آدامس از زمان‌های قدیم مورد استفاده قرار می‌گرفته و یونانی‌ها یکی از مصرف‌کنندگان قدیمی آن هستند. در ایران نیز در زمان‌های قدیم‌تر سقز مصرف می‌شد اما امروزه آدامس پرطرفدار برای فروش انبوه ساخته و در ابعاد مختلف بسته بندی می‌شود. اما آیا آدامس خواصی نیز برای سلامت دهان و دندان دارد؟

آدامس

همشهری آنلاینآرش نهاوندی: استقبال از مصرف آدامس در حالی است که برخی می‌گویند که این خورکی حاوی قند است و می‌تواند خطر پوسیدگی دندان را افزایش دهد یا باکتری‌های موجود در دهان شما سوکرالوز و سایر کربوهیدرات‌ها را متابولیزه می‌کنند که لایه مینای دندان را در قسمت بیرونی دندان شما فرسایش می دهد.

به گزارش وب ام دی، اما جویدن آدامس با شکر هر چند وقت یکبار خطرات زیادی برای سلامتی ایجاد نمی‌کند، به خصوص اگر بهداشت دهان و دندان را رعایت کنید. آدامس بدون شکر نیز در هر وعده کمتر از ۰.۵ گرم قند دارد و از شیرین کننده‌های جایگزین استفاده می‌کند. در این نوع آدامس ممکن است شیرین کننده‌هایی مانند آسپارتام، نئوتام، ساخارین، سوکرالوز، اریتریتول، ایزومالت، مالتیتول، مانیتول، سوربیتول و زایلیتول، مورد استفاده قرار گیرد.

محافظت در برابر پوسیدگی

خواص باورنکردنی جویدن آدامس | از درمان ریفلاکس معده تا از بین بردن حالت تهوع

اگر در آدامس از طعم دهنده‌های خاصی مانند اسید سیتریک استفاده شده باشد، ممکن است تجمع پلاک در دهان را کاهش دهد. اما به خاطر داشته باشید که اگر آدامس قند داشته باشد، ممکن است اثرات مثبت آن از بین برود. جویدن دهان شما را تحریک می‌کند تا بزاق بیشتری تولید کند. این اتفاق باعث محافظت از دهان شما در برابر پوسیدگی و فرسایش می‌شود زیرا بزاق به عنوان یک محافظ برای دندان‌های شما عمل می‌کند. بزاق بیشتر ممکن است باکتری‌ها و اسیدی را که روی دندان‌های شما جمع می‌شوند را از بین ببرد.

فواید جویدن آدامس برای سلامتی

فواید جویدن آدامس در دهان شما به همین‌ها که ذکر آن رفت محدود نمی‌شود. بزاق بیشتر ممکن است به تعادل اسیدها در مری کمک کند و علائم ریفلاکس اسید را کاهش دهد. بیماری ریفلاکس معده به مری (GERD) زمانی است که اسید معده به لوله‌ای که دهان و معده شما را به هم متصل می‌کند، جریان می‌یابد. ریفلاکس حنجره زمانی است که اسید معده از مری به سمت گلو می‌رود. آدامس همچنین ممکن است حداقل برای مدت کوتاهی به رفع خشکی دهان کمک کند.
سایر فواید سلامتی جویدن آدامس عبارتند از:

کالری سوزی: ممکن است در ساعتی که آدامس می‌جوید ۱۱ کالری بسوزانید. با گذشت زمان، تعداد کالری‌های سوزانده شده تجمیع می‌شوند.

بهبود حافظه: جویدن آدامس جریان خون را به مغز شما افزایش می‌دهد که ممکن است به بهبود حافظه شما کمک کند.

مبارزه با خواب آلودگی: اگر احساس خستگی می‌کنید، مقداری آدامس بجوید تا هوشیار بمانید.

از بین بردن حالت تهوع: اگر احساس بیماری می‌کنید، تولید بزاق ناشی از جویدن آدامس ممکن است به شما کمک کند احساس بهتری داشته باشید. این امر به ویژه در مورد بیماری حرکتی و تهوع صبحگاهی در دوران بارداری صادق است.

بیشتر بخوانید:

فواید آدامس بدون شکر

خواص باورنکردنی جویدن آدامس | از درمان ریفلاکس معده تا از بین بردن حالت تهوع

آدامس‌های بدون قند خطر کمتری برای دندان شما دارند. مطالعات نشان می‌دهد که استفاده از این آدامس‌ها در صورت داشتن پوسیدگی بی‌خطر است و باعث بدتر شدن حفره‌های پوسیدگی نمی‌شود.‌ این بدان معنا نیست که آدامس می تواند جایگزین مسواک زدن منظم، نخ دندان کشیدن و تمیز کردن دندان شود.

پس از خوردن آدامس از دندان‌های خود مراقبت کنید

پس از خوردن یا جویدن آدامس مراقب باشید که دندان‌های خود را به خوبی تمیز کنید:

  • دو بار در روز مسواک بزنید.
  • مطمئن شوید که اطراف دندان‌های خود را از زوایای مختلف با فشار ملایم مسواک بزنید.
  • از نخ دندان برای رسیدن به فضاهای تنگ بین دندان‌ها و لثه‌ها استفاده کنید.
  • از هیچ فضایی، هر چقدر هم که کوچک باشد، نگذرید. باکتری‌ها بیشتر مستعد تجمع در فضاهای کوچک هستند که دسترسی به آن‌ها آسان نیست. از نخ دندان استفاده کنید.
  • از غذاهای سفت و چیزهایی مانند دانه‌هایی که ممکن است در دندان‌هایتان گیر کنند خودداری کنید
  • به طور منظم دندان‌هایتان را تمیز کنید.
کد خبر 869268
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha