قربانیان زندان‌های بدنام آمریکا می‎گویند رژیم صهیونیستی از الگوی شکنجه به سبک آمریکایی ها استفاده می‎کند.

غزه

گروه دیپلماتیک - همشهری آنلاین: کسانی که در بازداشتگاه‎های آمریکا از جمله گوانتانامو بوده‌اند می‌گویند بدرفتاری اسرائیلی‎ها با زندانیان فلسطینی مشابه زندان‌های بدنام آمریکا است. اسدالله هارون زندانی سابق گوانتانامو می‌گوید وقتی به تصاویر فلسطینی‎هایی که در زندان‌های رژیم صهیونیستی نگهداری می‎شوند نگاه می‌کند، خاطرات سوءاستفاده و شکنجه‌های خود را در بازداشتگاه‎های آمریکا به یاد او می‎آورد.

هارون به شبکه الجزیره می‌گوید: «این بدترین شکل ظلم است، وقتی به عنوان یک تروریست به شما برچسب زده می‎شود، به هیچ وجه نمی‌توانید از خود دفاع کنید. بدون شک آنچه که در زندان‌های اسرائیل اتفاق می‎افتاد مشابه همان روندی است که من بر گذشت. آنها هم مردم را به همان شیوه شکنجه می‌کنند. من فکر می‌کنم آمریکایی‎ها این الگو را ساخته‎اند و اسرائیلی‎ها آن را اجرا می‌کنند.»

هارون، که در سال ۲۰۲۱ از دولت آمریکا به دلیل بازداشت غیرقانونی خود شکیات کرده در سال 2007 بدون اتهام بازداشت و به مدت ۱۶ سال در زندان بدنام گوانتانامو در کوبا نگهداری شده است. هارون می‌گوید: «تصاویر فلسطینی‌ها مثل روزهای اولی است که من دستگیر شدم؛ وقتی که مورد ضرب و شتم قرار گرفته بودم. اجازه نداشتم بنشینم و اگر می‌نشستم چنان کتک می‌خوردم که دیگر نمی‎توانستم بلند شوم. اجازه نمی‌دادند بخوابیم و سگ‌ها را به داخل سلول‌ها می‌آوردند تا به ما حمله کنند.چند زندانی به شدت مجروح شده بودند و مراقبت‎های پزشکی هم تقریبا وجود نداشت. شکنجه جسمی واقعا بد بود اما بدترین نوع شکنجه، شکنجه روانی در اشکال مختلف بود.»

هاورن می‌گوید: «من معتقدم که شکنجه زندانیان فلسطینی با آنچه در گوانتانامو، بگرام و ابوغریب اتفاق افتاد تفاوت زیادی ندارد.»

حمله سگ‌ها و محروم شدن از آب

طبق گزارش کمیسیون امور بازداشت‌شدگان سابق در غزه، از زمان آغاز جنگ مرگبار رژیم صهیونیستی علیه غزه در اکتبر سال گذشته، حدود 54 فلسطینی در زندان‎های این رژیم به شهادت رسیده‌اند. دفتر حقوق بشر سازمان ملل در فلسطین می‎گوید که گزارش های متعددی از بازداشت‎های جمعی، سوءاستفاده از زندانیان و ناپدید شدن فلسطینی‎ها دریافت کرده است. اواخر ماه آوریل بود که روزنامه عبری‎زبان هآرتص جزئیات سوءاستفاده از زندانیان فلسطینی را که بدون محاکمه زندانی شده بودند، منتشر کرد.

در این گزارش به ضرب و شتم مداوم، حمله سگ‌ها به زندانیان، مجبور کردن زندانیان به بوسیدن پرچم اسرائیل، مجبور کردن آنان به توهین به مقدسات مسلمانان، محروم کردن زندانیان از آب، قطع برق، کمبود غذا و لخت کردن اجباری زندانیان اشاره شده است.

ثبت لحظه‌های شکنجه

الجزیره نوشته که بسیاری از سوء استفاده‌هایی که در زندان‎های اسرائیلی صورت می‌گیرد توسط سربازان اسرائیلی ضبط و فیلمبرداری می‎شود، دقیقا همان کاری که زندانیان‌های آمریکایی با زندانیان عراقی و افغانستانی در مراکز بازداشت آمریکا از جمله زندان مشهور ابوغریب داشتند. برخی از سازمان‌های حقوق بشری مستقر در سرزمین‌های اشغالی با وحشیانه توصیف کردن رفتار رژیم صهیونیستی با زندانیان فلسطینی می‌گویند چنین رفتارهایی مشخصه بارز اعمال خشونت و بدرفتاری سیستمیک علیه فلسطینی‎هایی است که از آغاز جنگ در اکتبر در 7زندان و بازداشتگاه مختلف در اسراییل نگهداری می‎شوند.

بازداشت افراد بدون اتهام

به‌گزارش الجزیره، از 9500 زندانی سیاسی، بیش از 3500 فلسطینی بدون اتهام در زندان های اسرائیلی زندانی هستند. کسانی که بدون اتهام بازداشت می‌شوند اغلب به مدت نامحدود توسط ارتش رژیم صهیونیستی نگهداری می‏شوند آنهم به دلایلی که نه خود زندانیان از آن اطلاع دارند و نه وکلایشان.

گروه حقوق بشری یورومید مانیتور که شهادت زندانیان فلسطینی سابق را مستند کرده، اعلام کرده: «اطلاعات جمع آوری شده حاکی از آن است که ارتش اسرائیل به‎طور گسترده درگیر دستگیری خودسرانه، قتل عمدی، شکنجه، رفتار غیرانسانی، خشونت جنسی و انکار یک محاکمه عادلانه برای زندانیان است.

شکنجه فلسطینیان؛ طرح آمریکایی، اجرا اسرائیلی

بدر دحلان فلسطینی 30 ساله که یک ماه در بازداشت رژیم صهیونیستی بوده است دچار آسیب‌های جدی روحی و روانی شده است. چهره شوک زده او پس از آزادی بازتاب گسترده ای داشته است.

کد خبر 861572

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha