ارتباط با آدم‌ها گاهی می‌تواند دشوار باشد، به‌خصوص زمانی که لایه‌های پنهانی از حسادت در میان باشد. تشخیص آن ممکن است سخت باشد، اما نشانه‌هایی وجود دارد که ممکن است شخصی به طور پنهانی به شما حسادت کند و نمی‌خواهد موفقیت شما را ببیند.

سبک زندگی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از geediting، فهمیدن اینکه کسی پنهانی به شما حسادت می‌کند، می تواند به شما در درک مقاصد واقعی آنها و هدایت بهتر روابط خود کمک کند.

در این مقاله، نشانه‌های آشکار حسادت پنهانی را بررسی می‌کنیم تا بتوانید یک قدم جلوتر بمانید.

۱) تغییر ناگهانی در رفتار
همه ما خصوصیات اخلاقی خود را داریم، اما تغییر ناگهانی در رفتار کسی نسبت به شما می‌تواند نشانه‌ای آشکار از حسادت پنهان باشد.

این را تصور کنید. شما مدتی است که این شخص را می شناسید، او همیشه دوستانه و حمایت کننده بوده است. اما ناگهان رفتار آنها تغییر می کند. مثلا بیش از حد انتقاد می کنند. این تغییر ناگهانی می تواند گیج کننده باشد و حتی ممکن است باعث شود که خود را زیر سوال ببرید.

اما به یاد داشته باشید، این به شما مربوط نیست. این مربوط به آنها و احساس حسادت آنهاست. شاید خودشان هم متوجه این موضوع نباشند. تشخیص زودهنگام این نشانه‌ها می‌تواند به ما کمک کند تا موقعیت‌های دشوار را به طور مؤثرتری کنترل کنیم.

۲) مقایسه مداوم
آیا تا به حال در موقعیتی قرار گرفته اید که به نظر می رسد هر مکالمه ای تبدیل به یک رقابت شود؟ اگر کسی همیشه خود را با شما مقایسه می‌کند یا سعی می‌کند از دستاوردهای شما پیشی بگیرد، ممکن است نشانه‌ای از حسادت باشد.

گویی آنها سعی می کنند خود را متقاعد کنند که به همان خوبی، اگر نگوییم بهتر از شما، کار می کنند.

۳) موفقیت شما را کم اهمیت جلوه می دهند
همه ما می دانیم که چه حس خوبی دارد که به خاطر دستاوردهایمان شناخته شویم. اما شخصی که به طور پنهانی حسادت می کند ممکن است سعی کند موفقیت های شما را کم اهمیت جلوه دهد یا حتی آن را نادیده بگیرد. ممکن است بشنوید که آنها جملاتی مانند "هرکسی می توانست این کار را انجام دهد" یا "شانس آوردید" را بشنوید. این یک تاکتیک روانشناختی است که برای ایجاد احساس بهتر با کاهش دستاوردهای شما طراحی شده است.

از نظر روانشناسی افرادی که به طور منظم دیگران را تحقیر می کنند، اغلب از عزت نفس پایین رنج می برند.

۴) اعمال شما را کپی می کنند
آیا تا به حال متوجه شده اید که شخصی سبک، ایده ها یا حتی انتخاب های زندگی شما را تقلید می کند؟ وقتی از روی تحسین انجام می شود، مشکلی نیست، اما زمانی که از روی حسادت باشد، می تواند ناراحت کننده باشد.

شخصی که پنهانی حسادت می کند ممکن است سعی کند از شما تقلید کند زیرا آرزو دارد آنچه شما دارید یا به دست آورده اید را داشته باشند. آنها ممکن است مانند شما لباس بپوشند، سرگرمی های شما را دنبال کنند یا حتی شغل مشابه شما بگیرند.

۵) از شکست های شما خوشحال می شوند
زندگی هیچ کس خط مستقیم موفقیت نیست. همه ما سهم خود را از شکست ها و ناامیدی ها داریم. در این روزهای پرچالش، حمایت دوستان و عزیزانمان برایمان ارزشمند است. اما فردی که حسود است ممکن است واکنش متفاوتی نشان دهد. به جای ارائه پشتیبانی، ممکن است به طرز عجیبی راضی به نظر برسد که شما دچار لغزش شوید. این واکنش از حسادت پنهان آنها سرچشمه می گیرد.

به یاد داشته باشید، واکنش آنها بیشتر در مورد شخصیت آنها می گوید تا در مورد شما دوستان واقعی شما را در لحظات شکست بالا می برند، نه اینکه از آنها لذت ببرند.

۶) به ندرت موفقیت شما را جشن می گیرند
اگر کسی در زندگی شما از پیروزی های بزرگ یا کوچکتان خوشحال نمی شود، این می تواند نشانه حسادت پنهان باشد.

۷) در مورد شما شایعات منفی پخش می کنند
تا به حال یک شایعه عجیب و غریب در مورد خودتان شنیده اید و فکر کرده اید که منشأ آن کجاست؟ حقیقت تلخی است، اما گاهی اوقات منشأ آن می‌تواند کسی باشد که دوستش می‌دانید.

شخصی که پنهانی حسادت می کند ممکن است به انتشار شایعات منفی یا نادرست در مورد شما متوسل شود. هدف آنها این است که آبروی شما را خدشه دار کنند و در مقایسه با شما بهتر به نظر برسند.

۸) آنها رقابتی هستند تا مشارکتی
در هر رابطه سالم، چه دوستی باشد و چه حرفه ای، تعادلی بین رقابت و همکاری وجود دارد. اما شخصی که پنهانی حسادت می کند ممکن است این تعادل را بر هم بزند. به جای اینکه با شما کار کنند، همیشه سعی می کنند از شما پیشی بگیرند. هر دستاورد شما به جای اینکه فرصتی برای جشن گرفتن باشد، برای آنها به چالشی تبدیل می شود.

این نیاز دائمی به رقابت می تواند برای رابطه شما خسته کننده و آسیب زا باشد. مهم است که این علامت را بشناسید و قبل از اینکه بر سلامتی شما تأثیر بگذارد به آن بپردازید. به یاد داشته باشید، زندگی مسابقه با یکدیگر نیست، بلکه سفری است که همه با هم طی می کنیم.

سخن نهایی: این مربوط به آنهاست، نه شما
در شبکه پیچیده روابط انسانی بسیار مهم است به یاد داشته باشیم که واکنش افراد اغلب بیشتر به تجربیات و ناامنی های خودشان مربوط می شود تا ما. وقتی کسی پنهانی حسادت می کند، اعمال او ریشه در احساس بی کفایتی یا ترس او دارد.

کارل یونگ روانشناس معروف زمانی گفت: "هر چیزی که ما را در مورد دیگران آزار می دهد، می تواند ما را به درک خودمان برساند." این می تواند حتی زمانی که ما در معرض حسادت هستیم اعمال شود.

در تشخیص این نشانه های حسادت پنهان، ما فقط دیگران را بهتر نمی‌شناسیم. بلکه به ما فرصتی داده می شود تا احساسات و واکنش های خود را بازتاب دهیم. وقتی با موفقیت دیگران روبرو می شویم چگونه پاسخ می دهیم؟ آیا با آنها جشن می گیریم یا احساس خطر می کنیم؟

کد خبر 863630
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha