فصل برداشت میوه پاپایا همین روزهای تابستانی است. پاپایا که میوه‌ای استوایی و بومی مناطق گرمسیری است، برای نخستین بار در دزفول به ثمر رسیده است.

میوه پاپایا - میوه استوایی

به گزارش همشهری آنلاین این روزها این میوه که برای نخستین بار در دزفول کشت شده، به بار نشسته است. پاپایا در ایران به صورت عمده کشت نمی‌شود، بلکه به صورت اندک در استان سیستان و بلوچستان و خیلی کم در استان هرمزگان، خوزستان، یزد، بوشهر و نی‌ریز فارس کشت می‌شود. آمار نشان می‌دهد سطح زیر کشت پاپایا در استان سیستان و بلوچستان به ۲۵ هکتار می‌رسد.

پاپایا چه میوه‌ای است؟

پاپایا یا خربزه درختی، درختی است نسبتا کوچک، دارای یک تنه به ارتفاع ۴ تا ۱۰ متر و برگ‌هایی منشعب و بزرگ به ابعاد ۵۰ تا ۷۰ سانتیمتر. میوه این گیاه بزرگ و اندازه آن ۱۵ تا ۴۵ سانتیمتر در طول و قطر آن ۱۰ الی ۳۰ سانتیمتر بوده و ظاهر آن شبیه یک کپسول است. رنگ میوه در ابتدا سبز رنگ و موقعی که رسیده باشد زرد کهربایی تا کمی نارنجی است. درخت پاپایا رشد سریعی داشته و پس از سه سال از زمان کاشت تولید میوه می‌کند. این درخت متعلق به مناطق معتدل و گرمسیر است و در دمای پایین‌تر از منفی ۲ درجه دچار مشکل شده یا به کلی از بین میرود. این گیاه نیاز به خاک‌های ماسه ای و با زهکشی مناسب دارد و در صورت انباشته شدن آب پای درخت طی ۲۴ ساعت از بین خواهد رفت.

خواص میوه پاپایا

خواص و فواید پاپایا بسیار زیاد است. این میوه حاوی آنزیمی به نام پاپایین است. این آنزیم زنجیره‌های پروتئینی ماهیچه‌های گوشت را می‌شکند و هضم آن را ساده‌تر می‌کند. پاپایا سرشار از آنتی اکسیدان‌هایی مانند کاروتنوئید و لیکوپن، فیبر، انواع ویتامین مانند ویتامین آ و ث و مواد معدنی است.بر اساس تحقیقات، لیکوپن و ویتامین ث از بیماری‌های قلبی پیشگیری می‌کنند. از آنجا که پاپایا سرشار از آنتی اکسیدان و ویتامین است، می‌تواند بیماری‌های قلبی را دور کند و اثر محافظتی کلسترول خوب با نام HDL را افزایش دهد.کاروتنوئیدهای موجود در این میوه مانع از چسبیدن و رسوب کلسترول در دیواره رگ‌های خونی می‌شود و می‌تواند از سکته‌های قلبی جلوگیری کند. فیبر موجود در این میوه هم کلسترول بد خون را کاهش می‌دهد.
تقویت سیستم ایمنی بدن، کمک به سلامت سیستم گوارش و بهبود هضم، تقویت قوه بینایی، پیشگیری از سرطان از دیگر خواص این میوه است.

پراکندگی میوه پاپایا

پاپایا گیاه بومی آمریکای مرکزی، مکزیک و مناطق شمالی آمریکای جنوبی است و در نقاط مختلفی از دنیا کاشته شده و تطبیق پیدا کرده‌است. این مناطق شامل جزائر کارائیب، فلوریدا، تگزاس، کالیفرنیا، هند، استرالیا، مالزی، اندونزی، فیلیپین، هاوایی و بسیاری مناطق گرمسیری و نیمه‌گرمسیری دیگر هستند.

میوه استوایی در جنوب ایران

پاپایا در منطقه جنوب شرق ایران و در منطقه سرباز استان سیستان و بلوچستان به عمل می‌آید. علاوه بر کشت این میوه در استان سیستان و بلوچستان، هرمزگان، خوزستان، یزد، بوشهر و فارس سال گذشته گلخانه پاپایا در محل مجتمع گلخانه ای امام رضا (ع) خراسان شمالی، به عنوان کاری تحقیقاتی و تجاری در ۷ هزار متر مربع و ۱۱۰۰ اصله نهال راه‌اندازی شد و هم اکنون به مرحله تولید رسیده است. درختچه پاپایا در گلخانه تا ۴ متر ارتفاع دارد و ارتفاع آن در فضای آزاد تا ۱۰ متر می‌رسد و از هر درختی می‌توان بین ۸۰ تا ۱۰۰ کیلوگرم محصول برداشت کرد.

بیشتر بخوانید:
تصاویری از پرورش یک میوه‌ استوایی برای نخستین‌بار در دزفول | ویدئو

کد خبر 879714

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار خوزستان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha