوری:

محمدجواد ایروانی: برای جهش تولید و سرمایه گذاری و مشارکت آحاد مردم چه الگوها و برنامه های مشخصی دارید؟

محمد خوشچهره: رویکرد رئیس جمهور برای تاکید روی طرحهای مردمی کردن اقتصاد چیست؟

فولادگر: سیاستهای اصل ۴۴ برای تغییر ریل اقتصاد کشور و انتقال از اقتصاد دولتی به وضعیتی بود که دولت نقش خودش را نظارت و تنظیم گری داشته باشد. چه اتفاقاتی افتاد که سیاستها جامع و خوب اجرا نشد؟ چرا فقط سراغ واگذاری هایی رفتیم آنهم با نگاه درآمدی؟ و توانمندسازی بخش خصوصی و تعاونی و ایجاد رقابت و رفع انحصار و آماده کردن محیط کسب و کار برای حضور مردم انجام نشد؟

سیدحمید پورمحمدی: تدبیر شما برای اینکه دست بخش خصوصی باز شود و شرکتهای دولتی و نهادهای عمومی غیردولتی در بازار رقابت محدود شود چیست؟

محمدرضا باهنر: خصولتیها نه دولتی اند و نه خصوصی؛ برای اینکه این بنگاه های خصولتی را از این چرخه اقتصاد هم بهره وری شان را بالا ببریم و هم به مردم واگذار شود چه برنامه ای دارید؟

دانش جعفری: نقش شبه دولتی ها پررنگ است و واگذاریها به جای اینکه به مردم و بخش خصوصی واقعی باشد به شبه دولتیها واگذار شده است. منابع اینها هم غیرمستقیم ربط به دولت یا بخش عمومی دارد. از نظر شما در صورتی که بخواهید برنامه اقتصادی در کشور پیاده کنید، نقش شبه دولتیها را در واگذاری ها چطور می بینید؟ سیاست شما برای استفاده از منابع مردم در اقتصاد چیست؟

قاضی زاده در پاسخ به سوالان بخش دوم :

قاضی زاده، نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در اولین مناظره انتخاباتی:

* خصوصی سازی ما باید کاملا رقابتی و شفاف باشد.

*دولت نباید با بخش خصوصی رقابت کند.

*ظاهرا بعضی از دوستان بنا ندارند بحث کارشناسی بکنند

*در بخش خصوصی سازی اشکالاتی داشتیم که باید برگردیم چه زمانی داشتیم.

*سهام عدالت خوب بود اما مدیریت آن بر عهده مردم باید واگذار می شد.

*در خصوصی سازی باید کاملا رقابتی و پشت یک اتاق شیشه ای باشد.

*دولت نباید تصدی گری انجام بدهد.

* به تجارب مثبت و شکست خورده جهانی قائلم

*به تجربه جهانی قائلیم اما هم تجارب مثبت و هم تجارب شکست خورده. یک نمونه از اینکه کشور در حال توسعه نسخه بانک جهانی را رعایت کرده است و توانسته اقتصاد خود را نجات دهد، نشان دهید؟

*برخی نسخه ها بانک جهانی مفهومی به اسم‌انسان و انسانیت را قبول ندارد. برخی مطالبی که دوستان می‌گویند با حقایق جامعه ما متفاوت است.

*اگر نمی‌توانید برنامه هفتم را رعایت کنید و خیلی سخت می‌دانید اصلا چرا کاندیدا انتخابات ریاست جمهوری شده‌اید؟

*اینکه نامزدی از الان بگویید با این بخش مشکل دارم از همین الان دبه کند، وقتی به مواجهه با مردم برسد هزار بهانه می آورد.

*دولت نباید با مردم رقابت کند، این مخالف سیاست راهبردی است. بهره وری و بنگاه‌های دولت تا انتصابات سیاسی از ان‌جمع نشود، حل نخواهد شد.

*مردم بهتر از هر کسی اقتصاد را رعایت می‌کنند، همان جوان ۱۶ یا ۱۷ ساله که جنگ را اداره کردند می‌توانند اقتصاد را اداره کنند.

قالیباف در پاسخ به سوالان بخش دوم :

*ال پی جی در سال گذشته ۱۸۰ همت شد که از مدیریت دولت خارج شد.

* در برنامه هفتم توسعه در ماده ۸، دولت موظف شده است که یکی از بانک های تخحصصی را به بانک توسعه تبدیل کند که نقدینگی به آنجا منتقل و صرف پروژه های عمرانی و تولید شود.

*در حوزه رایانه ها، ۳.۵ برابر هدر می رود که حددود ۵۰ همت می شود.

قالیباف: انتخابات در زندگی مردم نقش مهم دارد.

*اگر خود تحریمی را حذف نکنیم، نمی توانیم تحریم بین المللی را حل کنیم.

*یکی از مهم ترین موضوعات در تورم انضباط مالی در دولت است.

*ما آمدیم حساب های دولتی را که بیش از ۲۵۰ هزار حساب بود، تحت عنوان حساب خزانه دولتی بردیم.

*گفتیم که پول به جای نقدی، باید به صورت نقدی تخصیص داده شود.

*یکی از مهم ترین موضوعات در تورم انضباط مالی در دولت است.

*تنها ال سی که بدون پیش پرداخت از سوی چین انجام شد، در دوره ما در شهرداری انجام شد.

*دولت دوازدهم مصوبات مجلس را به درستی اجرا نمی کرد.

*بین ۱۸ تا ۲۲ میلیارد دلار ارز در کشورهایی وجود دارد که می توانیم از ظرفیت آن استفاده کنیم.

پزشکیان در پاسخ به سوالان بخش دوم :

*ما اگر برنامه‌های بانک جهانی اجرا کنیم مشکلاتمان حل خواهد شد.

*نامزد شماره ۳ در مرحله دوم مناظره: اگر مدیریت اصلاح شود، مشکل بهره وری رفع می‌شود.

*اگر مدیریت اصلاح شود می‌شود از برخی مسائل هزینه‌ای محافظت کرد.

*ما داریم پول می‌دهیم اما به نتیجه توجهی نمی‌کنیم. چرا باید به کسی که ضرر می‌زند فوق‌العاده مدیریت بدهیم؟

*اگر برخی دوستان‌مان را برای مسئولیت‌ها بیاوریم نتیجه‌اش می‌شود وضع فعلی که نتیجۀ دولت‌های مختلف است.

*کسی که می گوید من این کار را خواهم کرد، هلاک خواهد شد.

*نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در اولین مناظره انتخاباتی: آن کسی که با عقل و مشورت دیگران کاری را بکند نجات خواهد یافت.

*کدام یک از ما مریض شویم پیش پزشک هم حزبی خود می رویم؟ باید پیش پزشک کارشناس و متخصص برویم.

*چرا افرادی که کارشناس نیستند را سر کار می‌گذاریم

*تنها نامزدی بودم که گفتم برنامه هفتم را اجرا می‌کنم. ولی اینها گفتن تو برنامه نداری. من نگفتم نسخه بانک جهانی را اجرا کن. گفتم ۴۰ کشور این مسیر را رفته‌اند. شما بگویید کدام کشور این مسیر را رفته؟

*چرا مشکل بورس ۳ روزه حل نشد؟ آن آقا می‌گفت من با یک میلیون تومان شغل ایجاد می‌کنم. چرا آدمی که کارشناس نیست را سرکار می‌گذارید.

*چرا حرف‌هایی می‌زنیم که چرا نمی‌توانیم اجرا کنیم. آقای زاکانی می‌گوید ترکیه شکست خورده، بروند و جاده‌های آن‌ها را ببینند.

جلیلی در پاسخ به سوالان بخش دوم :

*دولت وقت اعتقادی به برنامه ششم نداشت

*نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در اولین مناظره انتخاباتی: مهم این است چه رویکردی قرار است کشور را اداره کند.

*دولت نامه‌ای به مجمع نوشت که اگر توافق امضا نشود حقوق اسفند را نمی‌توانیم بدهیم

*باید کسی را انتخاب را کنید که اهلیت داشته باشد.

جلیلی: حق دانشگاهیان این است که در جهش کشور نقش داشته باشند

*روستاهای ما ظرفیت جهش کشور را دارند.

*مردم باید به سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه اعتماد کنند.

* از علم و آگاهی برای رشد اقتصادی می‌توان استفاده کرد و تجربه جهانی آن وجود دارد.

*مردم در انتخاب بین دو نگاه قرار گرفت یکی نگاه روزمره است و یک نگاه نیز فرصت برای جهش است.

*آیا برای فرصت‌ها برنامه ریزی کردیم که نشد.

*نگاهمان به دانشگاه چه بوده که الان دانشجوها به خارج می‌روند.

*دانشجو و دانشگاه برای ارزآوری نقش دارند.

زاکانی در پاسخ به سوالان بخش دوم :

*دولت باید مقتدر باشد

*نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری: امام خمینی (ره) میگوید جایی که مردم می توانند کار کنند دولت حرام است که ورود کند؛ ما باید به اصول خود برگردیم.

*نقدینگی دستوری نیست، نقدینگی دست کسانی که هرجا سود باشد همانجا پول را می‌برند.

*جناب اقای پزشکیان و پورمحمدی بحث ترکیه بنده را مرور کنند.

*بخش خصوصی را باید باور کرد.

*موتور محرک اقتصاد باید مردم باشند. باید در حوزه پول و کالا اشراف کامل داشت.

*فاجعه ای که در دولت روحانی رخ داد سال ۱۴۰۰ صدو یک درصد رشد نقدینگی داشتیم در دولت رئیسی به ۲۱ درصد رسید.

*آقای قالیباف؛ فراتر از قانون‌گذاری به بسترسازی نیاز است.

*یک عده با فساد اقتصادی سفره مردم را تنگ تر میکنند، یک عده با مردم میجنگند.

*تحریم را باید در کشور خنثی کرد و دیپلماسی هم برود اساس و بنیان ان را تغییر دهد.

*ما تا وقتی واکسن تولید نکردیم به ما ندادند.

زاکانی: قائل به کار کارشناسی هستم

*ما هم به کارشناسان احترام میگذاریم.

*صحبت‌هایی که آقای پزشکیان می‌گوید به این می‌ماند که بگوییم سلامت چیز خوبی است، در همین حد! پس پیشگیری و مواجه با بیماری چه میشود.

*فرمودند که میگوییم اله میکنیم، ما اله کردیم!

*ما در هفته اول در شهرداری حساب ها را شفاف کردیم.

*ما توانستیم میزان درامد را به قدری بالا ببریم که غیر قابل تصور است.

*آقای پزشکیان شهرداری را از تنش مالی نجات دادیم و ناکارآمدی را از بین بردیم.

*میدان اگر موفق بود دیپلماسی هم موفق خواهد شد.

پورمحمدی در پاسخ به سوالان بخش دوم :

*با جهان خارج شوخی نکنیم و از قدرت دیپلماسی باید بهره بگیریم.

*ثبات مالی، رمز موفقیت اقتصادی است.

*نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری: با توان کارشناسی‌مان می‌توانیم مشکلات را حل کنیم.

*تورم ۵۰ ساله مان ۲۰ درصد است اما در شش سال اخیر تورم بالای ۴۰ درصد است.

*مگر می شود با این تورم ثبات اقتصادی ایجاد کرد.

*مگر می توانیم از ناترازی بانکها عبور کنیم.

* باید تجربه‌های قبلی را معیار قرار دهیم

*به حضور در دولت‌های مختلف افتخار می‌کنم و تلاش کردم مشکلات مردم حل شود.

*فضاسازی‌ها در تصمیمات ما اثر می‌گذارد. با اختلاف و دعوا مشکلات حل نمی‌شود.

*من افتخار می‎‌کنم که هر دولتی که به من درخواست داده بروم و برای مردم کار کنم.

*باید تجربه‌های قبلی را معیار قرار دهیم. بحث دیپلماسی و تحریم داخلی که مکمل تحریم خارجی است باید حل شود.

*همین الان در همین جلسه هم وفاق نداریم. با این وضعیت می‌توان اوضاع بین‌المللی را درست کرد؟

نیمه دوم و مرحله سوم مناظره با سوال کارشناسان در حوزه مهار تورم آغاز شد

سوالات کارشناسان در این بخش:

مصباحی مقدم: یکی از مشکلات جامعه ما تورم مزمن در نرخ بالاست؛ ۶ سال است تورم ۴۰ درصد و بالاتر داریم. شما با این تورم مزمن چگونه می خواهید برخورد کنید؟

طهماسب مظاهری: ریشه اصلی رشد نقدینگی تحمیل دولت به بانکهاست.در صورتی که مردم شما را انتخاب کنند چه برنامه ای برای کنترل و مهار کسری بودجه و مهار تورم در حدودی که در برنامه هفتم پیش بینی شده دارید؟

محمدجواد ایروانی: برای تنظیم نقدینگی به تولید چه برنامه‌ای دارید؟

پیمان قربانی: (با اشاره به ناترازی بانکها با توجه به سیاستها و تکالیفی که به آنها محول شده است)؛ برنامه شما با توجه به تاکید برنامه هفتم بر کاهش ناترازی بانکها، برای اصلاح نظام بانکی و احیای بانکهای ناتراز و حل و فصل بانکهایی که قابلیت احیا ندارند چیست؟

مهدی غضنفری: درباره افزایش نقدینگی گفته شده که موجب تورم می شود. در اقتصاد کلا پارامترها با هم بده بستان دارند و نمیشود فقط یک پارامتر را چسبید. شما چگونگی نقدینگی را مهار می کنید در حالی که نقدینگی که روغن چرخدنده های تولید است را تامین می‌کنید؟

محمدرضا پورابراهیمی: راهکارهای شما با فرض استقرار تحریم‌ها، برای ناترازی بودجه به عنوان اصلی ترین موضوع و مولفه اثر گذار بر شاخصهای اقتصادی کشور چیست؟

قاضی‌زاده هاشمی در پاسخ به سوالات مرحله سوم:


* اگر کار دست ما باشد می‌توانیم مسائل بورس را حل کنیم

*درباره بورس توضیح دهم؛ کسی که با بورس آشنا باشد می داند که ناشی از انتظارات است. مردم در بورس آینده را می خرند. در دولت روحانی چه تصمیماتی گرفته شد؟ آن موقع من نایب رئیس مجلس بودم نامه نوشتم. برای برخی افراد تشکیل پرونده شده.

*اگر کار دست ما باشد خیلی سریعتر از اینها می توانیم کار را حل کنیم. اگر سیاستها اصلاح شود اصلاح می شود.

*اینکه صحبت از مردم می کنیم باید بتوانیم اول از همه اعتماد را حفظ کنیم. نباید حس شود عده ای در پس پستوها از تصمیمات مطلع می شوند؛ بعضی کارشناسان خودشان در بورس بودند اسمشان را به شما بعد مناظره می دهم. شاید بشناسیدشان. اینها سهام خود را به موقع فروختند و مردم را دست تنها گذاشتند.

*درباره ترکیه، احتمالاً شما نهضت بزرگ جاده سازی در دولت آقای احمدی نژاد و کارهای خوب در دوره آقای رئیسی را یادتان رفته. ۶۰۰ هزار مسکن الان در حال ساخت است فقط. نه ۳۰۰ هزار تا!

*مگر میشود کل کارشناسی کشور را یکی کرد؟ درباره حوزه سلامت در دنیا دو مکتب است؛ برخی می گویند دولتی کن، قبلا هم بانک جهانی می گفت بده اقتصاد بازار. کدام را میخواهیم انتخاب کنیم؟ اینطور نیست که نظرات کارشناسی همه جا یکجور باشد.

*درباره تورم هم همه کارشناسان معتقدند می شود تک رقمی کرد. علم اقتصاد از معدود جاهایی که راهکار روشن دارد مساله تورم دارد. منتها اقتدار سیاسی میخواهد از جنس اقتدار سیاسی شهید رئیسی و نه از جنس دیگران یعنی سازش با سایرین! برخی می گویند اگر سازش درست شد مساله داخلی مان درست می شود! همه امورات را میخواهند وصل کنند به بیرون.

*در دولت شهید رئیسی برای بهره‌وری جایزه جهانی گرفتیم‌.

*برای مهار تورم باید سه مساله راحل کنیم. یکی مسائل پولی مالی. بهبود بهره وری و مسائل سیاسی. جمع این سه باید باشد.

*در مسائل پولی مالی، هم کنترل نقدینگی مهم است هم انضباط بخشی به بودجه دولت است که اصلاح ساختار قانون بودجه خوشبختانه در مجلس تصویب شد و عملکردش شروع شده است.

*در حوزه بهره وری در دولت شهید رئیسی برنامه ریزی جدی شد و در دنیا به عنوان کشور نمونه شناسایی شدیم و جایزه گرفتیم. به مدد بچه مسلمان های جوان این اتفاق افتاد که گزارشش در سایت های مختلف هست.

*اینکه می بینید ثباتی در بازار ارز داریم هم ناشی از اقتدار سیاسی است. علیرغم درگیری با دشمن تا دندان مسلح توانستیم نرخ ارز را تا حد زیادی کنترل کنیم. نه اینکه با یک مصاحبه قیمتها تغییر کند.

*در اصلاح نظام بانکی باید اول جلوی دخالت اشخاص غیرمسئول و تسهیلات سفارشی را بگیریم. همین بانک دی پر از تسهیلات سفارشی سیاسیون بود که علیهشان اقدام کردیم تا با فشار دادگاه بتوانیم این تسهیلات را بگیریم.

*بانک قرض الحسنه باید ایجاد کنیم. مهر ایران و رسالت خوب و موفق عمل کردند. باید برای اشتغال و ازدواج و ... تسهیلات قرض الحسنه را توسعه دهیم. بانکها و سهامدارانش را باید پاسخگو کنیم تا تورم را به مردم منتقل نکنند.

*بودجه رفتار مدیران را کنترل میکنند؛ ما در بنیاد شهید بودجه را بر مبنای برنامه عملیاتی دادیم؛ اگر برنامه انجام نداد بودجه ندادیم و عزلش کردیم.

*وقت تنظیم بودجه همه بخشها می خواهند رویاهایشان را محقق کنند؛ وقتی می رود مجلس آنجا باز رویای همکاران ما در مجلس بهش اضافه می شود. یک مقداری از ناترازی بودجه با عددسازی هاست. درآمدهای دولت ۷۰-۸۰ درصد محقق می شود و برنامه ها اجرایی نمی شود.

*باید دست به دست هم بدهیم با مجلس و بودجه تراز بدون تورم درست کنیم.

قالیباف در پاسخ به سوالات مرحله سوم مناظره:

*بحث تورم از موضوعات حیاتی و جدی ماست و متاسفانه هم تورم بالایی داشتیم و هم از جهت زمانی طولانی. این به سفره‌های مردم بخصوص حقوق بگیران فشار جدی آورده است در سالهای گذشته. موضوع باید در اولویت باشد.

*تورم ریشه در سه موضوع دارد. اول اصلاح نظام بانکی. بانکهای خصوصی و یا حتی بانکهای دولتی باعث خلق پول شدند. این را باید چاره اندیشی کنیم. نقدینگی ما الان ۸۲۰۰ همت است؛ کیفیت این نقدینگی درست در محل تولید نرفته است. این از اشکالات منجر به تورم است.

*یکی از اقدامات مجلس یازهم، این بود که قانون جدید بانک مرکزی را نوشتیم و اقتدار به بانک مرکزی برگرداندیم تا بتواند این تخلفات و عدم کفایت سرمایه و کنترل نشدن بانکها را توجه کند. در کنار آن برای آنکه بتوانیم سرمایه گذاری را به تولید بیاوریم بهش توجه کردیم. ماده ۸ را یعنی تشکیل بانک توسعه را آوردیم. آنهم برای سال اول.

*باید سپر حمایتی در حوزه تورم برای مردم داشته باشیم. مقام معظم رهبری بیش از ۱۰ سال است سالها را همیشه با تاکید بر مسائل اقتصادی نام گذاری می‌کنند.

*بخش دوم اصلاح ساختار بودجه است؛, درآمد پایدار نداریم و متکی به نفت هستیم. انضباط مالی هم باید بهش توجه کرد.

*معتقد هستم که مهمترینش در کنار اینها این است که نیازمند یک مدیر قوی هستیم. ما امروز بخش عمده‌ای از مشکلاتمان ریشه در بی تدبیری و سیاستگذاری های اشتباه دارد. سفره مردم دارد کوچک می شود از بی عرضگی و بی تدبیری در این بخش.

*دولت خدمت و پیشرفت این سپر حمایتی را می گذارد که این حقوق به مردم نسبت به تورم داده شود. رشد اقتصادی هم باید به این موضوع اضافه شود.

*عدم پایداری درآمد و نفتی بودن درآمد یکی از عوامل این تلاطمهاست که باید چاره شود.

*خلق پول از سفره مردم اتفاق می‌افتد

*در تورم اولین نکته اصلاح ساختار بودجه است؛ اینکه میگوییم بودجه دولت خیلی اشتباه است. بودجه بودجه‌ی زندگی مردم است.

*مابه التفاوت تورم و خلق پول از سفره مردم اتفاق می افتد. هم اقتصاد را کوچک میکنیم چون تولید رونق ندارد و بعدش مالیات پرداخت نمی شود و وقتی مالیات نیست از کجا می گیرند؟ از تورم. کی هزینه این را پرداخت میکند؟ همه‌ی مردم.

*اینجاست که میگویم یک مدیر قوی و فردی که موثر باشد و سابقه و کارنامه و برنامه داشته باشد مهم است.

*الان بانک مرکزی این قدرت را دارد؛ من نگفتم استقلال بهش دادیم. اقتدار دادیم. الان فرصت و زمان استقلال بانک مرکزی نیست. باید قدرتمندانه اما بایستد و با جریاناتی که خلق پول می کنند برخورد کند. جای درست مبارزه با فساد اینجاست.

*ما نیازمند انسجام سیاسی هستیم. فرهنگ کار و تلاش و تولید میخواهیم. چه کسی میتواند این را ایجاد کند؟ کسی جز رئیس جمهور قوی؟ رئیس جمهور قوی فقط تصمیم نمیگیرد؛ بلکه باید بداند که تصمیم گیری را بدهد به نخبگان جامعه.

*وقتی نیروهای خلاق ما به کار گرفته نمیشوند و یک مرتبه می گوییم قیمت ارز ۴۲۰۰ باید باشد... همه صاحب نظران بهت زده اند و بعد میگوییم چرا اساتید و دانشجویان ما مهاجرت می کنند!

*بله حتما باید از تجربه دنیا استفاده کرد ولی آقای پزشکیان وقتی ما از تجربه نیروی داخل استفاده نمیکنیم از بیرون استفاده میکنیم؟ ما وقتی از سرمایه داخلی استفاده نمیکنیم از سرمایه خارجی استفاده میکنیم؟

*وقتی یک مدیر بی عرضه و بی تدبیر و نپخته و بدون برنامه می آید قانونی که الان تصویب شده و باید اجرا کند را نمیتواند اجرا کند. لذا اگر به تولید توجه نکنیم ... وقتی دولت را بزرگ میکنیم و تمرکززدایی نمیکنیم و هزینه را کاهش نمیدهیم این روی سفره و زندگی مردم اثر می گذارد. بهره وری ریشه حل بسیاری از مشکلات است.

پزشکیان در پاسخ به سوالات مرحله سوم:

* نگفتم مشکلات بورس حل نمی‌شود گفتم ۳ روزه حل نمی‌شود.

*در پاسخ به آقای قاضی‌زاده: اول گفتم که انسجام داشته باشیم و اختلافات را بگذاریم کنار. اگر در داخل اختلاف داشته باشیم هرچه از خارج پول بیاوریم مشکلات حل نمی‌شود.

*تصور اینکه عده محدودی عقل کل هستند و بقیه اجنبی و وابسته هستند را باید درست کرد. مردم ایران می‌توانند مشکلات را حل کنند نه یک دسته و جناح!

*من نگفتم مشکل بورس حل نمی‌شود، من گفتم سه روزه حل نمی‌شود. این توقعی که ایجاد می‌کنید می‌گویید سه روزه حل می کنیم امکان ندارد. همه این وعده‌ها در دولت شهید رئیسی وجود داشت ولی حل نشد و تورم هم آمد.

*البته نباید تلاش و زحمات آقای رئیسی را نادیده گرفت. شبانه‌روز تلاش می‌کرد و زحمت می‌کشید و ما قدردان هستیم. اما اینکه چرا حل نشد دلایل علمی دارد. اختلافات داخلی و مسائل بین‌المللی و ... جزو عوامل است.

*عامل اصلی تورم دولت‌ها هستند. هر دولتی که باشد. یا کسری بودجه‌اش یا پول چاپ کردن در بانک‌ها. تورم یعنی جیب مردم را خالی کردن بدون اینکه متوجه شوند شب می‌خوابند و صبح می‌بینند قدرت خریدشان از بین رفته است.

*اکثر نگرانی و اعتراضات بازنشسته‌ها و مردم برای این است که نمی‌توانند با تورم زندگیشان را راحت ادامه دهند. شرمسار خانواده‌شان هستند. معلم چرا باید در اسنپ کار کند؟ وقتی آدم این بازنشسته‌ها را می بیند تصورش برای آدم غیرممکن است.

*در بودجه‌ریزی باید بودجه‌ریزی عملیاتی کنیم. دولت باید هزینه‌اش را کنترل کند. کنترل هزینه چطور می‌شود؟ زمانی امکان‌پذیر است که بودجه‌ات را عملیاتی کنی و نظارتت را اصلاح کنی و شفافیت در هزینه‌ها را بتوانی اعمال کنی و از آن طرف در بانک‌هایی که پول چاپ می‌کنند اولین کار دولت باید این باشد که دولت نباید به بانک‌ها دستور چاپ پول بدهد. نباید تعهدات به آنها تحمیل کند.

*اکثر اعمال توقعات دولت در بانکها عامل تورمهاست. باید به بانکها علمی نظارت کنیم.

*فقط یک گروه خاص را مدیر می‌دانیم.

*آنچه من گفتم، حالا آقای دکتر(قالیباف) می گوید خارج، از اول گفتم داخل. ما هوای داخل را نداریم و فقط گروه خاصی را مدیر می دانیم! راست می گوید مشکل مدیریت است.

*حضرت ابراهیم که پیامبر بود خدا می گوید وقتی امتحان داد گفتیم میتوانی پیامبر بشوی. ولی ما الان کسی که تجربه ندارد را مدیر و مدیرکل می کنیم!

*عامل اصلی تورم دولتها هستند. فرق نمیکند کدام دولت. کسری بودجه مهمترین عامل است. افزایش هزینه دولت و بزرگ شدن دولت مهمترین عامل است.

*دولت باید کوچک شود. بنگاه هایی که کارایی ندارند باید بودجه شان کنترل شود. بودجه باید بدون کسری باشد. الان ۳۰۰-۴۰۰ هزار میلیارد کسری بودجه داریم.

*ما خودمان مقصریم. این واقعیت است. عامل اصلی این تورم چاپ پول است؛ یا با کسری بودجه یا تعهداتی که بانکها دارند و تورم را تشدید می کنند.

*خروج بانک از بنگاه داری را باید در نظر بگیریم. نظارت بر بانکهای کلان باید باشد. بانکها موظفند قاعده گذاری کنند نه قیمت گذاری ولی الان قیمت گذاری می کنند. ممنوعیت تامین مالی دولت از بانکها مهم است که باید انجام شود.

*دولت نباید سراغ بازار بدهی برود. دولت مقصر است و مجلس هم مقصر است. دولت بودجه ای می آورد و چند صدهزار میلیارد هم مجلس رویش می گذارد. و وضع مردم را سیاه می کنیم و فقرا را محرومتر می کنیم.


*راه و روش معلوم است؛ مدیریت باید توسط کارشناسان و عالمان شکل بگیرد. مدیران باتجربه آنقدر نداریم که فردا داریم و عوضش میکنیم. مشورت گرفتن از کشورهای اسلامی که موفق شدند جای دوری نمی رود.

جلیلی در پاسخ به سوالات مرحله سوم مناظره:

* تورم برای مردم آزاردهنده است که راه مهارش شناخته شده است.

*تورم برای مردم آزاردهنده است اما تورم مثل کرونا نیست که خودش و درمانش شناخته شده نباشند. هم خودش و هم راهکارش شناخته شده است و خیلی از کشورها موفق بودند در کنترلش.اما چرا در کشور ما مزمن است بویژه در سال‌های اخیر؟

*یکی از بحث‌های من انضباط مالی است؛ میخواهم ریشه تورم را و راه حلهایش را و امکان کنترل تورم را بگویم. همین طور که امکان رشد هشت درصد وجود دارد.

*اولین بحث حاکمیت ریال است. اگر واحد پول رسمی‌مان ریال است باید نظام و دولت مقتدر بتواند بر ریال حاکمیت داشته باشد. بداند این گردش پول و حرکت پول در اقتصاد کشور چگونه است تا حکمرانی کند. وگرنه با برخی اقدامات مقطعی مساله حل نمی شود.

*برای حاکمیت ریال باید بتوانی آن سامانه‌هایی که لازمه حاکمیت ریال است مثل سامانه مودیان، سامانه املاک و اسکان و رفاه ایرانیان و ... تکمیل شوند و با هم ارتباط داشته باشند و موضوع حاکمیت ریال را داشته باشید.

*آنموقع باید دو ناترازی بودجه را هم حل کنید. این هم فهم و هم اراده دولت را می‌خواهد. ناترازی بانکها و ناترازی بودجه.

*شما باید مواظب باشید منابع هرز نرود و اتلاف نشود و روزبروز افزایش یابد. ما راهکارها را مفصل برررسی کردیم که چطور می‌شود منابع را هرز نداد و ارتقا داد.

*باید مشخص شود بانک‌هایی که خلق می‌کنند و از جیب مردم است این کار، در چه جهتی اقدام می‌کنند؟ نباید در راستای منافع عده محدودی این کار را بکنند. در بخش بعدی عرض خواهم کرد که یک دلیل تورم هم ناشی از شوک بازار ارز است.

* تورم مردم را رنج می‌دهد.

*موضوع تورم موجب نگرانی اکثر مردم است. بخشی از حرف را در قسمت اول عرض کردم. چیزی که بقیه هم بهش اشاره کردند مثل ناترازی بودجه و بانکها.

*بخش مهم تورم کشور بویژه در سالهای اخیر ناشی از قیمت ارز است. حرف من این است که اینجا دولت چه نقشی دارد؟ آیا راه حلی دارد؟ ما بررسی مفصلی کردیم در این روند کنترل بازار ارز اقداماتی است که ما احکامش را آماده کردیم و از روز اول دولت می تواند اجرا کند.

*یکی اینکه: ما امروز مصارف و منابع ارزی داریم؛ منابع ارزی مان خوشبختانه بیشتر از مصارف ارزی است؛ اما باید اولویت بندی و مدیریت شود تا به سمت مصارف اولویت دار برود. چیزی مثل دبش حاصل فرایندی بود که از قبل وجود داشت و منابع و مصارف منطبق بر اولویت بندی ها نبودند.

*نکته دوم: فرآیند ثبت سفارش، تخصیص و تامین می تواند آنقدر به روز باشد که موجب التهاب دربازار ارز نشود. وقتی فاصله می افتد طرف ازاد می خرد و شوک وارد می شود و بعد می فروشد و دوباره شوک در بازار ارز.

*نکته سوم: بعضی معاملات در بازار غیررسمی شده است که باید بیاید در بازار رسمی. البته بانک مرکزی در دولت شهید رئیسی کار خوبی کردند در این زمینه که دارد عملیاتی می شود.

*اما نکته مهم این است که تدابیر باید تا به نتیجه رسیدن پیگیری شود. در یکی از سالها قیمت لاستیک 200 درصد افزایش یافت. وقتی بررسی کردیم اول بهانه می آوردند که ارز تخصیص داده نشده است ولی بررسی کردیم دیدیم تخصیص داده شده بود ولی فرایند مدیریت نشده بود. باید فرایند را تا نتیجه دنبال کرد.

زاکانی در پاسخ به سوالات مرحله سوم مناظره:

* باید اعتبار طلا را به جای یارانه به مردم بدهیم

*دوستان موضوعات سیاسی را در مناظره خودش بحث کنند. الان جوری صحبت کنیم که شفاف باشد و مردم بتوانند انتخاب کنند.

*درباره ترکیه که صحبت کردم، ترکیه عضو WTO است اما در این ۶ سال تورم ۷۰ درصد را تجربه کرده و ۶۰۰ درصد ارزش پولش کم شده است.

*درباره تورم، بانک‌ها عامل اصلی هستند اما در کنارش دولت. اما سال ۹۲ دولت وقت ۲۰۵ همت بدهی داشت اما در دولت آقای روحانی بیش از هزار همت شد این بدهی. مخروبه‌ای تحویل شد اما از هنرهای شهید رئیسی بود که این را سامان داد.

*نقدینگی اگر درست هدایت بشود می‌تواند مثمر ثمر باشد. سه هفته پیش ۲۰۳ هزار مسکن را شروع کردیم با همین نقدینگی در جای درستش.

*باید مردم را در اقتصاد شریک کنیم. اعتبار طلا را به جای یارانه باید به مردم بدهیم. انرژی مثل طلا با ارزش است ولی بد مصرف می‌کنیم. علاوه بر اینکه باید افزایش تولید صورت بگیرد و در خام فروشی را ببندیم ولی مصرف را هم باید بهینه کنیم.

*باید اعتبار طلا را به جای یارانه به مردم بدهیم. یارانه مردم در حوزه انرژی بدون تغییر قیمت انرژی صورت بگیرد. معادل قیمت طلای روز، اعتبار طلای غیرقابل برداشت به اندازه سهم خانوار از انرژی در حساب خانوار شارژ شود.

*با این روش هم عدم افزایش نقدینگی را داریم و هم حفظ ارزش پولش با طلاست و دور از تورم. امکان فروش اعتباری‌اش در بازار است‌؛ امکان پشتوانه شدنش برای وام هست. به دلار گره نمی‌خورد یعنی همان سیاست اول ما. محورش هم خانواده و جمعیت است.

* مدیران ناکارآمد گذشته در ستاد آقای پزشکیان هستند.

*درباره تورم که نکاتی را گفتم. درباره ارز هم معتقدم اساساً سمت پول ملی و ارزش بالای او رفت. این اموراتی که هست جنبه التیام بخشی و تسکین دارد. درمانش جای دیگری است که سر موقعش بحث و بیان میکنیم.

*سال ۹۹ که موضوع بورس پیش آمد ۲۰۰۰ همت قیمت بورس بود؛ ۱۰۰ همت با ناشی گری وارد شد؛ با دقتی دولت وقت این جنبه غیرحرفه ای را تبلیغ کرد و حباب ۶۰ برابری ایجاد کرد و مردم را به خاک سیاه نشاند.

*آقای پزشکیان می گوید باید افراد ناکارآمد را محاکمه کنیم. ما معتقدیم. معلوم است اینها کی ها بودند و البته الان در ستاد ایشان هستند. ایشان باید مجوز بدهد بروند سراغ این آقایان.

*کارآمدی جمع توانمندی و پاکی است و اگر توانمندی و پاکی را با هم نبینیم دچار مشکل می شویم.کارشناسی خوب است اما واگذاری کار توسط مسئول و رئیس جمهور به کارشناس و بی دقتی در امورات او فاجعه به باور می آورد.

*بنزین صبح جمعه یادمان نرفته. وقتی آقای رئیسی روی کارآمد در دولت قبل روزی ۸۰۰ نفر به خاطر کرونا از دنیا می روند و آقای رئیس این موضوع را حل کرد.

*یا موضوع تقلب کنکور ۸۲ که عده ای سوال خریدند ۳۰ میلیون و حق همه پزشکان را تضییع کردند و با جان مردم می خواستند بازی کنند که مجلس جلویشان را گرفت.

*لذا اگر تدبیر درست و تصمیم درست باشد می شود تهدیدات را به بهترین نحو تبدیل به فرصت کرد. ما سال گذشته ۳۳ همت از بدهی به بانکها را در شهرداری تسویه کردیم. درموضوع درآمد سال ۱۴۰۱، ۳۳ درصد به بودجه پایه سال ۱۴۰۰ اضافه کردیم و ۵۰.۳ شد و تحققش شد ۱۳۷ درصد.

*در طول گذشته همچین چیزی نداشتیم. سال ۱۴۰۲، ۵۰ درصد اضافه کردیم شد ۷۵.۹ و تحقق آن شد ۱۰۷ درصد که شد ۱۵۰ درصد و امسال هم بودجه پایه را ۱۰۰ درصد افزایش می‌دادیم شد ۱۶۹ همت که قابل مقایسه با قبل نیست.

پورمحمدی در پاسخ به سوالات مرحله سوم مناظره:

* بانک مرکزی تولید را متوقف کرده است

*بزرگواران ریشه‌ها و راهکارهای تورم را گفتند. نظرات من هم شبیه همین هاست. در بحث کارشناسی نگاه‌ها به هم نزدیک می‌شود. با کنترل نقدینگی می‌توان تورم را کاهش داد.

*چند مثال عملی بزنم که سیاستگذاری‌ها به چه سمتی می‌رود. آقای قالیباف گفت در مجلس تصویب کردیم اقتدار بانک مرکزی را برگردانیم؛ بسیار کار خوبی است در گذشته هم باید تصویب می‌کردیم و این از ضروریات است. اما اقتدار را داریم ولی عوامل تشکیل دهنده اقتدار را ایجاد نکردیم.

*الان بانک مرکزی وامها را متوقف کرده، تمام قولهایشان به کارآفرینان را متوقف کردند؛ تولید مشکل کرده بخاطر بانک مرکزی. به خاطر اجرای سیاستی که بهش گفته‌اند. بهره را از ۱۹ و ۲۰ و ۲۱ برده به ۲۹ درصد. این خودش تورم‌زای شدید است؛ چرخه معیوب نقدینگی را تشدید میکند.

*خب کی اجرا می‌کند استقلال بانک مرکزی را؟ ما برای هر کاری مدیر قوی می‌خواهیم. رئیس‌جمهور باید به همه جور مسائل آشنا باشد و قدرت جمع‌بندی و ایجاد وفاق و تحریک کنندگی اجتماعی داشته باشد و مردم باورش کنند.

*رئیس‌جمهور باید امنیت روانی وامنیت فکری و امنیت مالکیت و حقوقی را ایجاد کند. به نقاط مشترکی که گفته شد نمی‌خواهم اشاره کنم. باید منظومه فکری اقتصادیمان روشن باشد و به مردم بگوییم.

*صریح می گویم. هشت اصل دارم: یکی رقابت؛ اصل رقابت را نباید شوخی گرفت. دولت باید از رقابت کنار برود. دوم: اقتصاد بازار را قبول کنیم. سوم: مالکیت فکری بسیار مبنایی است. چهارم: انضباط مالی در بحث‌های اقتصادی و بخصوص دولت بسیار مهم. دولت چابک و ناظر و ضامن و حافظ رقابت و اقتصاد بازار می‌خواهیم. باقی اصل ها را در فرصت بعدی می‌گویم

*باید مالکیت سهام عدالت را به مردم برگردانیم.

*بدون انضباط مالی توفیقی نخواهیم داشت. مردمی سازی اقتصاد و مشارکت دادن آنها بسیار مهم است. مردم هم سرمایه و هم ابتکار و خلاقیت و هم انرژی زیاد دارند. همه اینها را باید به کار بگیریم.

*ما باید توانمندسازی اقتصاد مردمی را سرلوحه افکار خود قرار دهیم. سهم تعاون در اقتصاد ما کوچک است.

*اصل ۴۴ اصل بسیار مترقی است؛ مشکل ما ولی در اصل ۴۴، این است که ۱۳-۱۴ درصد به بخش خصوصی واقعی واگذار شد. عمده اش یا رد دیون است یا نهادهای تحت کنترل دولت است یا نهادهای شبه دولتی. خب اینکه خصوصی سازی نشد. باید این اصل جدی اجرا شود.

*بحث ساماندهی سهام عدالت را داریم. باید مالکیت و مدیریت را در سهام به مردم برگردانیم. به مردم میگوییم شما عضوید ولی خودمان مدیریت می کنیم!

*ما باید اقتصاد مقاومتی که رهبری معظم انقلاب با هوشمندی و فراست و درک صحیح از موقعیت کشور و فهم درست از نظام بین المللی انجام دادند جدی بگیریم. در این رابطه باید در زنجیره اقتصاد جهانی ورود کنیم، و بازیگردانی کنیم نه اینکه بازیچه باشیم. ما توانمندیم و اقتصاد بزرگی داریم و توانمندی کارشناسی و نخبگی جوانان ما قابل توجه است. چرا غفلت میکنیم؟ مگر می ترسیم؟ باید در میدانهای بزرگ بازی کنیم. از شکست هم نترسیم.

*هدف گیری های درشت و جهت دار را باید انتخاب کنیم و در آن میدان بازی کنیم. بعضی وقتها هم ممکن است شکست بخوریم ولی باید مرد این میدان باشیم.

*اقتصاد مقاومتی در گفتمان دولت قرار محور است و ما با پایه نگاه کارشناسی عمیق و البته متکی به مدیران کارآمد و توانا.

*نکته اساسی این است که این مدیران ذهن همبسته و هماهنگ و هم افزا داشته باشند و اصطکاک نداشته باشند و البته سلامت اقتصادی که در بحث سلامت و فساد که رشته تخصصی خودم بوده عرض خواهم کرد.


حرف های کاندیداها در جمع بندی پایانی

قاضی‌زاده: برجسته‌ترین کارشناسان را در سطح جهان داریم

*لازم میدانستم که به ظلمهایی که به شهید رئیسی می‌شود پاسخ دهم ولی امروز متوجه شدم که به نظام ظلم می‌شود. انگار ما هیچ کارشناسی در کشور نداریم و حتی لازم است کارشناس وارد کنیم!

*بله ما از تجربه مدیریت جهان استفاده کنیم،‌ ولی کارشناسان برجسته در کشور داریم.

*می‌گویند ما باید وارد میدان‌های بزرگ شویم درحالی که ما میدان‌دار بزرگ هستیم.

*این که این حرفها را می‌زنیم بخاطر این است که به مردم پشت کرده‌ایم.

*آقای پزشکیان در حلقه بسته‌ای هستند که مجلس خودشان خود آقای پزشکیان را هم تحمل نکرد.

*با خزانه بدهکار دولت را به شهید رئیسی تحویل دادند ولی آقای رئیسی این دولت را به خوبی اداره کرد.

*در فروش نفت تحریم‌ها بیشتر شد ولی در دولت شهید رئیسی فروش نفت چند برابر شد.

*روابط با همسایگان در قبل دچار مشکل و با برخی روابط قطع بود ولی این مسئله در دولت آقای رئیسی حل شد.

*رشد تورم در دولت آقای رئیسی کاهش یافته است.

*رشد اقتصادی کشور در گذشته در دولت قبل صفر بود ولی رشد ۶ درصدی در دولت آقای رئیسی ایجاد شد.

قالیباف: باید حقوق مردم به اندازه تورم باشد

*اولین جایی که اساس تحول است مردم هستند و نقش مردم در تحول مهم است.

*امنیت سرمایه و فرصت مردم باید فراهم شود و از همه مهمتر اینکه دست و پای دولت باید جمع شود.

*تصمیمات خلق الساعه نباید گرفته شود.

*کارآفرینان و صاحب نظران و بخصوص جوانان در حوزه دانش بنیان، باید بر صدر بنشینند و اجازه بدهند برای ما آنها تصمیم‌سازی کنند و ما تصمیم‌گیری کنیم.

*تحولات بزرگ در کشور ریشه در حضور مردم و جوانان و پیشگامان هر تحول دارد.

*بازار سرمایه، هم بازار اولیه و هم ثانویه باید مورد توجه قرار گیرد.

*معتقدم که باید رفع تحریم را هم دنبال کنیم.

*کانال نرخ بهره را باید توجه کنیم که به تولید آسیب نرسد.

*تورم نتیجه‌ سیاستگذاری‌های دولتی‌هاست پس مکلفیم دولت باید یک سپر حمایتی برای حداقل ۵ دهک از جامعه درست کند. مثلاً برای بازنشستگان و یا درباره ۵ قلم از لوازم خانگی. تا جلوی آسیب را برای مردم بگیریم.

*باید حقوق مردم به اندازه تورم باشد؛ این را باید تا زمان کاهش تورم ضامن باشیم و ضمانت کنیم.

*حتماً با مدیریت قوی و رئیس جمهور قوی و مدیران قوی و متدین که هم قوی و هم امین باشند، حتما می‌توان تورم را کنترل کرد و کاهش داد.

*انقلاب اسلامی این فرصت را به همه‌ مردم عزیز ما داد در مردمسالاری دینی که مردم بر سرنوشت خودشان حاکم باشند و بتوانند نفرات را در سلسله مراتب قدرت در هر سطحی انتخاب کنند.

*مردم عزیز امروز شما هستید که تصمیم میگیرید و ان شاالله دولتی مستقر کنید که آینده فرزندان این سرزمین را بسازد.

پزشکیان: نگفتم مدیر از خارج بیاوریم گفتم مشاور بیاوریم

*نمیخواهم وارد تحلیل دولت آقای رئیسی شوم چون قلباً به ایشان ارادت دارم.

*هیچوقت نگفتم مدیر از خارج بیاوریم. گفتم مشاور و مشورت بیاوریم.

*آقای زاکانی قرارداد با چین را شفاف کند و تخلفات خود شهرداری را بگوید. بهتر است وارد نشویم!

*زندگی شخصی و سیاسی من مبتنی بر اصل اخلاقی صداقت بوده و این مهمترین عهد من با شماست.

*رئیس جمهور اختیارات تعریف شده ای دارد؛ قرار نیست با دعوا و درگیری کشور را اداره کنم ولی رویکرد خود را بیان خواهم کرد.

*طرفدار عدالت اجتماعی هستم نه شعارهای توزیعی پوپولیستی که ماحصلش فقر بیشتر شد.

*کشته های جنگ اقتصادی فقرا هستند.

*ثروتمندان کارآفرین را متفاوت از نوکیسه ها می دانم.

*مردم باید بدانند پول دولت کجا خرج می شود. خزانه دولت را در اتاق تمام شیشه ای قرار میدهم.

*غیر از مسائل نظامی و امنیتی هرچیزی که به خزانه ارتباط پیدا میکند باید شفاف شود.

*پدیده ای به نام شبه دولتی را اساساً قبول ندارم و کارها را به بخش خصوصی خواهم سپرد.

*فیلترینگ و محدودیت اینترنت باعث محدودیت کسب و کارها شده است.

*نظام تامین اجتماعی موثر باید برای فقرا داشته باشیم.

*من هیچ ربطی به دولت آقای روحانی نداشته ام. هر دولتی عیبی داشته و هر دولتی مزایایی داشته است.

*همدیگر را خراب کردن و تخریب کردن به نفع مملکت و انقلاب نیست. من را به آن طرف نکشانید که عیب آدمها را بگویم. با هم درنیفتیم. دست به دست هم بدهیم.

*سیاستهای کلی مقام معظم رهبری و قانون برنامه دولت مسیر راه ماست

جلیلی: پیگیری‌ اولویت‌ها توسط رئیس‌جمهور باعث جهش کشور می‌شود

*در چهار سال آینده رئیس جمهوری که عهده دار کار می شود دچار روزمرگی نباید باشد.

*نه تنها رئیس جمهور باید مشکلات را حل کند بلکه باید کشور را پیشرفت و جهش بدهد.

*رئیس جمهور آینده باید چند موضوع را جدی مورد توجه قرار دهد و روزانه پیگیری کند تا جهش کشور اتفاق بیفتد.

*رئیس جمهور باید اولویتش مشخص باشد و علت مشکلات را بداند و فرصتها را بشناسد تا به آن اولویت ها برسد و علل مشکلات را برطرف کند.

*رئیس جمهور باید فراتر از تک تک مشکلات، در یک چارچوب کلی برنامه ای داشته باشد که خودبخود اینها در آن حل شود.

*خیلی از مسائل مثل تورم و مشکلات خصوصی سازی و ... ریشه اصلی اش این بود که انضباط رعایت نشد؛ لذا انضباط مالی بسیار مهم است.

*مشارکت دادن همه مردم بسیار مهم است.

*۳۵ سال کار سیاست خارجی را دنبال کردم. امروز فرصتهایمان در سیاست خارجی و تعاملات گسترده با جهان کم نظیر است.

زاکانی: نیازمند کار کارشناسی و دقیق هستیم

* مردم سکته می‌کنند اگر حس کنند که دهه ۹۰ بخواهد برگردد

*برای اینکه کار کشور به سمت خیر وصلاح پیش برود نیاز به کار کارشناسی و دقیق هست.

*مدیری نیاز است که هم دانش و هم تجربه داشته باشد. هم سلامت داشته باشد و هم با فساد مبارزه کند. مدیری که عرضه کار داشته باشد. وگرنه کلاه سرش می گذارند. راست و حسینی بگویم کلاه سرش می گذارند.

*هر کس میخواهد سکان کشور را به دست بگیرد باید بداند با نقدینگی و فساد و قاچاق و تورم و عدم توزیع عادلانه یارانه ها میخواهد چه کند؟ فقر و فساد و تبعیض را چه میکند؟ باید برنامه بدهد و نه شعار.

*سفره مردم کوچک شده و فشار به آنها وارد می شود. باید بسته ارائه شود.

*زیرساختهای کشور نیاز به تحول دارد.

*تا تحریم را خنثی نکنیم کسی به ما رحم نمیکند. تعجب می کنم از برخی عزیزانمان.

*بنزین را میخواستند تحریم کنند ستاره خلیج فارس مانع شد. قضیه کرونا هم شاهد مثال است که تا تحریم را خنثی نکنیم به ما رحم نمیکنند.

*به دنبال ارتقای عدالت و پیشرفت هستم.

*اقتصاد خود را باید مستقل از ارز و بر پایه تقویت ارزش پول ملی باید تقویت کنیم.

*خام فروشی نکنیم؛ مبتنی بر دانش، محصول نهایی را با ارزش فوق العاده بفروشیم. که آن دیگر تحریم پذیر نیست.

*بپذیریم که مردم در اقتصاد حاکم باشند.

*برای مردم خساست نکنیم و بگذاریم ثروتمند باشند. این کار از طریق توزیع ثروت باید باشد.

*قبلاً یکی پیغام داد و گفت در شهرداری تا سر ماه نمیکشید؛ ولی شد و بدون تخلف این کار را کردیم.

*در شهرداری در سه سال اخیر ۱۳۰ هزار میلیارد امکانات را برگرداندیم.

*با چین ۱۳ میلیارد یورو تفاهم نامه و ۲ میلیارد یورو قرارداد نوشتیم. بخشی را از پولهای بلوکه شده دادیم و بخشی را سه ساله. که آقای فرزین میگفت در تاریخ ایران بی سابقه است.

*در مناظرات قبل توهینهای جدی می شد به شهید رئیسی. این صحنه ها جلوی چشم ماست. می‌شود اتهام کرد و کشور را ناکارامد معرفی کرد و مسیری رفت که در آن مردم ناامید شوند اما شهید ما مذاکره را تعطیل نکرد. چک برجام را هم نقد کرد. و سفره مردم که در دهه ۹۰ کوچک و کوچک تر کرد را درست کرد.

*مردم سکته می کنند اگر حس کنند که دهه ۹۰ بخواهد برگردد و ان شاالله برنمیگردد.

پورمحمدی: مشارکت بالا در انتخابات باعث اقتدار ملی خواهد شد

*چند تشکر می‌کنم. یک تشکر از دوستانم در اینجا که جلسه خوب و گفتگوی سازنده و صریح و سازنده بود. نیاز جامعه به این گفتگوهاست.

*از صداوسیما تشکر میکنم که این بستر را به خوبی فراهم کردند.

*از مردم عزیز که بیننده هستند و به آگاهی شان می افزایند تشکر می کنم.

*امیدوارم عیدی امروز و عید غدیر مشارکت بالا باشد که رمز افزایش اقتدار ملی ماست و انتخاب اصلح.

*ثبات، اطمینان و آرامش بخشی به جامعه نکته مهمی در گفتمان اقتصادی ماست.

*تقویت اعتبار دولت نزد مردم و ارتقای نقش منطقه ای و جهانی ایران باید در دستور باشد.

*برخورداری از انسجام کافی در همه حوزه های اقتصادی و سیاسی و اجتماعی و فرهنگی و قابلیت سنجش مستمر و بهنگام نتایج مورد انتظار ماست.

*اهداف اصلی می بایست قابل سنجش و کمی برای کنترل و نظارت مردم و پاسخگویی به آن باشد.

*دولت وظیفه ای جز ایجاد امنیت و تامین زندگی توام با رفاه و عزت و آرامش برای مردم ندارد. قرار ما در دولت قرار اینچنین است.

*دولت باید از سر راه فعالیت اقتصادی مردم کنار برود.

*دولت باید در زیرساختها سرمایه گذاری کند تا بخش خصوصی و تعاونی از سرمایه گذاری ها استفاده کنند.

*زیرساختهای اصلی مغفول مانده کشور مثل شبکه های ارتباطی فیزیکی و بخصوص شبکه ارتباط الکترونیکی باید توسعه یابد و سریع و ارزان باشد.

*از دانشهای جدید و مهندسی نوین و کارآمد اقتصادی باید بهره گیری شود.

*شرط تحقق این خواست‌ها، وفاق و گفتمان واحد در عرصه بین المللی و مباحثات بین المللی است و در داخل شرطش تحقق معجزه است؛ اعجاز اعتماد مردم به حاکمیت و بالعکس. در حوزه های اقتصادی وسیاسی و فرهنگی، دل به دل راه دارد. به مردم بها ندهیم و صادق نباشیم مردم هم به ما اعتماد نخواهند کرد.

*دولت یک پیمانکاری و بنگاه داری نیست؛ مدیریت یک بیمارستان و شهر و موسسه و پژوهشکده نیست؛ دولت مجموعه ظرفیتهای یک کشور و تاریخ و فرهنگ و هویت و تمدن است. مدیریت دولت باید تجمیع این ظرفیتها باشد وهماهنگی میان کنشگران و فعالان و نظارت و هدایت به سوی اهداف.

*ان شاالله با رمز وفاق و رمز اعتبار، تعهداتمان را پایبند باشیم و صادقانه با مردم عمل کنیم تا جواب مناسب دریافت کنیم.

پایان مناظره اول کاندیدهای چهاردهمین دوره ریاست جمهوری.

کد خبر 860489

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 9
  • US ۲۰:۴۷ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۸
    6 0
    نور پشت سر کاندیداها و چراغ های چشمک زن بسیار اذیت کننده است.
  • IR ۲۱:۴۹ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۸
    46 24
    اگه بجای یکنفر تیم ریاست جمهور با هزارتا رئیس جمهور هم داشته باشیم هیچ کاری نمیتونن بکنن.۴۵ سال خرابکاری کردند حضرات.مشکلاتی که ذره ذره درست کرده اند تبدیل به کوه مشکلات شده.کاری از دست کسی ساخته نیست.
    • IR ۰۰:۰۹ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۹
      12 23
      نه بابا اونوقت اینا را کی به شما گفته بی بی سی یا اینترنشنال
    • مهدی IR ۰۱:۰۵ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۹
      17 1
      من می‌دونم کارمون تمومه من می دانم
  • IR ۰۰:۱۰ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۹
    3 3
    خیلی دکور شیک و مجلسی ساختن اینبار
  • IR ۱۱:۵۲ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۹
    7 1
    حضرت آقا لطف دارن از سر محبت فقط تذکر میدن من موندم چرا برادران وزارت اطلاعات و حفاظت سپاه این کاندیداهارو اویزون نمیکنن که دروغ میگن