۶ نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری چهاردهم به‌طور مشخص در دو دسته نامزدهایی که قول‌های کمی و قابل سنجش به مردم داده‌اند و نامزدهایی که حل مشکل را بیشتر در طرح مساله دیده‌اند قابل تقسیم هستند.

پزشکیان

همشهری آنلاین - گروه سیاسی: قول‌تان چیست و چقدر زمان برای اجرای آن می‌دهید؟ پررنگ‌ترین سوالی که در آخرین ساعات کارزار تبلیغاتی انتخابات ریاست‌جمهوری از نامزدها به‌خصوص مسعود پزشکیان نامزد جبهه اصلاحات پرسیدند و پاسخ پزشکیان متفاوت بود.

نامزد اصلاح‌طلب‌ها در مناظره آخر وعده زمان‌دار نداد و با این صحبت که قانون برای حل مسائل کشور وجود دارد گفت که چون برای مردم احترام قائل هستم وعده بی‌پشتوانه نمی‌دهم و مردم را فریب نمی‌دهم.

نامزدهای اصولگرا در این دور از انتخابات وعده‌های کمی و زمان‌دار به مردم داده‌اند. محمدباقر قالیباف از طرح ۵ فوریتی خود برای حل ۵ معضل و بحران اساسی در کشور گفته است، امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی درباره ۱۴ اقدام اجرایی در حوزه اقتصاد با مردم صحبت کرده است و علیرضا زاکانی از ۱۴ بسته خود برای باز کردن گره زندگی مردم مثل بسته‌های یارانه طلایی، مسکن و اجاره‌داری، سلامت و تامین امنیت غذایی رونمایی کرده است. سنگین‌ترین قول قطعا متعلق به قاضی‌زاده هاشمی بوده است که گفته ۱۰۰ مساله مردم را طی یک سال و نیم حل می‌کند.

در انتهای فهرست نامزدهای جبهه انقلاب جلیلی تلاش کرد تا کمترین وعده کمی را به مردم بدهد و در مناظره آخر تنها به این نکته اکتفا کرد که اگر به پیروزی برسد جشن پایان آبرسانی با تانکر را در دولتش می‌گیرد.

نامزد اصلاح‌طلبان نیز در انتهای فهرست قول‌های عینی قرار داشت. او در پاسخ به این سوال مناظرات که مشکلات اقتصادی با وجود مطالبه بالای ۷۰ درصدی مردم چه زمانی قرار است حل شود، گفت که این مشکلات با ادامه وضع موجود قابل حل نیست، نزاع و شکاف اجتماعی مانع بزرگی است و سالی ۲۰۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی برای رشد ۸ درصدی در کشور مورد نیاز است و برای سرمایه‌گذاری هم باید مشکلات کشور با خارج را حل کرد. پزشکیان افزایش تولید را هم در نسبت مستقیم و مهمی با افزایش سرمایه‌گذاری دانست.

واکنش هوادارها به لحن کلام پزشکیان در مناظرات و تکیه کلامش روی اجماع داخلی و تن صدای یکنواخت او، باعث شد که بهزاد نبوی رئیس قبلی جبهه اصلاحات تاکید کند نباید پزشکیان دیگری بسازیم، پزشکیان همین‌طور که هست بهترین است.

پزشکیان در مناظره آخر به رقبا می‌گفت خیلی از وعده‌هایی که می‌دهید عملی نمی‌شود، یک نقل قول از امام علی(ع) هم در پاسخ به مخالف‌هایش در روز عید غدیر داشت: گردنم گرو وعده‌هایم.

کد خبر 862472

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 4
  • سعید BR ۱۵:۱۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۶
    1 2
    اتفاقا آقای قاضی زاده راست می گوید در ۱۴۰۰ هم ایشون مشکل بورس را سه روزه حل می کزد
  • IR ۱۰:۲۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۷
    1 0
    امیدوارم هر کس رفت بالا مثل شخصیت منفی گالیور ملت رو متقاعد نکنه هی بگن: ما میدونستیم اون موفق نمیشه!