مجموع نظرات: ۰
شنبه ۲۳ تیر ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۴
۰ نفر

در شهر تهران مساجد بسیاری وجود دارند که با قدمت وتاریخچه‌ طولانی‌شان، پاتوق‌های معنوی شناخته شده برای پایتخت نشینان محسوب می‌شوند. مساجدی با معماری باشکوه‌ که در کنار برگزاری نماز مراکزی مهم برای برگزاری مراسم در مناسبت‌های مختلف به ویژه محرم نیز به حساب می‌آیند.

مسجد

همشهری - سعیده مرادی: مسجد امام خمینی(ره) و مسجد و مدرسه عالی شهید مطهری نیز جزو مساجد تاریخی پایتخت هستند که نه تنها برای تهرانیان، بلکه برای تمام مردم ایران شناخته شده بوده و ارزش تاریخی و معنوی دارند.

مسجد امام خمینی(ره)

مسجد امام خمینی(ره) یا همان مسجد شاه دومین مسجد تاریخی تهران در بازار بزرگ است. این مسجد در سال ۱۳۷۵ در زمره آثار ملی کشور قرار گرفت.

مسجدی با ۴ ایوان

وسعت مسجد امام ۱۱ هزار متر مربع بوده و ۳ سردر در بخش‌های شمالی، شرقی و غربی دارد. در ساخت این مسجد ۴ ایوانه از مساجد قزوین و اصفهان الگو برداری شده است. صحن مسجد یکی از جذابیت‌های اصلی مسجد بوده و در حیاط زیبای آن نیز حوض و سقاخانه‌ای سنتی قرار دارد. منبر مسجد نیز از ۱۲ پله مرمرین ساخته شده است. این مسجد یکی از پاتوق‌های اصلی عزادارن حسینی در ایام محرم است. به ویژه در روزهای تاسوعا و عاشورا که جمعیت زیادی در آن حضور پیدا می‌کنند.

نشانی: خیابان پانزده خرداد، روبروی خیابان ناصرخسرو

نزدیک‌ترین ایستگاه اتوبوس: گلوبندک

نزدیک‌ترین ایستگاه مترو:پانزده خرداد

مناسب: خانواده

مساجد، پاتوق‌های معنوی برای عزادارن حسینی

مسجد و مدرسه عالی شهید مطهری

از پیشروترین مساجد و مدارس علوم دینی در تهران است. این مجموعه توسط محمدحسین خان سپهسالار صدراعظم ناصرالدین شاه قاجار در محدوده باغ بهارستان بنا شد.

مسجدی و حوزه علمیه

ساختمان این مسجد تحت تاثیر معماری مذهبی و درباری امپراتوری عثمانی به ویژه در گنبدسازی و تعدادمناره‌های آجری قرار دارد. مسجد شهید مطهری در تاریخ ۱۳۱۵ به ثبت ملی رسید. جلوخان، سردر، دهلیز، حجره‌های دو طبقه، چهار ایوان، گنبد عظیم، شبستان، هشت گلدسته، مناره‌ی کاشی‌کاری شده و کتابخانه از بخش‌های مختلف این مسجد هستند. مسجد و مدرسه عالی شهید مطهری میزبان بسیاری از مراسم مهم مذهبی کشوری است. در ماه محرم ویژه‌برنامه‌های عزاداری متنوعی در این مسجد برگزار می‌شود.

نشانی: ضلع جنوب شرقی میدان بهارستان، جنب ساختمان قدیمی مجلس شورای ملی ایران

نزدیک‌ترین ایستگاه اتوبوس: بهارستان

نزدیک‌ترین ایستگاه مترو:بهارستان

مناسب: خانواده

مساجد، پاتوق‌های معنوی برای عزادارن حسینی

کد خبر 866598
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار روز هفتم

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha