با مشخص‌شدن نتایج چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری دیروز بورس با یک رشد تاریخی مواجه شد و قیمت طلا ، ارز و خودرو با نزول مواجه شدند.

بورس تهران

به گزارش همشهری آنلاین، ساعاتی بعد از مشخص شدن حضور نزدیک به ۵۰ درصدی مردم پای صندوق‌های رأی و درادامه نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری که با پیروزی مسعود پزشکیان همراه بود بازارها با تغییرات جدی مواجه شدند.

در مهم‌ترین رویداد شاخص کل بورس تهران با یک جهش تاریخی ۲/۴درصدی روبه‌رو شد که بالاترین میزان رشد در روزهای پس از انتخابات ریاست‌جمهوری در تاریخ بازارسرمایه است. در نتیجه این رشد بیش از ۴۵۰هزار میلیارد تومان به ارزش کل بازار سهام اضافه شد.

به این ترتیب ارزش بازارسهام ظرف یک روز با ۱۳میلیارد دلار افزایش که رکورد کم‌سابقه‌ای در بورس است به ۱۵۶میلیاردو ۵۱۰میلیون دلار رسید. دیروز همچنین پس از ماه‌ها بیش از ۵۴۰میلیارد تومان نقدینگی وارد بازار سهام شد و ارزش معاملات خرد از مرز ۳هزار میلیارد تومان عبور کرد. در بازار ارز نیز قیمت دلار با افت ۳/۵درصدی مواجه شد و قیمت سکه ۳/۱درصد کاهش یافت. قیمت خودروهای داخلی نیز تا ۱/۵درصد افت کرد.

رکودشکنی بورس

مروری بر تاریخ برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری نشان می‌دهد که این برای نخستین بار در تاریخ بازار سرمایه است که بورس چنین به موضوع برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری واکنش نشان می‌دهد. درواقع رشد ۴/۲درصدی بورس رکورد تازه‌ای در تاریخ بازار سرمایه در واکنش به انتخابات است و پیش از این هرگز شاخص بورس تا این میزان رشد نکرده بود.

نخستین واکنش به چهارم تیرماه ۱۳۸۴بازمی‌گردد که برای نخستین‌بار محمود احمدی‌نژاد به‌عنوان رئیس‌جمهور ایران انتخاب شد اما بورس یک روز بعد به این رویداد واکنش مثبتی نشان نداد و با افت ۱.۶درصدی مواجه شد و بعد از آن ماه‌ها نزول کرد به‌طوری که ظرف ۵‌ماه ۲۵درصد افت کرد.

بعد از این دوره اما شاخص بورس یک روز پس از انتخابات سال ۱۳۹۲در بیست و پنجم خرداد با ۲درصد رشد مواجه شد و همین رویه در ۲۹خرداد ۱۴۰۰یعنی یک روز بعد از پیروزی شهید ابراهیم رئیسی در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری هم تکرار شد و شاخص بورس با رشد ۱/۲درصدی مواجه شد. به این ترتیب طبق آمار فعلی رشد روز گذشته بورس بیشترین واکنش به انتخابات ریاست‌جمهوری تاکنون بوده است.

تغییرات شاخص بورس یک روز بعد از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری از سال ۱۳۸۴تاکنون – ارقام به درصد

تاریخ برگزاری انتخابات

درصد تغییر

چهارم تیرماه ۱۳۸۴

۱.۶۰-

بیست و چهارم خرداد ۱۳۹۲

۲.۰۸

بیست و هشتم خرداد ۱۴۰۰

۱.۲۲

پانزدهم تیرماه ۱۴۰۳

۴.۲۰

واکنش بازارها به انتخاب مردم | صعود انفجاری بورس، نزول طلا و دلار

نزول ارز

مشخص شدن نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری اثرآرامبخشی بر بازار ارز داشت، به‌طوری که دیروز قیمت هر دلار آمریکا با ۳.۴درصد نزول بار دیگر به کانال ۵۸هزار تومان بازگشت. این در حالی است که در هفته گذشته قیمت هر دلار آمریکا حتی تا محدوده ۶۲هزارو ۵۰۰تومان هم پیشروی کرده بود.

دیروز همچنین به موازات نزول قیمت دلار، قیمت سایر ارزها ازجمله درهم امارات و لیر ترکیه نیز به‌ترتیب ۳.۶و ۳.۲درصد نزول کردند.

بیشتر بخوانید

مروری بر قواعد محاسبه و پرداخت اجاره‌بها | کرایه خانه را چگونه بپردازیم؟

اولویت‌ های اقتصادی رئیس‌جمهور جدید چه باید باشد؟

قیمت یورو نیز با ۲.۶درصد کاهش مواجه شد. بازار انتظار دارد در بلندمدت درصورت افزایش روابط بین‌المللی و گشایش‌های خارجی قیمت ارز با نزول بیشتری هم مواجه شود.

واکنش بازارها به انتخاب مردم | صعود انفجاری بورس، نزول طلا و دلار

نزول طلا

دیروز همگام با نزول قیمت دلار تحت‌تأثیر مشخص شدن نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری، قیمت طلا و سکه هم با افت محسوسی مواجه شدند به‌طوری که قیمت هر سکه طرح جدید با یک میلیون و ۳۰۰هزار تومان کاهش معادل ۳.۱درصد به ۴۱میلیون و ۳۰۰هزار تومان و قیمت هر سکه طرح جدید نیز با یک میلیون تومان کاهش به ۳۷میلیون و ۷۰۰هزار تومان رسید. بیشترین نزول در مبادلات دیروز مربوط به سکه گرمی بود که با ۴.۲درصد کاهش به محدوده ۶میلیون و ۹۰۰هزار تومان رسید. هر مثقال طلا هم ۲درصد افت کرد.

واکنش بازارها به انتخاب مردم | صعود انفجاری بورس، نزول طلا و دلار

نزول قیمت خودرو

واکنش بازارها به انتخابات ریاست‌جمهوری در مبادلات دیروز فقط محدود به بازار طلا، ارز و بورس نبود و بازار خودرو را هم تحت‌تأثیر قرار داد.

پایان ماراتن انتخابات دیروز منجر به افت قیمت اغلب خودروهای داخلی شد. بیشترین افت قیمت در مبادلات دیروز، مربوط به‌خودروی هایما بود که با ۱۵میلیون تومان کاهش مواجه شد.

پژو ۲۰۷دنده‌ای پانوراما هم با ۱۲میلیون تومان کاهش مواجه شد. نکته قابل توجه کاهش قیمت پژو پارس به‌عنوان یکی از پرتقاضاترین خودروهای داخلی بود.دیروز از همان ابتدای صبح قیمت این خودرو با نزول مواجه شد و درنهایت قیمت پژو پارس با ۱۰میلیون تومان کاهش به ۶۸۵میلیون تومان رسید.

انتظار می‌رود در روزهای آینده قیمت بازار خودرو بیش از این تحت‌تأثیر قرار بگیرد چرا که برنامه واردات خودرو نیز سرعت گرفته و می‌توان انتظار داشت سطح عرضه و تقاضا در ماه‌های آینده به تعادل برسد.

تغییرات قیمت خودرو در مبادلات دیروز- ارقام به میلیون تومان

واکنش بازارها به انتخاب مردم | صعود انفجاری بورس، نزول طلا و دلار

کد خبر 865055
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 11
  • IR ۰۸:۴۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۷
    3 0
    کو تا انفجار؟ این بازار 5 ساله ریزشی بوده و از بقیه بازارها خیلی عقبه باید سقف قبلی رو بزنه تا زیان ها مون جبران بشه
  • IR ۱۲:۵۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۷
    2 0
    برو خودت را مسخره کن ۲ هزار تومن اومده پایین هروقت شد ۲۰ هزار تومن جوگیر شو روحانی دلار را به نرخ ۳ هزار تومن تحویل گرفت ۲۷ هزار تومن تحویل داد یعنی ۹۰۰ درصد افزایش با همین فرمون قیمت دلار در ۴ سال دولت سوم روحانی به ۲۹۲ هزارتومن و ۴ سال بعد به ۵۴۰ هزارتومن میرسه
  • IR ۱۷:۳۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۷
    0 0
    کدام نزول کدام رشد؟
  • IR ۱۷:۴۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۷
    0 0
    بهترین زمان بر خرید دلاره
  • ایرانی IR ۱۹:۲۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۷
    0 0
    اگه درست توجه کنید هنوز دولت دکتر ریسی سر کاره وهیچ ربطی به پرشکیان نداره ،دست آورده های دولت سیزدهم رو به اندازه کافی این گروه پایمال کردن ،لطفا زحمات شبانه روزی دکتر ریسی رو به نام بقیه ثبت نکنینین اونم به نام کسانی که جز افترا وسیاه نمایی کار دیگه ای در حق شهدای خدمت نکردن.در ضمن نوسان تو بازار رسم بازاره ذوق مرگ نشین