مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۰:۲۴
۰ نفر

شهرری خطه‌ای پر از یادگاری‌های تاریخی و فرهنگی است. منطقه‌ای که سرتاسر آن با جاذبه‌های تاریخی پرشده و از گزینه‌های مناسب گردشگری برای مرور تاریخ ایران از دیرباز تا عصر معاصر محسوب می‌شود.

سنگ نگاره فتحعلی شاه

همشهری - سعیده مرادی: برج طغرل و سنگ نگاره فتحعلی شاه ۲ نمونه از اثار تاریخی قبله تهران هستند که بازدید از آنها خالی از لطف نیست.

برج طغرل

برج طغرل در قسمت شرقی شهر ری و در نزدیکی آرامگاه ابن بابویه قرار دارد. این بنا که یک مقبره قدیمی‌ است از بناهای به جای مانده از دوران سلجوقیان محسوب می‌شود.

جهت‌نما و ساعت آفتابی

این برج را می توان یادواره سردار سلجوقیان طغرل بیک سلجوقی دانست. برجی که در ساخت آن علاوه بر خشت و آجر، از ساروج استفاده شده است. برج طغرل ۲ در چوبی و طاق آجری در وسط آن دارد و در گذشته گنبدی هم داشته که درطول زمان از بین رفته است. در مورد کاربردهای این برج نظرات جالبی وجود دارد مثلا این برج حکم جهت‌نما را داشته و شب‌ها با روشن کردن آتش بر بالای آن، کاروانیان می‌توانستند مسیر ورود به شهر را تشخیص دهند. از سطح بیرونی بنا هم به عنوان ساعت آفتابی استفاده می‌شد. دسترسی به این برج با وسایل حمل و نقل عمومی آسان‌تر است.

نشانی: شهرری، شرق آرامگاه ابن‌بابویه

چطور برویم: بزرگراه آزادگان جنوب را به طرف شهرری ادامه دهید. روبه‌روی در شرقی آرامگاه شیخ صدوق (ابن بابویه) داخل خیابان شهید تقی‌پور به برج طغرل می‌رسید.

ساعت بازدید: ۸ تا ۱۷

امکانات: رستوران، سرویس بهداشتی، نمازخانه

سفر به قلب تاریخ از شهر ری

سنگ نگاره فتحعلی‌شاه

سنگ‌نگاره فتحعلی شاه یکی از آثار تاریخی مربوط به دوره قاجار است که فروردین سال ۱۳۷۸ ثبت ملی شد.

دورهمی فتحلی شاه و پسران

سنگ‌نگاره فتحعلی‌شاه روی کوهی ۲۰ تا ۳۰ متری واقع شده است. در این سنگ‌نگاره فتحعلی‌ شاه روی تختی شبیه به تخت طاووس نشسته و پسرانش از کوچک و بزرگ دور او جمع شده‌اند. این نقش‌برجسته دو کتیبه نیز دارد. در اطراف این سنگ‌نگاره ۲۴ پروژکتور رنگی وجود دارد تا جلوه‌ زیباتری به اثر ببخشد. این سنگ نگاره به مرور زمان دچار تخریب شده به همین دلیل بهتر است هنگام بازدید جانب احتیاط را رعایت کنید.

نشانی: شهرری، محدوده چشمه علی

چطور برویم: خود را به بزرگراه غیوری در شهر ری برسانید و از آنجا وارد خیابان ۲۲ بهمن شوید.

ساعت بازدید: آزاد

امکانات: سرویس بهداشتی، نیمکت‌ و زمین بازی کودکان

سفر به قلب تاریخ از شهر ری

کد خبر 879270
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار روز هفتم

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha