مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۲۹ آبان ۱۳۸۵ - ۱۶:۰۵
۰ نفر

گروه شهری: اگرچه این روزها پیاده‌روی در سطح شهر برای شهروندان چندان جذاب نیست، اما تهرانی‌ها امیدوارند که به زودی بتوانند با خیال آسوده در پیاده‌روها راه بروند و نفس راحتی بکشند، چرا که مدیریت شهری که پاسخگویی به نیازهای اولیه شهر و شهروندان را از وظایف اولیه خود می‌داند.

در اولین گام، طرح بهسازی و اصلاح پیاده‌روهای تهران را با ساماندهی خیابان‌های اصلی این کلانشهر آغاز کرده است.

اصلاح معابر و پیاده‌روهای شهر از اولویت‌های مهم و اصلی شهرداری برای پاسخگویی به نیاز شهروندان بوده است، به طوری که این طرح به طور جدی با اصلاح پیاده‌روهای خیابان ولیعصر(عج) از میدان راه‌آهن تا میدان تجریش آغاز شده و همچنان ادامه دارد.

به گزارش مهر، مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری تهران با بیان اینکه بهسازی و حفظ هویت محیط شهری و ارتقای سطح زندگی شهروندان از طریق رشد فرهنگ عمومی تحقق خواهد یافت‌، گفت: تحقق این هدف میسر نخواهد شد مگر اینکه انجمن شورایاری‌های محلات همراه با شهروندان تهرانی، در کنار مدیریت شهری برای ساختن شهری آراسته و به دور از هر گونه آلودگی‌های بصری و آشفتگی محیطی ، اقدام کند.

شیب یا جهت شمالی - جنوبی و شرایط ویژه جغرافیایی، شکل هندسی خیابان‌ها و مشکلاتی که به دست انسان‌ها به وجود آمده است از جمله موارد سخت‌افزاری و همچنین آب‌گرفتگی معابر به خاطر ساختمان سازی‌های کنار معابر و مسدود شدن آنها با نخاله‌های ساختمانی و بی‌توجهی مغازه‌داران نسبت به اشغال پیاده‌روها و... ، از مشکلات نرم‌افزاری پیاده‌روهای کلانشهرهای کشور و از جمله تهران محسوب می‌شود.

بنابه گفته کارشناسان شهری، یک پیاده‌روی مناسب آن است که با حداقل عرض مفید 120سانتی‌متر ، حداکثر شیب عرضی 2 درصدی از کنار دیوار تا خیابان و حداکثر شیب طولی 8 درصد ساخته شده باشد.

همچنین ، حداکثر شیب اتصال پیاده‌روهایی که اختلاف سطح دارند باید 3 درصد باشد و این در حالی است که هیچ یک از موارد استاندارد فوق در پیاده‌روهای شهر تهران مشاهده نمی‌شود.

در پوشش کف پیاده‌روها باید همواره از مصالح سخت وغیر لغزنده استفاده شود، اما امروزه نه تنها شاهد این پوشش استاندارد نیستیم ، بلکه به طور مداوم در سطح شهر حفاری‌هایی صورت می‌گیرد که منجر به مسدود شدن  مسیر تردد عابران سالم ، کودکان ، معلولان و مادران کالسکه به دست و... می‌شود.

خوشبختانه ، مدیریت شهری به این معضلات پی برده و توانسته طی ماه‌های اخیر مقدمات بهسازی و نوسازی پیاده‌روهای شلوغ و پر تردد شهر تهران را در دستور کار قرار دهد.

هر چند که در جلسه علنی اخیر شورای شهر تهران برخی اعضای شورا به طولانی شدن اصلاح پیاده‌روهای خیابان ولیعصر(عج) معترض شدند، اما باید اذعان داشت این حرکت جهادی که نشأت گرفته از مدیریت صحیح شهری است ، قطعاً نیاز به حمایت همه جانبه از سوی مسئولان و شهروندان دارد تا بتواند به سرانجام برسد.

متاسفانه ، ورود بی رویه خودرو به سطح خیابان‌های کلانشهر تهران و تکمیل ظرفیت معابر در طول سال‌های گذشته ، باعث شده که مدیریت شهری مجبور شود به رغم میل باطنی ، به حجم خیابان‌ها بیفزاید و از  حجم پیاده‌روها بکاهد.

البته این امر ناشی از نبود مدیریت واحد شهری است، چرا که اگر مدیریت واحد شهری محقق می‌شد ، قطعاً شهرداری می‌توانست از گزینه‌های دیگری برای تردد خودروها استفاده کند.

البته باید اذعان داشت که شهرداری از کوچک‌ترین راهکارها برای آسایش و رفاه شهروندان چشم پوشی نکرده و راهکارهایی را برای حضور شهروندان در پیاده‌روها فراهم می‌آورد که در گام نخست احداث قدمگاه صالحیه به وسعت 5/2 کیلومتر از امامزاده صالح تجریش تا امامزاده اسماعیل زرگنده می‌تواند حرکتی مثبت در راستای سایر طرح‌های پیاده‌روسازی باشد که چندی است با هدف بازگرداندن هویت از دست رفته شهر ، به اجرا درآمده است.

مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری تهران با تاکید بر اینکه پیاده‌روهای شهر تهران با استانداردهای روز دنیا فاصله زیادی دارد ، می‌گوید: اگر می‌خواهیم مردم را به پیاده‌روی و استفاده کمتر از خودرو شخصی و وسایل نقلیه تشویق کنیم باید پیاده‌روهای مناسب داشته باشیم.

حجت الله ملاصالحی همچنین از انجام کارهای مطالعاتی 30 مورد خیابان و معابر دیگر توسط کارشناسان سازمان زیباسازی شهرداری تهران با همکاری تعدادی از اساتید دانشگاه‌های مختلف تهران که رشته تحصیلی مرتبط با مسائل شهری است ، خبر می‌دهد و می‌گوید: بخشی از این 30 مورد احتمالاً تا قبل از پایان سال و بخشی دیگر نیز پس از پایان فاز مطالعاتی، از سال آینده در اولویت اجرا قرار می‌گیرد.

کد خبر 8882

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز