چهارشنبه ۳۰ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۱:۲۹
۰ نفر

شاید این جمله را شنیده باشید که دوستان خانواده‌ای هستند که برای خود انتخاب می‌کنیم؛ اما چه اتفاقی می‌افتد وقتی حضور این خانواده بیشتر شبیه یک بار باشد تا یک نعمت؟

سبک زندگی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از hack spirit، روابط از هر نوع، از جمله دوستی، برای بهبود زندگی ما هستند، نه پیچیده کردن آنها. آنها باید منبع شادی و آرامش باشند، نه استرس و ناراحتی.

با این حال، ممکن است متوجه شوید که آیا زمان آن رسیده است که دوستی را که بیشتر باعث غم و اندوه می شود تا حال خوب، رها کنید. اما از کجا بفهمیم که زمان خداحافظی فرا رسیده است؟

طبق روانشناسی، نشانه‌هایی وجود دارد که نشان می‌دهد چه زمانی یک دوستی مسیر خود را طی کرده است. بیایید به این ۷ نشانه بپردازیم که نشان می دهد ممکن است زمان پایان دادن به یک دوستی فرا رسیده باشد.

۱) دوستی یک طرفه است
آیا تا به حال در مورد اصطلاح "دادن و گرفتن" شنیده اید؟ این یک جنبه اساسی هر رابطه سالم است. هر دو طرف باید به طور یکسان در این دوستی سهیم باشند، خواه زمان، تلاش یا حمایت عاطفی باشد. اما اگر خود را دائماً در حال دادن دیدید، چه؟

شما همیشه در کنار آنها هستید - گوش شنوا دارید، شانه ای برای گریه کردن یا حتی در دسترس بودن برای معاشرت. اما وقتی نوبت شماست که نیاز به حمایت داشته باشید، آنها هیچ جا نیستند.

بر اساس تحقیقات، این عدم تعادل می تواند رنجش و ناامیدی زیادی ایجاد کند.

۲) پس از گذراندن وقت با آنها احساس خستگی می کنید
آیا تا به حال آن روزها را داشته اید که بعد از ملاقات با یک دوست به خانه بیایید و کاملاً احساس خستگی کنید؟

به گفته روانشناسان، این نشانه کلاسیک یک دوستی سمی است. روابط باید به ما انرژی بدهند، نه اینکه ما را تحلیل ببرند.

بنابراین اگر بعد از گذراندن وقت با یک دوست احساس خستگی عاطفی می‌کنید، ممکن است زمان آن رسیده که در مورد سلامت آن دوستی تجدید نظر کنید.

۳) بحث و جدل بیشتر از مکالمه است
می دانید، دوستان همیشه نباید در مورد همه چیز به توافق برسند. نظرات متفاوت می تواند منجر به بحث های سالم شود و حتی می تواند یک دوستی را تقویت کند.

اما وقتی اختلاف نظرها بیشتر به بحث های داغ تبدیل می شود، دیگر به خاطر داشتن نظرات متفاوت نیست. این نشانه آن است که مسئله عمیق تری وجود دارد.

وجود اختلافات منطقی است، اما مشاجرات دائمی؟ نه چندان. آنها نشان دهنده عدم احترام و درک هستند و می توانند دوستی را تیره کنند.

۴) آنها در زمان های سخت کنار شما نیستند
زندگی ممکن است گاهی اوقات بسیار سخت باشد و در طول این لحظات چالش برانگیز، ما اغلب برای راحتی و حمایت به دوستان خود مراجعه می کنیم.

اما چه می‌شود اگر وقتی در حال عبور از یک مشکل سخت هستید، آن دوست هیچ کجا پیدا نشود؟

ناتوانی یا عدم تمایل یک دوست به حمایت از شما در مواقع سخت، نشانه واضحی از یک دوستی ناسالم است.

۵) وقتی برنامه‌ها لغو می شوند، احساس آرامش می کنید
همه ما روزهایی را داریم که در آن حال و هوای معاشرت نداریم، درست است؟

اما در اینجا یک مشاهده جالب وجود دارد. اگر اغلب با لغو برنامه با یک دوست خاص احساس آرامش می کنید، ممکن است نشانه آن باشد که دوستی آنطور که باید سالم نیست.

روانشناسان دریافته‌اند که واکنش عاطفی ما به ایده گذراندن وقت با کسی می‌تواند نشانه‌ای از احساسات واقعی ما نسبت به او باشد.

۶) شما نمی توانید خود واقعیتان باشید
جوهره یک دوستی واقعی چیست؟ آیا احساس راحتی نمی کنید که خود واقعی‌تان در کنار دوستانتان باشید؟ اگر متوجه شدید که ماسک می‌زنید یا احساس می‌کنید که باید بخش‌هایی از خود را در کنار آنها پنهان کنید، ممکن است نشانه بدی باشد.

مطالعات نشان می دهد که اصیل بودن در روابط ما کلید شادی و رفاه کلی ما است. پس به یاد داشته باشید، دوستی که برای شما ارزش قائل است، به خاطر شخصیتی که هستید، دوست واقعی است. اگر اینطور نیست، ممکن است زمان آن رسیده باشد که این دوستی را دوباره ارزیابی کنید.

۷) دوستی شما را خوشحال نمی‌کند
هدف نهایی هر رابطه ای شادی است. دوستی‌ها باید شادی، راحتی و احساس تعلق را به زندگی شما بیاورند. اما اگر یک دوستی باعث استرس، ناراحتی یا غم و اندوه شما شود، این نشانه واضحی است که چیزی درست نیست.

به هر حال، اولویت دادن به سلامت روانی و عاطفی ضروری است. اگر دوستی به طور مداوم شما را ناراحت می کند، ممکن است زمان آن رسیده باشد که او را رها کنید.

سخن نهایی
پایان دادن به دوستی‌هایی که دیگر رضایت بخش یا سالم نیست، شجاعت می خواهد. اما بگذارید به شما اطمینان دهم، ارزشش را دارد. این در مورد اولویت دادن به رفاه ذهنی و عاطفی خود است.

به یاد داشته باشید، رها کردن یک رابطه به این معنی نیست که تنها خواهید بود. فضایی برای شکوفا شدن دوستی های جدید و سالم ایجاد می کند. دوستی هایی که در آن احساس می کنید به خاطر واقعی بودن خود ارزشمند، مورد احترام و دوست داشتنی هستید.

پایان دادن به یک دوستی شما را به یک فرد بد تبدیل نمی کند. از شما انسان می سازد. شما در حال رشد، تکامل هستید و یاد می گیرید که شادی خود را در اولویت قرار دهید. و این چیزی است که باید به آن افتخار کرد.

پس کمی وقت بگذارید تا فکر کنید. در نظر بگیرید که در یک دوستی برای چه چیزی ارزش قائل هستید و دوست دارید چه نوع دوستی باشید.

کد خبر 860617
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha