پنجشنبه ۲۲ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۸:۰۷
۰ نفر

در دهه ۴۰ که همه امکانات رفاهی و تفریحی پایتخت در مرکز شهر خلاصه می شد کسی تصور نمی کرد یکی از مدرن‌ترین سینماها در بخش غربی شهر ساخته شود.

سینما المپیک

همشهری آنلاین- سروش جنابی: سینما المپیک را می‌توان یکی از مجلل‌ترین سینماهایی دانست که از اوایل دهه ۴۰ شمسی در تهران به یادگار مانده و با اینکه بیش از ۶ دهه از عمرش گذشته هنوز جزء مدرن ترین سینماهای تهران به شمار می رود.

خواندنی‌های بیشتر را اینجا دنبال کنید

در دهه ۴۰ که همه امکانات رفاهی و تفریحی پایتخت در مرکز شهر خلاصه می شد کسی تصور نمی کرد یکی از مدرن ترین سینماها در بخش غربی شهر ساخته شود. سینما المپیک را می‌توان یکی از مجلل‌ترین سینماهایی دانست که از اوایل دهه ۴۰ شمسی در تهران به یادگار مانده و با اینکه بیش از ۶ دهه از عمرش گذشته هنوز جزو مدرن ترین سینماهای تهران به شمار می رود.

سینما المپیک همزمان با احداث شهرک المپیک و در دل این شهرک قدیمی ساخته شد و تردیدی وجود ندارد که نخستین سینمای غرب پایتخت است. نصرالله حدادی، تهران‌پژوه، بر خلاف بسیاری از منابع مکتوب، معتقد است این سینما در دهه ۵۰ و بعد از افتتاح مجموعه ورزشی آزادی ساخته شده و این ماجرا با برگزاری بازی‌های آسیایی در تهران بی‌ارتباط نبوده است: «وقتی مجموعه ورزشی آزادی ساخته شد، تهران آرام آرام خودش را برای برگزاری بازیهای آسیایی ۱۹۷۴ و میزبانی از انبوه ورزشکاران خارجی آماده می کرد. شهرک دهکده المپیک هم به صورت هتلینگ ساخته شد تا بخشی از آن مسکونی و بخشی دیگر، محل اسکان ورزشکاران خارجی باشد. سینما المپیک در بخش دوم ساخته شد تا یک مجموعه نسبتا کامل در اختیار ورزشکاران آسیایی قرار بگیرد. بنا بر این، سینمای المپیک به عنوان نخستین سینمای غرب پایتخت در ابتدای دهه ۵۰ ساخته شده است.»

سینما المپیک به واسطه دور بودن از مرکز تهران صرفا در جریان برگزاری بازیهای آسیایی تهران مورد توجه قرار گرفت و بعد از پایان بازی‌های آسیایی مهجور ماند. این سینما در سال‌های بعد از پیروزی انقلاب برای مدتی متروکه بود اما در سال ۱۳۸۸ بازسازی شد و در دسترس مردم قرار گرفت.

حدادی درباره فراز و فرودهای نخستین سینمای غرب تهران می گوید: «سینما المپیک که ساختار مدرنی دارد و گفته می شود توسط طراحان خارجی ساخته شده در سال‌های ابتدایی که غرب تهران جمعیت قابل اعتنایی نداشت روزگار آرامی را سپری کرد اما بعدها به محل اکران فیلم های مهم تبدیل شد. مزیت مهم سینما المپیک این بود که کنار باغ ها و رودخانه کن واقع شده بود و عده ای بعد از تفریح و تفرج برای تماشای فیلم سینمایی وارد آن می شدند.»

این تهران‌پژوه می‌ افزاید: «با گذشت زمان و افزایش روزافزون جمعیت غرب تهران، سینما المپیک هم آرام آرام از انزوا خارج شد و بعد از مرزبندی مناطق تهران و جدایی از منطقه ۵ و الحاق به منطقه ۲۲ از نظر جغرافیایی موقعیت مطلوبی پیدا نکرد و به اندازه سینماهای مرکز شهر مورد توجه قرار نگرفت. سینما المپیک تا قبل از ظهور پردیس های سینمایی، یکی از مدرن ترین و مجلل ترین سینماهای تهران بود و هنوز هم از امکانات قابل اعتنایی بهره می برد.»

کد خبر 880579

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha