دکتر اصیلیان، سرپرست معاونت محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست در گفتوگو با ایسنا، در خصوص این جلسه گفت: مجریان طرح در این جلسه همچنان مدعی شدند که تعهدات خود را در خصوص محیط زیست انجام دادند این در حالیست که این تعهدات انجام نشده است.
اصیلیان در خصوص مسیر این پروه گفت: آزادراه «تهران ـ شمال» به 4 منطقه شامل منطقه یک «کن تا دوآب»، منطقه 2 «دوآب تا پل زنگوله»، منطقه 3 «پل زنگوله تا پل ذغال» و منطقه 4 از «پل ذغال تا چالوس» تقسیمبندی شده است.
سرپرست معاونت محیط انسانی سازمان حفاظت محیط زیست افزود: منطقه یک به مناقصه گذاشته شده است و کنسرسیوم چینی برنده مناقصه شده است. همچنین بزرگترین تونل این منطقه تونل «تالون» است که 5 کیلومتر طول دارد و 3 هزار متر آن توسط مجریان حفاری شده است و 2 هزار متر نیز قرار است توسط چینیها حفاری شود.
وی با اشاره به این که منطقه 2 آزادراه «تهران ـ شمال» هم به مناقصه گذاشته شده است، افزود: منطقه 3 نیز با توجه به زلزله رخ داده، مجددا در دست بازنگری است که اگر مسیر، پایداری لازم را ندارد تغییر کند. همچنین در خصوص منطقه 4 نیز باید گفت که در این منطقه بیشترین کار اجرایی انجام شده و از لحاظ درصد پیشرفت جلوتر از سایر مناطق است.
اصیلیان در خصوص مشکلات زیستمحیطی پروژه آزادراه «تهران ـ شمال» تاکید کرد: متأسفانه علیرغم اخطاریههای مکرر صادر شده، مسؤولان پروژه اقدامی در خصوص ارایه طرح مدیریت زیستمحیطی انجام ندادهاند.
وی با اشاره به این که قبلا کمیتهای تحت عنوان کمیته اجرایی در پروژه آزادراه «تهران ـ شمال» وجود داشت افزود: این کمیته متشکل از نمایندگان وزارت راه، طرف مشارکت کننده، مدیران دفاتر محیط زیست، نمایندگان تشکلهای زیستمحیطی و مجریان آزادراه بود و وظیفه آن تصمیمگیری در خصوص مشکلات زیستمحیطی آزادراه و پیگیری آنها بود.
اصیلیان ادامه داد: این کمیته تنها یکبار در تاریخ 2/11/84 با درخواست محیط زیست تشکیل شد و بر اساس صورتجلسه تنظیمی مسؤولان پروژه ملزم شدند طرح مدیریت زیستمحیطی هر 4 منطقه آزادراه را ارایه کنند که مسؤولان تنها برای منطقه یک این طرح را ارایه کردند و برای سایر مناطق، طرحی به سازمان حفاظت محیط زیست ارایه نشده است.
وی با اشاره به این که بر اساس همین صورتجلسه آغاز عملیات اجرایی آزادراه «تهران ـ شمال» در سایر مناطق مشروط به ارایه طرح مدیریت زیستمحیطی شده است، به ایسنا گفت: متأسفانه مسؤولان این پروژه نه تنها اقدامی در این خصوص انجام ندادهاند، بلکه علیرغم اخطاریههای مکرر محیط زیست استان و اداره محیط زیست چالوس نخالههای عملیات خود را در مراتع مردم تخلیه کردهاند که این امر سبب اعتراض اهالی محل شده است.
سرپرست معاونت محیط انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به این که عملیات عمرانی آزادراه «تهران ـ شمال» موجب تغییر مسیر بخشهایی از رودخانه حفاظت شده چالوس شده است، گفت: پساب حاصل از سیستمهای سردکننده و دستگاه حفاری و فاضلابها در منطقه 3 به رودخانه مجاور که یکی از سرشاخههای رودخانه چالوس است تخلیه میشود.
وی با اشاره به این که علاوه بر طرح مدیریت زیستمحیطی باید طرح نظارت و بازرسی بر روند ملاحظات زیستمحیطی این پژوه نیز به سازمان ارایه شود، افزود: به گفته مسؤولان پروژه آزادراه، طرح نظارت و بازرسی بر روند ملاحظات زیستمحیطی برای یکی از فازهای این پروژه در حال انجام است، که هنوز گزارش آن ارایه نشده است.
وی با اشاره به این که مجری پروژه آزادراه بخشی از خاکهای مازاد حفاری این منطقه را در فاصله 600 متری بالادست روستای دونا و در مسیری منتهی به رودخانه دونا تخلیه میکند، این امر را غیرقابل توجیه خوانده و به خبرگزاری دانشجویان ایران گفت: علیرغم مکاتبات انجام شده مسؤولان پروژه به این امر نیز توجه نکردهاند.
وی با اشاره به این که مجوز احداث آزادراه «تهران ـ شمال» مشروط به انجام نظارت و بازرسی و ارایه طرح مدیریت زیستمحیطی در فاز بهرهبرداری و ساختوساز بوده است، تاکید کرد: در صورت عدم رعایت این مسایل، ادامه عملیات میتواند صدمات جبران ناپذیری بر محیط زیست وارد میشود، چرا که 3/94 درصد از پروژه هنوز باقی مانده است و این همه مشکل تنها در 5/7 درصد پیشرفت پروژه حادث شده است!
وی تاکید کرد: بر اساس تصمیم جلسه دادستانی کل کشور مقرر شد پس از بازدیدی که بزودی از این پروژه صورت میگیرد نسبت به تصمیمگیری نهایی اقدام شود.