همزمان با اعلام نتایج آزمون مقطع دکترا و شروع پذیرش پردیس‌های خودگردان، انتقادهایی از شهریه‌های این پردیس‌های مطرح شده است، رئیس پردیس دانشگاه علامه طباطبائی در پاسخ به انتقادهای اعلام کرده است که این پردیس‌ها به دنبال درآمدزایی نیستند.

دانشگاه

قادر پریز، رئیس پردیس تحصیلات تکمیلی خودگردان دانشگاه علامه طباطبائی در گفتگو با همشهری آنلاین، در رابطه با فعالیت پردیس دانشگاهی علامه طباطبایی گفت: پردیس دانشگاهی در سال ۱۳۹۱ از وزارت علوم ابلاغیه گرفت و در سال ۱۳۹۲ در دانشگاه علامه طباطبایی اساسنامه‌اش تصویب شد.

او افزود: از میان نزدیک به ۱۴ هزار دانشجوی دانشگاه علامه در تمام مقاطع تحصیلی(روزانه،شبانه و پردیس)،‌ ۳۰ درصدشان دانشجوی پردیس‌های خودگردان هستند. با توجه به اینکه در تحصیلات تکمیلی با انباشت دانشجو مواجه هستیم و برخی دانشجویان به دلایل مختلف هنوز به مرحله پایانی نرسیده‌اند، برای سال آینده ظرفیت پذیرش دانشجویان پردیس را کاهش داده‌ایم.

علاقه دانشجویان دکتری به پردیس‌های دانشگاهی

به گفته پریز«با توجه به آمار موجود باید گفت که بیشتر دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری برای حضور در پردیس علامه طباطبائی علاقمند تحصیل هستند.»

رئیس پردیس تحصیلات تکمیلی خودگردان دانشگاه علامه با تأ‌کید بر اینکه هیچ یک از دانشجویان پردیس امکان انتقال به روزانه ندارند، گفت: براساس قانون امکان انتقال دانشجویان شبانه و پردیس به روزانه وجود ندارد اما در شرایط خاص اگر دانشجویی نیاز داشت که از روزانه به شبانه یا پردیس تغییر مدرک دهد، این امکان برای او وجود دارد، چون برخی از دانشجویان به دلیل نیاز به حضور در شهرهای دیگر، چنین درخواستی را مطرح می‌کنند.

افغانستان و عراق در صدر دانشجویان خارجی دانشگاه علامه

پریز در رابطه با ماهیت پردیس‌های دانشگاهی و پذیرش دانشجوی خارجی نیز توضیح داد: در حوزه دانشجویان خارجی، شرایط برای پذیرش دانشجوی دکتری پژوهش محور را فراهم کردیم، اکنون از ۱۷ کشور پذیرش دانشجو داریم. کشورهای افغانستان، عراق، پاکستان، هندوستان، چین، روسیه، سوریه، یمن و ... به ترتیب بیشترین دانشجو را راهی دانشگاه علامه کرده‌اند. هزینه این دانشجویان به شکل یورو محاسبه می‌شود.

او در رابطه با نحوه دریافت شهریه از دانشجویان خارجی گفت: با توجه به اینکه ما رشته‌های علوم انسانی داریم به شرایط مالی دانشجویان خارجی هم توجه کرده‌ایم و به همین دلیل مقداری شهریه را کمتر در نظر گرفتیم. براساس جدول مصوب شده دانشجویان باید به یورو شهریه پرداخت کنند اما برخی دانشجویان هم براساس سامانه سجاد مبلغی که بانک مرکزی اعلام می‌کند را تبدیل به ریال و پرداخت می‌کنند.

رئیس پردیس تحصیلات تکمیلی خودگردان دانشگاه علامه در پاسخ به انتقادها از شهریه بالا در پردیس‌های خودگردان، تصریح کرد: مسئولان پردیس دانشگاهی به تنهایی نمی‌توانند در رابطه با شهریه‌ها تصمیم گیری کنند. برای تعیین شهریه دانشجویان ایرانی و خارجی پردیس، تمام سرانه‌های فرهنگی، خدماتی،‌آموزشی و رفاهی که دانشگاه برای یک دانشجوی روزانه صرف می‌کند را محاسبه کرده‌ایم و براساس آن توانستیم میزان هزینه‌های سرانه یک دانشجوی دکتری روزانه را تعیین کنیم. در گام بعدی برای تعیین شهریه دانشجوی مقطع دکترای پردیس خودگردان، میزان ۱۵ تا ۲۰ درصد به کل هزینه محاسبه شده، اضافه کردیم و به این ترتیب شهریه پردیس‌های خودگردان به دست آمد. این مبلغ از سوی هیئت امناء تصویب شده است.

از ۲ هزار تا ۳ هزار یورو شهریه

به گفته پریز«هر چند هیئت امناء اجازه داده است که تا ۲۰ درصد هر سال به شهریه‌های پردیس خودگردان اضافه کنیم اما به دلیل شرایط مالی برخی دانشجویان خارجی نزدیک به ۲ سال و برخی دانشجویان داخلی نیز یکسال است که شهریه‌ها افزایش نیافته‌اند.»

او تأکید کرد: ما به دنبال درآمدزایی نیستیم و هدف اول این است که صندلی‌های دانشگاه خالی نماند و دانشجو به تحصیلات با کیفیت دست پیدا کند. هر چند شهریه دانشجویان خارجی برای پردیس‌های دانشگاهی قابل توجه است و هر دانشجوی خارجی در مقطع کارشناسی ارشد نزدیک به ۲ هزار و ۲۰۰ یورو برای دو سال و در مقطع دکترا ۳ هزار و ۵۰۰ یورو برای سه سال پرداخت می‌کند اما شهریه‌ای که دانشجویان داخلی پردیس‌ها می‌پردازند، به طور کامل برای خود دانشجو خرج می‌شود و مبلغ قابل توجهی برای دانشگاه باقی نمی‌ماند.

کد خبر 862573
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha