طبق تحقیقات جدید دانشگاه فلیندرز، خروپف می تواند یک علامت هشدار دهنده اولیه فشار خون بالا باشد. این مطالعه نشان می‌دهد افرادی که خروپف می‌کنند، بیشتر مردان میانسال دارای اضافه وزن در معرض فشار خون بالا هستند.

خروپف

همشهری آنلاین آرش نهاوندی: ممکن است شما جزو ۴۵ درصد بزرگسالانی باشید که حداقل گاهی اوقات خروپف می‌کنند یا احتمالا فردی را می‌شناسید که این کار را انجام می‌دهد.

به گزارش وب ام دی، دکتر دانیل پی اسلاتر، متخصص گوش و حلق و بینی و متخصص خروپف در این باره می‌گوید: خروپف می‌تواند مشکلات واقعی در ازدواج ایجاد کند.
اسلاتر می‌افزاید: نه تنها خروپف آزاردهنده است، بلکه ۷۵ درصد از افرادی که خروپف می کنند دچار آپنه انسدادی خواب هستند (زمانی که تنفس در خواب برای مدت کوتاهی مختل می‌شود)، این اتفاق خطر ابتلا به بیماری قلبی را افزایش می‌دهد. برای مثال، فردی که خروپف می کند اغلب همسر خود را از خواب راحت در شب باز می دارد که می‌تواند استرس زا باشد.

چرا خروپف می‌کنیم؟ | ۷ راهکار ساده برای خلاص شدن از خروپف

به گزارش مایو کلینیک، خروپف می‌تواند به دلیل عوامل متعددی مانند آناتومی دهان و سینوس‌ها، مصرف الکل، آلرژی، سرماخوردگی و وزن شما ایجاد شود. وقتی چرت می‌زنید و از یک خواب سبک به خواب عمیق می‌روید، ماهیچه‌های سقف دهان، زبان و گلو شل می شوند. بافت‌های گلو می‌توانند به اندازه‌ای شل شوند که تا حدی راه هوایی شما را مسدود کرده و به لرزه درآیند. هرچه راه هوایی شما تنگ‌تر باشد، جریان هوا قوی تر می‌شود. این عارضه ارتعاش بافت را افزایش می‌دهد، که باعث می‌شود خروپف شما بلندتر شود.

شرایط زیر می تواند بر راه هوایی تأثیر بگذارد و باعث خروپف شود:

آناتومی دهان: داشتن سقف دهان (سق) نرم و ضخیم می‌تواند راه هوایی شما را باریک کند. افرادی که اضافه وزن دارند ممکن است بافت‌های اضافی در پشت گلوی خود داشته باشند که می‌تواند باعث باریک شدن راه‌های هوایی آن‌ها شود.

مصرف الکل: خروپف همچنین می‌تواند با مصرف زیاد الکل قبل از خواب ایجاد شود. الکل ماهیچه های گلو را شل می‌کند و دفاع طبیعی شما را در برابر انسداد راه هوایی کاهش می‌دهد.

مشکلات بینی: احتقان مزمن بینی یا انحراف تیغه بینی ممکن است به خروپف شما کمک کند.

کم خوابی: نداشتن خواب کافی می‌تواند منجر به شل شدن بیشتر گلو شود.

وضعیت خواب: خروپف معمولا هنگام خوابیدن به پشت بیشترین و بلندترین حالت را دارد زیرا تاثیر جاذبه زمین روی گلو، راه هوایی را باریک می‌کند.

راهکارهای ساده برای توقف خروپف

چرا خروپف می‌کنیم؟ | ۷ راهکار ساده برای خلاص شدن از خروپف

به گزارش وب ام دی، در این مطلب به راه حل‌های طبیعی و تغییرات در سبک زندگی اشاره می‌کنیم که ممکن است به شما در توقف خروپف کمک کند.

تغییر وضعیت خواب: دراز کشیدن به پشت باعث می شود که پایه زبان و کام نرم شما به دیواره پشتی گلو برود و باعث ایجاد صدای لرزشی در هنگام خواب شود. خوابیدن به پهلو ممکن است به جلوگیری از این امر کمک کند. اسلاتر می گوید: بالش بدن (بالشی تمام قد که تمام بدن را پوشش می‌دهد) یک راه حل آسان فراهم می‌کند. مطابق این راه حل شما قادر خواهید بود به پهلو بخوابید که این می‌تواند تفاوت چشمگیری ایجاد کند. سوهانسو چوکروورتی مدیر برنامه فیزیولوژی عصبی بالینی و پزشکی خواب در مرکز پزشکی جان اف کندی در ادیسون، نیز می‌گوید چسباندن توپ‌های تنیس به پشت لباس خواب نیز می‌تواند مانع از خوابیدن به پشت شود. اگر خروپف بدون توجه به موقعیت خواب ادامه یابد، آپنه انسدادی خواب ممکن است علت آن باشد. در این مورد به پزشک مراجعه کنید.

کاهش وزن: کم کردن وزن به برخی افراد کمک می‌کند اما نه به همه. اسلاتر می گوید: افراد لاغر هم خروپف می کنند. اگر وزن‌تان اضافه شده و شروع به خروپف کرده‌اید و قبل از افزایش وزن خروپف نمی‌کرده‌اید، کاهش وزن ممکن است کمک کننده باشد.

اجتناب از الکل: لکل و آرام بخش ها زمان استراحت ماهیچه‌های پشت گلو را کاهش می‌دهند و باعث افزایش احتمال خروپف کردن می‌شوند. چوکروورتی می گوید: نوشیدن الکل چهار تا پنج ساعت قبل از خواب خروپف را بدتر می‌کند. افرادی که به طور معمول خروپف نمی‌کنند پس از خوردن الکل خروپف می‌کنند.

بهداشت خواب خوب: اسلاتر می گوید عادات بد خواب (همچنین به عنوان بهداشت ضعیف خواب شناخته می‌شود) می‌تواند تاثیری مشابه نوشیدن الکل داشته باشد. برای مثال، ساعات طولانی کار بدون خواب کافی به این معنی است که بیش از حد خسته شده‌اید. اسلاتر می‌گوید: بر اثر خستگی زیاد شما سخت و عمیق می‌خوابید و ماهیچه‌ها شل‌تر می‌شوند که باعث ایجاد خروپف می‌شود.

راه‌های بینی را باز کنید: اگر خروپف در بینی شما شروع می شود، باز نگه داشتن مجرای بینی ممکن است کمک کند. اسلاتر می‌گوید این اجازه می‌دهد هوا کندتر حرکت کند. اگر بینی شما به دلیل سرماخوردگی یا انسداد یا گرفتگی باریک شده باشد، انتقال جریان هوای سریع از آن به احتمال زیاد باعث ایجاد خروپف می‌شود. اسلاتر می‌گوید: یک دوش آب گرم قبل از رفتن به رختخواب می‌تواند به باز شدن مجرای بینی کمک کند. یک بطری آب نمک را در حمام نگه دارید. اسلاتر می‌گوید: در حین دوش گرفتن، بینی خود را با آن بشویید تا به باز شدن راه‌ بینی کمک کنید.

بالش‌ها را عوض کنید: آلرژن‌ها در اتاق خواب و بالش شما ممکن است به خروپف کمک کنند. آخرین بار کی اسباب و اساسیه اتاق را گرد گیری کرده و بالش‌هایتان را عوض کردید؟ گرد و غبار در بالش‌ها جمع می‌شوند و می‌توانند باعث واکنش‌های آلرژیک شوند که می‌تواند منجر به خروپف شود. اسلاتر می‌گوید: اگر در طول روز احساس خوبی دارید اما در شب دچار انسداد هستید، ممکن است این موارد در خروپف شما نقش داشته باشد. بالش‌های خود را هر دو هفته یک‌بار در چرخه هوا قرار دهید و هر شش ماه یکبار آن‌ها را تعویض کنید تا مایت‌های گرد و غبار و مواد حساسیت‌زا را به حداقل برسانید. حیوانات خانگی را نیز از اتاق خواب دور نگه دارید.

هیدراته بمانید: به مقدار زیاد مایعات بنوشید. اسلاتر می‌گوید: وقتی کم آب می‌شوید، ترشحات بینی و کام نرم‌تان چسبناک‌تر می‌شوند. این می‌تواند خروپف بیشتری ایجاد کند. طبق گفته موسسه پزشکی، زنان سالم باید حدود ۱۱ فنجان آب کل (از همه نوشیدنی‌ها و غذاها) در روز مصرف کنند. مردان به حدود ۱۶ فنجان نیاز دارند.

اسلاتر در یک جمع‌بندی کلی می‌گوید، به طور کلی، به اندازه کافی بخوابید، به پهلو بخوابید، قبل از خواب از الکل اجتناب کنید و اگر مجرای بینی مسدود شده است، دوش آب گرم بگیرید. این اقدامات ساده می تواند تفاوت بزرگی در کاهش خروپف ایجاد کند.

بیشتر بخوانید:

کد خبر 868315
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha