مردان کمتر حس غم و اندوه را بروز می‌دهند و این حس اندوه می‌تواند با خشم، تحریک‌پذیری یا پرخاشگری آشکار شود.

افسردگی تابستانی

به گزارش همشهری آنلاین ، مردان خودشان را درگیر کار می‌کنند تا از احساسات دور شوند و با بیش از حد کار کردن به فرسودگی شغلی دچار شوند. مواجهه مردان با افسردگی غالبا متفاوت از مواجهه زنان است، زیرا مردان با فشارها و هنجارهای اجتماعی متفاوتی مواجه‌اند.

توقعات کلیشه‌ای که جامعه از مردان دارد سبب می‌شود در برخی موارد آن‌ها کمتر کمک بگیرند، حتی گاهی ممکن است درمورد این اختلال سوءتعبیر داشته باشند. در این گزارش با استناد به نظر برخی روان‌شناسان، به ۱۵ نشانه افسردگی در مردان اشاره می‌شود.

۱. تحریک‌پذیری: مردان کمتر حس غم و اندوه را بروز می‌دهند و این حس اندوه می‌تواند با خشم، تحریک‌پذیری یا پرخاشگری آشکار شود.

۲. بی‌حسی عاطفی: مردان ممکن است به جای بروز غم یا گریه آشکار، دچار بی‌احساسی یا بی‌حسی عاطفی شوند.

۳. کناره‌گیری: مردان ممکن است بیش از دیگران منزوی شوند و از فعالیت‌ها و روابط اجتماعی کناره‌گیری کنند.

۴. اختلال در تمرکز: مشکل در تمرکز، تصمیم‌گیری یا به خاطر سپردن جزئیات هم می‌تواند نشانه افسردگی باشد.

۵. رفتارهای خطرناک: مردان ممکن است برای مقابله با احساساتشان رفتارهای پرخطری مانند قمار، رانندگی بی‌دقت یا دیگر رفتارهای تکانشی و عجولانه بروز دهند.

۶. مصرف مواد مخدر: افزایش مصرف الکل یا مواد مخدر نوعی راه فرار برای مبارزه با افسردگی است.

۷. اختلالات خواب: اختلالات خواب،‌ مانند بی‌خوابی، پرخوابی یا زود از خواب بیدارشدن از علائم افسردگی است و در مردان بیش از زنان گزارش شده است.

۸. خستگی: خستگی مداوم یا کمبود انرژی، حتی پس از خواب کافی، ممکن است نشانه افسردگی باشد.

۹. تغییر در اشتها یا وزن: ممکن است در عادت‌های غذایی مردانی که افسردگی دارند تغییرات قابل توجهی مشاهده شود.

۱۰. درد: مردان درمورد سلامت جسمی‌شان حرف می‌زنند اما از گفت‌وگو درمورد مسائل عاطفی اجتناب می‌کنند. گاهی اوقات افسردگی در آن‌ها به‌شکل علائم فیزیکی مانند سردرد، مشکلات گوارشی یا دردهای بدون دلیل آشکار می‌شود.

برخی علائم دیگر نیز وجود دارند که ممکن است چندان آشکار نشوند و از دید اطرافیان پنهان بمانند که برخی از آنها عبارتند از:

۱۱. بی‌قراری: مردان ممکن است بدون دلیل واضح و مشخص بی‌قرار یا آشفته شوند.

۱۲. به تعویق انداختن کارها: به تعویق انداختن کارها و اجتناب از انجام وظایف، به‌خصوص کارهایی که نیازمند تلاش و تمرکز است، ممکن است از کمبود انگیزه ناشی از افسردگی خبر دهد.

۱۳. نداشتن انگیزه: مردان شاید درمورد احساس ناامیدی یا گناه آشکارا صحبت نکنند، اما درعمل انگیزه‌شان به‌شکل چشمگیری کاهش پیدا می‌کند.

۱۴. کار بیش از حد: از سوی دیگر مردان خودشان را درگیر کار می‌کنند تا از احساسات دور شوند و با بیش از حد کار کردن به فرسودگی شغلی دچار شوند.

۱۵. ورزش بیش از حد: برخی مردان ممکن است افسردگی‌شان را با ورزش خیلی زیاد جبران کنند تا حس بهتری داشته باشند.

راه‌های درمان افسردگی مردان

صحبت کردن با مردی که افسردگی دارد چالش‌برانگیز است، اما می‌توان با دقت و همدلی این کار را انجام داد. متخصصان توصیه می‌کنند که انتخاب زمان و مکان مناسب، همدلی کردن، پرهیز از حدس و گمان حین گفت‌وگو، گوش دادن به بیان احساسات او و اطمینان دادن به اینکه کنارش هستید، نکات مهمی به شمار می‌روند. در این راه باید صبوری پیشه کنید و بگذارید مشکلاتش را با سرعت دلخواه و آن‌طور که می‌خواهد مطرح کند، همچنین باید به مرزها و حریم خصوصی‌اش احترام بگذارید.

افسردگی را می‌توان به شکل‌های مختلف ازجمله‌ روان‌درمانگری فردی، گروهی و یا روانکاوی درمان کرد. درمانگر باتجربه و خبره می‌تواند با ایجاد فضای امن به فرد افسرده کمک کند تا مشکلش را رفع کند.

اگر با مشکلات حاد دست‌وپنجه نرم می‌کنید یا به خودکشی می‌اندیشید، حتما از متخصص کمک بگیرید.

کد خبر 881873

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha