بعد از فینال کوپای این دوره دیگر لیونل مسی و آنخل دی‌ماریا وجود نخواهند داشت.

مسی و خامس

به گزارش همشهری‌آنلاین، از آخرین حضور لیونل مسی در تورنمنت‌های کوپا آمریکا لذت ببرید. ساعت ۳:۳۰بامداد فردا، فینال کوپاآمریکا که بین آرژانتین و کلمبیا برگزار می‌شود آخرین بازی این ستاره در این تورنمنت و همچنین آخرین بازی ملی دی‌ماریا خواهد بود. دی‌ماریا در فینال کوپای دوره قبل و فینال جام‌جهانی گل زد و از عوامل قهرمانی آرژانتین بود. این انگیزه بزرگی برای آلبی‌سلسته (سفید و آبی‌ها) است تا یک جام دیگر ببرند.

قهرمان جهان و قهرمان کوپای دوره قبلی، اگرچه در این تورنمنت مثل گذشته ندرخشیده و حتی در بازی با اکوادور و کانادا در مراحل حذفی هم نسبت به تیم حریف برتری نداشت ولی باز هم امید اول قهرمانی است. آنها در دوران اسکالونی فقط ۲شکست داشته‌اند؛ یکی مقابل اروگوئه و دیگری مقابل عربستان. ‌سفیدوآبی‌ها در همین مدت یک جام‌جهانی و یک کوپا برده‌اند و در جام بین‌قاره‌ای موسوم به فینالیسیما ایتالیا را شکست داده‌اند.

کنفدراسیون فوتبال آمریکای‌جنوبی می‌خواهد وقت استراحت بین ۲نیمه‌ این بازی را به ۲۵دقیقه‌ افزایش دهد تا شکیرا (همسر سابق پیکه) فرصتی برای اجرای موسیقی داشته باشد.

مسی

در کوپا۲۰۲۱ و در بازی آرژانتین - کلمبیا، بازیکنان حریف ۶کارت زرد گرفته‌اند که هر ۶کارت به‌خاطر خطا روی مسی بود. مسی آن بازی را با مچ خونی ادامه داد و در فینال با مصدومیت مقابل برزیل بازی کرد.

بین گل اول و آخر مسی در کوپا ۱۷سال و یک روز فاصله وجود داشت. گل مسی به کانادا نخستین گل او در ۳۷سالگی بود.

این هفتمین فینال مسی است؛ بدون درنظر گرفتن فینال المپیک و فینالیسیما. در این مدت ۱۰ساله، او با آرژانتین بیش از هر کشور دیگری به فینال رسیده؛ ۷فینال آرژانتین در ۸تورنمنت، ۳فینال فرانسه در ۹تورنمنت، ۳فینال اسپانیا در ۹تورنمنت، ۲فینال آلمان در ۱۰تورنمنت، ۲فینال برزیل در ۸تورنمنت، ۲فینال ایتالیا در ۱۰تورنمنت و ۲فینال انگلیس در ۹تورنمنت.

مسی در ۶دوره کوپاآمریکا (۲۰۰۷، ۲۰۱۵، ۲۰۱۶، ۲۰۱۹، ۲۰۲۱و ۲۰۲۴) موفق به گلزنی شده است.

مسی در کوپا ۳۸بار بازی کرده و این سی‌ونهمین بازی او خواهد بود. اگر او در آخرین بازی مرحله گروهی مقابل شیلی استراحت نمی‌کرد، فردا صبح به ۴۰بازی می‌رسید. البته عملکرد مسی در این رقابت‌ها نسبت به آمار خودش اصلا خوب نیست؛ ۱۴گل و ۱۸پاس گل آمار خوبی است اما تعداد گل‌ها زیاد نیست. او هر ۱۰۲دقیقه یک مشارکت در گل داشته اما میانگین گلزنی‌اش هر ۲۳۳دقیقه یک گل است. این رکورد برای رونالدو در یورو هر ۱۸۹دقیقه است (او ۱۴گل زده و ۷پاس گل در ۳۰بازی یورو داشته).

مسی در ۱۸۶بازی ملی ۱۰۹گل زده که برابر است با رکورد علی دایی. او فردا می‌تواند دایی را پشت‌سر بگذارد.

خامس

خامس رودریگس در ۵بازی برای کلمبیا در کوپا آمریکا ۴بار جایزه بهترین بازیکن زمین را کسب کرده است. او یک گل و ۶پاس‌گل در این دوره ثبت کرده. البته طبق سنت دیرینه معمولا لیونل مسی بهترین بازیکن تورنمنت می‌شود. خامس ۲روز پیش ۳۳ساله شد. او که در جام‌جهانی۲۰۱۴درخشید و در انتقالی پرهزینه از موناکو به رئال‌مادرید رفت، خیلی زود افت کرد اما سرمربی آرژانتینی تیم ملی کلمبیا، نستور لورنزو که جانشین کی‌روش شده و در ۲۸بازی هیچ شکستی نداشته، توانسته این ستاره را احیا کند.

۶ پاس گل خامس تا اینجا بهترین رکورد یک دوره است؛ بهتر از ۵پاس گل مسی که سال۲۰۲۱داده بود. خامس ۱۷موقعیت خلق کرده که ۱۲تای آن از روی ضربات ایستگاهی شامل کرنر بوده.

کلمبیا

با نستور تیم ملی کلمبیا بعد از ۲۳سال دوباره به فینال کوپاآمریکا رسید. آخرین باخت کلمبیا پیش از نستور بود که سال۲۰۲۲مقابل همین آرژانتین رقم خورد.

گل لرما به اروگوئه پنجمین گل از ۱۲گل کلمبیا از روی ضربات سر در این تورنمنت بود. این یعنی آنها بهترین عملکرد را در بازی هوایی دارند. آنها دفاع خوبی هم دارند و فقط ۲گل خورده‌اند.

کلمبیا در ۱۲دیدار اخیر خود با آرژانتین تنها یک برد کسب کرده است (۵تساوی و ۶شکست)؛ برد ۲بر صفر مرحله گروهی در کوپاآمریکا ۲۰۱۹.

این دو تیم در کوپاآمریکا ۱۵بار به مصاف هم رفته‌اند که آرژانتین ۷برد مقابل ۳پیروزی کلمبیا دارد. ۵دیدار هم برنده‌ای نداشته است درحالی‌که کلمبیا در سومین فینال کوپاآمریکا شرکت می‌کند؛ سال۲۰۰۱پیروز شده و سال ۱۹۷۵شکست خورده، آرژانتین در ۸تورنمنت مهم اخیر خود به ششمین فینال رسیده است.

امیلیانو مارتینس

شاید اگر امیلیانو مارتینس نبود، مسی خداحافظی تلخی از تیم ملی داشت. مارتینس یک کوپا و یک جام‌جهانی را برای یکی از بهترین‌های تاریخ به ارمغان آورد. دیبو (لقبش) رکورد صددرصد پیروزی در ضربات پنالتی در ۶بازی آخر را دارد؛ مقابل لیورپول در سوپرکاپ، نیمه‌نهایی کوپا مقابل کلمبیا، یک‌چهارم نهایی جام‌جهانی مقابل هلند، فینال جام‌جهانی مقابل فرانسه، یک‌چهارم نهایی مقابل لیل (کنفرانس لیگ) و یک‌چهارم نهایی کوپا مقابل اکوادور.

امیلیانو در ۴۴بازی برای آرژانتین ۳۲بار دروازه‌اش را بسته نگه داشته است. دیبو مارتینس و ضربات پنالتی در آرژانتین؛ ۲۴ضربه با حساب پنالتی‌های آخر بازی: ۱۲ضربه گل شده، ۱۲ضربه گل نشده، ۹مهار توسط این دروازه‌بان، ۲ضربه خارج از چارچوب، یک ضربه برخورد به دیرک.

کد خبر 866985
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال جهان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha