سن بلوغ دختران در همه کشورهای جهان در چند دهه اخیر با سرعت نگران‌کننده‌ای در حال پایین آمدن است و دانشمندان در تلاشند که توضیحی برای این پدیده پیدا کنند.

Musk ambrette

به گزارش همشهری آنلاین یک بررسی جدید نشان می‌دهد ترکیبی که در طیف گسترده‌ای از فراورده‌ها - از لوازم آرایشی گرفته تا خوشبوکننده‌های هوا گرفته تا مواد شوینده و صابون‌ها - یافت می‌شود، ممکن است باعث ارسال پیامی به ناحیه از مغز شود که آغازکننده روند بلوغ است.

این اولین باری است که پژوهشگران تأثیر احتمالی مواد شیمیایی محیطی بر مغز را برای توضیح شایع شدن بلوغ زودرس دختران بررسی می‌کنند.

بلوغ زودرس چه در دختران- شروع بلوغ پیش از ۸ سالگی و چه در پسران- شروع بلوغ پیش از ۹ سالگی ممکن است اثراتی بر سلامت این افراد بگذارد که تا دوران بزرگ‌سالی ادامه پیدا می‌کند، ازجمله افزایش خطر ابتلا به سرطان پستان، دیابت و بیماری قلبی. بلوغ زودرس همچنین می‌تواند منجر به کوتاه شدن قد در دختران و پسران شود.

یک بررسی اخیر در دانشکده بهداشت عمومی تی‌اچ چن دانشگاه هاروارد نشان داد که ۱۵.۵ درصد از دختران قاعدگی‌های اولیه را در کمتر از ۱۱ سالگی تجربه می‌کنند- و ۱.۴٪ دختران پیش از ۹ سالگی قاعده می‌شوند.

پیش‌ازاین، دانشمندان دلایلی احتمالی ازجمله چاقی، رژیم غذایی، وضعیت اجتماعی-اقتصادی و قرار گرفتن در معرض احتمالی با موادی مانند فتالات که می‌توانند کارکرد هورمون‌های جنسی را مختل کنند، برای توضیح این شیوع بلوغ زودرس دختران پیشنهاد کرده بودند.

یک عامل محیطی دخالت دارد

دکتر ناتالی شاو، فوق‌تخصص غدد درون‌ریز کودکان در موسسه علوم بهداشتی محیطی در شهر دورهام در ایالت کارولینای شمالی و یکی از سرپرستان بررسی جدید رابطه میان بلوغ زودرس و اضافه‌وزن در دختران کم‌سن ر تائید می‌کند، اما می‌گوید تجربه بالینی نشان می‌دهد که فقط دختران دچار اضافه‌وزن یا چاقی نیستند که بلوغ زودرس پیدا می‌کنند.

به گفته دکتر شاو درحالی‌که زمان بلوغ ممکن است حداقل تا حدی به ژنتیک بستگی داشته باشد، تغییرات سریعی در سن بلوغ دختران «:۱۰۰٪ به عوامل محیطی» اشاره دارند به همین علت پژوهشگران بوده‌اند که معمولاً کودکان در معرض آن قرار می‌گیرند و می‌تواند چنین تغییری را ایجاد کند

دکتر شاو همکارانش برای یافتن این ماده با درآمیختن ۱۰۰۰۰ ترکیب در یک بانک حاوی داروها، مواد شیمیایی محیطی و مکمل‌های غذایی دارای مجوز، چندین ترکیب را یافتند که ممکن است بر زمان بلوغ تأثیر بگذارند

اما به نظر این پژوهشگران ، کودکان به احتمال زیاد تنها در معرض یکی از آنها قرار می‌گیرند: مشک آمبرت.(Musk ambrette)

مُشک آمبرت، یک مُشک مصنوعی است که در صنعت عطرسازی کاربرد دارد، می‌تواند روی گیرنده‌های مربوط به بلوغ در هیپوتالاموس بچسبد که منجر به آزاد شدن GnRH یا هورمون آزادکننده گنادوتروپین شود. این هورمون با تأثیر بر هیپوفیز باعث آزاد شدن گنادوتروپین (هورمون‌های محرک غدد جنسی)‌ از آن می‌شود و این هورمون‌ها هم در نهایت باعث افزایش تولید هورمون‌های جنسی مانند تستوسترون، استروژن و پروژسترون و شروع روند بلوغ می‌شوند.

مشک آمبرت به طور گسترده در عطرهای ارزان‌قیمت یا تقلبی و سایر محصولات مراقبت شخصی معطر استفاده می‌شود. اما محققان خاطرنشان کردند که در بررسی‌های فاضلاب و بدن ماهی‌های آب شیرین نیز مشاهده شده است.

گام‌های بعدی پژوهشگران

گام بعدی این پژوهشگران، آزمایش تأثیر مشک آمبرت بر سلول‌های هیپوتالاموس انسان و لارو گورخرماهی بود. آنها دریافتند که هم در لارو ماهی و هم در سلول‌های انسان، این ترکیب باعث تولید GnRH می‌شود.

دکتر شاو می‌گوید مطالعه و همکارانش فقط نخستین قدم است و پژوهش‌های بعدی باید تأثیر مشک آمبرت را بر روی پستاندارانی مانند جوندگان و میزان‌های خونی این ماده در انسان‌ها بررسی کنند.

درعین‌حال او پیشنهاد می‌کند تا زمانی که اطلاعات کامل‌تری در این زمینه در دست نیست، والدینی که نگران بلوغ زودرس فرزندانشان هستند، هنگام انتخاب لوازم آرایشی، عطرها و سایر فراورده‌های مراقبت شخصی مراقب وجود مشک آمبرت در فهرست مواد تشکیل‌دهنده این محصولات باشند.

یک توصیه ساده‌تر این است از فراورده‌های مراقبت شخصی استفاده کنید که رایحه قوی نداشته باشند.

منبع: ان‌بی‌سی نیوز

کد خبر 880530
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha