یکشنبه ۱۷ تیر ۱۴۰۳ - ۱۰:۱۱
۰ نفر

همه ما عاشق آفتاب هستیم و تا زمانی که گرما آزارمان ندهد می‌خواهیم از حضور در فضای باز استفاده کنیم و از هوای گرم در طول روز لذت ببریم. با این حال، خنک نگه داشتن بدن در اوج گرما به طور فزاینده‌ای دشوار می‌شود، به خصوص اگر بدن‌تان تعریق دارد و می‌خواهید ظاهر آراسته خود را حفظ کنید.

لباس

همشهری آنلاینآرش نهاوندی: بر اساس یکی از جدیدترین مطالعات انجام گرفته، رنگ‌های خاصی وجود دارند که گرما را دفع می‌کنند و شما را در دوره‌های گرمای شدید در فصل تابستان خنک نگه می‌دارند. در واقع، این رنگ‌ها می‌توانند حدود ۶- درجه تفاوت دمایی ایجاد کرده و کمک کنند بهتر بتوانیم گرمای تابستان را تحمل کنیم.

این مطالعه که توسط محقق ژاپنی توشیاکی ایچینوسه از موسسه ملی مطالعات محیطی انجام گرفته، شامل آزمایشی برای تعیین بهترین رنگ‌هایی است که بدن را در هوای گرم خنک نگه می دارد. برای این کار، تیم تحقیقاتی پیراهن‌های یقه‌دار در ۹ رنگ را روی مانکن‌ها نصب کرد و آن‌ها را در معرض نور خورشید قرار داد. آن‌ها از یک دوربین ترموگرافی برای اندازه گیری میزان گرمای پیراهن‌ها در حدود پنج دقیقه استفاده کردند و دمای سطح پیراهن‌ها را برای هر رنگ اندازه گرفتند. رنگ‌هایی که خنک‌ترین رنگ‌ها را داشتند، بهترین رنگ‌ها برای پوشیدن در دوره‌های طولانی گرما رتبه‌بندی شدند.

در روزهای گرم این رنگی لباس بپوشید

سفید: جای تعجب نیست که رنگ سفید به عنوان رنگی که سردترین رنگ را از نتایج بدست آورده است، ظاهر شد. خوانش دما نشان داد که سطوح پیراهن‌های سفید حدود ۳۰ درجه سانتیگراد به خود جذب می‌کند که در مقایسه با ۵۰ درجه سانتیگراد پیراهن‌های سبز تیره بسیار پایین است. به طور معمول، یک جسم سفید به جای جذب گرما، نور سفید را منعکس می‌کند. در اصل، این بدان معنی است که پوشیدن پیراهن، شلوار یا لباس سفید گرما را دفع می کند و بدن را خنک نگه می دارد. علاوه بر این، رنگ سفید اغلب با آرامش و بهبود خلق و خو همراه است، بنابراین زمانی که در محل کار پوشیده می‌شود باید به تمرکز و بالا بردن بهره وری کمک کند.

زرد: رنگ زرد نیز از نظر دفع گرما و خنک نگه داشتن بدن بلافاصله پس از رنگ سفید قرار می‌گیرد. این رنگ روشن به خوبی کار می کند تا بیشتر طول موج های مرئی را منعکس کند که به نوبه خود گرمای کمتری را جذب می‌کند. علاوه بر این، زرد به عنوان شادترین رنگ در طیف رنگی در نظر گرفته می‌شود، به طور مشابه، رنگ‌ نارنجی نیز گرمای کمتری را جذب می‌کند و این مساله این رنگ را به انتخاب ایده‌آل تابستانی تبدیل می‌کنند.

خاکستری: خاکستری رنگ دیگری است که بازتاب نسبتا بالایی دارد، اما این به میزان روشن یا تیره (کدر) بودن آن نیز بستگی دارد. به طور معمول، رنگ‌های خاکستری روشن‌تر، نور بیشتری را منعکس می‌کنند و بدن شما را زیر نور خورشید خنک نگه می‌دارند. مشابه رنگ زرد، خاکستری نیز حدود ۹۰ تا ۹۵ درصد نور و گرمای موجود را منعکس می‌کند که جایگزینی عالی برای رنگ سفید است. به علاوه، رنگ‌های خاکستری به رنگی محبوب و معاصر برای دکوراسیون داخلی خانه تبدیل شده‌اند.

قرمز: این ممکن است تعجب آور باشد، اما قرمز با وجود تن گرم خود، به عنوان یکی از رنگ‌های سرد رتبه بندی می‌شود. در واقع نشان داده شده که رنگ قرمز بیشتر از سایر رنگ‌های تیره نور خورشید را منعکس می‌کند و بدن را خنک نگه می‌دارد. بهتر از همه، احتمال کمتری نیز وجود دارد که هنگام پوشیدن پیراهن قرمز در فصل تابستان دچار گرمازدگی شوید. علاوه بر این، قرمز با شادی، جشن، انرژی و هیجان مرتبط است که همه برای آن گردهمایی‌های تابستانی در طبیعت نشاط آور هستند.

بنفش: رنگ بنفش را دست کم نگیرید، زیرا در طول آزمایش‌ها این رنگ در میانه رتبه بندی «سرد» قرار گرفت. در واقع، رنگ‌های بنفش روشن‌تر برای لباس‌های تابستانی مناسب‌تر هستند و شما با آن‌ها اوج گرما را راحت سپری می‌کنید.

از این رنگ‌ها استفاده نکنید: مشکی برای جذب گرما شناخته شده است، بنابراین بهتر است از پوشیدن آن در اوج گرما خودداری کنید. در واقع، رنگ مشکی ۸۶ درصد از نور مادون قرمزی را که در طول آزمایش به آن اصابت کرده بود جذب کرده بود، در حالی که پیراهن سفید تنها ۶۳ درصد را جذب کرده بود. سایر رنگ‌های تیره‌تر که باید از پوشیدن آنها اجتناب کنید عبارتند از آبی، سبز روشن و سبز تیره. این رنگ‌ها هنگامی که در معرض نور شدید خورشید قرار می گیرند، تمایل دارند انرژی حرارتی بیشتری تولید کنند. از طرف دیگر، اگر می‌خواهید احساس گرما کنید می‌توانید این رنگ‌ها را برای پوشیدن در ماه‌های سردتر سال انتخاب کنید.

بیشتر بخوانید:

کد خبر 864985
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مد و زيبایی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha