سه‌شنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۹:۴۲
۰ نفر

محققان هشدار می‌دهند که ابر میکروب‌های مقاوم به آنتی بیوتیک می‌توانند تا سال ۲۰۵۰ باعث مرگ ۳۹ میلیون نفر شوند. این ابر میکروب‌های مقاوم به آنتی بیوتیک از سال ۱۹۹۰ به‌ طور مستقیم هر سال حدود یک میلیون نفر را می‌کشند.

آنتی بیوتیک

همشهری آنلاینآرش نهاوندی: مقاومت میکروب‌ها در برابر اثر آنتی بیوتیک در حال حاضر میلیون‌ها نفر را در سراسر جهان می‌کشد، اما طبق یک مطالعه بزرگ جدید ، مرگ بر اثر این عارضه ممکن است بین سال‌های ۲۰۲۱ تا ۲۰۵۰ به میزان ۶۸ درصد افزایش یابد.

به گزارش یورو نیوز، بر اساس یک مطالعه مهم جدید که چند روز قبل از برگزاری گردهمایی رهبران جهانی در نیویورک برای امضای معاهده برای مبارزه با تهدید فزاینده بهداشت عمومی نتایج آن انتشار یافته، بیش از ۳۹ میلیون نفر در سراسر جهان ممکن است در ۲۵ سال آینده به دلیل عفونت‌های مقاوم به آنتی بیوتیک جان خود را از دست بدهند و ۱۳۰ میلیون نفر دیگر ممکن است به دلایل مرتبط جان خود را از دست بدهند.

مقاومت ضد میکروبی (AMR) زمانی رخ می‌دهد که باکتری‌ها یا سایر عوامل بیماری‌زا به حدی تکامل می‌یابند که آنتی‌بیوتیک‌ها دیگر در برابر آن‌ها مؤثر نیستند. این زمانی اتفاق می‌افتد که افراد از آنتی‌بیوتیک‌ها در پزشکی و دامداری و کشاورزی بیش از حد استفاده کنند.

طبق مطالعه جدید منتشر شده در مجله لنست، این به اصطلاح ابر میکروب‌ها درمان عفونت‌ها را سخت‌تر می‌کنند، این ابر میکروب‌های مقاوم به آنتی بیوتیک از سال ۱۹۹۰ به‌ طور مستقیم هر سال حدود یک میلیون نفر را می‌کشند.

خطرات مقاومت ضد میکروبی در حال افزایش است. تا سال ۲۰۵۰، ممکن است سالانه ۱.۹۱ میلیون مرگ به طور مستقیم بر اثر این عارضه و ۶.۳۱ میلیون مرگ ناشی از علل مرتبط با مقاومت ضد میکروبی رخ دهد.

بیشتر بخوانید:

هیچ جای دنیا به اندازه ایران آنتی‌بیوتیک‌ها در دسترس نیست

کشنده‌ترین ابر میکروب‌هایی که دانشمندان نگران آن هستند

محققان این تحقیق بزرگ در مطالعات خود دریافتند از سال ۱۹۹۰ تا ۲۰۲۱، مرگ و میر ناشی از مقاومت ضد میکروبی در میان کودکان کمتر از ۵ سال تقریبا ۶۰ درصد کاهش یافته، اما برای بزرگسالان ۷۰ سال و بالاتر بیش از ۸۰ درصد افزایش یافته است. این به این دلیل است که برنامه‌های واکسیناسیون و سایر اقدامات پیشگیری و کنترل عفونت از کودکان محافظت می‌کنند از سویی دیگر افزایش جمعیت سالخورده در بسیاری از کشورها، افراد مسن را آسیب‌پذیر می‌کنند. این تحلیل نشان می‌دهد که افراد مسن در سال‌های آینده همچنان بار افزایش تعداد مرگ و میر بر اثر بیماری‌ها را متحمل خواهند شد.

رامانان لاکسمینارایان، سرپرست مؤسسه تحقیقاتی وان هلت، می‌گوید: صرف نظر از جایی که مردم در کجا زندگی می‌کنند، در صورت انجام مراحل درمانی، شیمی‌درمانی سرطان و در صورت بستری شدن در بیمارستان، به آنتی‌بیوتیک نیاز خواهند داشت، زیرا همه در معرض خطر عفونت باکتریایی هستند. او می‌افزاید: آنتی‌بیوتیک‌ها به دلیل مقاومت دارویی دیگر به طور قابل اعتمادی کار نمی‌کنند. بیست سال پیش، احتمال مرگ بر اثر مقاومتابر میکروب‌ها آنتی بیوتیک یک در ۱۰۰ و شاید کمتر از آن بود. اما امروزه، این احتمال یک در سه یا یک در چهار است، و این همه جنبه‌های دیگر پزشکی مدرن را بسیار خطرناک‌تر می‌کند.

احمد اوگول، معاون استراتژی بهداشت جهانی در بنیاد سازمان ملل و سرپرست سابق مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آفریقا نیز می‌گوید: مقاومت ابر میکروب‌ها و باکتری‌ها در برابر آنتی بیوتیک واقعا یک بیماری همه گیر بسیار خاموش است و در حال رشد است. توجه ما در حال حاضر باید روی آن متمرکز باشد.

انتظار می‌رود که مردم آسیای جنوبی از جمله هند، پاکستان و بنگلادش و همچنین سایر بخش‌های جنوب و شرق آسیا، جنوب صحرای آفریقا و آمریکای لاتین و دریای کارائیب از نظر میزان مرگ و میر بر اثر مقاومت میکروبی در برابر آنتی بیوتیک آسیب جدی ببینند.

کد خبر 882221
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بهداشت و درمان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha