سه‌شنبه ۲۰ مرداد ۱۳۸۸ - ۱۸:۰۴
۰ نفر

گروه سلامت - مریم غفاری: وزیر بهداشت بیشترین علل نارضایتی مردم در سیستم درمانی بهداشتی را اورژانس بیمارستان‌ها اعلام کرد و این مسئله را نقطه بحران وزارت بهداشت دانست

دکتر کامران باقری لنکرانی، با تاکید بر اینکه تلاش می‌‌کنیم این مسئله اصلاح شود، افزود: بیشتر نارضایتی‌ها نیز به بحث‌های جانبی و غیرپزشکی در پذیرش بیماران مربوط می‌شود و برای اصلاح این وضعیت باید برای بهبود فضای اورژانس‌ها، برخورد مناسب‌‌تر با بیماران و همراهان آنان، اصلاح در پذیرش بیماران، جابه‌جایی سریع و به موقع بیماران اقدام کنیم تا همراهان بیماران مداخله نکنند.

جذب نیروهای بیشتر در اورژانس‌ها نیز از دیگر برنامه‌هایی است که در این مسیر انجام می‌شود و با اعتباراتی که امسال برای این منظور پیش‌بینی می‌‌کنیم، نیروهایی استخدام خواهیم کرد که بیشتر در بیمارستان‌های شلوغ‌ و پر ازدحام مشغول شوند.

دکتر غلامرضا معصومی، رئیس اورژانس کشور نیز با عنوان این مطلب که سند برنامه توسعه و اصلاح وضع اورژانس‌های بیمارستان‌های کشور با مشورت صاحب‌نظران این حوزه تدوین شده است، به مهر گفت: مراکز اورژانس بیمارستانی تا سال گذشته فاقد برنامه عملیاتی و مشخص بودند که به همین دلیل نسبت به تدوین برنامه عملیاتی و سازماندهی این مراکز  اقدام شده است.

کارشناسان حوزه بهداشت و درمان معتقدند که اورژانس‌های بیمارستانی از اهمیت ویژه‌ای در ارائه خدمات مطلوب به مراجعان برخوردارند؛ به‌طوری‌که بیشترین انتقاد از مراکز درمانی متوجه این بخش از بیمارستان‌هاست.

این در حالی است که ایران از ۴۹ بلای طبیعی، دچار ۳۱ بلا می‌شود و جزء ۶ کشور اول دنیا از نظر بلاخیزی است و به گفته رئیس سازمان حوادث غیرمترقبه ایران، این کشور در 100 سال اخیر ۱۹ هزار و ۸۹۱ میلیون دلار دچار خسارت از بلایای طبیعی شده و ۶۲ میلیون نفر در این حوادث صدمه دیده‌اند، بنابراین، این موضوع اهمیت بخش اورژانس را دوچندان می‌کند.

رئیس اورژانس کشور با تاکید بر اینکه برنامه‌های مختلفی برای اصلاح وضع اورژانس‌های بیمارستانی کشور تعریف شده است، افزود: طبقه‌بندی خدمات برای بیماران اورژانسی، سطح‌بندی خدمات، افزایش و بهبود تجهیزات اورژانس‌های بیمارستانی از جمله برنامه‌هایی است که برای اصلاح وضع این مراکز مورد توجه قرار گرفته است.

معصومی ادامه داد: تلاش شده با تصویب برنامه اصلاح اورژانس‌های بیمارستان‌ها، شرایط برای بهبود کیفیت خدمات به مراجعان فراهم شده و همچنین کارکنان این بخش‌ها از مزایای مشاغل سخت و زیان آور برخوردار شوند تا انگیزه بیشتر برای کار در این بخش‌ها فراهم شود.

هر چند در سال‌های اخیر با توجه به اهمیت مدیریت بحران، توجه چشمگیری به توسعه مراکز اورژانس شده است ولی آمارها همچنان از استاندارد نبودن خدمات مراکز اورژانس خبر می‌دهند. بررسی‌ها نشان می‌دهد که 20 درصد انتقال بیماران ترومایی به وسیله آمبولانس و 80 درصد انتقال‌ها به‌وسیله مردم انجام می‌شود.

با وجود اعلام وزارت بهداشت مبنی بر اینکه50 درصد انتقال‌ این بیماران به وسیله آمبولانس صورت می‌گیرد، آمارها نشان می‌دهند که انتقال به وسیله آمبولانس بیش از 20 درصد نیست و 80درصد انتقال‌ها به‌وسیله مردم انجام می‌شود؛

البته این مسئله با مشکل ترافیک نیز همراه است. بنابراین تقویت اورژانس کشور اهمیت بسزایی دارد. به‌دلیل شرایط نامناسب عرضه و تقاضا، این ذهنیت در افراد ایجاد شده است که اورژانس به موقع به محل حادثه نمی‌رسد و خودشان باید مصدوم را به مراکز درمانی انتقال دهند.

البته در سال‌های اخیر با توجه به افزایش تعداد آمبولانس‌ها و بهبود تجهیزات پزشکی و مورد نیاز داخل آمبولانس‌ها، اعتماد مردم به اورژانس بیشتر شده است.

ارزیابی بیمارستان‌ها براساس اورژانس‌هایشان

بیمارستان‌های کشور هر ساله براساس اورژانس‌هایشان ارزیابی و درجه‌بندی می‌شوند. به عبارتی دیگر تا اورژانس هر بیمارستانی استاندارد نباشد، بیمارستان مورد ارزیابی قرار نمی‌گیرد.

به‌دلیل فشار کاری که این بیماران به مراکز درمانی وارد می‌کنند، نخستین اقدام هر اورژانسی معمولا این است که بیمار را از بیمارستانی به بیمارستان دیگری بفرستند. وزارت بهداشت هم تلاش کرده (اما نتوانسته) جلوی این کار را بگیرد.

برخی کارشناسان معتقدند برای فعالیت‌های اورژانس‌ها در ایران در وضعیت‌های مختلف، در مرحله نخست این کشور نیازمند تامین بودجه مناسب برای این فعالیت‌ها و سپس برنامه‌ریزی، آموزش و تجهیز مراکز است.

به گفته رئیس اورژانس کشور، اورژانس بیمارستان‌ها که تاکنون نه به‌عنوان بخش بیمارستانی شناخته می‌شدند و نه مدیریت متمرکزی داشتند و به همین علت بیشترین نارضایتی مردم را از وزارت بهداشت سبب می‌شدند، برای نخستین‌بار تحت پوشش مرکز اورژانس کشور قرار گرفتند.

برای نخستین بار اورژانس‌های بیمارستانی به‌عنوان زیرمجموعه مرکز اورژانس کشور در وزارت بهداشت تعریف شدند. پیش از این اورژانس‌های بیمارستانی مدیریت مشخصی نداشتند، زیرا نه به‌عنوان بخش بیمارستانی تعریف می‌شدند و نه استاندارد خاصی برای آنها تعریف شده بود؛ به همین علت بیشترین نارضایتی مردم از خدمات سلامت کشور به اورژانس‌های بیمارستانی مربوط می‌شد.

با توجه به این تقسیم‌بندی جدید قرار است وزارت بهداشت و دولت اعتبار لازم را برای حمایت از مرکز حوادث و فوریت‌های پزشکی ( اورژانس کشور) برای استاندارد‌سازی‌ اورژانس‌های بیمارستانی تامین کند.

اورژانس‌های بیمارستان‌ها به‌علت اینکه به‌عنوان بخش بیمارستانی تعریف نشده بودند، امکان جذب و استخدام جداگانه نیرو را نیز نداشتند؛ به همین علت معمولاً پزشک و پرستاران این بخش‌ها، کارکنان بخش‌های دیگر بیمارستان هستند که به اورژانس بیمارستان فرستاده می‌شوند؛

بنابراین با وجود سخت‌تر بودن کار در اورژانس‌ها، حق سختی کاری مناسبی به این افراد پرداخت نمی‌شود. علاوه بر آن اکثر اورژانس‌های بیمارستان‌های کشور فاقد آمبولانس مناسب و استاندارد هستند.

اکثر آمبولانس‌های اورژانس‌های بیمارستانی قدیمی، فرسوده و از رده خارج هستند؛ به همین علت در اغلب موارد برای جا به جایی بیماران از آمبولانس‌های خصوصی استفاده می‌کنند اما آمبولانس‌های خصوصی نیز استاندارد نیستند و اساسا مراکز آمبولانس خصوصی، آمبولانس استاندارد تیپ آ ندارند.

مرکز اورژانس کشور فقط تعریف استاندارد و نظارت بر استاندارد‌سازی‌ اورژانس‌های بیمارستان‌ها را به‌عهده خواهد داشت اما از نظر چارت مدیریتی، اورژانس بیمارستان‌ها جزء مجموعه بیمارستان و تحت مدیریت رئیس آن بیمارستان خواهد ماند. اصلاح اورژانس بیمارستان‌ها از اولویت‌های مهم امسال وزارت بهداشت است.

سند برنامه اورژانس بیمارستان‌ها تدوین شده و بودجه اصلاح این مراکز نیز امسال 5/4 برابر شده است. اگر چه این مقدار بودجه برای اصلاح وضع اورژانس بیمارستان‌های کشور کافی نیست اما به هر حال هر سال تا حدی می‌توان بودجه یک بخش را اضافه کرد و همین مقدار افزایش نیز قابل توجه است و یک جهش محسوب می‌شود.

کد خبر 87594

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز