ارمنستان به عنوان اولین دولت مستقر در منطقه آسیای مرکزی و قفقاز اعلام کرده است که دولت مستقل فلسطین را به رسمیت شناخته است.  

فلسطين

همشهری آنلاین: ارمنستان به عنوان اولین دولت مستقر در منطقه آسیای مرکزی و قفقاز اعلام کرده است که دولت مستقل فلسطین را به رسمیت شناخته است. وزارت خارجه ارمنستان روز جمعه، اول تیر، اعلام کرد با تأکید بر حقوق بین‌الملل و اصول برابری، حاکمیت و همزیستی مسالمت‌آمیز، کشور فلسطین را به رسمیت می‌شناسد. بیانیه وزارت خارجه ارمنستان افزود این کشور همواره از حل و فصل مسالمت‌آمیز و همه‌جانبه معضل فلسطینی دفاع کرده و اصل «دو دولت» (استقلال کشوری برای فلسطینیان در کنار اسرائیل) را راهکار مناقشه می‌داند.

وزارت خارجه ارمنستان به قطعنامه‌های مجمع عمومی سازمان ملل در خصوص برقراری آتش‌بس فوری در جنگ جاری غزه اشاره و هدف قرار دادن زیرساخت‌های نظامی و خشونت علیه غیرنظامیان را محکوم کرد. دولت ایروان تأکید کرد: «وضعیت فاجعه‌بار انسانی در غزه و درگیری‌های نظامی جاری یکی از موضوع‌های اساسی در دستور کار سیاسی بین‌المللی است که نیاز به حل و فصل دارد.»

شناسایی فلسطین از اروپا تا قفقاز

ارمنستان اولین کشور واقع در منطقه قفقاز و آسیای مرکزی و اولین کشور از مجموعه کشورهای سابق عضو اتحاد جماهیر شوروری است که فلسطین را به عنوان یک دولت مستقل به رسمیت می شناسد.

با این حال پیش از ارمنستان دولت‌های دیگری از جمله اسپانیا و ایرلند در یک ماه گذشته اعلام کرده‌اند که دولت فلسطین را به عنوان یک کشور مستقل به رسمیت خواهند شناخت. در میان کشورهایی اروپایی اسپانیا و ایرلند از جمله مهمترین منتقدان اسرائیل در جنگ علیه غزه هستند و به نظر می ‌رسد که اکنون قطار شناسایی فلسطین از اروپا اکنون به قفقاز رسیده است.

از سال ۱۹۸۸ تا کنون با احتساب تصمیم ارمنستان، ۱۴۷ دولت در دنیا «کشور فلسطین» را به عنوان یک دولت مستقل به رسمیت شناخته‌اند. باربادوس، جامائیکا، ترینیداد و توباگو، باهاما، نروژ، اسپانیا، ایرلند و اسلوونی دولت‌هایی هستند که در دو ماه گذشته به رسمیت شناختن «کشور فلسطین» را اعلام کردند.

علاوه بر این دو هفته پیش نیز پیش نویس قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل درباره عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل با ۱۴۳ رای موافق، ۹ رای مخالف و ۲۵ رای ممتنع به تصویب رسیده بود.

روند شناسایی فلسطین به عنوان دولت مستقل از زمان آغاز جنگ علیه غزه و در پائیز سال گذشته و جنایات ضدانسانی در غزه توسط صهیونیست‌ها شدت گرفته است.

استقبال منطقه‌ای از ارمنستان

در عین حال اقدام ارمنستان در به رسمیت شناختن فلسطین با واکنش‌های مختلفی روبرو شده است.

از جمله وزارت امور خارجه ترکیه با صدور بیانیه‌ای ضمن استقبال از اقدام ارمنستان در به رسمیت شناختن کشور مستق فلسطین تأکید کرد: به رسمیت شناختن کشور فلسطین درخواستی برا اساس قوانین بین المللی، عدالت و وجدان انسانی است. این وزارتخانه همچنین بر تداوم تلاش‌های ترکیه برای به رسمیت شناخته شدن کشور فلسطین از سوی کشورهای بیشتر تأکید کرد. جنبش مقاومت اسلامی حماس طی بیانیه‌ای از اقدام ارمنستان در به رسمیت شناختن کشور فلسطین استقبال کرد.

همچنین وزارت خارجه قطر نیز از به رسمیت شناخته شدن کشور فلسطین از سوی ارمنستان استقبال کرد و این اقدام را گامی مهم در حمایت از راهکار تشکیل دو دولت و تحقق صلح و ثبات منطقه دانست.

از سوی دیگر، رژیم صهیونیستی پس از به رسمیت شناختن کشور فلسطین توسط ارمنستان، سفیر این کشور در تل‌آویو را احضار کرد.

شکست سنگر به سنگر اسرائیل

با افزایش آمار کشورهایی که در حال شناسایی فلسطین به عنوان یک کشور مستقل هستند، به نظر می رسد که رژیم صهیونیستی در میدان جنگ دیپلماتیک در حال واگذاری موقعیت خود است. شناسایی فلسطین به عنوان یک کشور مستقل در اروپا و قفقاز در حالی صورت می گیرد که پیشتر اسرائیل تلاش همه جانبه‌ای را برای جلوگیری از به رسمیت شناختن فلسطین به عنوان یک دولت مستقل دنبال کرده بود و سفیر این رژیم در سازمان ملل نیز قطعنامه مجمع عمومی را در واکنش به رای اکثریت برای شناسایی دولت مستقل فلسطینی پاره کرده بود.

به نظر می رسد که با وجود لابی گری های گسترده و تلاش صهیونیست‌ها، اما آن‌ها اکنون نه فقط در میدان جنگ غزه، بلکه در میدان دیپلماسی نیز با شکست روبرو شده اند.

کد خبر 861465

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha