عماد الرحمونی در گفت‌وگو با همشهری از تلاش‌های خود برای راه‌اندازی خط پروازی مستقیم ایران و تونس سخن گفته و ۲ شهر اصفهان و شیراز را شهرهایی اعلام کرده است که تونسی‌ها رویای دیدن آنها را دارند.

سفیر تونس

همشهری آنلاین - محمد باریکانی: عماد الرحمونی، سفیر تونس در ایران به تازگی به این مقام در تهران منصوب شده است. او پیش‌تر سفیر تونس در سودان بود و توانست روابط سیاسی و تجاری صفر ۲ کشور را در مدتی کوتاه به بالاترین سطح برساند. در شهر وین در اتریش هم او نفر دوم سفارت تونس در اروپا بود و حالا به سفارت تونس در تهران آمده است؛ جایی که سیاست‌های تونس در تاجیکستان، ازبکستان و قرقیزستان را هم هدایت می‌کند. عماد ‌الرحمونی توانست پس از لغو روادید یک‌جانبه ایران با تونس که در قالب لغو روادید با ۲۸ کشورجهان انجام شد، به درخواست شفاهی مدیرکل آسیای غربی و شمال آفریقای وزارت خارجه، مقامات کشورش را برای لغو روادید با ایران قانع کند و بدین‌ترتیب نخستین سفیر کشوری شد که بلافاصله پس از لغو روادید یک‌جانبه ایران اقدام متقابل انجام داد. اما ایران و تونس چه اندازه برای گردشگران ۲ کشور اهمیت دارند و شرایط لغو روادید تونس برای گردشگران ایرانی چیست؟ عماد الرحمونی در گفت‌وگو با همشهری از تلاش‌های خود برای راه‌اندازی خط پروازی مستقیم ایران و تونس سخن گفته و ۲ شهر اصفهان و شیراز را شهرهایی اعلام کرده است که تونسی‌ها رویای دیدن آنها را دارند. جالب آنکه تلاش‌ها برای توسعه روابط گردشگری ایران و تونس در حالی با لغو روادید ۲ کشور آغاز شده است که به‌گفته سفیر تونس در تهران حجم مبادلات تجاری ایران و تونس ۴۰۰ هزار دلار، یعنی مبلغی معادل حدود ۲۴ میلیارد تومان در سال است.

سفیر تونس از شرط سفر بدون ویزا برای گراشگران ایرانی خبر داد | عماد الرحمونی: گردشگران ایرانی یک ماه در سال بدون ویزا به تونس سفر می کنند

آیا ایران پس از لغو روادید یک‌جانبه با تونس از شما درخواست اقدام متقابل کرد؟

لغو روادید صورت گرفته میان ایران و تونس با هدف افزایش تعاملات گردشگری صورت گرفت. وزارت امور خارجه ایران هم هیچ درخواست کتبی از تونس برای اقدام متقابل نداشت، ولی مدیرکل آسیای غربی و شمال آفریقا در وزارت امور خارجه ایران شفاهی از بنده خواست عمل متقابل انجام دهیم و با پیگیری صورت گرفته، روادید تونس هم برای ایرانی‌ها لغو شد.

جاذبه‌های ایران و تونس برای گردشگران چیست؟

۲ کشور از لحاظ تاریخی و فرهنگی ثروت زیادی دارند. کارتاژ در تونس، شبیه تخت جمشید در ایران است که قدمت آن به امپراتوری روم می‌رسد. غیروان هم نخستین مسجدی است که در تونس و در شهر غیروان احداث شده است. در شمال تونس جنگل و در جنوب صحرا و کویر قرار گرفته است. صحرای تونس به اندازه‌ای بکر است که فیلم جنگ ستارگان در یکی از آنها به نام صحرای تطاوی فیلمبرداری شد. دو سوم تونس هم در کنار دریا واقع شده و ایرانی‌ها علاقه زیادی به استفاده از پلاژهای ساحلی این کشور دارند. در مقابل مردم تونس علاقه زیادی به بازدید از شهرهای اصفهان و شیراز در ایران را دارند. بازدید از این شهرها برای آنها مثل یک رویاست.

آماری از تبادلات گردشگران ایران و تونس دارید؟

در حال حاضر تنها کمتر از ۱۰۰۰ ایرانی در سال به تونس سفر می‌کنند. از تونس هم گردشگران کمتری به ایران سفر می‌کنند. به همین دلیل ما اصرار داریم پرواز مستقیم یا چارتر میان ایران و تونس راه‌اندازی شود تا هم هزینه سفر به ۲ کشور برای گردشگران کاهش یابد و هم دسترسی گردشگران ۲ کشور تسهیل شود.

سفیر تونس از شرط سفر بدون ویزا برای گراشگران ایرانی خبر داد | عماد الرحمونی: گردشگران ایرانی یک ماه در سال بدون ویزا به تونس سفر می کنند

آیا درخواستی برای راه‌اندازی پرواز مستقیم میان ایران و تونس به مقامات ایرانی داده‌اید؟

زمانی که ماموریتم در ایران شروع شد، ملاقات‌هایی داشتم و با آقای امیر عبداللهیان، وزیر خارجه فقید درباره گسترش روابط اقتصادی مذاکره داشتیم. دراین دیدارها توجه ویژه‌ای به موضوع گردشگری شد. از همان زمان تلاش‌هایی برای راه‌اندازی پروازهای چارتر و سیستمی بین ۲ کشور داشتم، چون وقتی مسیر گردشگری باز شود و مردم بتوانند از کشورهای یکدیگر بازدید کنند، روابط اقتصادی هم توسعه می‌یابد. ۲ شرکت دولتی و خصوصی هواپیمایی در تونس وجود دارد که برای امسال، شرکت هواپیمایی خصوصی تونس از قبل تمام پروازها را فروخته است.

چرا از ایرلاین‌های ایرانی برای پرکردن خلأ پروازها و تسهیل تردد گردشگران استفاده نمی‌کنید؟

نمی دانم چرا دفاتر خدمات مسافرتی ایران خیلی پیگیر این موضوع نیست. آنها به بنده گفته‌اند که نتیجه خوبی از شرکت خصوصی هواپیمایی تونس گرفته‌اند. به آنها تأکید کردم از شرکت‌های هواپیمایی ایران برای پر کردن خلأ ظرفیت پرواز میان ۲ کشور استفاده کنند، ولی آنها جواب خاصی به این پیشنهاد نداده‌اند.

شرایط لغو ویزای تونس برای گردشگران ایرانی چیست؟

با لغو روادید که اخیرا اجرایی شد، گردشگران دو کشور می‌توانند ۲ بار در سال با ارائه بلیت رفت و برگشت به تونس و بالعکس سفر کنند و هر ۶ ‌ماه یک‌بار ۱۵ روز در تونس یا ایران اقامت داشته باشند.

هزینه‌های سفر به تونس چقدر است؟

بلیت پروازهای ترکیه به تونس ۹۰۰ یورو است. هتل‌ها هم بسته به ۳ یا ۴ ستاره بودن قیمت متفاوت دارند. البته در ۲ ماه جولای و آگوست، همزمان با ماه‌های تیر و مرداد، که اوج سفر گردشگران اروپایی و روس به تونس است، هزینه اقامت به‌شدت بالاست و اغلب هتل‌ها هم پر هستند. بهترین زمان سفر ایرانی‌ها به تونس نوروز است و غیراز بلیت هواپیما هزینه اقامت در تونس بسیار ناچیز است.

سفیر تونس از شرط سفر بدون ویزا برای گراشگران ایرانی خبر داد | عماد الرحمونی: گردشگران ایرانی یک ماه در سال بدون ویزا به تونس سفر می کنند

بیشترین تعداد گردشگران ایرانی که به تونس سفر کردند مربوط به چه دوره‌ای است؟

سال ۲۰۱۰ حدود ۵ هزار گردشگر ایرانی به تونس سفر کردند. این بیشترین تعداد سفر ایرانی‌ها به تونس بود.

نیازهای گردشگری ۲ کشور چیست؟

زیرساخت و تنوع مقاصد گردشگری است. ایران تنوع گردشگری بالایی دارد و شمال و جنوب این کشور مملو از ظرفیت است. در تونس هم هتل‌های بسیار زیادی ساخته شده است، اما چون مساحت کشور کم است تنها می‌تواند میزبان ۸ میلیون گردشگر باشد.

تعداد کل گردشگران تونس چقدر است؟

تونس ۱۲ میلیون جمعیت و سالانه ۶ میلیون گردشگر خارجی دارد. البته مساحت تونس قابل مقایسه با ایران نیست. از تونس هم ۶.۵ میلیون نفر در سال مسافرت می‌کنند که مقصد آنها هم بیشتر اروپا، فرانسه، ایتالیا و آلمان است. ترکیه هم تلاش زیادی برای جذب گردشگران تونس داشت و تونسی‌هایی که بیشتر برای سفر کاری و تجارت خارج می‌شوند به امارات می‌روند.

ایران را چطور دیدید؟

پیش از آمدن به ایران اطلاعاتم از این کشور از طریق رسانه‌های غربی و عربی بود، ولی وقتی برای نخستین بار به ایران آمدم به‌شدت تعجب کردم و متوجه شدم ایران کاملا برخلاف آن تصویری است که در رسانه‌ها ساخته شده است. از نظر من ایران هیچ فرقی با کشورهای اروپایی ندارد. خانواده من مردم ایران را بسیار دوست دارند و برای نخستین بار در تاریخ ماموریت‌های دیپلماتیک به من گفتند که تعطیلات سالانه را به جای بازگشت به تونس ترجیح می‌دهند در ایران بمانند. در زمان ماموریت در اروپا آنها منتظر تابستان بودند تا به تونس برگردند، اما این‌بار برخلاف همیشه می‌خواهند در ایران بمانند.

کد خبر 876856

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار گردشگری و ميراث فرهنگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۲۰:۵۲ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۴
    0 0
    مشکل اصلی از سفارتخانه ی ما هست در همه جای دنیا ، هیچ برنامه درست و درمونی برای جذب سرمایه گذار ، گردشگر ، معرفی کشور ایران و ظرفیت های موجود ، آشنا کردن با فرهنگ و راهنمایی آنها در داخل کشور و کمک به آنها برای پیدا کردن مکان مناسب برای سرمایه گذاری ، احداث شرکت ، فعالیت اقتصادی و .... از سفارتخانه انگلستان که شاهان ایران را به بازی میگرفتند کمی یادبگیرید ، سفارتخانه ها خیلی مهم هستند اگر کار کنند و بهانه نیاورند .