نصب و نگهداری از پله‌برقی‌ها کاری هزینه‌بر است که شهرداری‌ها برای سرعت بخشیدن به رفت و آمد شهروندان انجام می‌دهند.

پله برقی شهری خارجی

همشهری - محمد سرابی: شهرداری تهران نوسازی پله‌برقی‌ها را در دست اجرا دارد، چراکه برخی از این پله‌ها با تعمیر قطعات قابل استفاده هستند اما بعضی به حدی آسیب دیده‌اند که باید کاملا تعویض شوند. هزینه نصب و نگهداری پله‌برقی‌ها زیاد است و به‌دلیل جمعیتی که روزانه از آنها استفاده می‌کنند همیشه در معرض فرسودگی و تخریب قرار دارند. در دیگر کلانشهرهای جهان نیز پله‌برقی‌های شهر تسهیل‌کننده رفت‌وآمد عابران پیاده بین سطوح مختلف شهر هستند و نگهداری از آنها بر عهده شهرداری‌هاست و البته مستلزم رعایت قوانین خاص.

ژاپن

روی پله‌ها راه نروید

شهرداری ناگویا راه رفتن روی پله‌برقی‌ها را ممنوع کرد. قبلا مردم عادت داشتند که در سمت چپ پله‌برقی‌ها بایستند و سمت راست را برای کسانی که می‌خواهند بالا و پایین بروند خالی بگذارند. حوادثی که در اثر دویدن روی پله برقی‌ها اتفاق افتاد، باعث شد که این ممنوعیت اعمال شود. بعضی از سالمندان گفته بودند که دیگر از زمین خوردن و پرت شدن روی پله‌برقی‌ها می‌ترسند. طبق گزارش انجمن آسانسور ژاپن، در مدت ۲ سال نزدیک ۸۰۰ حادثه در اثر دویدن یا راه رفتن روی پله‌ها رخ‌داده است. در سال ۲۰۲۱ هم شهرداری سایتاما در ژاپن ممنوعیت مشابهی را وضع کرده بود. بیشتر حوادث در پله‌برقی‌های ایستگاه‌های قطار اتفاق افتاده است.

نگاهی به وضعیت پله‌برقی‌های کلانشهرهای جهان| تسهیلگران رفت‌وآمد عابران

چین

تعداد زیاد پله‌برقی‌ها

بهار امسال زنی که سوار یک پله برقی در شهر شانگهای چین شده بود دچار حادثه شد. زمانی که هر دو پای او بین پله‌ها گیر کرد باید حرکت پله‌ها به شکل خودکار متوقف می‌شدند اما دستگاه خاموش نشد تا وقتی که یک نفر دیگر دکمه توقف اضطراری را فشار داد و نیروهای امدادی زن را بیرون کشیدند و به بیمارستان انتقال دادند. شهرداری شانگهای یک عملیات بازرسی از تمام پله‌برقی‌ها و راهروهای متحرک در شهر را اجرا کرد تا نقص‌های مشابه شناسایی و رفع شود. نزدیک ۲۵ هزار پله برقی و ۱۵۰۰ پیاده‌رو متحرک فقط در شانگهای وجود دارد که بازدید همه آن‌ها وقت‌گیر است اما در مدت ۲ ماه از بین ۵ هزار پله برقی بازرسی شده، ۱۸۰ نقص ایمنی شناسایی و رفع شد.

نگاهی به وضعیت پله‌برقی‌های کلانشهرهای جهان| تسهیلگران رفت‌وآمد عابران

آمریکا

دستگاه‌ها چوبی ۱۰۰ ساله

تا یک دهه قبل هنوز تعدادی از اولین پله‌برقی‌های چوبی شهر نیویورک مشغول کار بودند اما حالا تعداد آن‌ها به یکی دو عدد رسیده است. قبلا استفاده از چوب در پله‌برقی‌های عمومی دنیا رایج بود و مترو لندن تعداد زیادی از این دستگاه‌ها داشت که بیشتر آن‌ها بعد از آتش سوزی سال ۱۹۸۷ جمع‌آوری شدند. متروی نیویورک هم تا سال ۲۰۱۰ هنوز یک پله برقی چوبی داشت ولی اکنون اثری از آن نیست. عمر معدود پله‌برقی‌ها چوبی که در ساختمان‌هایی سطح شهر مانند امپایراستیت یا مرکز تجاری مِی‌سی قرار دارند به ۱۰۰ سال هم می‌رسد. این دستگاه‌ها از چوب بلوط و زبان گنجشک ساخته شده‌اند و هنوز کار می‌کنند، اگرچه کمیاب و مورد توجه گردشگران هستند.

نگاهی به وضعیت پله‌برقی‌های کلانشهرهای جهان| تسهیلگران رفت‌وآمد عابران

لهستان

پله‌برقی در فضای باز نمی‌سازیم

شهرداری کراکوف لهستان تصمیم گرفته‌ است پله‌برقی‌های روباز فضای شهر را با سقف‌های شیشه‌ای تجهیز کند. بعضی از پله‌برقی‌های شهر در فضای کاملا باز ساخته شده بودند و در معرض باد و باران قرار داشتند. این کار از نظر حفظ زیبایی نمای شهر مناسب بود اما دستگاه‌ها دائم خراب می‌شدند و بعضی از آن‌ها برای ۶ سال از کار افتاده بودند. یکی از این پله‌برقی‌ها که در کنار ایستگاه اصلی قطار و اتوبوس شهر قرار داشت به شکل نمادی از خراب بودن دستگاه‌های حوزه حمل و نقل عمومی و صرف هزینه‌ زیاد تعمیر درآمده بود. طرح ساخت پله‌برقی در فضای باز شهر کراکوف شکست خورده است و حالا قرار است همزمان با نصب پله‌های جدید سقف‌های شیشه‌ای و آهنی هم روی آن‌ها نصب شود.

نگاهی به وضعیت پله‌برقی‌های کلانشهرهای جهان| تسهیلگران رفت‌وآمد عابران

بیشتر بخوانید: نفس پل‌های عابر مکانیزه تازه شد

کد خبر 872228
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha