مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۱۷ مهر ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۱
۱ نفر

این روزها حرف و حدیث‌های زیادی درباره میادین میوه و تره‌بار هست. عده‌ای معتقدند که قیمت‌ها بالاست و برخی هم کیفیت اجناس را در مناطق مختلف یکسان نمی‌دانند.

تره بار

همشهری- پریسا نوری: همین موضوع باعث شد تا تور بازدید از بازارهای میوه‌وتره‌بار با حضور اصحاب رسانه و مهدی بختیاری‌زاده، مدیرعامل سازمان مدیریت میادین میوه و تره‌بار شهرداری تهران برگزار و در آن علاوه بر پاسخ به خبرنگاران، دغدغه‌های مردم پیگیری شود.


تخلف‌ها را گزارش کنید

میدان میوه و تره‌بار نواب، در تقاطع خیابان اسکندری، نخستین مقصد بازدید اصحاب رسانه است. بختیاری‌زاده در پاسخ به سؤال خبرنگاران درباره چگونگی قیمت‌گذاری کالاها در بازارهای میوه و تره‌بار می‌گوید: «شرایط بازار، میزان تولید، فصل و همچنین شرایط آب و هوایی در قیمت‌گذاری تأثیرگذار است. قیمت‌ها هفتگی تعیین و روزانه توسط ناظران و بازرسان بررسی می‌شود. اگر موردی از تخلف دیده شود غرفه‌دار با جریمه مالی، نمره منفی و درج در پرونده مواجه می‌شود.» یکی از مشتریان که صحبت‌های بختیاری‌زاده خطاب به اصحاب رسانه توجهش را جلب کرده بود از مدیرعامل سازمان میادین می‌پرسد، اگر مشتری متوجه تخلف غرفه‌دار شود، به کجا اطلاع دهد؟ بختیاری‌زاده در پاسخ با نشان دادن بارکد نصب‌شده روی دیوار غرفه‌ها، می‌افزاید: «این بارکدها برای هر غرفه متفاوت است. از این طریق می‌توانید هر نظر و انتقادی را ثبت کنید تا کارشناسان در نخستین فرصت رسیدگی کنند.»

ترفندهایی برای کاهش قیمت

نگرانی از کمبود اقلام و کالاهای اساسی موضوعی است که در دومین مقصد یعنی میدان میوه و تره‌بار آزادی مطرح می‌شود. بختیاری‌زاده قفسه‌های پر از کالاهای اساسی ازجمله برنج، روغن و... در یکی از غرفه‌ها را نشان می‌دهد و می‌گوید: «به شایعات توجه نکنید، هیچ کمبودی در عرضه مواد غذایی در هیچ مرکزی وجود ندارد و انبارهایمان پر از کالاست و جای نگرانی نیست.» در این حین خبرنگاری بسته چای را نشان می‌دهد و عنوان می‌کند که به تازگی آن را به قیمت ۳۰۰ هزار تومان از فروشگاهی در شهر خریداری کرده، درحالی‌که در فروشگاه تره‌بار ۲۰۰ هزار تومان است. او دلیل این تفاوت را می‌پرسد که نکند اجناس به لحاظ کیفی پایین باشد؟ بختیاری‌زاده پرسش او را اینطور پاسخ می‌دهد: «مدیران بازار و غرفه‌داران تلاش می‌کنند با ترفندهایی اقلام را با کمترین سود به‌دست مشتری برسانند، یکی از این شگردها خرید نقدی و عمده این کالاهاست که در قیمت نهایی تأثیرگذار است.»

تفاوتی بین بازارهای میوه و تره‌بار نیست

میدان میوه و تره‌بار صادقیه سومین مقصد تور بازدید خبرنگاران از این مجموعه‌هاست؛ بازاری شلوغ که غرفه‌های متنوع با محصولات متعدد دارد. یکی از مشتریان هلوهای درشت روی پالت، با قیمت ۳۸ هزار تومان را به بختیاری‌زاده نشان می‌دهد و می‌گوید: «چرا میوه‌های برخی بازارها کیفیتشان از بقیه بازارها بهتر است؟ در میدان‌های محلی این کیفیت وجود ندارد!» مدیرعامل سازمان میوه و تره‌بار در پاسخ می‌گوید: «غرفه‌داران و مدیران بازارها از تولیدکننده‌ها و باغدارهای مختلف محصولاتشان را تهیه می‌کنند. برای همین گاهی از نظر کیفی برخی از محصولات با هم متفاوت‌اند. اما این تفاوت زیاد نیست چون برای خرید میوه استانداردهایی هست که اگر رعایت نشود، محصول برگشت می‌خورد یا با قیمت کمتری عرضه می‌شود.» او اطمینان می‌دهد که میوه‌های میادین‌پایتخت تفاوتی ندارند و اگر در محلی میوه‌ای تازه‌تر به‌نظر بیاید تنها دلیلش را می‌توان افزایش تقاضا دانست.

قیمت پس‌سورت‌ها باید نصف یا یک‌سوم باشد

در ساعت‌های پایانی فعالیت میادین میوه و تره‌بار، قیمت‌ها پایین‌تر است و گاه اجناس رایگان توسط غرفه‌داران عرضه می‌شود. البته پس‌سورت‌ها باید نصف یا یک‌سوم باشد. اما به‌گفته مدیرعامل سازمان میوه و تره‌بار در ۷۰درصد بازارها، بهره‌بردار میوه‌هایی را که مانده و فروش نرفته بسته‌بندی می‌کند و افراد نیازمند رایگان از آن استفاده می‌کنند. البته نباید فراموش کرد که بهره‌برداران میادین و بازارها از بخش خصوصی هستند و شهرداری نمی‌تواند به آنها فشار بیاورد که محصول خود را رایگان ارائه دهند، اما می‌توان قیمت آن را مدیریت کرد.

کد خبر 888791
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha