فرانسه پس از برگزاری انتخابات روز یکشنبه با بن‌بست سیاسی بالقوه مواجه شده است؛ یک پارلمان معلق برپا شده و یک اتحاد چپ به طور غیرمنتظره‌ای در صدر جدول قرار گرفت اما هیچ گروهی اکثریت را به دست نیاورده است.

پیروزی چپ‌های فرانسه

به گزارش همشهری‌آنلاین، رای‌دهندگان فرانسوی شکست بزرگی را به حزب ملی‌گرای «اجتماع ملی» متعلق به «مارین لوپن» تحمیل کردند و این در حالیست که پیشتر نظرسنجی‌ها پیش‌بینی کرده بودند این حزب پیروز دور دوم رای‌گیری خواهد شد، اما برخلاف پیش‌بینی‌ها در رتبه سوم قرار گرفت.

این نتایج همچنین ضربه‌ای به «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور میانه‌رو فرانسه بود. او پس ازانتخابات پارلمان اروپا در ماه گذشته که یک پیروزی را برای حزب راستگرای اجتماع ملی رقم زد و خودش مورد انتقاد قرار گرفت، به منظور روشن کردن فضای سیاسی خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام شد.

اما او در نهایت به پارلمانی بسیار پراکنده و چند دسته رسید؛ مساله‌ای که قرار است نقش فرانسه در اتحادیه اروپا و دیگر نقاط جهان را تضعیف و اجرای دستور کار داخلی را سخت‌تر کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، این انتخابات باعث می‌شود که پارلمان به سه گروه بزرگ تقسیم شود؛ چپ، میانه‌رو و راست‌افراطی. آنها پلتفرم‌های بسیار متفاوتی دارند و هیچ سابقه‌ای از همکاری با یکدیگر ندارد.

پیروزی چپ‌های فرانسه + تصاویر | شوک به لوپن و پارلمان بلاتکلیف
شادمانی طرفداران چپ‌ها

آنچه در ادامه پیش می‌آید، نامشخص است. ابهامات بسیاری در مورد دولت بعدی وجود دارد. در این انتخابات ائتلاف چپ‌ها با ۱۹۸ کرسی اول،‌ میانه‌روهای ماکرون با ۱۶۹ کرسی دوم و راست‌افراطی و متحدانش با ۱۴۳ کرسی سوم شدند.

کاخ الیزه در بیانیه‌ای کوتاه اعلام کرد ماکرون منتظر نتایج کامل همه ۵۷۷ حوزه انتخابیه «پیش از اتخاذ تصمیمات لازم» است. در این بیانیه آمده است: «رئیس‌جمهور در نقش خود به‌عنوان ضامن نهادهای ما، تضمین می‌کند که به انتخاب مستقل مردم فرانسه احترام گذاشته می‌شود.»

پیروزی چپ‌های فرانسه + تصاویر | شوک به لوپن و پارلمان بلاتکلیف
ژاک لوک ملانشون، نفر اول از راست


اتحاد چپگرای جبهه مردمی جدید (NFP) که می‌خواهد قیمت کالاهای ضروری مانند سوخت و غذا را کم کند، حداقل دستمزد را به ۱۶۰۰ یورو (۱۷۳۲ دلار) در ماه افزایش دهد، دستمزد کارکنان بخش دولتی را افزایش دهد و مالیات بر ثروت را وضع کند، بلافاصله گفت می‌خواهد حکومت کند.

«ژان لوک ملانشون» رهبر چپ تندرو فرانسه گفت: «به اراده مردم باید به شدت احترام گذاشته شود... رئیس‌جمهور باید از جبهه مردمی جدید برای حکومت دعوت کند.»

پیروزی چپ‌های فرانسه + تصاویر | شوک به لوپن و پارلمان بلاتکلیف
رهبران چپ‌های فرانسه


اتحاد نامتعارف چپ‌ها که چپ تندرو، سبزها و سوسیالیست‌ها را با عجله گرد هم آورد، از داشتن اکثریت مطلق ۲۸۹ کرسی در مجلس ۵۷۷ کرسی دور است. پس از اعلام پیش‌بینی‌هایی مبنی بر پیروزی چپ‌ها، ارزش یورو روز یکشنبه کاهش یافت.

قانون اساسی فرانسه ماکرون را موظف نمی‌کند که از گروه چپ بخواهد دولت تشکیل دهد، گرچه این اقدامی معمول است زیرا این حزب بزرگ‌ترین گروه در پارلمان شده است. در میان اطرافیان ماکرون هیچ نشانه‌ای از حرکت بعدی او دیده نمی‌شود. یکی از نزدیکان او به رویترز گفت: «سوالی که امشب و در روزهای آینده باید از خود بپرسیم این است؛ کدام ائتلاف قادر است به ۲۸۹ کرسی برای حکومت دست یابد؟»

پیروزی چپ‌های فرانسه + تصاویر | شوک به لوپن و پارلمان بلاتکلیف
تجمع فرانسوی‌ها در میدان جمهوری پاریس


رای‌دهندگان فرانسوی در جریان رای‌گیری یکشنبه، ماکرون و ائتلاف حاکم او را به خاطر بحران هزینه زندگی و شکست خدمات عمومی و همچنین به خاطر مهاجرت و امنیت مجازات کردند. لوپن و حزبش هم از این نارضایتی‌ها بهره بردند و جذابیت خود را فراتر از سنگرهای سنتی خود در امتداد سواحل مدیترانه و در کمربند شمالی این کشور گسترش دادند، اما تلاششان برای کسب قدرت کافی نبود.

پیروزی چپ‌های فرانسه + تصاویر | شوک به لوپن و پارلمان بلاتکلیف
تجمع فرانسوی‌ها در میدان جمهوری پاریس


در همین حال پس از آنکه پیشتازی چپ‌ها مشخص شد، حامیان آنها در میدان جمهوری در پاریس تجمع کردند که در ابتدا اوضاع آرام بود اما با پیوستن رادیکال‌ها، زد و خورد با افسران پلیس شکل گرفت.

عصر یکشنبه بیش از هزار نفر از حامیان نیروهای چپ در فرانسه در میدان جمهوری تجمع کردند و منتظر نتایج دور دوم انتخابات پارلمانی فرانسه بودند.

تظاهرات مسالمت‌آمیز بود، اما بعدا رادیکال‌ها هم از راه رسیدند و معترضانی با نقاب سیاه به پرتاب مواد محترقه و انداختن بطری آب به سوی پلیس روی آوردند که باعث شد ماموران مجری قانون از گاز اشک‌آور استفاده کنند. معترضان همچنین دوچرخه‌های کرایه‌ای را در نزدیکی میدان جمهوری به آتش کشیدند. هم‌زمان، روزنامه فیگارو گزارش داد که پلیس ۲۵ معترض را در جریان اعتراضات پس از نتایج انتخابات در شهر «رن» فرانسه بازداشت کرد.

کد خبر 865507
منبع: ایسنا

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha