یکشنبه ۲۸ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۴۰
۰ نفر

رئیس قرارگاه موکب زینبیه از برنامه‌های پیش‌بینی شده در موکب‌های اختصاصی بانوان و کودکان در شهر کربلا می‌گوید.

فاطمه تنهایی

همشهری- زینب زینال زاده: اجتماع بزرگ اربعین شاهد حضور مردان، زنان، جوانان، نوجوانان و کودکان عاشقی است که قصد کرده‌اند پای پیاده طی طریق کنند و به کربلا برسند. موکب‌ها برپا شده‌اند و در هر یک از آنها خدماتی به زائران اربعین ارائه می‌شود. در این میان توجه شهرداری تهران به بانوان و کودکان زائر در برپایی موکب زینبیه نمود یافته تا بانوان بتوانند در فضایی امن استراحت یا خدمات پزشکی و... دریافت کنند. به‌گفته فاطمه تنهایی، شهردار منطقه ۸ و رئیس قرارگاه موکب زینبیه ، تجربه سال‌های گذشته سبب رفع کمبودها و نواقص و بهبود کیفیت خدمت‌رسانی به بانوان و کودکان زائر شده است. او از جزئیات فعالیت‌های این موکب به ما می‌گوید.

ایده‌ای که در کربلا محقق شد

از زمانی که شهردار تهران برای مشارکت در نهضت میلیونی اربعین حسینی در کشور عراق وظایفی را به مناطق ۲۲ گانه واگذار کرد، هر یک از مناطق و حوزه‌های مدیریت شهری تهران در مرزها و شهرهای کشور عراق به ارائه خدمت به زائران اربعین حسینی پرداختند. من به‌عنوان تنها زن شهردار، ایده برپایی فضایی مختص زنان و دختران زائر برای ارائه خدمات رفاهی و آسایشی را دادم که با موافقت با این ایده، خدمت‌رسانی به بانوان و دختران زائر، به منطقه ۸ واگذار و موکب زینبیه در شهر کربلا برپا شد.

موکب زینبیه در شارع‌العباس

موکب زینبیه به‌عنوان نخستین موکب زنانه شهرداری تهران در نزدیک‌ترین مکان به بین‌الحرمین شریفین در شهر کربلا عمود ۱۴۰۳ و خیابان شارع‌العباس برپا شده است. در واقع با انتخاب این مکان قصد داریم دسترسی بانوان را که سهم قابل‌توجهی در این سفر زیارتی دارند و با فرزند یا بدون محارم به این سفر مشرف می‌شوند، در امنیت کامل برای اسکان شبانه وبا استفاده از خدمات رفاهی و آسایشی پس از زیارت حرمین تسهیل کنیم.

برپایی حسینیه کودک

تجربه حضور کودکان و خردسالان در این اجتماع عظیم ما را بر آن داشت تا با برنامه‌ریزی و جلب مشارکت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، اقدامات لازم را در راستای حضور مربیان و فعالان فرهنگی حوزه کودک در حسینیه کودک موکب زینبیه انجام دهیم. اجرای برنامه‌های آموزشی، امن و سرگرم‌کننده پیش‌بینی‌شده است. در واقع با حضور کودکان در این حسینیه زمانی برای استراحت و تجدید قوای مادران فراهم می‌شود.

تمهیدات لازم برای رفع کمبودها

از یک سو جلسات متعدد با ستاد عتبات‌عالیات، سرکنسول شهر کربلا و مسئولان حوزه خدمات شهری شهر کربلا داشتیم و از سوی دیگر با تجربیات کسب‌شده در ۲ سال گذشته از خدمت‌رسانی به ۵ هزار مادر و کودک زائر، بهره‌مند بودیم و از چالش‌هایی مانند قطعی برق و آب و گرمای طاقت‌فرسای هوا در شهر کربلا، آگاه بودیم. ازاین‌رو امسال تمهیدات لازم برای فراهم‌کردن امکانات پشتیبانی، فنی، رفاهی و امنیتی چادرهای اسکان، پیش‌بینی شد.

آماده‌سازی زیرساخت‌ها

۲۰ روز قبل از راه‌اندازی چادرها با حضور ۲۰ خادم مرد، برای رفع برخی از کمبودها و فراهم‌کردن زیرساخت‌های رفاهی و آسایشی اقدام کرده‌ایم. با پیگیری‌ها کارهایی چون رفع مشکلات فاضلاب، نوسازی و بهسازی حمام‌ها و سرویس‌های بهداشتی احداثی، نصب سایه‌بان‌های سبز گلخانه‌ای روی چادرها، تهیه و نصب مخازن آب و دیزل‌ژنراتور برق، راه‌اندازی سیستم سرمایشی (نصب کولر و پنکه) و تهیه یخچال برای ۱۸ چادر اسکان، انجام شده است.

کسب اطلاعات با QRکد

با کسب تجربه موکب‌داری و مشارکت با چندین موکب در بوستان متنزه‌الحسین، انواع خدمات و پذیرایی ازجمله صبحانه، ناهار، شام و اسکان بانوان و آقایان در این محدوده خواهیم داشت تا ارائه خدمات رفاهی و درمانی به زائران را بیش از گذشته تسهیل و مطلوب کنیم. همچنین امیدوارم با اطلاع‌رسانی کامل به کمک درج کیوآرکد نصب شده در مرزها و مسیرهای ترددی زائران، بانوان و دختران بتوانند مکان دقیق موکب زینبیه را دریافت کنند و این موکب توفیق خدمت‌رسانی بیشتر را داشته باشد.

کد خبر 875245
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهردارى

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha