مصرف بالای داروهای ضدافسردگی در برخی کشورها ناشی از چندین عامل پیچیده است، از جمله شیوع بالای افسردگی و اضطراب،‌ افزایش آگاهی مردم، تغییرات فرهنگی،‌ انگ‌زدایی از بیماری روانی، فرهنگ کاری سخت، پیری جمعیت و...

داروهای ضدافسردگی

به گزارش همشهری آنلاین، مصرف روزانه داروهای ضدافسردگی در سطح جهان رو به افزایش است. اما نکته عجیب اینکه روند افزایشی در برخی کشورهای اروپایی، استرالیا، کانادا و حتی میان مردم اسرائیل رقم خورده و آنها را در لیست پرمصرف‌ترین‌ها قرار داده است. بر اساس اعلام World of Statistics در حال حاضر ایسلند، پرتغال و بریتانیا بزرگترین مصرف‌کنندگان داروهای ضدافسردگی جهان هستند. همین چند وقت پیش هم نام تعدادی از آنها در فهرست شادترین کشورهای جهان اعلام شد، از جمله ایسلند، استرالیا، اسرائیل، کانادا و... اما مردم‌شان سالانه هزینه‌های قابل توجهی را برای جلسات مشاوره‌درمانی، داروهای افسردگی و اضطراب پرداخت می‌کنند.

روزمرگی با استرس و افسردگی

World of Statistics در این باره اعلام کرده به ازای هر هزار نفر در ایسلند ۱۵۷.۳ نفر، در پرتغال ۱۵۰.۵ نفر، در بریتانیا ۱۳۸.۲ نفر، در کانادا ۱۳۴ نفر، در استرالیا ۱۲۷.۹ نفر، در اسپانیا ۹۸.۴ نفر، در نیوزلند ۹۶ نفر، در آلمان ۶۴ نفر، در اسرائیل ۶۱.۸ نفر، در فرانسه ۵۷.۶ نفر، در ترکیه ۵۲.۵ نفر، در هلند ۴۸.۵ نفر و در ایتالیا ۴۵.۵ نفر داروی ضد افسردگی مصرف می‌کنند.

این در حالی است که دیگر کشورهای اروپایی هم مصرف بالای این داروها را دارند اما نام‌شان در این فهرست گنجانده نشده است. از جمله سوئد که نتایج یک مطالعه منتشر شده در Statistics نشان می‌دهد که میزان مصرف در این کشور هم از حدود ۸۰ مصرف‌کننده به ازای هر هزار نفر در ۲۰۰۹، به حدود ۱۱۴ مصرف کننده در ۲۰۲۳ افزایش یافته است.

نتایج Statistics که یک نظرسنجی در اروپا (۲۰۲۲) هم نشان داد که در ایرلند، بریتانیا و ایتالیا بیش از نیمی از پاسخ‌دهندگان با استرس زندگی می‌کنند. یک پنجم از پاسخ‌دهندگان در اکثر کشورهای مورد بررسی هم از افسردگی رنج می‌برند. بیشترین احساس اضطراب هم در آلمان گزارش شد.

چرا مصرف این داروها بالاست؟

مصرف بالای داروهای ضدافسردگی در این کشورها ناشی از چندین عامل پیچیده است. از جمله شیوع بالای افسردگی و اضطراب،‌ افزایش آگاهی مردم، تغییرات فرهنگی،‌ انگ‌زدایی از بیماری روانی، فرهنگ کاری سخت، پیری جمعیت و...

طبق مطالعات، برخی از این کشورها سطح بالایی از افسردگی و اضطراب را گزارش کرده‌اند. به عنوان مثال در کشوری مثل ایسلند شیوع بالای اختلال عاطفی فصلی (SAD) وجود دارد که با زمستان‌های طولانی و تاریک این کشور تشدید می‌شود.

در کشورهای جنوب اروپا از جمله پرتغال و اسپانیا هم رکود اقتصادی، نرخ بالای بیکاری و استرس مالی در سال‌های اخیر با افزایش نرخ افسردگی مرتبط است.

مردم اسرائیل هم سطوح بالای استرس و اضطراب را تجربه می‌کنند، به دلایلی از جمله وضعیت ژئوپلیتیک این منطقه، درگیری‌های مداوم و تهدیدات امنیتی. زندگی تحت نگرانی‌های امنیتی مداوم، خدمت سربازی طولانی‌مدت و قرار گرفتن مکرر در معرض حوادث آسیب‌زا هم در این شرایط نقش داشته است.

استرس ناشی از کار و فشار ناشی از حفظ تعادل بین کار و زندگی می تواند به میزان بالاتر افسردگی کمک کند، به ویژه در کشورهایی که فرهنگ کاری سختی دارند. در کشورهایی مانند بریتانیا و آلمان هم استرس ناشی از کار و فشار ناشی از حفظ تعادل بین کار و زندگی نیاز به مداخلات بهداشت روانی را افزایش داده است.

کشورهای اروپایی با جمعیت سالخورده، مانند آلمان و فرانسه هم به دلیل عواملی مانند تنهایی، مشکلات سلامتی و انزوای اجتماعی در میان سالمندان، با افزایش نرخ افسردگی مواجه شده‌اند که منجر به استفاده بیشتر از داروهای ضد افسردگی می‌شود.

نسخه ایرانی‌ها هم داروی ضدافسردگی دارد

آمار مصرف داروهای ضدافسردگی در ایران دقیق اعلام نمی‌شود اما مصرف این داروها در کشور مشابه روند جهانی طی چند دهه گذشته افزایش یافته و این آمار در مناطق شهری بیشتر از روستاهاست. این در حالی است که ایران هم جزو کشورهای موفق در ادغام خدمات سلامت روان در سیستم‌های مراقبت‌های بهداشتی اولیه به شمار می‌رود و مراجعه برای روان‌درمانی بیشتر شده است.

گزارش منتشر شده در مجله مراقبت دارویی در سال ۲۰۲۰ درباره الگوهای نسخه‌نویسی در ایران نشان داد که داروهای ضدافسردگی جزو داروهای تجویز شده در کشور به‌ویژه در میان جوانان و میانسالان هستند.

کد خبر 879204
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بهداشت و درمان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha