جنایات اشغالگران در غزه عوارض روحی غیرقابل وصفی را برای غیرنظامیان به بار آورده است.

غزه

گروه دیپلماتیک - همشهری آنلاین: مردم نوار غزه که بارها و بارها آواره شده اند و هر روز و هر ساعت با فقدان عزیزانشان روبه‌رو می‎ شوند، چگونه با 9 ماه تجاوز نظامی وحشیانه صهیونیست‌ها که تمام جنبه‌های زندگی آنان را تحت تاثیر قرار داده کنار می‌آیند؟

این پرسشی که تارنمای میدل ایست آی در ابتدای گزارش خود آورده، گزارشی که به آوار درد، فقدان و رنج فلسطینیان پرداخته است.

این گزارش بر اساس تحقیقات موسسه برنامه بهداشت روان جامعه غزه (GCMHP) نوشته است، مرکزی که از اکتبر 2023 میلادی 2دفتر از مجموع 3دفتر آن در حملات صهیونیست‌ها آسیب دیده و شماری از روانشناسان آن نیز در این حملات به شهادت رسیده‌اند. در این گزارش با اشاره به نتایج تحقیقات سازمان برنامه بهداشت روان جامعه غزه (GCMHP) آمده:

  • شدت جنایاتی که اشغالگران در نوار غزه مرتکب شده‌اند، عوارض روحی و روانی غیرقابل وصفی را برای غیرنظامیان در این باریکه به بار آورده است.
  • فلسطینیان اغلب در بیان احساساتشان از کلماتی چون ناامیدی، درد دردناک فقدان عزیزان، ترس، وحشت، خشم، خشونت و فریادهای غیرقابل کنترل استفاده می‌کنند.
  • حس درماندگی و ناامیدی در میان زنان و کودکان فلسطینی در سطح بالایی وجود دارد و علائم آسیب‌های پیچیده روانی از جمله انزوای اجتماعی، بریده شدن از احساسات خود و ناتوانی در ابراز احساسات بیان خود در سطح بالایی دیده می شود.
  • علائم جسمی روانشناختی در میان فلسطینیان از جمله تنگی نفس و درد مفاصل و معده بسیار شایع است.
  • علائم روانشناختی کودکان فلسطینی اغلب شامل کابوس‌های شبانه، شب ادراری، عصبانیت بیش از حد، وابستگی شدید به مادر، لرزش مداوم، توهم، خشم و رفتار تهاجمی است.
  • کودکان همچنین مجبورند مسئولیت‌های وحشتناک جدیدی را در ارتباط با نیازهای روزانه خانواده‌ها برای تهیه غذا و آب به عهده گرفته و جای بزرگسالانی را از دست رفته‌اند، بگیرند، امری که آسیب‌های عمیق روانی برای آنان به همراه دارد.
  • حمایت روانشناختی از فلسطینیان باید یکی از اولویت اول و بخش اساسی کمک‌های بشردوستانه به غزه باشد.
کد خبر 867774

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha