یک متخصص طب اورژانس استفاده از یک نوشیدنی خنک حاوی کمی نمک را به افرادی که در معرض گرمای شدید قرار گرفته‌اند، توصیه کرد.

آب هندوانه و آب میوه

همشهری آنلاینآرش نهاوندی: درباره انواع نوشیدنی‌هایی که باید در گرمای تابستان به طور ویژه به افراد گرما زده خورانده شود و اینکه چه نوع نوشیدنی‌هایی می‌توانند به پائین آوردن دمای بدن کمک کنند، با دکتر خدیجه رحمانی، استاد تغذیه دانشگاه شهید بهشتی گفت و گویی انجام داده‌ایم که در پی می‌آید.

دکتر خدیجه رحمانی درباره ویژگی‌های مطلوب یک نوشیدنی خنک‌کننده گفت: نوشیدنی خنک خوب است اما نه خیلی خنک، تقریبا هم دمای یخچال چرا که نوشیدنی خیلی خنک هم یک مقدار از فرد انرژی می‌گیرد تا بتواند دمای نوشیدنی را هم دمای بدن کند. در واقع دمای نوشیدنی باید به دمای بدن برسد تا قابلیت جذب پیدا کند. به همین دلیل نوشیدنی خیلی خنک مناسب نیست.

این متخصص تغذیه در ادامه به بهترین نوشیدنی‌های فصل گرما اشاره کرد و گفت: نوشیدنی خنک می‌تواند برای فرد گرما زده خیلی کمک کننده باشد، اما اینکه نوشیدنی مناسب چه ترکیبات و اجزایی داشته باشد، بحث دیگری است. می‌توان گفت ترجیحا آبمیوه‌های طبیعی می‌توانند نوشیدنی‌های تابستانی خیلی خوبی باشند. در این میان آب هندوانه می‌تواند از مناسب‌ترین نوشیدنی‌ها باشد. خود هندوانه نیز در صورتی که فرد مشکلی نداشته باشد، گزینه مناسبی برای رفع عطش در فصل تابستان است.

بهترین نوشیدنی برای گرمازدگی ؛ چای هم خنک‌کننده است اما...

او ضمن بیان راهکار نجات فرد گرما زده به اقداماتی اشاره کرد که می‌تواند در بهبود وی مؤثر باشد: اولین کاری که باید برای فرد گرمازده انجام داد این است که وی را از محیطی که در آن قرار دارد، خارج کنند. به عنوان مثال اگر فرد در آفتاب است او را به سایه بیاورند یا او را به بخش خنک تر خانه ببرند. مهم است محیطی که فرد گرمازده در آن قرار می‌گیرد سایه باشد و آفتاب نباشد. در گام بعدی باید به فرد گرمازده مایعات بدهند، ترجیحا اگراین نوشیدنی حالت سرمی داشته باشد، نوشیدنی مناسب‌تری از آب یخ است. اگر فرد خیلی وضعیت اورژانسی نداشته باشد، آبمیوه‌ها هم در این وضعیت بسیار کمک کننده هستند.

این متخصص تغذیه در توضیح سرمی بودن نوشیدنی تابستانی نیز گفت: زمانی که می‌گوئیم نوشیدنی حالت سرمی داشته باشد به این معناست که آب نمک نه در هزار (نه گرم نمک در یک لیتر آب) باشد. در واقع دو قاشق چایخوری سر صاف در یک لیتر آب. برای رفع تشنگی در فصل تابستان یا کمک به فرد گرما زده شربت‌های خانگی هم خوب هستند. شربت آبلیمو خیلی خوب است. شربت شیر خشت هم برای گرمازدگی مناسب است. البته این شربت‌ها خیلی هم نباید شیرین باشند. اگر خیلی شیرین باشند فشار خون را بالا می‌برند. این شربت‌ها باید افزودن مقداری نمک حالت سرمی نیز داشته باشند. نمک تعادل الکترولیت‌های داخل و خارج سلول را بر قرار می‌کند.

رحمانی درباره این مساله که گفته می‌شود چای در رفع گرما مؤثر است، نیز گفت: چای هم برای ایجاد خنکی خوب است، اما برای فرد گرمازده خوب نیست. در وضعیت معمول گرمای هوا یکی از نوشیدنی‌ها می‌تواند چای باشد، اما چای داغ نباشد چرا که داغی این نوشیدنی باعث بالا بردن دمای بدن می‌شود. چایی که در فصل تابستان می‌خوریم باید دمای ملایم و متعادلی داشته باشد.

بیشتر بخوانید:

کد خبر 868373
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تغذیه و آشپزی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha