«پرونده مختارنامه» را رضا استادی نوشته که مسئول روابط عمومی سریال «مختارنامه» بوده و به گفته خودش، به واسطه مسئولیتش در این پروژه، به اطلاعات و اسناد مهم و جالبی دسترسی داشته و برآن بوده به این سوال جواب دهد که «مختارنامه» چطور ماندگار شد و چگونه پس از سال‌ها طراوت خود را حفظ کرده؟

عاشورا در مختارنامه

همشهری آنلاین: صحنه‌های مربوط به کربلا اصلا از ابتدا در فیلمنامه «مختارنامه» نبود. طبق روایت کتاب «پرونده مختارنامه»، فیلمبرداری مختارنامه به پایان رسیده بود که عزت‌الله ضرغامی، رئیس وقت صداوسیما، از گروه مختارنامه می‌خواهد با توجه به منتفی شدن ساخت سریال «ثارالله» که درباره وقایع کربلا بود، صحنه‌های مربوط به کربلا و روزهای تاسوعا و عاشورا را در سریال مختار بگنجاند.

سیاهی‌لشکرها حاضر نبودند جزء سپاه یزید باشند! | مهدی فخیم‌زاده برای بازی در این صحنه‌ها دستمزد نگرفت

میرباقری در ابتدا با وجود اینکه محدودیتی برای پرداختن به کربلا نداشت، شخصا مایل نبود که به کربلا بپردازد؛ چون اعتقاد داشت که هم از نظر آگاهی و اطلاعات تاریخی و هم از نظر پشتوانه‌های اعتقادی به آمادگی بسیاری نیاز است و چون موضوع سرنوشت سازی است نمی‌توان فقط به عنوان یک سوژه به آن نگاه کرد. پس اگر کسی قصد وارد شدن به این حوزه را دارد باید از هر حیث این آمادگی را داشته باشد. میرباقری تا زمانی که آمادگی لازم را پیدا نکرد فیلمبرداری صحنه‌های کربلای مختارنامه را آغاز نکرد.

گروه تولید مختارنامه برای ساخت صحنه‌های حضرت عباس در کربلا و نهر علقمه به روستای طرود در شهرستان شاهرود استان سمنان می‌رود. این روستا نخل داشته و این امتیاز بزرگی محسوب می‌شده. گروه تدارکات زمینی را که مناسب ساخت نهر است، پیدا می‌کنند و دنبال صاحب زمین می‌روند تا آن را اجاره کنند. صاحب زمین پیرزنی است که مایل نیست زمینش را اجاره بدهد. اما وقتی از موضوع مطلع می‌شود و می‌فهمد قرار است از زمینش چه استفاده‌ای کنند، با دریافت ۵۰۰ هزار تومان رضایت می‌دهد که زمین خود را در اختیار عوامل سریال قرار دهد.

اهالی طرود عاشق اهل‌بیت هستند و همه برای کمک به مختارنامه می‌آیند. حتی حاضرند به عنوان سیاهی‌لشکر در مقابل دوربین قرار بگیرند. «مختارنامه» پروژه عظیمی بود و هنروران بخش مهمی از کار بودند در صحنه‌های مختلفی از سریال حضور داشتند و سر صحنه آوردن هنروران باتجربه و آماتور یکی از دغدغه‌های همشگی گروه تولید بود. در صحنه‌های ظهر عاشورا مشکلی که به وجود می‌آید این است که اهالی طرود که به عنوان هنرور جلو دوربین می‌روند، اصرار دارند که جزء سپاه امام حسین (ع) باشند و هیچ‌کس حاضر نیست در سپاه یزید حضور داشته باشد.

در پشت صحنه کار همه تحت تاثیر فضا هستند. پلان‌های کربلا بعد از هر بار ضبط برای بررسی نهایی از مانیتور پخش می‌شود و اعضای گروه که دور آن حلقه زده‌اند، چشم‌هایشان خیس می‌شود و همه تحت تاثیر قرار می‌گیرند. مهدی فخیم‌زاده برای حضور در این بخش از سریال دستمزد نمی‌گیرد.

میرباقری بعدها گفت: «مختارنامه متبرک شد به کربلا و عاشورا.»

کد خبر 866737
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 9
  • نظرات غیرقابل انتشار: 4
  • محمد IR ۰۳:۴۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۵
    66 4
    👍👌🌹🌹🌹🌹
  • ناشناس IR ۲۳:۳۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۵
    0 0
    چقدر این فیلم زیبا است هر چقدر این فیلم رو میبینم باز دوست دارم که ببینم واقعا تشکر از همه عوامل زحمتکش ساخت این فیلم عظیم🙏🙏🙏