اگر غذا به گلویتان پریده و گیر کرده نگران نشوید، درمان‌های خانگی، از جمله نوشیدن یک نوشیدنی گازدار، ممکن است کمک کند. اما اگر علائم شدیدی مانند مشکل در تنفس تا حد احساس خفگی دارید، ممکن است به مراقبت‌های پزشکی نیاز داشته باشید. شاید هم مانور هایملیخ به کمک‌تان بیاید.

گیر کردن غذا در گلو

همشهری آنلاین آرش نهاوندی: اخیرا خبر عجیب درگذشت یکی از ستارگان المپیک از کشور ونزوئلا یکی از مهمترین اخبار خبرگزاری‌ها را به خود اختصاص داد. این که دانیلا لارئال، یکی از درخشان‌ترین ستاره‌های دوچرخه‌سواری ونزوئلا، در آپارتمانش در لاس‌وگاس آمریکا بر اثر خفگی با غذا درگذشت. با خواندن این خبر دردناک و ناگوار شاید یکی از اولین چیزهایی که به ذهن خطور کند این باشد که آیا راهی برای نجات او وجود داشت؟ یا اصلا راهکاری برای خروج غذای گیر کرده در گلو وجود دارد؟

چرا ستاره‌ دوچرخه‌سواری ونزوئلا دچار خفگی غذایی شد؟ | از مانور هایملیخ چه می‌دانید؟
دانیلا لارئال، ستاره‌ دوچرخه‌سواری ونزوئلا

به گزارش مدیکال نیوز، بلع یک فرآیند پیچیده است. هنگامی که غذا می‌خورید، ماهیچه‌ها و اعصاب شما غذا را از دهان به معده منتقل می‌کنند. این امکان بعید نیست که در طول این فرآیند مشکلی پیش بیاید و احساس کنید غذا در گلویتان گیر کرده است.

اگر غذا وارد مری نشده و وارد کانال تنفسی شود امکان مرگ وجود دارد، به این ترتیب که ورود غذا یا مایعات به راه هوایی در حین تلاش برای بلع می تواند باعث ذات الریه آسپیراسیون در نتیجه ورود باکتری به ریه‌ها توسط غذا شود. غذای گیر کرده در گلو می‌تواند باعث خفگی شود. اگر غذا به طور کامل راه هوایی را مسدود کند و کسی با مانور موفقیت آمیز «هایملیخ» مداخله نکند، ممکن است مرگ رخ دهد. مانور هایملیخ یا کشش شکمی یکی از مهمترین اقدامات حیاتی در فوریت‌های پزشکی است. این اقدام درمانی که برای جلوگیری از خفگی ناشی از ورود جسم خارجی به مجاری تنفسی انجام می‌شود می‌تواند از مرگ بسیاری از افراد مبتلا جلوگیری کند. مانور هایملیخ سرفه مصنوعی ایجاد می‌کند و با فشار بر روی دیافراگم، باعث می‌شود هوا با فشار زیاد و ناگهانی از ریه‌ها خارج و جسم خارجی گیر کرده بیرون آید.

اما وقتی یک لقمه غذای جامد می‌خورید که وارد مری می‌شود، یک فرآیند سه مرحله‌ای شروع می شود: شما با جویدن، غذا را برای بلعیدن آماده می‌کنید. این فرآیند اجازه می‌دهد تا غذا با بزاق مخلوط شود و آن را به پوره مرطوب تبدیل کند.

هنگامی که زبان غذا را به پشت گلو فشار می‌دهد، ریفلکس بلع شما ایجاد می‌شود. در این مرحله، نای شما محکم بسته می شود و تنفس شما متوقف می‌شود. این از پایین رفتن غذا در لوله (کانال) اشتباه جلوگیری می‌کند. غذا وارد مری شما می شود و به معده شما می رود. زمانی که احساس غذا به طور کامل بلعیده نشده، معمولا به این دلیل است که در مری شما گیر کرده است. وقتی این اتفاق می افتد، تنفس شما تحت تأثیر قرار نمی‌گیرد. با این حال، ممکن است سرفه یا نفخ کنید. [آشنایی با علل اشکال بلع]

علائم گیرکردن غذا در مری بلافاصله پس از وقوع آن بروز می کند. درد شدید قفسه سینه غیر معمول نیست. همچنین ممکن است آب دهان بیش از حد را تجربه کنید. اما اغلب راه‌هایی برای حل این مشکل در خانه وجود دارد. چگونه می توانید غذا را از گلو یا مری خود جدا کنید؟

راهکارهای زیر ممکن است به شما در فرو دادن مواد غذایی که در مری شما گیر کرده‌اند، کمک کند.

ترفند نوشابه گازدار (کوکاکولا)

چرا ستاره‌ دوچرخه‌سواری ونزوئلا دچار خفگی غذایی شد؟ | از مانور هایملیخ چه می‌دانید؟

تحقیقات نشان می‌دهد که نوشیدن یک نوشیدنی گازدار می‌تواند به خارج کردن غذای گیر کرده در مری کمک کند. این راهکار را ترفند «کوکاکولا» نامیده‌اند. پزشکان و کارکنان اورژانس اگرچه دقیقا نمی‌دانند به چه دلیل این ترفند نتیجه می‌دهد، اغلب از این تکنیک ساده برای شکستن غذا استفاده می‌کنند. پزشکان معتقدند که گاز دی اکسید کربن موجود در نوشابه به تجزیه غذا کمک می‌کند. همچنین تصور می‌شود که مقداری از نوشابه وارد معده می شود و سپس گاز آزاد می‌کند. فشار ناشی از این گاز می‌تواند غذای گیر کرده را خارج کند.

قرص‌های جوشان

یک قرص جوشان مانند آلکا سلتزر (Alka-Seltzer) ممکن است به تجزیه مواد غذایی گیر کرده در گلو کمک کند. قرص‌های جوشان با مخلوط شدن با مایع حل می‌شوند. مانند نوشابه، حباب‌هایی که هنگام حل شدن تولید می‌کنند ممکن است به متلاشی شدن غذا و ایجاد فشاری که می‌تواند آن را خارج کند، کمک کند. اگر آلکا سلتزر ندارید، می‌توانید مقداری جوش شیرین (بی کربنات سدیم) را با آب مخلوط کنید. این ممکن است به همان روش به بیرون آوردن غذا کمک کند. به طور مشابه، داروهایی که نفخ شکم را درمان می‌کنند می‌توانند تولید گاز را برای معده شما آسان‌تر کنند. این گاز فشار را در مری شما افزایش می‌دهد و می‌تواند غذا را شل کند. قرص آلکا سلتزر (Alka-Seltzer) دارویی است که به عنوان مسکن درد و همچنین داروی ضد اسید معده (ضد ترشی معده) استفاده می‌شود.

آب

خوردن چند جرعه بزرگ آب ممکن است به شما کمک کند مواد غذایی گیر کرده در مری را بشوئید. معمولا بزاق شما به اندازه کافی کانال مری را روان کرده تا غذا به راحتی در مری بلغزد. اگر غذای شما به درستی جویده نشود، ممکن است خیلی خشک باشد. جرعه‌های مکرر آب ممکن است غذای گیر کرده را مرطوب کند و باعث شود راحت‌تر پایین بیاید.

غذای مرطوب

ممکن است با قورت دادن چیز دیگری احساس ناراحتی کنید، اما گاهی اوقات، یک غذا می‌تواند به فرو دادن یک غذای دیگر کمک کند. سعی کنید یک تکه نان را در آب یا شیر فرو کنید تا نرم شود و چند لقمه کوچک بخورید. یکی دیگر از گزینه‌های موثر ممکن است گاز گرفتن یک موز یا یک غذای طبیعی نرم باشد.

کره

گاهی اوقات، مری نیاز به کمی روانکاری اضافی دارد. هر چقدر هم که ناخوشایند به نظر برسد، خوردن یک قاشق غذاخوری کره ممکن است کمک کننده باشد. این کار گاهی اوقات می‌تواند به مرطوب شدن پوشش مری کمک کند و غذای گیر کرده را راحت‌تر به سمت پایین به معده شما حرکت دهد.

صبر کنید

غذای گیر کرده در گلو معمولا با گذشت زمان، خود به خود از بین می‌رود. به بدن خود فرصت دهید تا کار خود را انجام دهد. اگر در عرض یک ساعت این وضعیت برطرف نشد و بهبود نیافتید، با پزشک خود یا اورژانس تماس بگیرید.

بیشتر بخوانید:

کد خبر 876687
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تغذیه و آشپزی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha