وبگاه آمریکایی اکسیوس از طرح جدید آمریکا برای تغییر معادلات قدرت در لبنان پرده برداشته است.

هوکشتاین

همشهری آنلاین؛ رژیم صهیونسیتی با آغاز تهاجم نظامی خود به لبنان و کارزار ترور علیه رهبران و فرماندهان نظامی حزب الله، تلاش کرده است علاوه بر پیشبرد اهداف نظامی اش در جنوب لبنان، حزب الله را به یک گروه ضعیف تبدیل کند. آنچه در صحنه نبرد در لبنان در جریان است، آنطور که پیش از این هم نوشتم، یک دستورکار کلان و مشترک منطقه ای با هدایت آمریکا است تا نظم امنیتی منطقه را دگرگون کند.

در همین رابطه، وبگاه آمریکایی اکسیوس از طرح جدید آمریکا برای تغییر معادلات قدرت در لبنان پرده برداشته است.

این رسانه به نقل از مقامات امریکایی افشا کرد که کاخ سفید قصد دارد از شرایط کنونی حزب الله در لبنان بهره برداری کند تا ظرف روزهای آینده رئیس جمهور جدید لبنان انتخاب شود.

این رسانه، هدف آمریکا از برگزاری انتخابات زودهنگام و انتخاب رئیس جمهور را کاهش نفوذ حزب الله در عرصه سیاسی لبنان عنوان شده است.

لازم به ذکر است، در روزهای اخیر، نجیب میقاتی، نخست‌وزیر موقت لبنان به عاموس هوخشتاین مشاور بایدن گفت که می‌خواهد با طرح ایالات متحده پیش برود.

▪️چند نکته قابل توجه و هشدار دهنده در این رابطه مطرح است:

۱. طبق طرح آمریکا، قرار است انتخاب رئیس جمهور جدید پیش از هرگونه آتش بس انجام شود. این بدان معناست که واشنگتن قصد دارد از وضعیت کنونی پارلمان، درگیر بودن در جنگ و ضعف احتمالی احزاب شیعه از جمله حزب الله و جنبش امل برای اثرگذاری بر فرایندهای سیاسی استفاده کند.

۲. همچنین، احتمالا آمریکا هرگونه آتش بس را منوط به انتخاب رئیس جمهور موردنظر خود خواهد کرد. در واقع استفاده از جنگ به عنوان یک ابزار سیاسی و اثرگذاری بر معادلات قدرت در لبنان.

۳. گزینه مورد نظر آمریکا، جوزف عون فرمانده ارتش لبنان است. کسی که رابطه خوبی به آمریکا و فرانسه دارد. بعید نیست آمریکایی ها بخواهند از طریق او ابتدا جایگاه سیاسی حزب الله را تضعیف کنند و در ادامه، به سمت خلع سلاح حزب الله گام بردارند. در واقع، انتخاب فرمانده ارتش به عنوان رئیس جمهور، این فرضیه را تقویت خواهد کرد.

۴. به طور کلی، صحنه سیاسی لبنان همزمان با صحنه نظامی و جنگی، در حال تحول و تغییر است. آنچه در این میان اهمیت دارد این است که حزب الله بتواند به مانند جنگ ۳۳ روزه از این مهلکه با موفقیت خارج شود. مخالفان حزب الله در صحنه سیاسی لبنان و دشمنان خارجی آن از جمله آمریکا، اسرائیل و حتی فرانسه، تضعیف بازوی نظامی حزب الله را مقدمه تغییر معادلات سیاسی به ضرر حزب الله می دانند. گام نهایی آن ها نیز تلاش برای خلع سلاح حزب الله پس از طی کردن دو گام دیگر(تضعیف بازوی نظامی و تغییر معادلات سیاسی) خواهد بود.

۵. اگر این طرح از سوی واشنگتن و تل آویو به خوبی پیش رود، بعید نیست آن ها به سوی تغییر ساختارهای سیاسی در لبنان گام بردارند. تغییراتی که ممکن است وزن و موقعیت سیاسی شیعیان را تضعیف کند و نقش آفرینی آن ها در ساخت قدرت را به حداقل برساند.

مصطفی نجفی، تحلیلگر بین الملل و دکتری جغرافیایی سیاسی

کد خبر 887818

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۸:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۷/۱۴
    0 0
    حضور اسرائیل در سرزمین‌های اشغالی فلسطین غیرقانونی است و هم نقض قوانین بین المللی بوده است.
  • IR ۱۸:۰۵ - ۱۴۰۳/۰۷/۱۴
    0 0
    جنگ اسرائیل جنایتکار با حماس نیست و از مهر ماه سال 1402 تاکنون هم نبوده است جنگ اسرائیل 100 درصد فقط با مردم مظلوم، بی دفاع و بی گناه لنبان بوده است. و در این مدت 11 ماه و 14 روز فقط مردم غزه را بمباران و بیش از 42 هزار نفر را هم قتل عام کردن.
  • IR ۱۸:۱۰ - ۱۴۰۳/۰۷/۱۴
    0 0
    حملات هوایی رژیم صهیونیستی به ضاحیه بیروت مردم لنبان بوده است و نه حزب‌الله لنبان
  • فاطمه IR ۱۹:۰۹ - ۱۴۰۳/۰۷/۱۴
    0 0
    خدا می داند توطئه چیست
  • IR ۱۹:۳۵ - ۱۴۰۳/۰۷/۱۴
    0 0
    شهادت بیش از ۲ هزار لبنانی در نتیجه حملات رژیم صهیونیستی ثابت کرد و نشان داد که جنایت، حمله و تجاوز رژیم صهیونیستی به بیروت هیچ ارتباطی و ربطی به جنگ حزب الله ندارد و تاکنون هم نداشته است. و اسرائیل جنایتکار به دنبال کشتار، بمباران و قتل عام مردم لنبان است و نه جنگ و مبارزه با حزب الله لنبان
  • IR ۲۱:۱۶ - ۱۴۰۳/۰۷/۱۴
    0 0
    جنگ اسرائیل جنایتکار و با حمایت همه جانبه آمریکا جنایتکار در غزه، سوریه، لنبان و... 100 درصد فقط با غیر نظامیان بوده است و نه جنگ با نظامیان
  • IR ۲۲:۵۲ - ۱۴۰۳/۰۷/۱۴
    0 0
    جنایات اسرائیل تحت پوشش آمریکا انجام می‌شود
  • IR ۲۲:۵۴ - ۱۴۰۳/۰۷/۱۴
    0 0
    صهیونیست ها جنایتکار با پشتیبانی آمریکا جنایت می کنند، آدم می کشند و هم دست به اقدامات تروریستی می زنند.