مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۲۱ شهریور ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۴
۰ نفر

اگر شما هم جزو کسانی هستید که دوست دارید شب‌ها تا دیروقت بیدار بمانید و برایتان مهم هم نیست که چند ساعت در طول شب بخوابید، باید بگوییم که دیر خوابیدن و داشتن خواب ناکافی می‌تواند پیامدهای جسمی و روانی زیادی برایتان داشته باشد.

عکس های شب بیداری

به گزارش همشهری‌آنلاین، اگر شما هم جزو کسانی هستید که دوست دارید شب‌ها تا دیروقت بیدار بمانید و برایتان مهم هم نیست که چند ساعت در طول شب بخوابید، باید بگوییم که دیر خوابیدن، زیاد بیدار ماندن و خواب ناکافی در طول شب می‌تواند پیامدهای جسمی و روانی زیادی برایتان داشته باشد.

مطالعات جدید نشان می‌دهد که شب‌زنده‌داری مداوم به طور چشمگیری خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را افزایش می‌دهد و احتمال بروز بیماری‌های قلبی و عروقی را افزایش می‌دهد. اما دیابت و بیماری های قلبی، تنها پیامد شب‌بیداری‌ها نیستند. بیماری‌های دیگری هم در کمین‌تان است که بهتر است درباره آنها آگاهی داشته باشید و خواب‌تان را تنظیم کنید تا زندگی جسمی و روانی سالمی داشته باشید.

خستگی زیاد و بی‌حوصلگی: بی‌خوابی، کاهش کیفیت خواب و بی‌نظمی در چرخه خواب می‌تواند به کاهش انرژی و تمرکز در طول روز منجر شود و باعث شود در طول روز عصبی باشید و حتی حوصله خودتان را نداشته باشید.

کاهش زیبایی پوست: کم‌خوابی حتی می‌تواند باعث کاهش میزان زیبایی شما شود. چراکه رنگ‌تان پریده می‌شود، پوست‌تان کدر می‌شود و صورت‌تان شادابی همیشه را ندارد.

تضعیف سیستم ایمنی: بی‌خوابی می‌تواند سیستم ایمنی بدن را تضعیف کند و احتمال ابتلا به عفونت‌ها و بیماری‌ها را افزایش دهد.

مشکلات قلبی‌ و عروقی: خواب ناکافی با افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی مانند فشار خون بالا، بیماری عروق کرونر و حملات قلبی مرتبط است.

اضافه وزن و چاقی: دیر خوابیدن می‌تواند بر اشتهای فرد تأثیر بگذارد. تحقیقات نشان داده که دیرخواب ها یا شب‌بیدارها بیشتر غذاهای ناسالم مصرف می‌کنند. همچنین افرادی که کمتر از ۶ ساعت در شب می‌خوابند، ۳۰ درصد بیشتر از دیگران دچار اضافه وزن و چاقی می‌شوند.

وقتی شب‌ها دیر می‌خوابید این بلاها سرتان می‌آید

ابتلا به دیابت: اختلال در چرخه خواب و بیداری می‌تواند تعادل هورمونی را بر هم بزند و منجر به افزایش اشتها و چاقی شود. همین مورد خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را نیز افزایش می‌دهد. چون بدن به دلیل کم‌خوابی در استفاده از گلوکز و تبدیل آن به انرژی ناتوان می‌شود.

کاهش عملکرد مغز: بیدار ماندن طولانی‌مدت در شب باعث کاهش تمرکز، ضعف حافظه و اختلال تصمیم‌گیری می‌شود. شب‌هایی که کم می‌خوابید، خود را روز بعدش امتحان کنید. آیا کارهای روزمره را کندتر از همیشه انجام نمی‌دهید؟ آیا فکر نمی‌کنید در محل کار، مغزتان نمی کشد و مشکلی وجود دارد؟ یکی از مهم‌ترین دلایل این موضوع، دیر خوابیدن و خواب ناکافی است.

اختلالات روانی: بی‌خوابی طولانی‌مدت می‌تواند باعث اضطراب، افسردگی، افزایش استرس و احساس غم شود. یک فرد برای شاد بودن یا غمگین نبودن نیاز به ترشح هورمون دوپامین دارد. وقتی هر شب دیر می‌خوابید و خواب کافی هم ندارید، این هورمون دیگر تولید نمی‌شود و درنتیجه بدن با کمبود آن مواجه می‌شود و در طول روز بدون آنکه دلیلش را بدانید، احساس غم می‌کنید. بنابراین اگر کمتر از ۶ ساعت می‌خوابید، بهتر است در ساعت خواب خود تجدید نظر کنید.

کاهش میل جنسی: خوب است بدانید که کم خوابیدن بر روی عمکرد جنسی افراد هم تاثیر می‌گذارد. کم‌خوابی و استراحت ناکافی باعث کاهش سطح هورمون‌هایی مانند تستوسترون و افزایش استرس می‌شود که هر دو می‌توانند میل جنسی را کاهش دهند. همچنین خستگی و کاهش انرژی ناشی از کم‌خوابی باعث کاهش تمایل به فعالیت‌های جنسی می‌شود.

بیشتر بخوانید؛

افزایش خطر ابتلا به سرطان: برخی مطالعات نشان می‌دهند که اختلال در ریتم شبانه‌روزی بدن می‌تواند با افزایش خطر ابتلا به برخی سرطان‌ها مانند سرطان پستان و سرطان روده مرتبط باشد. شاید بپرسید خواب ناکافی چه ارتباطی به سرطان پستان یا روده دارد؟! بهتر است بدانید خواب ناکافی می‌تواند به تغییر در سطح هورمون‌ها مانند ملاتونین و استروژن منجر شود. ملاتونین که هورمون کمکیِ تنظیم خواب است، دارای خواص ضدسرطانی هم است و طبیعی است که کاهش سطح ملاتونین می‌تواند باعث افزایش خطر ابتلا به سرطان پستان شود. تغییرات در ترشح استروژن هم می‌تواند با افزایش خطر ابتلا به سرطان پستان مرتبط باشد. علاوه بر این، افرادی که خواب کافی ندارند ممکن است به دلیل خستگی، فعالیت بدنی کمتری داشته باشند و به غذاهای ناسالم تمایل پیدا کنند. این تغییر در سبک زندگی می‌تواند به چاقی و افزایش خطر سرطان‌های مرتبط با چاقی مثل سرطان پستان کمک کند. خواب ناکافی همچنین می‌تواند منجر به اختلال در متابولیسم و افزایش سطح قند خون و چربی‌های خون شود. این تغییرات می‌تواند به افزایش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ و دیگر مشکلات متابولیکی مرتبط با سرطان کمک کند. پس بهتر است ساعت خواب و بیدار شدن‌تان را جدی بگیرید و با آن شوخی نکنید.

کد خبر 880429
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha