مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۵
۰ نفر

فردی که به اندازه کافی در طول شبانه روز استراحت ندارد دچار عوارضی نظیر مه مغزی، بدن درد، سردرد و خستگی می‌شود که از علائم رایج خستگی مزمن هستند. این فرد برای دستیابی به استراحت کامل باید تغییراتی در سبک زندگی خود ایجاد کرده و از یک سری شیوه‌های موثر تبعیت کند تا جسم و جان او از هر نظر استراحت کند.

مرد خسته

همشهری آنلاینآرش نهاوندی: اصطلاح «هفت ستون استراحت» توسط دکتر ساندرا دالتون اسمیت، نویسنده کتاب «استراحت مقدس» با این ایده که برای بازسازی واقعی توان جسم و روح به استراحت فیزیکی، ذهنی، خلاق، حسی، معنوی، عاطفی و اجتماعی نیاز دارید، ابداع شده است. روزنامه سان، در گزارشی به طور مشروح به این ۷ شیوه پرداخته است.

استراحت فیزیکی

بدون خواب کافی در معرض خطر تعدادی از اختلالات سلامتی قرار می‌گیریم. استراحت فیزیکی دو نوع است یا غیرفعال شامل خوابیدن یا فعال که شامل فعالیت‌های ترمیمی مانند یوگا یا ماساژ است که به بهبود گردش خون و انعطاف پذیری کمک می‌کند. بدون خواب کافی، در معرض خطر اختلالاتی مانند فشار خون بالا، دیابت نوع ۲، بیماری قلبی و غیره قرار خواهیم گرفت. در همین حال، استراحت فعال می‌تواند به کاهش استرس فیزیکی مانند تنش عضلانی کمک کند. سعی کنید تا جایی که می‌توانید بدن خود را شل کنید تا خواب بهتری داشته باشید. دکتر دالتون اسمیت می گوید: برای دستیابی بهتر به این هدف به ارگونومی محل کار خود و اینکه صندلی و کامپیوتر شما چگونه تنظیم شده‌اند و چگونه می‌توانند بر وضعیت بدن شما تاثیر بگذارند، توجه کنید.

استراحت ذهنی

دکتر دالتون اسمیت یک کارمند اداری را توصیف می‌کند که به استراحت ذهنی نیاز دارد وی هفت ساعت در شب می‌خوابد، با یک قهوه بزرگ انرژی می‌گیرد و سر کار می‌آید، تحریک پذیر است و به راحتی حواسش پرت می‌شود . شب‌ها نیز او در تلاش است چراغ را خاموش کند و بخواب برود. دکتر دالتون اسمیت می گوید که این فرد باید در طول روز استراحت های کوتاهی داشته باشد تا از سرعت فعالیت ذهنش کم کند. او می‌گوید: تکنیک‌های استراحت ذهنی می‌تواند شامل نگه داشتن یک دفترچه یادداشت در کنار تخت برای یادداشت افکار آزاردهنده باشد. ابی راولینسون، روان‌درمانگر، نویسنده کتاب «بازپس گیری شما»، نیز در این باره می‌گوید: مدیتیشن و افزایش زمان دوری از فناوری می‌تواند از اشتغالات ذهنی کم کند.

استراحت حسی

ترافیک، مکالمات دیگران یا چراغ‌های روشن دفتر می‌تواند منجر به اضافه بار حسی شود، یعنی زمانی که مغز برای پردازش حجم اطلاعات دریافتی از حواس پنج‌گانه تلاش می‌کند، اتفاقاتی در پیرامون رخ می‌دهد می‌تواند تمرکز آن را دچار اختلال کند. ابی راولینسون می‌گوید: افرادی که به استراحت حسی نیاز دارند ممکن است متوجه شوند که در ابتدای روز احساس خوبی دارد، اما به درستی نمی‌توانند بفهمند که چرا در پایان روز تا این حد تحریک‌پذیر هستند و دیگر حس خوبی ندارند. در واقع این حس نتیجه خستگی از کار روزانه در محیطی است که سایر عوامل بر آن تاثیر می‌گذارند. بنابراین زمانی می‌رسد که فرد نیاز به استراحت دادن کامل به حواس پنجگانه خود را دارد تا بتواند بعد از این استراحت دوباره با نیروی تازه به کار بپردازد.

استراحت خلاق

۷ شیوه موثر برای دستیابی به استراحت کامل

استراحت خلاق، شگفتی دنیای کودکانه را در درون ما بیدار می‌کند. تصور کنید که در یک منظره زیبا، مانند ساحل یا کوه‌های چین خورده قرار گرفته‌اید. دکتر دالتون اسمیت می گوید: شما نمی توانید ۴۰ ساعت در هفته را به دیوارهای خاکستری یا دیوارهایی به رنگ بژ خیره شوید و انتظار داشته باشید که نسبت به هر چیزی اشتیاق داشته باشید یا ایده‌هایی به ذهنتان خطور کند. او پیشنهاد می‌کند که برای مثال، با آثار هنری یا گیاهان، فضای کاری خود را زنده کنید. یک بازدید فشرده از موزه در ساعتی که برای ناهارتان در نظر گرفته شده، انجام دهید یا در بازار مواد غذایی قدم بزنید و چیز جدیدی بخورید. ابی راولینسون نیز می‌گوید: استراحت خلاقانه شامل قرار گرفتن در معرض محیط‌های الهام‌بخش بدون احساس نیاز به خلق اثر است.

استراحت عاطفی

آیا احساس می‌کنید که باید با دیگران خوب یا شاد باشید، اما در این فرآیند، نمی‌توانید احساسات خود را در اولویت قرار دهید و اغلب احساس می‌کنید که بازخورد مناسبی از دیگران دریافت نمی‌کنید. ممکن است به استراحت عاطفی بیشتری نیاز داشته باشید، که عبارت است از آزادی در بیان واقعی احساسات و حذف رفتارهای ناخوشایند مردم. دکتر دالتون اسمیت می‌گوید: افراد دارای آرامش عاطفی به این سوال که حالت چطور است؟ به جای گفتن آنچه مردم می‌خواهند بشنوند، پاسخ صادقانه می‌دهند. به کسانی که به آن‌ها اعتماد دارید تکیه کنید و احساسات خود را پنهان نکنید. اگر آسیب پذیر بودن دلهره آور است، با نوشتن احساس خود شروع کنید. «نه گفتن» را یاد بگیرید، حتی اگر منجر به درگیری شود.

استراحت اجتماعی

استراحت اجتماعی ارتباط تنگاتنگی با استراحت عاطفی دارد. دکتر دالتون اسمیت در این باره توضیح می‌دهد: تحقیقات نشان می‌دهد که ما نورون‌های آینه‌ای داریم که به ما امکان می‌دهند اطلاعات احساسی دیگران را دریافت کنیم. بنابراین، اگر خود را با افراد منفی احاطه کنید، به زودی شبیه آن‌ها خواهید شد. اطراف خود را با افراد مثبت و حمایتگر احاطه کنید. برای دوستانی که چیزی جز حضور شما نمی‌خواهند وقت بگذراید. دکتر دالتون اسمیت همچنین اولویت دادن به معاشرت چهره به چهره را بر معاشرت مجازی توصیه می‌کند.

استراحت معنوی

۷ شیوه موثر برای دستیابی به استراحت کامل

مدیتیشن می‌تواند به شما استراحت معنوی بدهد. آیا احساس بی هدفی در شما ایجاد شده؟، فکر می‌کنید که چیزهای بیشتری در زندگی وجود دارد که شما باید به دنبال آن‌ها باشید یا اینکه شاید انتخاب‌های درستی نکرده‌اید؟ دکتر دالتون اسمیت می‌گوید: ممکن است به استراحت معنوی نیاز داشته باشید، یعنی احساس تعلق عمیق، عشق، پذیرش و هدف داشته باشید. ابی راولینسون نیز در این باره توضیح می‌دهد: ممکن است به این معنی باشد که به دین خود عمل کنید یا خود را درگیر چیزی کنید که به شما احساس هدف می‌دهد و احساس می‌کنید کاری که در اجتماع یا محل کار خود انجام می‌دهید مهم است.

بیشتر بخوانید:

کد خبر 885857
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha