چهارشنبه ۱۷ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۲:۱۰
۰ نفر

در افسانه‌های اسکاندیناوی، ترول‌ها، غول‌های کوتوله زشتی‌اند که در غارها زندگی می‌کنند و شب‌ها بیرون می‌آیند و مزاحم رهگذران می‌شوند.

بازیافت

همشهری آنلاین - سیدسروش طباطبایی‌پور: اما حالا هنرمندی دانمارکی به نام «توماس دامبو»، ترول‌های غول‌پیکری خلق کرده که از چوب‌های بازیافتی ساخته‌شده‌اند و به‌جای آزار، از طبیعت مراقبت می‌کنند و دیدگان رهگذران را می‌نوازند و به طرفداران محیط‌زیست، حس باشکوهی هدیه می‌دهند.

بیش‌تر بخوانید:

از ایران تا تایلند؛ زیباترین سواحل دنیا کدامند؟

دامبو، اخیرا غول‌پیکرترین ترول‌های بازیافتی خود را در مناطقی از ایالت مینه‌سوتا در آمریکا افتتاح و صدها هزار نفر بیننده را جذب آثار خود کرده است.

هنرمند وسایل بازیافتی

او خودش را هنرمند وسایل بازیافتی نامیده و معتقد است این شکل هنر عمومی، به همان اندازه برای یک شهر مهم است که بودن کتابخانه‌ها یا دانشگاه‌ها اهمیت دارند. دامبو با برپایی این نمایشگاه بازیافتی، تلاش کرده تا به بینندگان هنرش یادآور شود که باید از جهان و منابع طبیعی آن مراقبت کرد.

هنرمند وسایل بازیافتی

از او پرسیدند که چرا ترول‌ها را به‌عنوان طرح مجسمه‌هایش انتخاب نکرده؟ که او پاسخی بامزه داد: «ساختن طرح حیوانات سخت بود؛ چون مجبور می‌شدم شبیه آنها را بسازم؛ اما ترول‌ها را هیچ‌کس ندیده و من تنها کسی هستم که می‌دانم آنها چه شکلی‌اند!»

هنرمند وسایل بازیافتی

به‌گفته خودش، کارهای هنری او با وسایل بازیافتی، از دوران کودکی آغاز شده؛ دامبو در دوران کودکی، به‌خاطر شرایط خانواده، هیچ راهی برای خرید اسباب‌بازی نداشته؛ پس آنها را با وسایل دورریختنی می‌ساخته. او گفت: در کودکی پدرم از خرده‌چوب‌های بلااستفاده، برایم قلعه کوچکی ساخت؛ اما من به‌جای اینکه در آن قلعه بازی کنم، تصمیم گرفتم خودم قلعه‌ای به‌مراتب بزرگ‌تر را بسازم. بعد از ۵سال، چیزی ساختم که قلعه پدرم، جایی شد برای نگهداری مرغ‌ها در آن قلعه بزرگ!

مجسمه‌های بزرگ و بازیافتی این هنرمند خوش‌ذوق، حالا در سراسر جهان جا خوش کرده‌اند.

هنرمند وسایل بازیافتی

کد خبر 872409

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار عکس‌خبر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۰۲:۲۹ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۷
    0 0
    اون که گردن بند لانه پرنده داره جالبه