ورزش‌کردن یکی از مهم‌ترین راه‌ها برای بهبود سلامت و تناسب‌اندام است. البته برای بعضی افراد خیلی سخت است دقایقی را روی تردمیل یا انجام دیگر حرکات ورزشی بگذرانند. اما شاید دعوت به انجام حرکات ساده و اصلاح تمرینات ورزشی انگیزه لازم را به همه ما بدهد.

ارتباط نشستن یا ایستادن‌های اشتباه با بروز دردهای مزمن مفصلی

همشهری آنلاین - یکتا فراهانی: این روزها انجام حرکات ورزشی و اهمیت داشتن تمرینات فیزیکی منظم زیاد به گوش می‌رسد. بسیاری از ما هم سعی می‌کنیم حتی برای مدتی کوتاه ورزش کنیم. اما کمتر کسی به نوع نشستن، ایستادن یا قرارگرفتن بدن خود در پوزیشن‌های مختلف دقت می‌کند. حال‌آنکه توجه کافی به این موارد می‌تواند در جلوگیری از بروز زودهنگام دردهای مفصلی تاثیر زیادی داشته باشد.

ارتباط نشستن وایستادن‌های اشتباه با دردهای مزمن مفصلی
دکتر داریوش امرایی،کارشناس ارشد آسیب‌شناسی ورزشی و حرکات اصلاحی

ضرورت بهبود و افزایش عملکرد انسان

دکتر داریوش امرایی، دکترای روان‌شناسی ورزش و کارشناس ارشد آسیب‌شناسی ورزشی و حرکات اصلاحی در مورد حفظ سلامت مفاصل و قدرت آنها می‌گوید: یکی موضوعات موردمطالعه در حرکات اصلاحی، بررسی تعادل ساختار اسکلتی عضلانی و طراحی تمرینات و توصیه‌هایی برای بهبود و افزایش عملکرد افراد است که در دو حالت ایستا و پویا بررسی می‌شود.در تعادل ایستا وضعیت بدنی در حالت ساکن مثل نشستن و ایستادن و در تعادل پویا در حالت حرکت مثل راه‌رفتن و دویدن مطالعه می‌شود.

ناهنجاری‌های ساختار اسکلتی

به گفته کارشناس ارشد آسیب‌شناسی ورزشی، ناهنجاری‌های ساختار اسکلتی به تغییرات نامطلوبی می‌گویند که ساختار اسکلتی بدن و راستای طبیعی قامت (posture) را به دلیل عدم وجود تعادل در ساختار اسکلتی، بر هم می‌زند.

این ناهنجاری‌ها عموماً به دلیل پوزیشن‌ها و عادات نامناسب شغلی به وجود می‌آیند و امکان بهبود و اصلاح آنها از طریق حذف این عوامل و انجام تمرینات اصلاحی وجود دارد.

اهمیت توجه به نشستن صحیح

امرایی می گوید: هنگام نشستن صحیح، چهار قوس گردنی، سینه‌ای، کمری و دنبالچه مشاهده می‌شود. اما وقتی فرد به سمت جلو خم می‌شود، طرز قرارگرفتن قوس‌ها به هم می‌ریزند و در واقع تعادل در نشستن برقرار نخواهد شد.

در این حالت، زاویه قوس سینه‌ای و گردنی افزایش و زاویه قوس کمری نیز کاهش می‌یابد؛ چیزی که فشار و استرس را بر دیسک‌های ستون فقرات کمری زیاد می‌کند و به‌مرور نیز باعث آسیب به دیسک‌ها خواهد شد.

در این هنگام باتوجه‌به اینکه راستای ستون فقرات به‌هم‌خورده؛ فشار ناشی از این بی‌نظمی به اندام تحتانی بیشتر می‌شود و عضلات این ناحیه نیز دچار انقباض بیشتری می‌شوند. به‌این‌ترتیب دردهای مفاصل لگنی و زانو نیز به چشم خواهند خورد.

بیشتر بخوانید :

ناهنجاری اسکلتی نسل آینده را تهدید می کند

چطور توانایی حفظ تعادل با افزایش سن کاهش پیدا می‌کند؟

تعادل در ساختار اسکلتی انسان

بنابراین، به‌جای اینکه به دنبال درمان دردهای ستون فقرات و اندام تحتانی باشیم و هزینه‌های سنگین مالی و جانی بپردازیم؛ بهتر نیست با رعایت پوزیشن‌های صحیح نشستن، ایستادن و خوابیدن از بروز این آسیب‌ها و دردها پیشگیری کنیم؟

به گفته این دکترای روان‌شناسی ورزش، اگر ساختار اسکلتی انسان در حالت تعادل باشد دستگاه اهرمی بدن در حداکثر کارایی و حداقل انرژی مصرفی قرار خواهد گرفت. در چنین وضعیتی، عضلات انرژی کمتری مصرف می‌کنند و ربات‌ها و تاندون‌ها نیز فشار کمتری را متحمل می‌شوند.

اهمیت تعادل در وضعیت‌های مختلف

کارشناس ارشد آسیب‌شناسی ورزشی می‌گوید: توجه داشته باشیم نیروی کشش جاذبه زمین، پیوسته بدن را به‌طرف زمین می‌کشد و سعی در به هم خوردن حالت تعادل بدن دارد. برای حفظ تعادل در وضعیت ایستاده و نشسته باید با انجام تمرینات تعادلی به تقویت و تحریک گیرنده‌های فشار در کف پا و مفاصل بپردازیم.

ارتباط نشستن وایستادن‌های اشتباه با دردهای مزمن مفصلی گیرنده‌های فشار در پا و مفاصل، یکی از عوامل اساسی و پایه‌ای برای حفظ تعادل بدن است که اطلاعات لازم را درباره نحوه توزیع وزن بدن فراهم می‌آورند. بهترین تمرین برای تقویت این گیرنده‌ها ایستادن روی یک پا به مدت یک دقیقه در روز است.

آشنایی با عضلات ضد جاذبه

به گفته امرایی، از جمله عواملی که برای حفظ تعادل بدن لازم است آشنایی با عضلات ضد جاذبه است که می‌توان بدون انجام تمرینات خاص و فقط با درست نشستن و درست ایستادن آنها را تقویت کرد.

انقباضات عضلانی هم در وضعیت استاتیک (نشستن و ایستادن) و هم در وضعیت داینامیک (راه‌رفتن و دویدن) مسئولیت حفظ وضعیت بدن را به عهده دارند؛ به‌طوری‌که حتی بدون حرکت هم دارای انقباض هستند؛ به شرطی که صاف و بدون خمیدگی بنشینید و بایستید.

تقویت ستون فقرات

امرایی می‌گوید: عضلات سطح جلو و عقب گردن، عضلات راست‌کننده ستون فقرات، عضلات شکمی، چهار سر ران و همسترینگ پشت ران از جمله عضلاتی هستند که در گروه عضلات ضد جاذبه قرار می‌گیرند. درصورتی‌که صاف بایستید تمام این عضلات به‌صورت ایزومتریک تقویت می‌شوند و همچنین اگر درست بنشینید عضلات بخش جلو و بخش پشتی ستون فقرات تقویت می‌شوند.

کد خبر 888235
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha