طرز تهیه کیک شیر بدون فر به‌ سادگی و با داشتن برخی از ساده‌ترین مواد اولیه پخت کیک امکان‌پذیر است. این کیک شیر قابلمه‌ای را به راحتی می‌توانید در قابلمه و روی اجاق گاز تهیه کنید.

طرز تهیه کیک ساده با ماست

به گزارش همشهری آنلاین، طرز تهیه کیک شیر بدون فر به‌ سادگی و با داشتن برخی از ساده‌ترین مواد اولیه پخت کیک امکان‌پذیر است. این کیک شیر قابلمه‌ای را به راحتی می‌توانید در قابلمه و روی اجاق گاز تهیه کنید. با ما در این مقاله همراه باشید تا طرز تهیه کیک اسفنجی با شیر بدون فر را به شما آموزش بدهیم.

مواد لازم برای تهیه کیک شیر بدون فر

تخم مرغ: ۴ عدد

شکر: ۱ و ۱/۴ لیوان فرانسوی دسته‌دار

شیر: ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار

کره: ۱۰۰ گرم

آرد سفید قنادی: ۲ و ۱/۴ لیوان فرانسوی دسته‌دار

وانیل: ۱/۴ قاشق چای‌خوری

هل (پودر شده) : ۱/۴ قاشق چای‌خوری

بیکینگ پودر: ۲ قاشق چای‌خوری

روغن مایع: برای چرب کردن قالب

مواد لازم برای فراستینگ کیک ساده خانگی

کره بدون نمک: ۱ و نیم لیوان فرانسوی دسته‌دار

شکر قنادی: ۵ و نیم لیوان فرانسوی دسته‌دار

وانیل: ۱ قاشق غذاخوری

نمک: ۱/۴ قاشق چای‌خوری

خامه غلیظ ساده: ۶ قاشق غذاخوری

مدت زمان لازم برای آماده‌سازی مایه کیک شیر: ۳۰ دقیقه

مدت زمان لازم برای پخت کیک شیر در قابلمه: ۴۵ تا ۵۵ دقیقه

مدت زمان لازم برای آماده‌سازی فراستینگ: ۱۵ دقیقه

میزان کالری موجود در یک برش متوسط از کیک شیر ساده (بدون فراستینگ) : ۳۴۴ کیلوکالری

طرز تهیه کیک شیر در قابلمه روی گاز ؛ چرا کیک به اندازه کافی پف نمی‌کند؟ | فوت و فن‌های خوشمزه شدن کیک شیر بدون فر

مراحل طرز تهیه کیک شیر بدون فر

اگر طرز تهیه کیک شیر بدون فر و با طعم وانیل را بلد باشید در هر شرایطی می‌توانید این شیرینی خوشمزه را درست کرده و با انواع و اقسام مواد اولیه تزیین کنید.

مرحله اول: تخم مرغ‌ها را آماده کنید

در اولین مرحله از طرز تهیه کیک شیر با پف زیاد باید تخم مرغ‌ها را در ظرف مناسبی بشکنید و شکر، وانیل و همچنین، پودر هل را به آن اضافه کنید. سپس، این مواد را با کمک همزن برقی روی دور تند برای مدت ۷ تا ۱۰ دقیقه به‌ خوبی هم بزنید. این کار را تا زمانی ادامه دهید که ترکیب تخم مرغ با دیگر مواد به‌ صورت کش‌دار در آید و کرم رنگ شود.

مرحله دوم: شیر را اضافه کنید

شیر و کره را در قابلمه مناسبی بریزید و روی حرارت ملایم بگذارید. این ترکیب را به‌ طور مداوم و تا زمانی هم بزنید که کره کاملا ذوب شود. مراقب باشید مخلوط شیر و کره نجوشد.

مرحله سوم: شیر و تخم مرغ را ترکیب کنید

در این مرحله از طرز تهیه کیک ساده با شیر باید ترکیب شیر و کره را تا زمانی‌ که گرم است به‌ تدریج به کاسه حاوی مخلوط تخم مرغ، شکر، وانیل و پودر هل اضافه کنید. در حال افزودن شیر گرم به کاسه باید با استفاده از همزن برقی ترکیب ایجاد شده را به‌ طور مداوم هم بزنید تا یک مخلوط یکدست حاصل شود.

مرحله چهارم: آرد و بیکینگ پودر را اضافه کنید

در این مرحله باید آرد و بیکینگ پودر را در ظرف مناسبی با یکدیگر ترکیب کرده و این مخلوط را ۳ بار الک کنید. انجام این کار به پف بیشتر و سبک‌تر شدن بافت کیک کمک می‌کند. سپس، آرد و بیکینگ پودر الک شده را به‌ تدریج و در سه مرحله به ترکیبات قبلی اضافه کنید. مخلوط به دست آمده را با کمک لیسک و به شکل دورانی هم بزنید.

مرحله پنجم: قابلمه را آماده کنید

امیدواریم تا این‌جا مراحل طرز تهیه کیک شیر بدون فر را بدون مشکل دنبال کرده باشید. حالا وقت آن است که حدود یک سوم یک قابلمه بزرگ را پر از آب کنید. پایه فلزی مناسبی را داخل قابلمه قرار دهید. سپس، قابلمه حاوی آب و پایه فلزی را روی حرارت ملایم بگذارید و درب قابلمه را ببندید تا کاملا گرم و آماده شود.

مرحله ششم: قالب کیک را آماده کنید

حالا قالب مناسبی را انتخاب کرده و کف و دیواره‌های آن را با کمک فرچه آشپزی و مقداری روغن مایع یا کره کاملا چرب کنید.

مرحله هفتم: مایه کیک شیر را در قالب بریزید

مایه کیک را درون قالب بریزید. سپس، قالب حاوی مایه کیک را چند بار محکم روی میز یا سطح سخت دیگری بکوبید تا مواد به‌طور یکپارچه در کنار هم قرار بگیرند. به این ترتیب، همه حباب‌ها و فضاهای خالی بین مایه کیک از بین می‌رود.

مرحله هشتم: قالب کیک شیر را در قابلمه بگذارید

پس از ریختن مایه کیک در قالب و اطمینان از گرم شدن فضای داخلی قابلمه وقت آن است که قالب حاوی مواد را درون قابلمه در حال جوش و روی پایه فلزی قرار دهید. برای انجام این کار حتما از دستکش آشپزی استفاده کنید و مراقب باشید دست‌تان نسوزد. سپس، درب قابلمه را ببندید و چیزی در حدود ۴۵ دقیقه صبر کنید تا کیک‌ شیر در قابلمه کاملا بپزد و به اندازه کافی پف کند.

مرحله نهم: از پختن کیک شیر در قابلمه مطمئن شوید

پس از گذشت ۴۵ دقیقه لازم است درب قابلمه را بردارید و با استفاده از یک عدد خلال دندان یا سیخ چوبی از پختن کیک مطمئن شوید. برای این منظور، کافی است خلال دندان یا سیخ چوبی را در مرکز کیک فرو کرده و سپس خارج کنید؛ اگر مایه کیک به خلال دندان بچسبد معلوم می‌شود کیک خانگی شما هنوز کاملا نپخته و باید چند دقیقه دیگر روی حرارت باقی بماند.

در این صورت، درب قابلمه را ببندید و حدود ۱۰ دقیقه دیگر منتظر بمانید. اما اگر خلال دندان کاملا تمیز از کیک بیرون بیاید مشخص می‌شود کیک اسفنجی شما پخته است. در چنین شرایطی، باید حرارت را خاموش کنید و قالب را از قابلمه بیرون بیاورید.

مرحله دهم: صبر کنید کیک شیر خنک شود

در این مرحله از طرز تهیه کیک ساده با شیر بدون فر باید مدتی صبر کنید تا کیک‌تان کاملا خنک شود. سپس، می‌توانید آن را از قالب خارج کنید.

مرحله یازدهم: فراستینگ کیک را آماده کنید

در فاصله خنک شدن کیک می‌توانید فراستینگ کیک را آماده کنید. برای این منظور، ابتدا باید کره را مدتی بیرون از یخچال قرار دهید تا به دمای محیط برسد. سپس، کره و شکر را درون کاسه مناسبی بریزید و با استفاده از همزن برقی روی دور کند حدود ۵ دقیقه هم بزنید تا کاملا با هم ترکیب شوند.

در نهایت، سرعت همزن را زیاد کرده و حدود ۵ دقیقه دیگر هم این مواد را با سرعت بالا با هم ترکیب کنید. برای کسب نتیجه بهتر، پیشنهاد می‌کنیم شکر را طی ۲ مرحله به کره اضافه کنید.

مرحله دوازدهم: باقی مواد فراستینگ را اضافه کنید

حالا نمک و وانیل را هم به مواد داخل کاسه اضافه کنید. سپس، خامه را به‌تدریج داخل این ترکیب بریزید و آن را با کمک همزن برقی با سرعت کم مخلوط کنید. کار هم زدن مواد را برای ۲ دقیقه ادامه دهید. پس از آن همزن برقی را خاموش کرده و مواد اطراف کاسه را با کمک لیسک به محتویات کاسه اضافه کنید.

دوباره همزن را روشن کنید و کار هم زدن را حدود ۳ دقیقه دیگر ادامه دهید تا مواد فراستینگ از قوام کافی برخوردار شوند.

مرحله آخر: کیک شیر را تزیین کنید

در آخرین مرحله از طرز تهیه کیک شیر بدون فر نوبت به تزیین آن می‌رسد. برای این منظور، می‌توانید کل سطح کیک را با مواد فراستینگ بپوشانید و تزیینات را با افزودن مقداری میوه، مربا، ترافل رنگی، قطعات شکلات یا سس شکلات تکمیل کنید.

از سوی دیگر، می‌توانید کیک را به‌صورت لایه لایه برش دهید. سپس، مایه فراستینگ را در فواصل لایه‌ها بریزید و با استفاده از لیسک صاف کنید. در نهایت، لایه‌ها را روی هم بگذارید و سطح کیک را هم با مواد فراستینگ بپوشانید. کار تزیین کیک را با استفاده از مواد دلخواه و مطابق میل‌تان تکمیل کنید.

طرز تهیه کیک شیر در قابلمه روی گاز ؛ چرا کیک به اندازه کافی پف نمی‌کند؟ | فوت و فن‌های خوشمزه شدن کیک شیر بدون فر

طرز تهیه کیک شیر بدون فر به روش‌های دیگر

روش تهیه کیک پرتقالی با شیر بدون فر

روش درست کردن کیک پرتقالی با شیر هم درست مانند دستور بالاست؛ با این تفاوت که لازم است مقداری زست (رنده پوست پرتقال) و آب پرتقال را هم به ترکیبات کیک اضافه کنید. در این صورت، باید حجم شیر را به اندازه آب پرتقال اضافه شده کاهش دهید.

روش تهیه کیک کاکائویی با شیر بدون فر

برای درست کردن کیک کاکائویی با شیر باید مقداری پودر کاکائو را هم به ترکیبات بالا اضافه کنید. سپس، باقی مراحل را درست مطابق با آن‌چه که گفتیم دنبال کنید.

نکات مهم در طرز تهیه کیک شیر بدون فر

یادتان باشد، مخلوط شیر و کره را باید به آرامی به ترکیب تخم مرغ اضافه کنید. در غیر این صورت، گرمای شیر موجب پخته شدن تخم مرغ‌ها شده و کیک‌تان خراب می‌شود.

توجه داشته باشید، آب درون قابلمه نباید خیلی کم باشد. وگرنه در مدت زمان کوتاهی تبخیر و تمام می‌شود.

توجه داشته باشید، آب درون قابلمه نباید خیلی زیاد باشد. وگرنه در هنگام جوشیدن داخل قالب می‌شود و کیک‌تان را خراب می‌کند.

به‌عنوان پایه داخل قابلمه می‌توانید از یک الک یا آبکش فلزی استفاده کنید.

توجه داشته باشید، فراستینگ کیک نباید خیلی سفت یا خیلی شل باشد. در صورت سفت بودن می‌توانید حدود نصف قاشق غذاخوری خامه به آن اضافه کنید و خوب هم بزنید. در صورت شل بودن هم بهتر است کار هم زدن را برای چند دقیقه دیگر ادامه دهید.

در صورت تمایل، می‌توانید مقداری مغز گردو و قطعات موز را همراه با فراستینگ در بین لایه‌های برش خورده کیک قرار دهید.

طرز تهیه کیک شیر در قابلمه روی گاز ؛ چرا کیک به اندازه کافی پف نمی‌کند؟ | فوت و فن‌های خوشمزه شدن کیک شیر بدون فر

فوت و فن‌های خوشمزه شدن کیک شیر بدون فر

روش تزیین کیک شیر با گاناش چگونه است؟

برای تزیین کیک با گاناش کافی است مقدار مساوی خامه و شکلات را با یکدیگر ترکیب کنید. برای این منظور، ابتدا باید خامه را به روش بن‌ ماری گرم کنید و روی شکلات بریزید. مراقب باشید خامه بیش از اندازه گرم نشود و نجوشد. سپس، بسته به حجم مواد حدود ۳ تا ۱۰ دقیقه به آن استراحت دهید. پس از گذشت این مدت می‌توانید کیک‌تان را با گاناش تزیین کنید. در صورت تمایل، می‌توانید گاناش را با استفاده از شکلات سفید و شکلات قهوه‌ای در دو رنگ مختلف تهیه کرده و کیک شیر خانگی را با سلیقه بیش‌تری تزیین کنید.

چرا کیک شیر خشک می‌شود؟

در طرز تهیه کیک ساده با شیر شما زرده و سفیده را از یکدیگر جدا نمی‌کنید. در چنین شرایطی باید تخم مرغ را کاملا به اندازه و با سرعت مناسب هم بزنید تا خیلی سفت نشود و رطوبت خود را از دست ندهد. درضمن، لازم است به مدت زمان پخت کیک هم توجه کرده و آن را برای مدت طولانی در قابلمه رها نکنید. در غیر این صورت، کیک شیر خانگی شما ممکن است سفت و خشک شود.

چرا کیک شیر به اندازه کافی پف نمی‌کند؟

اگر ترکیب تخم مرغ و شکر را بیشتر یا کمتر از مدت زمان توصیه شده هم بزنید احتمالا کیک‌تان پف نخواهد کرد.

چرا کیک شیر خام باقی می‌ماند؟

دلیل خام بودن کیک این است که به مدت کافی در قابلمه باقی نمانده است. به همین خاطر، پیشنهاد می‌کنیم روند پخت را با استفاده از خلال دندان، چنگال یا سیخ چوبی حداقل یک‌بار بررسی کنید تا از پخته شدن کیک مطمئن شوید.

آیا به‌جای شیر می‌توانیم از ماست استفاده کنیم؟

بله. پیشنهاد می‌کنیم مطلب مربوط به طرز تهیه کیک ماست اسفنجی را بخوانید.

روش نگهداری از کیک شیر ساده چیست؟

برای نگهداری از کیک شیر ساده در یخچال یا فریزر می‌توانید به چند روش اقدام کنید:

  • کیک را در ظرف دربسته بگذارید.
  • دور کیک را با کیسه فریزر بپوشانید.
  • دور کیک را با فویل پوشش دهید.
کد خبر 860672
منبع: ایرنا

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تغذیه و آشپزی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha