جمعه ۱۵ تیر ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۶
۰ نفر

اصل مشارکت سیاسی موجب قوام ایران در همه ادوار است. برگزاری انتخابات و آرای مردم امر صوری نیست و نظام سیاسی کشور نیز آن را تزیینی نمی‌داند.

حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی

همشهری آنلاین - گروه سیاسی: علیرضا سلیمی سخنگوی هیات رئیسه مجلس در یادداشتی برای همشهری نوشت:

دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری ایران در روز جمعه ۱۵ تیرماه ۱۴۰۳ آزمون سختی در مسیر مردمسالاری دینی در کشور است. جمهوری اسلامی ایران در برخی ادوار مشارکت ۸۵ درصدی در انتخابات ریاست‌جمهوری را ثبت کرده است و طی ۲ دور اخیر این میزان مشارکت به حدفاصل ۴۰ تا ۵۰ درصد رسیده است. این تغییر محسوس در اراده عمومی مردم به‌طور حتم در منظر چشم سیاست‌گذاران خواهد نشست، چراکه نظام جمهوری اسلامی به رای مردم توجه دارد و خواهان جلب حداکثری نظر آنان است.

انتخابات زودهنگام ریاست‌جمهوری چهاردهم در فاصله کوتاهی پس از انتخابات اسفندماه ۱۴۰۲ مجلس اگرچه می‌تواند در سبد تحلیل چرایی کاهش مشارکت قابل ارزیابی باشد، اما بررسی دلایل اصلی و سرچشمه‌ها نیز اهمیت دارد.

۶۰ درصد مردم ایران به هر دلیلی در انتخابات ریاست‌جمهوری چهاردهم شرکت نکردند. چنین نتیجه‌ای اگرچه دموکراسی‌های مرسوم دنیا نصاب قابل دفاعی است ولی برای نظامی اسلامی مناسب نیست، چون جمهوری اسلامی همیشه مشارکت‌های بالا را تجربه کرده است و بر مردمسالاری دینی تاکید ویژه داشته است.

اصل مشارکت سیاسی موجب قوام ایران در همه ادوار است. برگزاری انتخابات و آرای مردم امر صوری نیست و نظام سیاسی کشور نیز آن را تزیینی نمی‌داند. چنین تاکیدی متوقف به یک زمان خاص نیست و برای همه ادوار انتخاباتی صادق است.

انتخابات با مشارکت حداکثری علاوه بر ایجاد یک پشتوانه قوی حمایتی از نامزدها، به‌طور حتم در بهبود اوضاع کشور و جبران نواقص موثر است. اساس جمهوری اسلامی ایران نیز نقطه اتکای قابل توجهی به پشتوانه رای مردم دارد و رای مردم به‌طور قطع موجب شوکت، آبرو و توانایی بیشتر نظام است.

حضور مردم پای صندوق‌های رای معنادار است و در صورت مشارکت گسترده زبان بدخواهان را کوتاه‌تر می‌کند؛ اجازه نمی‌دهد از خارج کشور به ملت ایران طعن بزنند و نیت‌های جنگ‌افروزانه را از کشور دور می‌کند.

تلقی اشتباه این است که همه آن کسانی که پای صندوق رای نیامدند مخالف نظام خوانده شوند. نارضایتی از مدیران وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها و مسئولان منطقه‌ای و محلی خود سهم زیادی در دلخوری‌ها و سردی‌های انتخاباتی دارد.

مشارکت در ایران امر سیالی است و این خود گواه بر بازتاب خواست و اراده مردم پای صندوق‌های رای است.

مبتنی بر همین کاهش میزان مشارکت نیز ۲ نامزد باقیمانده در صحنه انتخابات وعده عبور از موانع و فشارهای وارد بر زندگی مردم به ویژه در دور دوم انتخابات را داده‌اند و بر همین اساس امید به حرکت آرای خاموش جامعه سمت صندوق‌های رای بیشتر شده است.

از میان عوامل شکلی و فوریتی نیز فرآیند برگزاری انتخابات در ایران در میزان مشارکت اثر دارد. انتخابات در کشور ما حضوری و فشرده است. در بسیاری از کشورها انتخابات چند ماه طول می‌کشد و مردم آرای خود را در این کشورها از طریق پست ارسال می‌کنند.

اگرچه برگزاری انتخابات در یک روز می‌تواند نتیجه خوبی داشته باشد، اما طولانی‌تر کردن زمان انتخابات باعث می‌شود مردم فرصت بیشتری برای فکر کردن در بحث خود مشارکت و بعد ارزیابی نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری داشته باشند. زمان کوتاه انتخابات به‌خصوص در فصل گرم سال بر مشارکت اقشار مختلف از جمله روستاییان و کشاورزان تاثیر دارد.

این امید وجود دارد با رقابت‌های مرحله دوم انتخابات ریاست‌جمهوری و مناظرات نامزدها از طریق رسانه ملی، جمعیت غائب انتخابات برای حضور ترغیب شوند و به صف‌های انتخابات بازگردند.

کد خبر 864467

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha