مدیر عامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران بر لزوم اخذ معاینه فنی خودروهای تهران از مراکز معاینه فنی در پایتخت تأکید کرد و گفت: خودروهایی که معاینه فنی برتر را از مراکز معاینه فنی شهر تهران دریافت کنند مشمول دریافت تخفیف ۲۰ درصدی در پرداخت عوارض سالانه طرح ترافیک می شوند.

معاینه فنی

به گزارش همشهری آنلاین، محمد مهدی میرزایی قمی، در مورد لزوم اخذ معاینه فنی خودروهای تهران از مراکز تهران، گفت: بر اساس آمار مراجعات در سال ۱۴۰۲ تنها ۳۷ درصد از خودروهای پلاک تهران مشمول دریافت معاینه فنی به مراکز شهر تهران مراجعه کردند و براساس آمار ارائه شده از سوی پلیس، حدود ۴۰ درصد از مشمولین پلاک تهران به مراکز معاینه فنی خارج از شهر تهران و اقماری مراجعه کرده بودند.

وی با بیان اینکه این عدد، رقم قابل ملاحظه‌ای بوده و این درحالیست که ظرفیت مراکز معاینه فنی در سال‌های اخیر افزایش چشمگیری داشته است، اظهار کرد: مراکز معاینه فنی شهر تهران با توجه به توسعه خطوط، مدیریت در نحوه پذیرش، تمهیدات لازم جهت افزایش شیفت کاری مراکز و تسریع در فرایند انجام معاینه فنی با انجام اورهال و نوسازی تجهیزات ظرفیت ۳.۷ میلیون خودرو در طول سال را داراست.

میرزایی قمی ادامه داد: با توجه به افزایش ظرفیت مراکز معاینه فنی؛ اما هنوز تعداد مراجعات در حد ۳.۷ میلیون خودرو نبوده و سهم مراکز معاینه فنی شهر تهران از خودروهای تهران در حدود یک سوم است. قاعدتا باید به لحاظ قانونی تمهیداتی برای کلان شهرهایی که درگیر آلودگی هوا هستند؛ در نظر گرفته شود تا خودروهای پلاک هر شهر صرفا به مراکز معاینه فنی همان شهر مراجعه کنند و حتی خودروهایی که از خارج شهر به شهر دیگری آمده و در آنجا تردد می کنند نیز باید از مراکز معاینه فنی شهر مقصد گواهی بگیرند؛ چراکه در شهر مقصد تردد می‌کنند و باید به مراکز معاینه فنی همان شهر مراجعه کنند.

مدیر عامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران با بیان اینکه باید با روش های تشویقی و ایجابی این رویه را پیاده سازی کنیم، افزود: شورای شهر تهران مصوبه ای داشته که بر اساس آن از ابتدای سال جاری چه خودروهای پلاک تهران و چه خودروی پلاک شهرستان اگر از مراکز معاینه فنی شهر تهران اقدام به دریافت معاینه فنی کنند، مشمول تخفیف در عوارض سالانه طرح تردد در محدوده‌های ترافیکی خواهند شد.

وی اظهار کرد: بر اساس مصوبه شورای شهر تهران خودروهایی که معاینه فنی عادی خود را از مراکز معاینه فنی شهر تهران دریافت می‌کنند مشمول دریافت تخفیف ۱۰ درصدی عوارض سالانه طرح ترافیک خواهند شد.

به گفته میرزایی قمی، باید به این مسئله به عنوان یک پیش بینی قانونی در نظر گرفته شود تا تمام خودروهایی که در محدوده شهر تهران تردد می‌کنند؛ معاینه فنی خود را از مراکز معاینه فنی شهر تهران دریافت کنند. بدون تردید تدبیر راهکاری توسط شورای اسلامی شهر تهران و یا در سطح بالاتر هیأت وزیران برای الزام استفاده از خدمات معاینه فنی شهر تهران یا کلان شهرهای دارای اولویت آلودگی هوا برای خودروهایی که در پایتخت یا کلان شهرها تردد می‌کنند می‌تواند در کاهش آلودگی هوا موثر باشد.

کد خبر 866564
منبع: ایسنا

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهردار

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha