افزایش دمای هوا مستقیما بر مصرف‌کننده‌های برق در شهرها فشار می‌آورد. دستگاه های تهویه مطبوع و کولرها بزرگترین مصرف‌کننده‌های برق در فصل گرم هستند که همزمان با گرمای تابستان به کار می‌افتند و میزان مصرف برق را تا جایی بالا می‌برند که ممکن است به قطع شدن جریان الکتریسیته ختم شود.

کاهش مصرف و قطع برق در شهر‌های جهان

همشهری - محمد سرابی: امسال هم مانند چند سال گذشته موج گرما به راه افتاد و زندگی شهر را درگیر کرد. شهرداری‌های کلانشهرهای جهان سعی می‌کنند به شیوه‌های گوناگون از خاموش‌کردن چراغ‌ها تا تعمیر شبکه برق‌رسانی و برنامه‌ریزی برای ذخیره و مصرف برق این بحران را از سر بگذرانند. نگاهی می‌کنیم به تدابیر شهرداری‌ها برای کاهش مصرف برق در نقاط مختلف دنیا.

چین

شهرداری‌های کلانشهرهای چین روش‌های مختلفی برای کاهش مصرف برق در پیش‌گرفته‌اند. شهرداری هانگژو در شرق این کشور برای کاهش مصرف برق، به مدت چند روز چراغ های روشنایی سطح زمین و نورپردازی‌های فضای عمومی را خاموش کرد. این نورپردازی‌ها شامل فواره‌های موزیکال هم می‌شود. شهرداری شانگهای مصرف برق شهر را به سه قسمت تقسیم بندی کرده است. خانگی، تجاری و فعالیت‌های ضروری تا در صورت نیاز به قطع برق، اولویت‌ها مشخص شده باشد. شهرداری چونگ‌کینگ در جنوب غربی چین نیز بیلبوردهای تبلیغاتی الکترونیکی را از ساعت ۱۲ شهر خاموش کرده است. خاموشی این تابلوها در صورت لزوم تا صبح روز بعد ادامه پیدا می‌کند.

موج گرما و مدیریت مصرف برق در شهرهای دنیا

هلند

تعداد خودروهای الکتریکی در شهر اوترخت زیاد است که مقداری از برق شهر را مصرف می‌کنند. حالا که دمای هوا به شدت زیاد شده است، شهرداری اوترخت برنامه‌ای برای شارژ خودروها ارائه کرده است که بر اساس آن خودروها در زمان کاهش مصرف باتری‌هایشان را شارژ کنند و در ساعت‌های اوج مصرف برق را به شبکه برگردانند. زیرساخت‌های این طرح عجیب هنوز در اوترخت فراهم نیست زیرا باید ایستگاه‌های شارژ دو طرفه ساخته شود و باتری خودروها هم قابلیت بازگرداندن برق را داشته باشند. الان تعداد ایستگاه‌ها و خودروها خیلی کم است. در بلند مدت قرار است ۱۰ هزار خودرو در این شهر قابلیت پس‌دادن برق به شبکه را پیدا کنند.

موج گرما و مدیریت مصرف برق در شهرهای دنیا

پاکستان

افزایش گرما در شهرهای اسلام‌آباد، لاهور و مولتان پاکستان آنقدر به مصرف برق اضافه کرد که منجر به قطعی مکرر برق شده است. شبکه‌های برق‌رسانی این شهرهای بزرگ باید برق مناطق روستایی حاشیه شهر را هم تامین کنند. به دلیل اهمیت مصرف‌کننده‌های تجاری و صنعتی در شهرها، قطع برق آن‌ها خسارت بیشتری دارد. در نتیجه ساعت‌های قطعی در شهرها به ۴ تا ۶ ساعت و در حاشیه شهر به ۶ تا ۸ ساعت هم می‌رسد. زمانی که گرمای هوا در شهر کویته از ۴۰ درجه هم بالاتر رفت قطعی و نوسان برق هر دو ساعت اتفاق می‌افتاد. شهرداری‌های کلانشهرهای پاکستان به دنبال بازسازی شبکه برق‌رسانی و تجهیزات آن هستند زیرا تعداد زیادی از قطعی‌ها به دلیل فرسودگی شبکه اتفاق می‌افتد. برق شهر های پاکستان بیشتر از همه در نیروگاه‌های آبی تولید می‌شود اما قسمتی از آن هم به وسیله نیروگاه‌های انرژی خورشیدی و بادی به دست میاید.

موج گرما و مدیریت مصرف برق در شهرهای دنیا

آمریکا

شهرداری شهر آستین در ایالت تگزاس مدتی قبل از اینکه گرمای هوا به اوج خود برسد آبیاری فضای سبز را در شهر محدود کرد. خشکسالی طولانی منابع آب شهر را کاهش داده است و به طور مشخص تامین و انتقال آب از دریاچه شهر باعث مصرف برق می‌شود. شهرداری با تقسیم بندی روزهای آبیاری در طول هفته میزان مصرف برق را کمتر کرده است. بخشی از فضای سبز شهر چمن‌کاری شده است که باید به کمک موتورهای برقی آبیاری شوند. از طرف دیگر گرمای هوا باعث افزایش مصرف برق خانگی و افزایش هزینه برق برای خانواده‌ها شده است که شهرداری برای کاهش این مشکل در سال‌های آینده، عایق‌بندی پنجره‌ها را توصیه کرده است.

بیشتر بخوانید: تعطیلات برقی ادامه دارد؟ | فشار بی سابقه بر شبکه تولید، انتقال و توزیع برق

کد خبر 873482
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha