شش نامزد انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری در سومین مناظره انتخاباتی،‌ برنامه های خود را تشریح می کنند.

مناظره دوم

به گزارش همشهری آنلاین،‌ سومین مناظره نامزدهای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری امروز (جمعه اول تیر) و از لحظاتی قبل آغاز شد.

ترتیب نامزدها امشب در مناظره متفاوت است

۱. پورمحمدی
۲. قالیباف
۳. پزشکیان
۴. جلیلی
۵. قاضی زاده هاشمی
۶. زاکانی

سوالات نوبت اول از نامزدها

* برای مهدهای کودک ارزان‌قیمت و مناسب چه برنامه‌ای دارید؟
*برای ازدواج جوانان چه برنامه‌ای دارید؟
* ما چطور باید اعتراض کنیم که جزو اغتشاشات نباشد؟
* چه راهکارهایی برای آسیب‌های سبک زندگی دارید؟
*برای حل مسئلۀ افزایش سقط جنین چه راهکاری دارید؟
*برای بی‌حجابی غیر از راهکار فرهنگی چه راهکار دیگری دارید؟

پورمحمدی:هنوز به زنان اعتماد نداریم


*امام(ره) با حضور زنان صفحۀ جدیدی را رقم زدند و انقلاب و جنگ را با حضور زنان به پیروزی رساندند

* هنوز به زنان اعتماد نداریم و آنها را باور نکردیم انتظار داریم آنها ما را باور کنند. متاسفانه الان هالیوود و بالیوود و نتفلیکس سبک زندگی زنان ما را تعیین می‌کنند.

* برخی حضور ابزاری و نمایشی زنان و بی‌بندوباری را تجویز می‌کنند و برخی هم حضور حداقلی که هر دو مردود است.

قالیباف: اگر ایران قوی می‌خواهیم، نیاز به خانوادهٔ قوی داریم و زن محور خانواده است

*خانواده بدون شک مهمترین جایی است که باید مورد توجه دولت‌ها باشد؛ بخصوص در دولت چهاردهم.

*بر این باوریم که جایی که باید مورد توجه باشد، خانواده است که می تواند بر مشکلات فائق شود.

*اگر ایران قوی می خواهیم باید خانواده قوی داشته باشیم.

*زن محور حرکت در خانواده است.

*حتما نگاه برابر جنسیتی را قبول نداریم ولی حتماً عدالت جنسیتی در اولویت کار ماست.

*زن به عنوان مادر و همسر و تربیت کننده فرزندان و مادرخرج در خانه است؛ هر بی‌تدبیری و اشکال و مشکل اقتصادی که می بینیم، زن هست که در خانواده جبران همه کاستی ها را از سطح ملی تا خانواده را انجام می دهد. تنها کسی که غمخوار و غمگسار خانواده است مادر است.

* قول می دهم زنان را در دوراهی خانه داری و فعالیت اجتماعی قرار ندهیم

*انقلاب این فرصت را داد و امام و شهدا این فرصت را فراهم کردند که خانمها به اجتماع بیایند.

*این قول را می دهم که در دولت بعد به گونه ای عمل کنیم که زن را در دوراهی قرار ندهیم که یا زن خانه دار باش یا موثر در جامعه! باید هر دو را برای زنان فراهم کنیم. خودشان هستند که باید انتخاب کنند هردوی آنها را یا هرکدام از آنها را.

*هر نشستی درباره زنان داریم، مردان می‌نشینیم و راجع به زنان تصمیم می‌گیریم!

پزشکیان: برخوردهای ما دختران درست نیست

* برخورد ما با زنان اخلاقی نیست

*حقوق معلمان کفاف زندگی شان را نمی‌دهد.

*برخورد ما در جامعه با قشر زنان اخلاقی نیست. در تئوری هم هرچه بگوییم در عمل آنی نیست که باید باشد.

*در محله و مدرسه چگونه دختران را آموزش داده‌ایم که وضعیت اینطوری شده است؟

*تبعیض ها باعث شده وقتی افراد در جامعه می آیند عقده ای باشند و نتوانند با هم حرف بزنند. ریشه اینها به همان مدرسه برمیگردد. باید به ریشه ها بپردازیم.

جلیلی: غربی ها نقش کلیدی زنان را فهمیده اند

* پیروزی‌های انقلاب مرهون نقش زنان است

*خیلی از موفقیتهای ما در تاریخ و پس از انقلاب مرهون زنان و نقش آفرینی زنان مسلمان است.

*مورگان شوستر ۱۱ ماه در ایران بوده ولی از عزم زنان مسلمان ایران می گوید و به عزت زنان مسلمان ایرانی درود می فرستد.

*در یکی دو سال اخیر دشمنان خیلی روی موضوع زن در ایران متمرکز شده‌اند. آیا این نقطه ضعف در ایران بود یا قوت؟ عمیقاً معتقدم چون می دانند این یک نقطه قوت انقلاب اسلامی است که ایران می تواند با آن موفقیتهای خود را به رخ بکشد.

*تمدن غرب در موضوع زن به بن بست رسیده و به چالشهای جدی خورده است.

*همین کسانی که امروز در برابر کشتار ده‌ها هزار زن در غزه و فلسطین سکوت می کنند و برخی هم با قاتلان عکس یادگاری می گیرند، یک دفعه در موضوع زن در ایران خیلی فعال می شوند. از بایدن گرفته تا ماکرون.

*ایران با الگوی جدیدی زنان خود را وارد صحنه کرده و مدلی را به جهان نمایش می دهد که همه‌ آنها متحیر مانده‌اند. زن کارآفرین مسلمان دانشمند و مادر نمونه دارد خودش را نشان می دهد.

*چیزی که خیلی زنان ما از آن نگران هستند، این است که چرا این نقش و موقعیت زن و نقش آفرینی زن دارد سانسور می شود؟

*یکی دو ماه پیش یک شرکت هوایی مپنا را دیدم که از ۲۵۰ کارشناس ارشد و ۸۰ PHD که کار بزرگی انجام می دادند نیمی از آنها زنان بودند.

*خانم دیپلمات نروژی که در ایران درس خوانده بود به من می‌گفت چرا از قدرت‌های خود دفاع نمی‌کنید و آنها را عرضه نمی‌کنید؟

قاضی‌زاده: نگاه غرب به زن در کشتار دختران غزه دیده می شود


*امروز روز تولد ریحانه عزیز ما، دختر کاپشن صورتی با گوشواره قلبی است که نماد خشونت غرب آدمخوار علیه ماست.

* برخی از کاندیداها از زنان سو استفاده انتخاباتی می کنند

*برخوردهای شعاری با موضوع زن کار صحیحی نیست؛ نباید سوءاستفاده انتخاباتی از موضوع زنان شود.

*ایران مهد خانواده است و زن هم بزرگترین سرمایه اجتماعی ماست.

*عاقبت نگاه جنسی به زن در غرب امروز خود را نشان می دهد. آنها هم مجبورند به ارزشهای خانواده محور برگردند.

*امروز باید میدان دار حمایت از خانواده در جهان باشیم. این را شهید رئیسی در اجلاس سازمان ملل شروع کرد.

*در جهان باید با تمام جنبش های هم ارزش با ما در موضوع خانواده ائتلاف کنیم. دلیلی ندارد همه‌ی ارزشهایشان را قبول داشته باشیم ولی میشود در برخی موضوعات ائتلاف کرد.

زاکانی: حجاب شرعی و قانونی است، اما نوع مواجهه با بی‌حجابان جز از جایگاه احترام نیست

*خانواده در نظام اسلامی یک سلولِ کنش‌مند است. در بستهٔ رفاه دولتِ من گرهِ زندگیِ مردم باز می‌شود.

*هیچ‌کس حق دخالت در حریم خصوصی ندارد؛ در حریم عمومی هم قانون حاکم است که قواعد خودش را دارد.

پورمحمدی: لایحه عفاف و حجاب را پس می‌گیرم

*پوشش و حجاب دغدغهٔ جدی جامعه است

*به تهاجم فرهنگی معتقدم اما این سبک‌هایی که در جامعه وجود دارد و نمی‌پسندیم به‌دلیل اعتراض است.

*زنان و دختران ما نجیب و عفیف هستند؛ با زنانمان ستیز نکنیم. آیا اگر در خانه با زنان و دخترانمان ستیز کردیم ما پیروزیم؟

*باید از خانه و مدرسه و اداره هر کاری را سامان دهیم و نکشد به جاهایی که ناچار شود پلیس عزیزمان که حافظ امنیت است و بسیجیان از جان بهترمان که شرف نظام و انقلابمان هستند را درگیر حوادث تلخ کنیم.

*همه می دانیم موضوع حجاب پیچیده و ظریف است و نمی شود بی برنامه و فقط با روشهای تند با آن برخورد کرد. جواب نمی دهد! چرا اینقدر کشیدیم و کشیدند که پاره شد؟ ادامه بدهیم؟

*موضوع زن و حجاب و عفاف و جایگاه زن ایرانی، نقطه قوت و امتیاز ماست. اشتباه نگیریم.

*قرار من با شما بانوان و دختران و جوانان عزیزمان این است: اگر موفق به اعتماد شما شدم، لایحه عفاف و حجاب که مطرح است و مورد بحث است را پس می گیرم حتما و در دولت با کارشناسان و دلسوزان و با خود خانمها می نشینیم و مفصل صحبت میکنیم که ببینیم چه راهکار و ضوابطی را باید اعمال کنیم.

قالیباف: لایحه حجاب و عفاف به موضوع ایجابی پرداخته است


*بدپوششی و بی حجابی حتماً آفت خانواده و جامعه ماست و نباید اجازه بدهیم این اتفاق بیفتد. اما مسئله این است که چگونه؟

*آقای پورمحمدی گفت لایحه حجاب و عفاف را پس می گیرد؛ این لایحه هنوز به قانون تبدیل نشده و مسیر خود را طی می کند. اما همه‌ی این قانون به موضوع ایجابی پرداخته است.

*نمیشود بدون احترام و با تنش و با خشونت کاری کرد؛ همه اینها محکوم است.

*۳۲ دستگاه طبق قانون مسئولند در این زمینه و باید نقش فرهنگی داشته باشند؛ کارشان را انجام نمیدهند و خلاصه می شود در پلیس ما. بعد این اتفاقات می افتد که هیچکدام از ما نمی پسندیم و باید جلوی این چیزها را بگیریم.

*در شهرداری شهر را با نگاه زنانه مدیریت کردیم

* در قانون خانواده و جوانی جمعیت بحث زن و خانواده را بعد از ۱۵ سال تصویب کردیم.

*در لایحه مبارزه با خشونت در منزل و بیرون، ظلمی که به زنها می شود را پرداخته‌ایم. الان در کمیسیونها تصویب شده است و در صحن مجلس است و مراحل سیر خود را طی می کند.

*در شهرداری مرکز مداخله برای زنان را ایجاد کردم. اگر زن در خانه مشکلی پیدا کرد و مرد ناجوانمردی زن را بیرون کرد، کاری کرده بودیم که آن خانم شب بتواند در جای امنی حضور یابد.

*ما در شهرداری شهر را با نگاه زنانه مدیریت کردیم و نه با نگاه مردسالار.

پزشکیان: با هرگونه برخورد خشن با هر انسانی مخالفم، چه رسد به زن

*ظاهراً اینجا وضع خوب است پس چه می‌شود که نارضایتی در جامعه وجود دارد؟

*با هرگونه زورگویی یا برخورد خشن با هر انسانی، چه رسد به زن مخالفم.

*چرا به اتفاقاتی که در خیابان می شود اعتراضی نکردیم؟

*همه خانواده من از عروس‌ها تا خواهرانم با حجابند و حتی چادری هستند و مانتویی نیستند؛ ولی اگر کسی نخواهد مثل اینها باشد باید با او برخورد کنیم؟

*کلی پول مراکز تربیت و دینی و مذهبی گذاشته‌ایم و نشده است؛ حال الان می‌خواهیم با این روشی که انتخاب کرده‌ایم درست کنیم؟

*برخورد کردن و گرفتن و... اصلا آدم خجالت می‌کشد برخی رفتارها را بگوید.

*باید نگاهمان را نسبت به زنان عوض کنیم. از اینکه فکر کنیم جنس دو هستند و فقط برای خانواده هستند باید ذهنمان را عوض کنیم. باید در پستها و جامعه حضور داشته باشند.

*باید در عمل بگوییم؛ در تئوری کافی نیست.

*به جای برخورد خشن با اینها ببینیم چه کردیم که این وضعیت در جامعه ایجاد شده است.

*بعد از فوت همسرم، اگر قرار بود با دخترم با تحکم و زور عمل کنم، اینی نمیشد که الان شده است.

*با قانون رفتار عوض نمی‌شود؛ همانطور که قبلا نتوانستند به زور حجاب را از سر زنان ایران بردارند، ما هم با زور نخواهیم توانست حجاب بر سرشان بنشانیم.

جلیلی: نباید اجازه داد نقش زنان نادیده گرفته شود

*حجاب برای حضور اجتماعی زن است؛ لباس حضور اجتماعی زن است؛ تا این حریم حفظ شود.

قاضی‌زاده: مشاغل ما مردانه طراحی شده است

*کمی از زمان عقبیم. حرف‌هایی می‌زنیم که ۲۰-۳۰ سال پیش موضوع زنان بود.

*امروز قدرت اصلی ما زنان هستند. حرف زنان این است که تبعیض علیه زنان به معنی محدود بودن زیرساختها و فرصت‌ها علیهشان برداشته شود.

*الان بیش از ۹۴-۵ درصد زنان ما باسوادند و بسیاری از آنها سواد دانشگاهی دارند ولی بسیاری بیکارند چون مشاغل ما مردسالارانه تعریف شده است.

*الان ۳.۵ میلیون ورزشکار داریم که ۴۰ درصدش زنان هستند؛ چقدر از امکانات ورزشی ما برای زنان است؟

*جنس زن و مرد متفاوت است؛ نظام برنامه‌ریزی ما برای زنان و مردان باید متفاوت باشد. ما تنها کاری که کردیم زن و مرد را در مدارس جدا کردیم. در حالی که باید متناسب‌سازی امور هم صورت بگیرد.

*در دولت خانواده اعتباری برای خانواده‌ها در نظر گرفتیم. یک میلیارد تومان تسهیلات قرض‌الحسنه که می‌تواند در اشتغال یا تامین جهیزیه یا ازدواجش استفاده کند و یا در حوزه دیگری سرمایه‌گذاری کند.

زاکانی: ظرفیت عظیم زنان چرا نادیده گرفته شده است؟

*به عنوان پدر سه دختر و یک همسر، می گویم که جمع بین خانه داری و همسری و فرزندآوری و تعلیم و تربیت فرزند با فعالیت اجتماعی کاملاً شدنی است.

*وقتی با دخترهایم صحبت میکنم که مشت نمونه خروار است می گویند این ظرفیت عظیم زنان و بانوان چرا مورد غفلت واقع شده است؟

* نه محبوس بودن را برای زنان می‌پذیریم و نه ابزار بودن را


*امروز در شهرداری بیش از گذشته از خانم‌ها استفاده می‌کنیم.

*با موضوع زنان که نمی‌شود شعاری برخورد کرد. زنان هم در خانه و هم جامعه امنیت می‌خواهند؛ نقش می‌خواهند؛ اگر نقش ندهید کشور متضرر می‌شود.

*صرف میدان دادن به زنان هنر نیست؛ باید بدویم که این ظرفیت را در خدمت کشور قرار دهیم و الگویی برای جهانیان شویم.

*نه محبوس بودن را برای زنان می‌پذیریم و نه ابزار بودن را.

*آزادی حق مردم است و انقلاب اسلامی برگرفته از اسلام و مردمسالاری دینی این آزادی را به مردم داده است.

*بنده در تحقق قانون اساسی، کاری خواهم کرد که با نهادسازی نوین مردم کارشان تا پای صندوقهای رای تمام نشود بلکه بعد از صندوق نیز اثر و نظارت مردم بر مسئولین تشدید شود. این نشود که مردم رای بدهند و بروند! مسئولان باید پاسخگوی مردم باشند.

سوالات نوبت دوم از نامزدها

راهکار شما برای استفادۀ حداکثری از فرصت‌های حوزۀ فضای مجازی به‌خصوص در حوزۀ گسترش شبکۀ ملیِ اطلاعات و هوش مصنوعی و همزمان به حداقل رساندن آسیب های فضای مجازی چیست؟

پورمحمدی: فضای مجازی دنیای فرصت‌ها و تهدیدات است

*فضای مجازی دنیای هزاررنگ فرصتها و تهدیدهاست. یعنی همه فرصتها در آن است درکنار تهدیدهای بسیار زیاد. اول باید آن را شناخت و اهمیتش را درک کرد. و روی فرصتهایش دست گذاشت و تهدیدهایش را شناخت.

*بدون فضای مجازی دیگر زندگی امکان پذیر نیست. بچه های ما از ابتدای زندگی با موبایل و بازیهای کودکانه رشد کرده اند و دنیایشان با دنیای همه ما متفاوت است.

*برای مقابل با آسیبها که بسیار هم نگران‌کننده است، نمی شود خود را از فرصتها محروم کنیم.

نمیشود فقط روی فیلترینگ مانور داد؛ البته تصمیمی بود که در یک مقطعی کار قابل دفاعی بود. ولی استمرارش نگران کننده و مشکل ساز.

*مافیای وی پی ان هم کیسه مردم را خالی می کند هم سرعت را محدود میکند و هم امنیت را تحت الشعاع قرار می دهد.

قالیباف: با فیلترینگ مخالفم چون فسادزاست

*بر این باورم که فضای مجازی فضای زندگی مردم است در همه ابعاد خودش. مثل فضای واقعی را در فضای مجازی داریم و در آن زندگی می‌کنیم.

*روشن بگویم که حتماً با موضوع فیلترینگ مخالفم چون خطرات زیادی و فساد زیادی به دنبال خواهد داشت.

*اینجا یعنی فضای مجازی فرصتی است برای ما. ما در شرایطی تصمیم می‌گیریم و تبدیل به تهدید می‌کنیم. البته در سال ۱۴۰۱ که تهدید امنیتی داشتیم، در همه جا امنیت اولویت است اما در همه شرایط نباید اینطور باشد.

* حمکرانی فضای مجازی یک ضرورت است

*در آینده نزدیک باید سرعت اینترنت حل شود

*حکمرانی در فضای مجازی مثل زندگی معمولی خودمان یک ضرورت است. الان بخش عمده اقتصاد در فضای مجازی است که باید استفاده کنیم.

*مردم خودشان فرهنگ را تولید و خودشان مصرف می‌کنند؛ دولت‌ها باید آن را ناوبری و هدایت کنند.
فرهنگ سه بخش است؛ یک بخش کالاها و تولیدات فرهنگی است؛ امروز پنجره طلایی جمعیتی را داریم در همین توان نیروهای متخصص و حرفه‌ای در فضای مجازی.

*الان بچه‌های ما در دنیا در حوزه گیم می‌توانند در تراز دنیا حرکت کنند. الان با این سرعت اینترنت و رفتار فیلترینگ... بعد از فیلترینگ به جای مصون سازی خطر را بیشتر کردیم. هم خسارت مالی دیدیم و هم خسارت اخلاقی.

*بعد از فیلترینگ استفاده از وی پی ان از ۲۲ درصد به ۶۷ درصد افزایش یافته است. در آینده نزدیک باید سرعت اینترنت حل شود و اعصاب خردی مردم برداشته شود.

*یک دلیل که مردم به سکوهای خارجی می‌روند بخاطر این است که احساس ناامنی می‌کنند. مقام معظم رهبری در این باره گفته‌اند که ورود به حریم شخصی حرام شرعی است.

پزشکیان: خیلی از شغل‌ها را با فیلترینگ از دست دادیم

*خیلی از شغل‌ها را با فیلترینگ از دست دادیم و زندگی‌های خیلی‌ها به هم ریخته است.

*از اینور هم عده‌ای کاسب شده‌اند و دارند فیلترشکن می‌فروشند. چه کسی این‌ها را می‌فروشد؟ چرا بررسی نمی‌شود؟

*وقتی اینطور صحبت می‌کنیم انگار مشکل جای دیگری است و همه ما اینجا مخالفیم!

*اگر از حقوق زنان دفاع می‌کردیم، وضع اینطور بود؟

*با فیلترشکن دسترسی به فضای مستجهن راحت‌تر شده است

*اعتقاد دارم باید آزاد کنیم؛ توئیتر محل آموزش است و خیلی از علم را می شود آنجا یاد گرفت.

*اگر به ریاست جمهوری برسم درباره این ممنوعیت ها که باعث عصبانیت شده و شغلهای مجازی تخریب شده، جلویش را خواهم گرفت.

*البته در بحرانهای خاص که لازم باشد باید مداخله کرد در اینترنت. در همه کشورها اینطور است. ولی الان چه لزومی دارد که اینترنت را فیلتر کنیم و عده ای هم فیلترشکن بخرند.

*تازه این فیلترشکنها را که می زنند خیلی راحت تر می توانند به آن فضاهای مستهجن دسترسی پیدا کنند.

*دولت اگر اینترنت را آزاد کند خیلی بهتر می‌تواند مدیریت کند و نگذارند به آن فضاها برخی بروند.

جلیلی: کاربران فعال فضای مجازی را تحسین می‌کنم

*درود می‌فرستم به کاربرانی که در موضوع فضای مجازی منفعل برخورد نکردند؛ فعال برخورد کردند. سعی کردند سوار آن بشوند و حکمرانی کنند.

*پیامرسانهای بله و سروش و ایتا و روبیکا و نشان و بلد و اسنپ و تپسی و کافه بازار و بادصبا و... کار بزرگ انجام دادند یعنی برخورد فعالانه داشتند و نه منفعلانه.

*امروز سکوهای مجازی نقش مهمی در حکمرانی دارد؛ خیلی از قدرتها و دولتها به دنبال بین المللی کردن سکوهای خود هستند و یا قوانین سختگیرانه گذاشتن برای سکوهای دیگران.

*مثلا کاری که امریکا با تیک تاک کرد. اروپا هم قانون دوقلو تصویب کرد و برای آمریکا و کشورهای دیگر هم حتی محدودیتهایی قائل شد.

*امروز نشان جای ویز را گرفته چون خدمات خوبی داده است. خیلی از سکوهای دیگر هم همینطور.

*سکوهای ارتباطی می‌توانند سکوی جهش مردم ایران باشند.

*اگر با استفاده از ظرفیت‌هایی که هست برای هر کسی که محتوا تولید می‌کند ۱۰ درصد هزینه اینترنت را بپردازید، چقدر اشتغال ایجاد می‌شود. و چقدر درامد کسب خواهند کرد. میلیون‌ها نفر با تولید محتوایشان می‌توانند درآمد کسب کنند.

قاضی‌زاده: اینترنت در خانواده یک کالای اساسی است

* اینترنت در خانواده یک کالای اساسی است

*یکی از بهترین مشاغل زنانه، مشاغل اینترنتی هست.

*دولت هوشمند و اقتصاد دیجیتال بدون اینترنت ممکن است؛ نقد مسئولان و نظارت بر مسئولان هم بدون اینترنت امکان ندارد اتفاق بیفتد.

*شفافیت باید در بستر دولت هوشمند شکل بگیرد.

*باید اینترنت سریع و باکیفیت و امن داشته باشیم.

*زیرساختهای کشور یک دهه در حوزه ارتباطات توسعه نیافته است.

*برخی محدودیتها هم فکر نشده و غیرحداقلی است.

زاکانی: باید سرور پیام‌رسان‌های خارجی در ایران فعال شود

*هیچ ملت و دولتی نیست که سرزمین و افکار خود را بخواهد با درک درست در اختیار بیگانه قرار دهد.

*صیانت موضوعیت دارد ولی فیلترینگ با آن متفاوت است.

*برخی همین آقایان که درباره فیلترینگ صحبت می کنند ابتدا بی پروایی کردند وامکان ظهور و بروز پیامرسانها را برای ما جوری فراهم کردند که مبتنی بر ضوابط کشور ما نبود.

*بعد آمدند دکانی باز کردند درباره فیلترینگ! همینها که در ستاد برخی آقایان هستند.

*اگر سرور برخی از این پیامرسانها به ایران بیاید دیگر فیلترینگی وجود نخواهد داشت.

*اگر آنها متعهد به قواعد کشور ما باشند مانعی ندارند.

*ستاد آقای پزشکیان ایشان را به قعر چاه می‌برد

*اینترنت و فضای مجازی در زندگی همه هست؛ من سال ۸‍۱ سخنرانی داشتم برای دانشجویان و گفتم این فضای مجازی موهبت است.

*ما پیام قوی برای جهان داریم. آنها میخواهند انقلاب را در حصار قرار دهند ولی این فرصت است که ما پیام را به دنیا برسانیم.

*الان در شهرداری داریم از هوش مصنوعی استفاده میکنیم ولی کدام یک از آقایان در مجموعه‌شان از این هوش مصنوعی استفاده میکنند؟

*از آمریکاییها حداقل این را یاد بگیریم که وقتی به تیک تاک رسیدند محکم ایستادند.

*درباره حجاب بان که برخی آقایان گفتند، اگر جدی گفتند که شوخی بود ولی اگر شوخی گفتند که نباید با مردم شوخی کنند.

*برخی اعضای ستادتان شما را دارند به قعر چاه می برند!

*حجاب را جز با گفتگو و احترام و قوانین نمیشود صیانت کرد. ممکن است البته کسی که مامور باشد اصلاً پرده‌دری کند.

* بیشترین فیلتر زمان خود ‌آقای پورمحمدی بود

*زاکانی خطاب به پزشکیان اگر شوخی کردید در آن دنیا مواخذه می‌شوید اگر جدی گفتید در مورد حجاب‌بان‌ها توبه کنید.

*بیشترین فیلتر در دهه ۹۰ و ناظر به مسئولیت خود آقای پورمحمدی صورت گرفته است. خوب است در این باره شفاف تر کنند.

پورمحمدی: مجلس چرا با فیلترینگ برخورد نکرد؟

*گردش مالی وی پی ان ۵۰ درصد گردش مالی فضای مجازی است.

*نمیخواهم الان از کسی اسم ببرم چون برخی آقایان را نامزد جدی نمی دانم!

* میگویند چرا خودتان نکردید و فلان!

*از چند پیام رسان تعریف میکنید ولی باید استراتژی روشن داشته باشیم. وقتی ۶ پیامرسان بخواهیم درست کنیم کار درست نمی شود.

قالیباف: در حوزه فضای مجازی دچار اشکال هستیم

* پیشرفت در حوزه فضای مجازی در دولت سیزدهم بالای ۷۵ درصد بوده است

* چرا پیامرسانها سرورها را داخل نمی آورند؟ چون نتوانستیم امنیت مادی و معنوی و حوزه شخصی افراد را تضمین کنیم. فکر میکنند اگر در خارج باشد سرورها بهتر از اینجاست.

*مقام معظم رهبری فتوا دادند که دسترسی به حوزه های شخصی در فضای مجازی حرام قطعی است.

*ما این باور را در مردم باید به وجود بیاوریم.

*عدالت و مبارزه با فساد در بستر فضای مجازی ممکن می شود. کوچک سازی دولت و کاهش هزینه با فضای مجازی ممکن است.

پزشکیان: جواب آقای زاکانی را نمی‌دهم چون تا آخر در انتخابات نمی‌ماند

▪️زاکانی: از این آرزوها شما خیلی دارید ولی با یک رئیس‌جمهور دارید صحبت می‌کنید

*لازم نیست به آقای زاکانی جواب بدهم چون فکر نمیکنم تا آخر بمانند!

*همین اخلاقی که داریم می گوییم، اخلاق را مراعات نمیکنیم در بحثها و رفتارهایمان. با مردم هم همینطور عمل میکنیم.

*مردم ببینند روند اخلاقی ما با کسب و کارها و اتاق های اینترنتی چگونه است؟

پزشکیان:موانعی که در اینترنت هست اعصاب مردم را خراب می کند.


*لازم نیست به آقای زاکانی جواب بدهم چون فکر نمیکنم تا آخر بمانند!

(زاکانی: از این آرزوها شما خیلی دارید ولی با یک رئیس‌جمهور دارید صحبت می‌کنید)

*همین اخلاقی که داریم می گوییم، اخلاق را مراعات نمیکنیم در بحثها و رفتارهایمان. با مردم هم همینطور عمل میکنیم.

*مردم ببینند روند اخلاقی ما با کسب و کارها و اتاق های اینترنتی چگونه است؟

*موانعی که در اینترنت هست اعصاب مردم را خراب می کند.

*در دولت چهاردهم مبنای کارمان شفاف سازی، هوشمندسازی، مردمی‌سازی در همه عرصه‌ها و بخصوص در حوزه مسائل اقتصادی است.

* باید با دنیا ارتباطات اینترنتی داشته باشیم

* اگر زیرساختهای اینترنت را بهبود می‌دهیم نباید موانع دسترسی مردم را هم زیاد کنیم.

*اگر بخواهیم آینده را مثلا در هوش مصنوعی و ... عقب نمانیم لازمه‌اش این است که با دنیا ارتباط اینترنتی داشته باشیم. با در نظر گرفتن محدودیت‌های امنیتی که باید آنها را توجه کنیم.

*نباید نخبگان از کشور ما خارج شوند؛ باید بستر آماده کنیم خارج نشوند.

*می‌گویند تقصیر ماست؛ الان داریم تقصیر را گردن هم می‌اندازیم. ولی مساله این است که بستر را برای کار آماده نکرده‌ایم.

*بیایید نظرسنجی از مردم انجام دهیم ببینیم راضی هستند یا نه؟ اوضاع خوب است یا نه؟

*شفافیت با عدد و رقم مشخص می‌شود نه اینکه اینجا پشت تریبون بنشینیم و بگوییم که اوضاع خوب است!

*اگر به قدرت برسم بستر را برای کسانی که کار می‌کنند آماده خواهم کرد.

جلیلی: شبکه ملی اطلاعات در دولت شهید رئیسی ۶۰ درصد پیشرفت داشته است

* به جای محدودیت باید مسئولیت‌پذیری گذاشته شود

* وظیفه دولت این است که از فرصت‌ها در فضای مجازی استفاده حداکثری کند و تهدیدها را حداقلی کند.

*حق مردم است که داده‌های آنها حفظ شود. در فضای مجازی جلوی کلاه‌برداری و هرزه‌نگاری گرفته شود.

*هر محدودیتی اگر پیش می‌آید و یا اگر درباره حقی صحبت می‌کنیم، چگونه حق پایدار می‌ماند؟ وقتی همراه با مسئولیت‌پذیری باشد.

*به جای محدودیت باید مسئولیت‌پذیری هوشمندانه روشن و غیرسلیقه‌ای شکل بگیرد چه برای سکوهای داخلی و چه برای خارجی‌ها.

*مسئولیت پذیری است که آزادی را مستمر می‌کند.

*گزارشهایمان خوب است که واقعی باشد و عدد بگوییم!

* شبکه ملی اطلاعات در دولت شهید رئیسی ۶۰ درصد پیشرفت داشته است

*شبکه ملی اطلاعات در تمام این سالها چند درصد درست شده؟ ۲۰-۳۰ درصد! الان ۶۰ درصد موفقیت داشته است.

*با فیبرنوری که انجام شده صدها برابر سرعت اینترنت بهتر می شود. اینها زحمات ارزشمند دولت شهید رئیسی است.

*شاهد بودم مجلس محترم در همین برنامه چقدر جدیت انجام داد تا فیبرنوری به پیش برود و موانع برطرف شود.

*هشت درصد از تولید ناخالص ملی ما در فضای مجازی باید به ۲۰ درصد برسد.

*ایرانیان باید تولیدکننده در این حوزه باشند و فقط مصرف کننده نباشند. یک معنای هر ایرانی یک نقش پرشکوه در عرصه فضای مجازی این است.

*عدالت آموزشی و رسانه‌ای و خدماتی و دسترسی بهتر به امکانات چیزهایی است که از فضای مجازی می‌توان استفاده کرد.

قاضی‌زاده: دوستان توهین می‌کنند بکنند ولی بی‌انصافی نکنند


*هرچه ما برای فرزندان خود و سلامت فکری و روحی و روانیشان انجام میدهیم، نباید همین احساس را نسبت به بقیه خانوارها داشته باشیم؟ این سایتهای مستهجن روان انسان ها را تخریب می‌کند.

*بعضی حرفها که میزنیم از سر بی مسئولیتی است متاسفانه.

*دوستان توهین می‌کنند بکنند ولی بی انصافی نکنند؛ به امار مراجعه کنند ببینند در این ۲ سال و ۱۰ ماه دولت آقای رئیسی چه اتفاقات بزرگی رخ داده است.

*پیام‌رسان‌های خارجی حاج قاسم قهرمان ملی ما را فیلتر کرده است

*یک سوال دارم؛ اصلا کل فیلترینگ را برداریم و همه چیز را به پلتفرم‌های خارجی ببریم؛ اگر خواستند یکدفعه همه حساب‌های ما را ببندند چه کنیم؟ اگر کسی کلاهبرداری کرد چه کنیم؟ مگر عکس حاج قاسم را اجازه داد اینستاگرام منتشر شود؟

*مکرون می‌گوید ما باید اینترنت اروپایی را توسعه بدهیم.

*چرا الان کسی از اوبر و آمازون در ایران صحبت نمی‌کند چون توانسته‌ایم پلتفرمهای خوبی توسعه بدهیم و مردم احساس نیاز نمی کنند. عدم سرمایه گذاری دولت برای ایجاد شبکه های اجتماعی بزرگ و موثر و جهانی باعث شده است که عقب بیفتیم.

*باید پلتفرمهای بزرگ ایجاد کنیم و ما باید وارد حکمرانی اینترنت در دنیا شویم. دیگران نباید شاخصها و استانداردهای خود را برما تحمیل کنند.

زاکانی: ستاد پزشکیان و پورمحمدی با هم هماهنگ کردند / پورمحمدی عامل اصلی فیلترینگ در کشور است


*توصیه ام به آقایان پورمحمدی و پزشکیان این است که وقتی ستادهایشان می‌خواهند هماهنگ کنند جوری باشد که آبرویشان برود. اینکه با هم بگویند که فلان نامزد می‌ماند یا نه...

*در هیچ دوره‌ای نگذاشتم حق مردم را بخورند؛ در دانشجویی و مجلس و ... ؛, امروز هم نمی‌گذاریم شما کلاه سر مردم بگذارید.

* تا اخر می مانم و نمی گذارم پزشکیان رییس جمهور شود

*این چه نحوه صحبت کردن است؟ چرا عصبانی می شوید؟ هنر داشته باشید برنامه تان را بگویید؛ چرا تخریب می کنید؟

*آقای پزشکیان شما قرآن و حدیث می خوانید و پای بندی شما پایبندی خوبی است و آدم باارزشی است ولی کلاه سرتان می گذارند. وقتی هم مجلس بودید کلاه سرتان می گذاشتند.

*پزشکیان: تا آخر می مانید دیگر؟

*زاکانی: حتماً؛ حتماً. حتما می مانم و نمیگذارم شما رئیس جمهور شوید.

*شما کلی گویی می گویید و مطالبه گری فقط میکنید؛ برنامه ارائه کنید به مردم.

* اگر بنا باشد کسی راجع به فیلتر صحبت کند آقای پورمحمدی نباید صحبت کند چون ایشان بیشترین عاملیت را در این زمینه داشته است.

*نمیگذارم حق شهید رئیسی نابود شود؛ کاری که روحانی نکرد و زیرساختها را توسعه نداد، این شهید بزرگوار رئیسی توسعه داد؛ حالا او بدهکار است چون اتوبان درست کرده ولی دست انداز دارد به گفته شما؟

*آقای پورمحمدی می گوید در سال‌های ۹۲ و ۹۶ که پیامبرسانها را فیلتر کردند نقشش چه بود؟ آیا ایشان از گذشته اش توبه کرده است؟

سوالات نوبت سوم از نامزدها

نوبت دوم از مناظره سوم نامزدهای ریاست جمهوری ۱۴۰۳ آغاز شد

سوالات این بخش:
*پرسشهای مردمی: راهکاری هست که فیلمهایی ساخته شود که مشکلات جامعه را نشان دهد ولی سیاه نمایی نشود؟

*مجید شاه حسینی: در دولت سیزدهم طرح ناتمامی تهیه شد برای سینما و فضای مجازی و نمایش خانگی تا حقوق معنوی را تامین کند. سیاست شما در این مقوله چیست؟‌آیا این حقوق را به رسمیت می شناسید؟ و قانونی تدوین میکنید؟

*طالبی: چه تدبیری دارند که فضای افسردگی را از بین ببرند و آنچه داریم را به مردم نشان دهند؟

*شرفخانلو: برای پیوست فرهنگ به طرحهای توسعه ای و اقتصادی چه برنامه ای دارید؟

*سبحانی‌ نسب: برای امنیت فرهنگی ما چه فکری کردید؟

*گل علی بابائی: برنامه های شما برای ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی و حمایت از نویسنده ها چیست؟

پورمحمدی: هیچ کشوری بدون سیاست فرهنگی نیست

* هیچ کشوری بدون سیاست فرهنگی نیست؛ انواعش متفاوت است البته.

*عدالت فرهنگی هم برای فعالان و هم برای مصرف کنندگان باید مورد توجه باشد.

*باید تنوع فرهنگی و قومی را بپذیریم و ارتقا بدهیم توان‌ها را.

*شهید رئیسی پروژه بزرگی را آغاز کرد: هنر برای همه. این فکر بسیار جالبی بود که ایشان آغاز کرد البته به خاطر حادثه ناگوار به پایان نرسید ولی باید این تفکر دنبال شود.

* تمرکززدایی از فرهنگ و هنر ضروری است.

*فرهنگ امنیتی یا امنیت فرهنگی؟ امنیت برای فرهنگ یا فرهنگ برای امنیت؟

*من که در این رشته سابقه دارم معتقدم که امنیت فرهنگی را هدفگیری کنیم و این می‌تواند بستر رشد و ارتقا را فراهم کند.

قالیباف: باید از پلتفرم‌های موفق داخلی حمایت کنیم

* باید از پلتفرم‌های موفق داخلی حمایت کنیم. در تولید محتوا به شدت عقب هستیم.

*همه جا عدالت اساس است و در حوزه فرهنگی و هنری هم این مهم است. باید بپذیریم که فرصت‌های تهران را کمتر در شهرستانها داریم.

*عدالت فرهنگی از چالشهای فرهنگی ماست که باید برای آن فکری شود.

پزشکیان: باید مشکلات سینما رفع شود

*موانعی که باعث می شود هنرمندان ما در زیرزمینها فعالیت کنند را باید اصلاح کنیم. امسال ۱۷ فیلم‌های بلند که در کن به نمایش گذاشته شد یا زیرزمینی یا خارجی بود و در ایران مجوزهای لازم را نگرفته بودند. اصغر فرهادی را شما همگی می شناسید که در خارج چه اعتباری برایش قائلند.

*واحدهای مسکونی مهر که در زمان آقای احمدی نژاد شروع به کار شد، نه مسجدش و نه مدرسه اش و نه ورزشگاهش و نه کتابخانه و جای تفریحش دیده نشده و فقط مسکن ساخته شده است. وقتی پیوستهای فرهنگی همراهش نباشد مشکلات رخ می دهد.

*برای کتابخوانی یکی از مشکلات ما گرانی کتابهاست؛ تا کتابخوانان قدرت خریدی نداشته باشند طبیعتاً استفاده از کتاب کاهش می یابد. برای درست کردن این مسائل باید از مدارس شروع کرد.

* کودکان باید از مدرسه کتابخوانی را یاد بگیرند

*برای کتابخوانی یکی از مشکلات ما گرانی کتابهاست؛ تا کتابخوانان قدرت خریدی نداشته باشند طبیعتاً استفاده از کتاب کاهش می یابد. برای درست کردن این مسائل باید از مدارس شروع کرد.

*باید دولت به فیلم و فیلمسازان کمک کند که تقویت شوند و موانع مقابل کارگردانان و هنر پیشه ها باید برداشته شود. نباید اینها ممنوع الخروج شوند یا از کشور خارج شوند.

* اینکه آقای زاکانی گفته نمیگذارم شما رئیس‌جمهور شوید؛ نشان می‌دهد یا جای خدا نشسته یا جای مردم!

جلیلی: دشمن می‌خواهد جلوی پیشرفت هنری ما راهم بگیرد

*تاریخ کشور ما مملو از تولیدات فرهنگی است و این از افتخارات کشور ماست.

*امروز زیرساختهای فنی و نیروی انسانی بسیار ارزشمندی برای تولید فرهنگی داریم. دشمن با تمام توان تلاش می‌کند جلوی این را بگیرد.

*همانطور که آمریکا سعی می کند از فناوری هسته ای یا صنایع دیگر ما جلوگیری کند، در همین زمینه های هنری هم این تلاشها را دارد.

*زیرساخت‌های خوبی برای تولیدات فرهنگی داریم

* ما کارگردانی داریم فیلمهای بسیار خوبی می سازد؛ مثلاً آقای احمدرضا معتمدی؛ ایشان کتابی نوشت به اسم فلسفه فیلم که سه فیلسوف برای آن مقدمه نوشتند. کتاب عمیق و خوبی است.

*یا همین کارگردان آتش و باد؛ اصلاً ایشان می گفت 6 سال مطالعه تاریخی کردم در اسناد تا این را به دست بیاورم.

*میخواهم بگویم زیرساختهای ارزشمندی داریم برای تولیدات فرهنگی.

*یکی از کارهای اساسی برای تولیدات فرهنگی این است که دولت باید بداند چه نقشه کلانی دارد و آن مدیر فرهنگی باید این شایستگی ها را داشته باشد.

*مدیر فرهنگی ما باید کسی باشد که بین اهل هنر و خبرگان و مولدان فرهنگی شناخته شده باشد و او را بپذیرند و این قدرت را داشته باشد که جوانان این عرصه را راهبری کند.

*او حداقل باید یک مصرف کننده حرفه ای فرهنگی باشد اگر تولید کننده حرفه ای هم نبود.

*فیلم‌هایی مثل آرگو و ۳۰۰ و قبل از آنها «بدون دخترم هرگز» را نه تنها علیه انقلاب بلکه علیه ایران می سازند.

*چون دشمن نتوانسته جلوگیری کند از زیرساختهای ما، پس حالا می خواهد نرم افزار را منحرف کند و امیدها را جلویش را بگیرد.

قاضی‌زاده: فرهنگ و هنرمندان باید مورد حمایت دولت قرار بگیرند

*ساخت سریال حشاشین بخاطر کم‌کاری ماست

*دولت باید نقش پیشرانی را در عرصه فرهنگی ایفا کند. حوزه فرهنگ باید مورد حمایت دولتها قرار بگیرد.

*امروز فرهنگ ایران مورد هجمه است؛ سریالی مثل حشاشین مصری ها می سازند و تاریخ ما را آنگونه که میخواهند می سازند. این بخاطر خلأ و کم کاری است که اینطرف هست.

*باید از آثار فاخر حمایت کرد؛ خوب نیست که کارهایی مثل سلمان فارسی سالها طول بکشد تا آماده شوند.

* رقبای ما اسطوره‌سازی می‌کنند چون اسطوره ندارند

▪️گفتمان مقاومت را به آمریکا رساندیم

*قهرمانان تاریخی بزرگی داریم؛ شهدا که قهرمانان بزرگ ما هستند و همگی قابل روایت هستند. دیگران قهرمان ندارند و میخواهند برای خودشان قهرمان بسازند. ولی ما قهرمان داریم و باید آنها را روایت کنیم و آنها را به جهانیان معرفی کنیم.

*توانسته‌ایم گفتمان مقاومت را به دانشگاه‌های آمریکا برسانیم؛ آیا فرهنگ و میراث ایرانی را نمی‌توانیم؟

زاکانی: فرهنگ مثل هواست و باعث حیات می‌شود

*دولت خدمت حامی مردم در تولیدات درست فرهنگی و هنری است.

*«بی‌بدن» که سازمان فرهنگی هنری شهرداری ساخت پرفروش‌ترین فیلم اجتماعی کشور شده است.

*توجه به هنرمندان و صندوق اعتباری هنر در دولت خدمت مورد توجه قرار خواهد گرفت.

*از دخالت دستگاه های غیرمتخصص در حوزه فرهنگ جلوگیری خواهم کرد.

* کتاب دغدغه‌های فرهنگی رهبری را به پزشکیان هدیه می‌دهم

*همینجا دو کتاب معرفی می‌کنم: یکی دغدغه های فرهنگی برگرفته از بیانات رهبر معظم انقلاب است که به آقای پزشکیان تقدیم می‌کنم.

*کتاب دیگر، کتاب سالهای بنفش است که درباره عملکرد دولت آقای روحانی است.

*اگر این را مردم مراجعه کنند، فاجعه اتفاق افتاده را می‌فهمند. از آن سیاه چاله که دوستان میخواهند ما را برگردانند به آن، پرهیز می‌دهد.

*زاکانی در واکنش به پزشکیان: بنده، نه خدا هستم و نه ملت؛ امّا این دوران گذشته که کسی عکس مار را بکشد و کلمه مار را تصویر دهد! مردم آگاه شده‌اند و با بصیرتند. توهین به بصیرت مردم نکنید.

پورمحمدی: دعواهای ما باعث ندیده شدن دستاوردهای ما شده است

*حقوق مالکیت بحث بسیار جدی است. یکی از مصائب فرهنگ و هنر همین سرقتهای فرهنگی و هنری است که خیلی آسیب می زند.

*موضوع کتاب، قله فرهنگ است؛ خوشبختانه بخصوص با اشراف مقام معظم رهبری در این جهت پیشتازیم ولی به کمک نیاز دارد این حوزه. گرانی کاغذ و اقلام مشکل ساز شده است.

*به زندگی مفاخر فرهنگی و هنری‌مان باید توجه کنیم.

* کتاب قله فرهنگ است

* پیگیری و تقویت بخش خصوصی در کتاب باید بهش توجه شود.

*اجازه دهیم بخش خصوصی حضور قوی‌تری در فرهنگ داشته باشد.

*شبکه نمایش خانگی که ایجاد شده در کشورمان، خیلی مهم است؛ اینها بسترهای قوی هستند تا اقتصاد قابل توجهی جذب شود. دستگاه های حاکمیتی از اینها احساس نگرانی نکنند؛ البته بحث نظارت مهم است. نهاد نظارتی بر شبکه های نمایش خانگی را باید اصلاح کنیم.

*رسالت ما در دولت قرار دفاع از هویت فرهنگی، عدالت فرهنگی و دفاع از امنیت جامع و حقوق خلاقان و آفرینندگان آثار هنری است.

قالیباف: باید فرهنگ را از سیاست‌زدگی دور کنیم

*باید تلاش کنیم فرهنگ را از تصمیمات سیاسی یا به تعبیری سیاست‌زدگی دور کنیم.

*فرهنگ ساحتی دارد و صاحبانی دارد و افرادی دارد؛ پیشکسوتانی دارد؛ در بحث‌های تخصصی فرهنگ اهل خود فرهنگ باید کارها را دنبال کنند.

*دولت باید تولی‌گری فرهنگ را انجام دهد

*بنده به عنوان خدمت‌گزار در ۱۲ سالی که در شهرداری با همین نگاه به موضوع فرهنگ دنبال کردم.

*در شهرداری تهران ۳۶۰ کتابخانه و چندین سالن سینما و تئاتر تاسیس کردم.

*دولت باید تولی‌گری فرهنگ را انجام دهد

پزشکیان: ممیزی هنری نباید سلیقه‌ای باشد

*دولت باید از مداخله‌گری خارج شود وسیاستگذار و ناظر برنامه باشد.

*دولت کار را باید به سازمانها و نهادها و بخش خصوصی بگذارد.

*ممیزی باید شفاف باشد و مطابق قانون؛ نباید به هیچوجه سلیقه ای باشد.

*به هیچوجه اجازه‌ی مداخله سایر دستگاه ها در حوزه تخصصی فرهنگ را نخواهم داد.

*قانون مالکیت معنوی یک ضرورت است.

*تلاش می کنم دولت من دولت فرهنگی باشد نه اینکه فرهنگ را دولتی کنیم.

جلیلی: مدیریت فرهنگی یک مدیریت عابربانکی نیست

*رئیس‌جمهور باید حداقل یک مصرف‌کننده حرفه‌ای فرهنگ باشد.

*رئیس‌جمهور باید بتواند نقش راهبری را در فرهنگ کشور و اداره این بودجه‌های فرهنگی ایفا کند.

*مدیریت فرهنگی یک مدیریت عابربانکی نیست که فقط پول بدهد؛ گزارش ثمره بودجه‌های فرهنگی بسیار مهم است.

*این هزاران میلیارد تومان که تخصیص داده می‌شود آثارش چیست؟

*بودجه فرهنگی نباید میز و صندلی و دستگاه‌های چاق و چله شود؛ باید در آثار فرهنگی دیده شود.

*قاعده‌مند کردن و استانداردسازی بر اساس منطق و قانون برای تولید کارهای فرهنگی بسیار مهم است.

* از سال ۱۳۶۸ به اینطرف شغل کارکنان صنعت سینما را ذیل صیادان فصلی جنوب ثبت کرده‌اند!

*اگر مدیر فرهنگی فرهنگ را خوب نشناسد با اندک چیزی ممکن است دچار خطاها و انحراف شود که هم هزینه ها را از بین ببرد و هم کمک لازم را نکند.

*وقتی دبیر شورای عالی فرهنگی بودم نامه ای درباره فیلمی آمد و گفتند خیلی مشکل دارد؛ فیلمنامه را گرفتم دیدم مشکلی ندارد؛ فیلم ساخته شد و خیلی دیده شد و نه تنها به امنیت ملی لطمه نزد بلکه خیلی هم کمک کرد.

*الان ۳۵ صنف داریم که در صنعت سینما مشغول کارند؛ وقتی می‌بینید از سال ۱۳۶۸ به اینطرف شغل کارکنان صنعت سینما را ذیل صیادان فصلی جنوب ثبت کرده‌اند! این خیلی عجیب است!

*الان ۳۴ میلیون بازی کننده رایانه ای داریم که هزاران میلیارد تومان گردش مالی آنهاست؛ این فرصت است برای ما.

*وقتی تولیداتی مثل بچه زرنگ و فیلشاه و پسردلفینی دارید که می تواند بازار جهانی پیدا کند اینها فرصت‌های شماست.

قاضی‌زاده: صداوسیما تنها بازیگر حوزه فرهنگ ما نیست

*باید بپذیریم که الان صداوسیما تنها بازیگر حوزه فرهنگ ما نیست؛ پلتفرمها جای زیادی گرفته‌اند و رقبایی به وجود آمده‌اند.

*باید تلاش کنیم که با یک تفاهمی با جامعه فرهنگی امور فرهنگی کشور را جلو ببریم. این جز با اعتماد و سپردن کار به خودشان و خودکنترلی ممکن نیست.

*اگر در فضای مجازی تولیدی داشت و فیلم کمدی خوبی داشت یا برنامه آموزشی خلاقی داشت باید حتماً سهمی از فروش پنهای باند که فروخته می شود را داشته باشد تا تشویق شوند.

*دولت به کتاب و سینما و تفریح خانوار یارانه بدهد

*رشد تولیدات فرهنگی جز با مردمی سازی محقق نمی شود.

*در بنیاد شهید رویدادهای مختلفمان را چند برابر کردیم با سپردن کار به مردم. بسیار باکیفیت تر و کم هزینه تر شد.

*باید دولت به کتاب و سینما و خانوار ایرانی و تفریح خانوار یارانه بدهد.

*ما یک کارت هوشمند خانوار ایرانی تهیه کردیم برای این یارانه ها.

* کسی در اینجا دولت روحانی را گردن نمی‌گیرد

* آقای زاکانی تلاش می‌کنند مقایسه‌ای شود بین دولت شهید رئیسی و دولت قبلش دولت آقای روحانی.

*ظاهرا کسی دولت آقای روحانی را گردن نمی‌گیرد!

*اینکه حرف‌های کلی بزنیم و برنامه ندهیم و کارنامه ندهیم، درست نیست.

زاکانی: مردم سالاری دینی باید عمق پیدا کند

*دولت خدمت دولت حامی برای ایجاد بستر و فضای مناسب فرهنگی است.

*در دولت سیزدهم شادی‌های میلیونی متعدد رخ داده است

*باید به اصحاب فرهنگ و هنر احترام گذاشت.

*ما محتاج به اصحاب فرهنگ و هنر هستیم تا بیشترین اثر و همکاری و همیاری مردم را داشته باشیم

مرحله جمع بندی:

پورمحمدی: در همه مراحل باید انصاف داشته باشیم

*جوری درباره گذشتگان قضاوت کنیم که دوست داریم آیندگان درباره ما داوری و قضاوت کنند.

*من در دولت نهم که بودم؛ به هرحال هدفمندی یارانه ها و مسکن مهر و سهام عدالت و انتخابات الکترونیک و ... شد؛ البته نواقصی هم بود. باید انصاف داشته باشیم.

*باید به زنان کشور اعتماد کرد و از توان آنها برای توسعه کشور استفاده و به آن باور کرد.

*باید بین جذاب حداکثری یا سیاست تنگ نظرانه دفع حداکثری یکی را انتخاب کنید.

*در بحث حجاب هی کشیدیم و کشیدیم تا پاره شد!

*برخی الان حسرت همان حجاب سال ۱۴۰۱ را می کشند(قبل از حوادث ۱۴۰۱)

*بین دولت تصدی گر و فضول و مداخله گر و دولت تنظیم گر و تسهیل کننده باید مردم انتخاب کنند.

*باید بین دولت فرار یا قرار انتخاب کنید

*بین دولت فرار از مسئولیتها و دولت قرار مردم باید انتخاب کنند.

*دولت قرار شما مردم را سرمایه بی بدیل این کشور می داند و به وجود شما می بالد و در جریان مصائب و مشکلات شما هست.

قالیباف: دستگاه‌های فرهنگی خروجی لازم را ندارند

*آیا ما امکانات و پول کم داشتیم یا آن را بد مدیریت کردیم؟ قریب به ۹۰ درصد این پول در دستگاه های فرهنگی برای هزینه جاری خودشان است!‌ چرا فرصت را به نیروهای خلاق و جوان در حلقه های میانی و مراکز مردمی ندهیم؟

*مردمی سازی که باید در اقتصاد بکنیم ولی نکردیم، در فرهنگ هم باید همینگونه باشد و مردمی کنیم فرهنگ را.

*حتما یک سازمان نظام فرهنگی مانند نظام پزشکی و نظام مهندسی باید داشته باشیم تا خود اهالی فرهنگ مدیریت کنند.

*اثرات فرهنگی مثل داوود خطر و سیاه ساکتی و خواب و بیدار در دوره نیروی انتظامی درست شد؛ و باعث شد که در ۷۰ روز بیش از ۸۰ درصد مردم کمربند ایمنی بستند و این از طریق تولیدات فرهنگی صورت گرفت.

پزشکیان: در دیدگاه اعتقادی فرقی بین زن و مرد نیست

*نوع برخورد ما با دختران و زنانی که پوشش و لباس آنها با آنچه فکر میکنیم فرق می کند نباید به این شکل خشن و اجباری باشد.

*زنان باید در جایگاهی قرار بگیرند که نقش سازنده داشته باشند.

* برخورد ما با دختران بی‌حجاب نباید خشن باشد

*تعداد دختران بی حجاب کم نیست.

*با رفتار مناسب باید با دختران رفتار کنیم نه با گشت ارشاد

*آیا می خواهید به زور عده‌ای را آنطور که دلتان میخواهید درست کنید؟

*باید با زبان خوش و رفتار مناسب با خانمها مواجه شویم.

*در سه سال گذشته کسب و کار عده‌ای در فضای مجازی با مشکلات روبرو شده است؛ تا زمان تهیه زیرساختها، الان برای اینهایی که نانشان را بریدیم در فضای مجازی چه کرده‌ایم؟

*درباره هنر و فیلم و سینما، دولت باید سیاستگذاری و نظارت کند و اختیار را به خانه سینما و خانه تئاتر بدهد. چرا باید هنرمندان و کارگردانان و هنرپیشه‌های ما بعضی‌شان ممنوع الخروج شوند و عده‌ای هم از کشور بیرون بروند؟

*به جای اینکه دولت‌مان فرهنگی باشد فرهنگ را دولتی کرده‌ایم.

*برجام همان دولتی که این‌ها به آن گیر می‌دهند را این دولت نتوانست به توافق در موردش برسد .

جلیلی: زمینه‌های زیادی برای تبادلات فرهنگی پیش روی ماست

دروغ مسئولان ممکن است میلیاردها تومان هزینه‌های فرهنگی را از بین ببرد*


سریال مختار زمینه‌های وحدت فرهنگی ایران و عراق را فراهم کرد *

کار فرهنگی از خود دولت و اصلاح فرهنگ سیاسی شروع می‌شود*

دین را باید دینی برپا کنیم و از خطاکار قهرمان نسازیم*

فرهنگ سیاسی مسئولان را باید توجه کرد؛ دروغ و خلافگویی مسئولان ممکن است میلیاردها تومان هزینه‌های فرهنگی را از بین ببرد

قاضی‌زاده: هر جریانی که بخواهد بین ملت ایران اختلاف بیندازد از ما نیست

*هر کس بخواهد به فرهنگ اصیل ایرانی اسلامی خدشه وارد کند از ما نیست

*صندوق حمایت از هنرمندان و فعالان گردشگری و فعالان رسانه را تقویت خواهیم کرد.

*بودجه صداوسیما به ۲۴ هزار میلیارد تومان رسیده است؛ با این توجه که به سمت تولید محصولات فاخر برود!

*۱۴ سال است از تولید مختارنامه گذشته و کاری در آن سطح نداشته‌ایم.

* افتخار نیست که خبرنگار ما پایش به دادگاه باز شود.

* صندوق حمایت از هنرمندان و اصحاب رسانه را تقویت می کنیم.

*هنوز نتوانستیم سریالی مثل مختارنامه بسازیم.

*افتخاری نیست که دادسرای فرهنگ و رسانه داشته باشیم و پای خبرنگار را به دادگاه بکشانیم.

*عده‌ای در کشور نانشان در حل نشدن مشکلات اجتماعی و آسیب‌های اجتماعی است.

*دختران ایران از ریاکاری مسئولان ناراحتند وگرنه عفیفند.

زاکانی: کارنامه من مشخص است و پاسخگوی کارهایم هستم

*کارنامه من در طول انقلاب مشخص است و پاسخگوی کارهایم هستم. من به لطف خدا در تمام فراز و نشیب‌ها در طرف درست تاریخ ایستاده‌ام.

*پیشینه‌ام مشخص است و برای روز روز آن پاسخگو هستم.

*مشهورم به اینکه در حق‌خواری جوری حرکت می‌کنم که مخالفین حقوق‌شان را استیفا می‌کنند.

*کارشناسان به من گفتند که برنامه اقتصادی من کشور را متحول می‌کند.

*برنامه‌ای برای تحول در کشور دارم و از بیان آن هم ابایی ندارم. با صدای رسا بیان می‌کنم.

*کارشناسان به من گفتند که برنامه اقتصادی من کشور را متحول می‌کند.

*آقای پزشکیان می توانند از برخی افراد ستادشان بپرسند که از حقوقشان چگونه دفاع کردیم بدون نگاه به جناح آنان

*برنامه دارم و با صدای رسا هم بیان میکنم و از آن دفاع میکنم.

*دل ها دست خداست و هر تقدیری باشد دست خداست.

*مردم به گذشته ما نگاه می کنند و آنچه که رقم بخورد در اختیار خداوند است.

پایان مناظره سوم .

کد خبر 861467

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 4
  • IR ۰۴:۵۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۲
    4 6
    خیلی آبکی و سرد بود فرق آقای پزشکیان با روحانی فقط و فقط نداشتن کلید است اونم برنامه نداشت الکی الکی رئیس جمهور شد و شد آنچه نباید میشد و ۸۰ سال مملکت عقب افتاد
    • IR ۱۰:۳۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۲
      0 0
      کاش به قول شما 80 سال میشد عقب بر میگشتیم! اون وقت مردم تصمیمات دیگه ای میگرفتن ....
  • IR ۰۷:۱۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۲
    3 1
    چه عجب بالاخره پزشکیان چهارتا خط از رو کاغذ خوند هرچند غلط غلوط اما برای شروع خوب بود از بس رو هوا فقط وعده وعید پوشالی داد و سیاه نمایی کرد خسته شدیم
  • IR ۰۷:۲۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۲
    1 1
    از ۶ نفر ۴ نفر برنامه دارند یعنی کار براشون مهمه نیومدند یه زنگ تفریح دور هم باشند یه نفر که کلا داخل افسایده یه نفر دیگه هم جز حرف های تکراری در همه برنامه ها چیزی برای گفتن نداره می خواد برنامه دیگران را اجرا کنه خودش هم نمیدونه چیکاره است رای آورد میره دنبال برنامه یا امیدواره بیارن بهش بدن چون رییس شده اون موقع رای هم نیاورد هیچی
  • IR ۰۷:۳۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۲
    2 1
    از آقای پور محمدی خواهشمندم برای مناظره بعدی یک مترجم باخودشون بیاورند ما که متوجه نمیشیم ایشون چی میگه اونای که متوجه میشن به ما هم بگن