در میان سقاخانه‌های قدیمی و تاریخی شهر تهران سقاخانه مسجد رضاقلی‌خان یکی از معروف‌ترین و پرداستان‌ترین سقاخانه‌های شهر تهران محسوب می‌شود. به گفته «علیرضا عسگری»، پژوهشگرسقاخانه‌ها، بانی راه‌اندازی این سقاخانه رضاقلی‌خان هدایت از رجال ادیب و فرهیخته عصر قاجار و ناظم مدرسه ‌دارالفنون هم بود.

سقا خانه گذر قلی

همشهری آنلاین - بهاره خسروی : کار ساخت سقاخانه ابتدا با راه‌اندازی تکیه شروع شد. عسگری درباره ماجرای ساخت سقاخانه مسجد رضاقلی‌ خان می‌گوید: «رضاقلی‌ خان هدایت از اهالی محله چال‌میدان بود و در دوره ناصرالدین شاه می‌زیست. این مرد به دلیل موقعیت شغلی و اجتماعی‌اش بسیار مورد توجه مسئولان حکومتی و مردم عادی بود.»

قصه‌های خواندنی تهران را اینجا دنبال کنید

او می‌افزاید: «به همین دلیل در محل زندگی‌اش یک تکیه برای عزاداری ایام محرم ساخت و آن را وقف کرد. با این اقدام نام کوچه و تکیه‌اش به نام این ادیب، رضاقلی‌خان، تغییر کرد. ناظم مدرسه ‌دارالفنون مسجد، سقاخانه و آب‌انباری هم ساخت تا با این کار ثواب و دنیا و آخرت نصیبش شود.»

هدایت در خدمت محمدمهدی خان، متخلص به شحنه به تحصیل پرداخت و در آغاز جوانی به ملازمت شاهزاده فرمانفرما و فرزندان او درآمد و از محبت و حمایت و نوازش ایشان و شجاع‌السلطنه برخوردار بود. از سن صغر به سرودن شعر پرداخت. هنگامی که فتحعلی شاه به شیراز رفت، مورد التفات شاه قرار گرفت و چنان‌که خود نوشته، به‌جای فتحعلی خان صبا که رحلت کرده بود، سمت ملک‌الشعرایی یافت. هنگام بازگشت فتحعلی شاه، هدایت بیمار شد و از التزام رکاب محروم گردید.

بعد از مرگ فتحعلی شاه به ندیمی نواب فیروز میرزا منصوب شد. دو سال بعد فیروز میرزا به حکومت کرمان انتصاب یافت و فریدون میرزا به فرمانفرمایی فارس مأمور گردید. هدایت را به ندیمی خود دعوت کرد و مورد التفات قرار داد. درسال ۱۲۵۴ از جانب فرمانفرمای فارس به تهران فرستاده شد و در پانزدهم رمضان به خانه جامی میرزا آقاسی صدر اعظم سکونت گرفت و به حضور پادشاه باریافت و در شمار مقربان و ملتزمان درآمد و تربیت عباس میرزا به عهده او واگذار شد.

بعد از درگذشت محمد شاه در سال ۱۲۶۴ همراه بزرگان و شاهزادگان به استقبال ناصرالدین شاه که از تبریز برای جلوس به تخت سلطنت تهران می‌آمد، رفت و به خدمت مقرر مأمور شد، ولی به سببی چند از آن خدمت استعفا کرد و به کنج عزلت افتاد. پس از چندی باز به خدمت خوانده شد و به سفیری خوارزم مأمور گردید و در پنجم جمادی‌الثانی سال ۱۲۶۷ از راه مازندران و استرآباد به خوارزم رفت. پس از بازگشت از این سفر، به ریاست و نظامت مدرسه دارالفنون مفتخر آمد.

به گفته این پژوهشگر، سرنوشت سقاخانه رضاقلی‌خان، تکیه و مسجد رضاقلی در دوره پهلوی اول به مدرن‌سازی تهران گره خورد و برای خیابان‌کشی و ایجاد نهر و جدول در محله سیروس بخشی از آنها تخریب شد. در حال حاضر آنچه از موقوفات به‌ویژه سقاخانه این ناظم مدرسه دارالفنون به یادگار مانده بخش کوچکی از تکیه و یک تابلوی نمادین از سقاخانه است.

«تکیه رضاقلی‌خان» در راسته سرچشمه قرار داشت که دومین گذر طولانی محله اودلاجان بود و خود اهالی محل هر سال در ایام عزاداری محرم، این تکیه را راه می‌انداختند.

کد خبر 865220

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha