پنجشنبه ۱۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۷
۰ نفر

سید جعفر قنادباشی، تحلیلگر مسائل منطقه تصریح کرد: ترور اسماعیل هنیه در ایران از بزرگ‌ترین خطاهای اسرائیل بود که می‌تواند برای پاسخ به صهیونیست‌ها یک  اجماع‌سازی منطقه‌ای و جهانی را به وجود بیاورد.

قناد باشی

همشهری آنلاین، سید جعفر قنادباشی، تحلیلگر مسائل منطقه: برنامه جنگی رژیم غاصب صهیونیستی بنا به تحلیل صحیح و درست کارشناسان نظامی در غزه به بن‌بست رسیده بود. همچنین اسرائیل در گستراندن جنگ در جبهه لبنان در تقابل با حزب‌الله نیز موفق نبود و بن‌بست دیگری را سر راه خودش دید. در مسائل داخلی هم با بحران شدید اقتصادی و عجز در حل آن مواجه شدند که خشم شهرک‌نشین‌ها را برانگیخته و در نتیجه با یک بن‌بست دیگر برخورد داشتند. مضاف بر آن سیاست‌های اسرائیلی‌ها در کنترل مهاجرت معکوس شهرک‌نشینان هم ناکام ماند و شکست دیگری عایدشان شد.

در چنین وضعیتی رژیم صهیونیستی خود را در برابر یک دو راهی ترسیم کرد که یکطرف آن ادامه طبیعی این روند است که در آخر نابودی رژیم اسرائیل را در پی خواهد داشت، و آنسوی این دوراهی امتحان کردن شانس دیگرشان به وسیله ارتکاب یک جنایت جدید است. در چنین وضعیتی بود که اسرائیل تصمیم به این اقدام علیه شهید اسماعیل هنیه گرفت که بازتاب آن به تعبیر کارشناسان می‌تواند به نوعی یک انتحار باشد.

همچنین گفتنی است که یک تحلیل دیگر هم وجود دارد و آن این است که اساسا صهیونیست‌ها در قبال پردازش و تحلیل پیامدهای اقدامات خود دچار یک ضعف جدی هستند. در دو دهه گذشته چندین مرتبه مشاهده شده است که سران اسرائیل تصمیمات و اقداماتی را از سر احساس و هیجان اتخاذ کردند که بعدها خودشان از آن متضرر شده و شرایط رژیم بدتر شده است. به طور مثال در غزه، اقداماتی که رژیم صهیونیستی در 10 ماه گذشته مرتکب شده است به شدت علیه خودشان نتیجه داده. افزایش نفرت جامعه جهانی از آن‌ها، تشکیل پرونده قضایی بین‌المللی و مجرم شناخته‌شدنشان، افزایش حمایت از فلسطین، همراهی 143 کشور از مردم فلسطین در سازمان ملل، راه افتادن جنبش‌های دانشجوییِ حامی غزه در غرب و شرق عالم، برگزاری راه‌پیمایی‌های گسترده نسبت به محکومیت اسرائیل و... همگی پیامدهای سوئی است که از اقدامات خصمانه رژیم صهیونیستی علیه مردم مظلوم غزه برآمده است. لذا اساسا این رژیم برخلاف آنچه که بسیاری فکر می‌‎کنند بسیار زیرک و دانا است، در پردازش اقدامات خود تا این حد ناتوان است. چه بسا اگر اسرائیل این اقدامات را از خود نشان نمی‌داد تا این حد در جامعه جهانی رسوا نمی‌شد.

اشتباه بزرگ صهیونیست‌ها ترور شهید اسماعیل هنیه در ایران بود. این اقدام موجب شد تا ظرفیت‌های انتقام از رژیم اشغالگر در حداکثری‌ترین وضعیت خود قرار بگیرد. اگر این اتفاق در کشو دیگری مثل قطر می‌افتاد شاید این ظرفیت فعال نمی‌شد. حتی اگر این اقدام قبل از تحلیف و تنفیذ آقای پزشکیان هم صورت می‌گرفت، نمی‌توانست آن رویکرد تقابل با اسرائیل را تا این حد تقویت کند. لذا اقدام به ترور اسماعیل هنیه در ایران از بزرگ‌ترین خطاهای اسرائیل بود که می‌تواند برای پاسخ به صهیونیست‌ها یک اجماع‌سازی منطقه‌ای و جهانی را به وجود بیاورد.

کد خبر 871020

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha