در جاهایی که آب آشامیدنی کم یا به‌دست‌آوردن آن بسیار مشکل باشد استخراج آب از هوا بسیار مفید است. اما به انرژی قابل‌توجهی نیاز دارد، چراکه همیشه مقداری آب در هوا وجود دارد که می‌توان آن را استخراج کرد. دو روش اصلی مورداستفاده از آن هم سردکردن و خشک‌کردن است.

محققان  چگونه با  استفاده از انرژی خورشیدی آب تولید می‌کنند

همشهری آنلاین - یکتا فراهانی: دانشمندان به‌تازگی دستگاهی اختراع کرده‌اند که می‌تواند با استفاده از یک سیستم ابتکاری شبیه باله، آب آشامیدنی را از هوای رقیق استخراج کند. این دستگاه می‌تواند با برداشت تریلیون‌ها لیتر آب شیرین در جو زمین، تقاضای روبه‌رشد جهانی برای آب آشامیدنی را برآورده کند؛ محققان به‌تازگی دستگاهی اختراع کرده‌اند که قادر است در یک روز چندین لیتر آب را از هوای رقیق استخراج کند.

راه نجاتی برای مردم ساکن در مناطق خشک

به گفته تیمی که از دانشگاه علم و فناوری ملک عبدالله (KAUST) در عربستان سعودی توسعه داده شده است، فناوری جدید می‌تواند راه نجاتی برای مردم ساکن در مناطق خشک باشد.

این سیستم در یک‌چرخه دومرحله‌ای کار می‌کند که ابتدا آب را از هوا با یک ماده جاذب جذب و سپس آن را در یک محفظه مهروموم شده با استفاده از گرمای نور خورشید استخراج می‌کند.

سیستم‌های دومرحله‌ای معمولاً برای تغییر از یک‌چرخه به چرخه دیگر به کاردستی نیاز دارند، اما فناوری جدید به طور خودکار بین این دو بدون نیاز به مداخله تغییر می‌کند.

بیشتر بدانیم :
آب شیرین کن ها چه بلایی بر سر خلیج فارس می آورند؟ | شیرین سازی روزانه ۶.۵ میلیون مترمکعب آب خلیج فارس توسط ۴ کشور

زندگی در یخ به امید آینده | سرمازیستی چیست؟


جمع‌آوری آب آشامیدنی از هوای رقیق

فناوری جدید خودکار

کایجی یانگ، سرپرست این مطالعه می‌گوید: ایده اولیه ما از مشاهده فرایندهای طبیعی بود؛ به‌ویژه اینکه گیاهان چگونه از طریق ساختارهای تخصصی، آب را به طور مؤثر از ریشه به برگ‌های خود منتقل می‌کنند.
سیستم‌های دومرحله‌ای معمولاً برای تغییر از یک‌چرخه به چرخه دیگر نیاز به مداخله بیرونی دارند، اما فناوری جدید به طور خودکار بین این دو بدون نیاز به مداخله تغییر می‌کند.

تولید آب شیرین

کایجی یانگ، سرپرست این مطالعه نیز می‌گوید: ایده اولیه ما از مشاهده فرایندهای طبیعی بود؛ به‌ویژه اینکه گیاهان چگونه از طریق ساختارهای تخصصی، آب را به طور مؤثر از ریشه به برگ‌های خود منتقل می‌کنند.
در این سیستم، پل‌های حمل‌ونقل انبوه به‌عنوان ارتباطی بین «بخش باز» برای جذب آب جوی و «قسمت بسته» برای تولید آب شیرین نقش مهمی دارند.

به گزارش independent این سیستم می‌تواند روزانه دو تا سه لیتر آب در هر مترمربع تولید کند که می‌تواند برای نوشیدن یا کشاورزی استفاده شود. به‌این‌ترتیب، محققان نشان دادند که می‌توان از آن برای آبیاری کلم چینی و درختان بیابانی استفاده کرد.

تخمین هزینه‌های عملیاتی

توجه داشته باشیم تکنیک، امکان عملکرد مداوم بدون مداخله را فراهم می‌کند؛ درحالی‌که اجرای سیستم برای چندین هفته در طول آزمایش‌ها نیازی به تعمیر و نگهداری ندارد.
هزینه‌های عملیاتی نیز با مواد مورداستفاده کاهش می‌یابد که شامل پارچه آبگیر، نمک رطوبت‌گیر ارزان‌قیمت و قاب پلاستیکی است.

Qiaoqiang گان، محقق KAUST می‌گوید: ما مواد را بر اساس مقرون‌به‌صرفه بودن و دردسترس‌بودن آنها انتخاب کردیم، بنابراین پیش‌بینی می‌کنیم هزینه برای استفاده در مقیاس بزرگ در مناطق کم‌درآمد مقرون‌به‌صرفه باشد.

تبدیل ادرار به آب آشامیدنی

این دستگاه در مطالعه‌ای با عنوان «استخراج‌کننده آب اتمسفری با هدایت خورشیدی برای تولید و آبیاری آب شیرین خارج از شبکه» که در مجله Nature Communications منتشر شد، به‌تفصیل شرح داده شده است.

این پیشرفت در بحبوحه سیل فناوری‌های نوظهور برداشت آب صورت می‌گیرد که ناشی از مشکلات کمبود آب ناشی از تغییرات آب‌وهوایی است.
ماه ژوئن دانشمندان مؤسسه فناوری ماساچوست (MIT) از دستگاه جدیدی رونمایی کردند که می‌تواند با استفاده از باله‌های جاذب آب آشامیدنی را از هوا استخراج کند.

ماه گذشته نیز ناسا از طرح لباس فضایی جدیدی رونمایی کرد که می‌تواند ادرار را در کمتر از پنج دقیقه به آب آشامیدنی تبدیل کند.

کد خبر 872108

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha