عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: آمدو رفت دولت‌ها در چارچوب ساختارهای نظام سیاسی معنا پیدا می‌کند، هر دولتی که در پاستور مستقر می‌شود چه با تفکر اصولگرایی و چه با تفکر اصلاح طلب، رویکردهایشان همان رویکردهای برگفته از قانون اساسی است.

ظهره وند

ابوالفضل ظهره‌وند، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار همشهری آنلاین، با اشاره به رویکرد مسعود پزشکیان نسبت به موضوع مقاومت و حمایت از کودکان غزه، اظهار کرد: تا قبل از تحلیف و مراسم رسمی، مواضعی که از آقای پزشکیان دیده شده امیدوارکننده است. موضوع مقاومت یک ارتباط زیادی با امنیت و منافع ملی کشور دارد و ماحصل ۴۵ سال مقاومت ملت ایران در چارچوب تفکر انقلاب است. بنابراین اگر قرار باشد دولت چهاردهم در چارچوب قانون اساسی، تفکرات انقلاب و سیاست‌های ابلاغی رهبر انقلاب کشور را اداره کند، موضوع محور مقاومت یک ظرفیت ملی بوده و باید به آن توجه جدی داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه موضوع مقاومت حوزه بازیگری ایران بوده و منطقه ژئوپلیتیک ایران است، ادامه داد: بیرون از منطقه ژئوپلیتیک قادر نخواهیم بود منافع ملی و امنیت ملی را تامین کنیم و با معضل و مشکل روبه‌رو می‌شویم. در نظام بین‌الملل صورت‌بندی جدیدی در حال شکل‌گیری است و ایران یک طرف معادله قدرت قرار دارد و یک وزن تعیین کننده است. برهمین اساس آقای پزشکیان باید نشان دهد در عمل چه سیاست‌هایی را برگرفته از سیاست‌های کلی نظام می‌تواند توصیه کند و براساس آن، سیاست خارجی کشور را اداره کند.

ظهره‌وند بیان کرد: راه طولانی است اما در همین موضعی که از او تا این لحظه دیدیدم درخور تقدیر و توجه است. باید دید با چه نیروهایی که مومن و مسلط به این تفکر هستند مسیر را پیگیری خواهد کرد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با تاکید بر اینکه آمدو رفت دولت‌ها در چارچوب ساختارهای نظام سیاسی معنا پیدا می‌کند، گفت: هر دولتی که در پاستور مستقر می‌شود چه با تفکر اصولگرایی و چه با تفکر اصلاح طلب، رویکردهایشان همان رویکردهای برگفته از قانون اساسی است. اگر رویکرد تغییر کند و موضوع مقاومت از برنامه کاری دولت‌ها خارج شود یک غفلت و خطای راهبردی بوده و گویی که کودتا صورت گرفته است.

وی افزود: در دولت‌های کودتایی ما می‌توانیم انتظار داشته باشیم رویکردهای کسی که دستگاه اجرایی به دست گرفته تغییر کند. در کلیه نظام‌های سیاسی همین است و صرفا دولت‌ها تاکتیک‌های متفاوتی دارند اما رویکرد اصلی تغییری نمی‌کند. در ایران تهدیدها و فرصت ها مشخص بوده و ثابت است.

ظهره‌وند خاطرنشان کرد: به میزان درایت، دانایی و تجربه کسی که پاستور را به دست می‌گیرد مدیریت این رویکرد بازمی‌گردد. امیدوارم آقای پزشکیان در همین چارچوب، مطابق با همان چیزی که به مردم اعلام کرده و برای آن قسم خواهد خورد مسائل را دنبال کند.

کد خبر 866747

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha