یکشنبه ۱۴ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۵۰
۰ نفر

یکی از مهم‌ترین مشخصه‌های محله یوسف‌آباد پله‌های معروف آن است؛ پله‌های زیبایی که این روزها به دلیل مرمت و بازسازی آنها با نمادهای ایرانی‌ـ اسلامی وجهه بین‌المللی هم پیدا کرده اند. ماجرای پله های یوسف‌آباد را بخوانید.

پله های یوسف آباد

همشهری آنلاین- بهاره خسروی : بسیاری حتی یوسف‌آباد را به واسطه همین پله‌ها محله چهل‌پله می‌خوانند. این پله‌ها که در دل طولانی ترین خیابان تهران و خاورمیانه واقع شده‌اند، یکی از جاذبه های گردشگری محسوب می‌شوند. سرامیک‌هایی که در زیباسازی این پله‌ها با تکنولوژی‌های جدید ساخته شده و در مقابل فرسودگی و شرایط جوی بسیار مقاومند.

قصه‌های خواندنی تهران را اینجا دنبال کنید

بر اساس اسناد موجود، مشخص شده که پله خیابان اول جزء نخستین بناهای ساخته شده منطقه یوسف‌آباد است که حدود سال‌های ۱۳۲۹ تا ۱۳۳۰‌ شمسی، مرحوم حاج مصطفی انواری در داخل ملکش ساخته بود. جمشید رحمانی‌پناه از اهالی قدیمی محله یوسف‌آباد درباره چیدمان جالب این پله‌های پر آوازه می‌گوید: «زمین‌های یوسف‌آباد پستی‌ و بلندی‌های زیادی داشت که به مرور زمان با توسعه و گسترش زندگی شهری تغییر کرد و به همین دلیل پله‌ها برای جبران این تفاوت ارتفاع‌ها و تردد آسان اهالی ساخته شد.»

رحمانی‌پناه می‌افزاید: «نخستین پله‌ها در تقاطع خیابان مستوفی، خیابان ولی‌عصر(عج) ساخته شد و به‌ترتیب پله دوم، پله سوم و چهارم در پایان به خیابان آبشار منتهی می‌شود. نکته جالب اینجاست که هرچه از همان خیابان پله اول به شمال محله نزدیک می شویم به تعداد پله‌ها افزوده می‌شود. برای مثال تعداد پله‌های خیابان چهارم یا آبشار به نسبت خیابان پله اول بیشتر است و این روند صعودی در حد فاصل این خیابان‌ها همچنان ادامه دارد.»

کد خبر 870159

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha