یکی از محله‌های شهیدپرور شهر تهران چه در سال‌های مبارزه برای پیروزی انقلاب اسلامی، چه در سال‌های تثبیت انقلاب و چه در جنگ تحمیلی سلسبیل است. در این بخش، سید رسول امینی، تهران‌پژوه، به معرفی تعدادی از شهدای شاخص محله سلسبیل می‌پردازد.

شهدای سلسبیل

همشهری آنلاین- زهرا سرویان: شهدای نامدار محله سلسبیل نقش مهمی در حفظ و امنیت تاریخ انقلاب و جنگ تحمیلی داشتند که در این بخش با تعدادی از آنها آشنا می شویم تا از این طریق نسل جدید با آرمان های این جان بر کفان آشنا شوند.

خواندنی‌های بیشتر را اینجا دنبال کنید

مرید شهید بهشتی

حسن بخشایش از شهدای انفجار دفتر حزب جمهوری اسلامی در هفتم‌ تیر ۱۳۶۰ اهل محله سلسبیل بود. این شهید در دی ماه ۱۳۳۶ در محله منیریه، حوالی چهارراه لشکر، متولد شد. خانواده‌ او سال ۱۳۵۵، همزمان با قبولی حسن در دانشگاه، به محله نواب، چهارراه اناری، روبه‌روی پمپ بنزین خیابان کمیل، کوچ کردند و در کوچه شهید سمندریان (گنجه‌ای سابق) ساکن شدند. او سال ۱۳۵۵ در رشته مهندسی شیمی وارد دانشگاه علوم تبریز شد.

حسن بخشایش از همان دوران به مبارزه علیه طاغوت و فعالیت‌های سیاسی گرایش پیدا کرد. او در دانشگاه و مسجد محل از اعضای فعال در توزیع متن سخنرانی، اعلامیه و پخش نوارهای سخنرانی‌های امام خمینی(ره) بود. همچنین درسال ۱۳۵۶، همزمان با قیام مردم تبریز، صورت فعالانه‌تری به مبارزاتش داد و در سال ۱۳۵۷ به همراه دوستانش گروه تشکیل دادند.

شهید بخشایش بعد از انقلاب هم فعالیت‌های زیادی برای حفظ پیروزی انقلاب اسلامی و خنثی‌سازی توطئه دشمنان انقلاب و ارادت ویژه‌ای به شهید بهشتی داشت. پیکر پاک این شهید بعد از شهادت در حادثه انفجار دفتر حزب جمهوری اسلامی همراه سایر همرزمانش از جمله شهید دکتر بهشتی در گلزار شهدای بهشت‌زهرا(س) آرام گرفته است.

تاریخ‌سازان آسمانی سلسبیل | از شهید سرچشمه تا شهید مدافع حرم

شلیک ناخواسته و افتخار شهادت

بانو اشرف امانی، تنها زن شهیده محله سلسبیل، متولد سال ۱۳۴۰ و از اهالی کوچه گلچین، تحصیلات دوره متوسطه‌ را در مدرسه همام، بالاتر از چهارراه مرتضوی، به پایان رساند. در دوران انقلاب اسلامی از فعالان گروه بانوان بود و بسیاری از فعالیت‌های انقلابی محله سلسبیل از جمله مدیریت و هماهنگی حضور اهالی در راهپیمایی‌ها را برعهده داشت. این بانو بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در مسجد مسئول آموزش نظامی بانوان شد.

در روز شهادتش ۳۱ شهریور ۱۳۵۸ پانزده قبضه سلاح برای مسجد سفارش داده بود. فردی که مسئول تحویل دادن سلاح‌ها بود، یکی از آنها را ناخواسته در حالت رگبار قرار داده بود و زمان تحویل از روی غفلت دستش روی ماشه رفت و از چند گلوله شلیک ‌شده، یکی به گلوی اشرف می‌خورد و گردن و نخاعش آسیب می‌بیند. او بعد از انتقال به بیمارستان دکتر شریعتی در اتاق عمل در ۱۸ سالگی به شهادت می‌رسد.

برای زنده ماندن نام این بانوی انقلاب، مدرسه همام محله سلسبیل به نام اشرف امانی تغییر می‌کند. مزار او در گلزار شهدای تهران، قطعه ۲۴، است.

تاریخ‌سازان آسمانی سلسبیل | از شهید سرچشمه تا شهید مدافع حرم

همرزم شهید فکوری

جمشید کوزه‌گران از همرزمان شهید فکوری بود که در هفتم مهر ماه سال ۱۳۶۸ در مسیر بازگشت از جبهه‌های جنوبی جنگ به تهران در سانحه سقوط هواپیمای هرکولس سی ۱۳۰ نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران همراه جمعی از فرماندهان ارتش و سپاه و تیمسار سرلشکر فرهنگی، سرهنگ نامجو، سرداران کلاهدوز و جهان‌آرا به شهادت رسید و در قطعه شهدای بهشت‌زهرا(س) به خاک سپرده شد.

تاریخ‌سازان آسمانی سلسبیل | از شهید سرچشمه تا شهید مدافع حرم

شهید مدافع حرم

محمدرضا دهقان نیری از شهدای مدافع حرم محله سلسبیل است. این شهید والا مقام سال ۱۳۷۴ در محله سلسبیل متولد شد. او دانش‌آموخته دبیرستان علوم و معارف اسلامی امام صادق(ع)و سال سوم فقه و حقوق اسلامی در مدرسه عالی شهید مطهری بود که ۱۵ مهر ماه سال ۱۳۹۴ با عنوان بسیجی تکاور راهی سوریه شد.

محمدرضا بیست سال داشت که روز پنجشنبه بیست و یک آبان ۱۳۹۴ در عملیات محرم در نبرد با ترویست‌های تکفیری داعش در حومه شهر حلب به شهادت رسید. پیکر پاکش در روز ۲۵ آبان ماه همان سال به کشور رسید و در میان سیل عظیم اهالی تشییع شد و در گلزار شهدای امامزاده علی‌اکبر چیذر به دامان خاک سپرده شد.

تاریخ‌سازان آسمانی سلسبیل | از شهید سرچشمه تا شهید مدافع حرم

کد خبر 870039

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha