مجلس سنای آمریکا با هدف تحت فشار قرار دادن ایران، طرح اعمال تحریم‌های تجاری علیه شرکت‌های صادرکننده بنزین و فراورده‌های نفتی به ایران را به تصویب رساند.

به گزارش رویترز، این تحریم شامل منع خریداری نفت خام از این شرکت‌ها برای ذخایر استراتژیک آمریکا است که با هدف اعمال فشار بر ایران برای توقف برنامه هسته‌ای به تصویب رسیده است.

اجرایی شدن این طرح به تایید مجلس نمایندگان و امضای رئیس‌جمهوری آمریکا منوط است. با توجه به تصویب طرح مشابهی در مجلس نمایندگان آمریکا به‌نظر می‌رسد این طرح در مجلس نمایندگان نیز به تصویب نهایی خواهد رسید.

به گزارش رویترز، مقامات آمریکایی وابستگی 40درصدی ایران به واردات بنزین را پاشنه آشیل اقتصاد ایران می‌دانند. این در حالی است که ایران سیاست تحریم را بی‌اثر می‌داند و تاکید می‌کند با استفاده از طرح‌های داخلی می‌تواند بنزین مورد نیاز خود را تامین کند.

براساس این گزارش، ذخیره استراتژیک نفت آمریکا شامل 724 میلیون بشکه نفت خام است که در 4انبار زیرزمینی در ایالت‌های لوئیزیانا و تگزاس انبار شده است.آمریکا پیش از این برای تهیه نفت خام این ذخیره از شرکت‌هایی مانند ویتول، رویال داچ شل و گلنکور نفت خریده است. هر سه شرکت از تامین‌کنندگان عمده بنزین ایران هستند.

بهبود روابط تجاری ایران و ‌آمریکا

تلاش سنای آمریکا برای اعمال تحریم‌های تجاری علیه ایران در حالی است که مبادلات تجاری 2کشور رو به افزایش است. مسعود دانشمند ـ عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی ایران ـ در این مورد با اشاره به‌وجود تبادل تجاری میان 2کشور ایران و ‌آمریکا به ایسنا گفت: ایران و ‌آمریکا از مبادله تجاری 700 میلیون دلاری در سال گذشته برخوردار بودند و  امسال احتمالا این میزان به بیش از یک‌میلیارد دلار افزایش می‌یابد

کد خبر 86714

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز